Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

Experimenteren bij Volvotune

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.06.2018 - 16:13  ·  #76
Neen. Dat is een 10v. De 170pk heeft 20 klepjes.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 24.06.2018 - 11:22  ·  #77
Quote door brulkjaer

Als ik naar de vermogenskromme kijk van een 140 en 170 PK versie, dan zie ik alleen een toename van vermogen boven de pakweg 3000 toeren.
Het maximale koppel van een 170 PK versie zit zelfs in een iets hoger toerengebied dan de 140 PK.
Waar merk je in de praktijk dan het meeste van het toegenomen vermogen? Toch alleen als je boven de 3000/3500 toeren komt?


Bij mij , 140 naar 180+ en meer trekkracht, zonder caravan loopt hij lekkerder en voelbaar soepeler door de 5 versnellingen.
Mijn vrouw en ik hadden bij optrekken in 1 een minder soepel idee, nu met de tuning is dit ook verbeterd.(volgens Obbe zou dit niet kunnen omdat tot 3000 toeren alles het zelfde is als bij de 140 versie, maar toch?)
Maar ik heb de volvo laten tunen ivm de de te trekken hobby caravan 1400 kg!
De 140 kreeg het echt wel voor elkaar, maar langzaam en soms ook moeizaam(snelweg)
Bij snelweg oprijden had ie een dip bij ongeveer 80-90km p/u en was moeilijk op snelheid te houden bij bv vals plat oid.
De snelweg op accelereren ging ook te langzaam, werd ingehaald door vele anderen met vergelijkbare combies.
Dit alles is nu verleden tijd, ik kan nu lekker doortrekken waardoor ik soepel en snel weg kan rijden met mijn combi, heerlijk! En vals plat trekt hij nu gewoon door ipv niet harder willen, ook heerlijk!
Ik ben dus heel tevreden vooral met caravan, maar ook zonder rijd hij lekkerder..........................
doezel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 24.06.2018 - 11:28  ·  #78
Ik weet niet of Martijn nog mee leest;

Ik heb nu ook die 180+ tune en het rijdt super! Maar aangezien ik de V70 pas 2 weken heb en niet heel veel km's heb gemaakt toen ie nog 140pk had is het lastig voor me om te vergelijken.

Ik zie in de foto's in het eerste onderwerp wat screenshots van vermogensbank metingen in allerlei tunes? Is die grafiek wat duidelijker met extra info beschikbaar?

Zelfs als ik hem in het groot bekijk zijn de metingen me nog niet duidelijk: http://i61.tinypic.com/a1shza.jpg

Want op de Y-as zie ik PK, maar deze gaat maar tot 150pk met de rode lijn? Is dit dan de meting aan de wielen en is het +30pk aan het vliegwiel? (Ik zie drivetrain loss van 12%, dan zou 150pk *1,12 "maar" op 168pk uitkomen?)

En de Y-as, dit is nu de tijd in seconden. Ik neem aan dat als op de Y-as het toerental zou staan dat het dan meer info zou geven?

En zijn die metingen op gas of op bezine gedaan? (ik neem aan benzine, maar toch ff checken)

verder; Martijn gaf aan dat zijn auto grotere injectoren had? Is het inmiddels bekend of dat verschil maakt t.o.v. de standaard 140pk injectoren?
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 07.07.2018 - 13:47  ·  #79
Is er nog iets meer te halen wanneer men besluit andere injectoren te plaatsen met meer opbrengst. Want lees verschillende keren dat met lpi andere injectoren zijn geplaatst. Maar geldt dit ook voor die niet op gas lopen?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 07.07.2018 - 20:29  ·  #80
Ik begreep van Obbe destijds dat het probleem tot meer vermogen, het gebrek aan lucht is. Met de standaard configuratie komt er niet genoeg lucht binnen om nog meer pk's te halen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 07.07.2018 - 23:12  ·  #81
Dat zou dus betekenen dat bij LPG de standaard paarse LPG-injectoren, gewoon kunnen blijven zitten bij het opvoeren naar 180 PK?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 07.07.2018 - 23:31  ·  #82
Klopt.. die doen ongeveer 35-37 pk per injector

Ik had er zelf witte in. (40pk) en daar vond ik de motor lekkerder op lopen.
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 08.07.2018 - 09:01  ·  #83
Volgens mij is juist bij lpg andere injectoren t.o.v. zonder lpg. En ik meende dat de standaard 170pk versie ook andere had dan de 140pk versie.

Dus de vraag is juist valt er nog iets te halen met de standaard 170pk configuratie injectoren?
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 15.07.2018 - 10:19  ·  #84
Leuk om te lezen dat iedereen zo tevreden is over Obbe / Volvotune.

In augustus 2017 heb ik mijn, toen net aangekochte, V70 (2.0 benzine, 2007) laten chippen van 180 pk naar 225 pk. Dat heb ik laten doen door TPR. Wat Raymond van TPR mij toen vertelde is dat hij ivm het chippen heel goed contact heeft met Obbe. Ook vertelde Raymond aan mij dat er nog een man in Tsjechië zat.. Als ik dit draadje lees, komt idd ook de Tsjech weer in beeld. Het onderlinge contact bestaat vooral uit het overleggen over opmerkelijke zaken die zich voordoen tijdens het chippen. En het oplossen ervan. Ik bedoel niet dat Raymond een soort hulpsinterklaas is, nee hij weet echt waar hij het over heeft.

Ben het helemaal eens met de forummers hier die anderen aanmoedigen om vooral hun auto ook te laten chippen. Ja, het is een behoorlijke uitgave, maar je krijgt er ook echt een andere, veel leukere, auto voor terug. Ik rijd automaat en heb toen bij TPR op hetzelfde moment mijn automaat laten spoelen. Die combo was een goede. Na het chippen pakte de automaat veel alerter op.

Ik ben niet op een rollenbank geweest en kan helaas niet zeggen hoeveel vermogenswinst (Pk/ Nm) ik heb, maar het verschil is groot(s).

Kort gezegd: Voor het chippen kun je ook naar Ter Aar 8-)
LandRoverTeun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Berichten: 76
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 31.07.2018 - 14:42  ·  #85
Ik was afgelopen zaterdag als één-na-laatste aan de beurt voor een krachtkuur, voordat Obbe met vakantie ging. En jongens, laat de beste man nou eens een keer rustig van zijn welverdiende vakantie genieten (haha)! Het was een leuke ervaring en ik ben dik tevreden over het resultaat. Ook leuk om eens over de schouders mee te mogen kijken in de software.

Over de tuning: in mijn geval van een S60 MY05 van standaard 140 naar 180+ pk. Long story short, het is echt de moeite waard, zeker gezien de bescheiden prijs. Wat dat betreft schaar ik mij achter alle andere louter positieve ervaringen. Voor mij was de meest opvallende vooruitgang sinds de tuning, de kracht en souplesse ‘onderin’. Waar ik eerst extra gas moest geven om prettig weg te kunnen rijden, is het nu al voldoende om alleen de koppeling op te laten komen. In de praktijk doe je dit natuurlijk zelden, maar die vooruitgang geeft wel wat aan. Vroeger wilde de auto namelijk nog wel eens ‘bonkerig’ en ‘schokkerig’ rijden, met name in de eerste versnelling. Dit vond ik storend en totaal niet passen bij het karakter van de auto. Nu lijkt het erop dat er laag in de toeren meer koppel/vermogen beschikbaar is.

In het algemeen is de auto iets rapper geworden. Geen megagroot verschil, maar het valt ook niet tegen. Een vermogenstoename van ca. 30% (echt veel als je het mij vraagt) resulteert natuurlijk niet automatisch in een gelijkwaardige toename in snelheid (of beleving). Bijvoorbeeld de acceleratie van 100 km/h naar 130 km/h gaat nog steeds niet echt rap. Van 120 km/h naar 140 km/h gaat daarentegen weer lekker snel. Wel kan ik onderschrijven wat Obbe zegt: de vermogensopbouw over het hele toerenbereik is meer lineair geworden dan voorheen.

Het verbruik op de boordcomputer is met 10% gedaald, maar dat wijt ik vooral aan de toename in snelwegkilometers van de afgelopen week. Daar kom ik dus later nog eens op terug.

Nu ik de getunede versie ervaren heb, weet ik pas hoeveel ‘geknepen’ de 140 pk versie eigenlijk was. Die motor liep gewoon niet zoals hij hoorde te lopen; hij werd constant kort in de teugels gehouden. Het is nu een veel prettiger rijdende auto geworden. Niet zozeer veel sneller, maar eerder soepeler en verfijnder.

Ik heb trouwens ook mijn cruise control laten activeren, en wat een verademing is dat zeg. Eindelijk!
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 2450
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 31.07.2018 - 15:26  ·  #86
En weer een tevreden klant van Obbe.
Ik wens je veel plezier met je "nieuwe" auto.
Very_S60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Zeeland
Leeftijd: 38
Berichten: 87
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 31.07.2018 - 17:48  ·  #87
Voor mijn vakantie 4 weken geleden de V50 ook door Obbe laten tunen van 140pk naar 180pk en ik kan ook beamen dat het elke euro waard is geweest, de wagen rijd gewoon veel beter. En ook het verbruik is ~10% minder geworden. Van 9.5l/100km naar 8.5l/100km (dus eigenlijk meer dan 10% maar daar zaten veel peage km bij)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 01.08.2018 - 08:36  ·  #88
Is er ook een vermogensafgifte grafiekje beschikbaar die het verschil van 140 naar 180 PK weergeeft? Daar ben ik wel benieuwd naar.
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 11.12.2018 - 12:49  ·  #89
Quote door brulkjaer

Is er ook een vermogensafgifte grafiekje beschikbaar die het verschil van 140 naar 180 PK weergeeft? Daar ben ik wel benieuwd naar.


ik denk dat je daar obbe het beste zelf naar kan vragen. hij kan je denk ik wel een paar screenshots sturen? kweenie of ie dat ook echt doet, maar het valt te proberen!

gr
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 11.12.2018 - 19:14  ·  #90
hij heeft het mij op zijn computer wel laten zie, de vermogenskromme? in de oude situatie zakte na +/- 3000 volledig in(140PK) en bij de nieuwe soft/hardware liep hij hoog door tot 6000/7000 toeren, en dat merk je best(ik als caravan trekker, maar ook zonder dat ding is opschakelen een stuk fijner)
Resume..........het is het (beetje) geld zeker waard!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0