Gisteren dan eindelijk de grote beurt uitgevoerd samen met mijn vader.
Om 9 uur waren we al bij de Doe het zelf garage in Hoogezand. Meneer Heere van Auto Heere is met pensioen en heeft zijn pand verhuurd aan stadhuis auto's en een auto schoonmaak bedrijf en 2 boxen kun je per uur huren om in te sleutelen. 1 met brug (€12 p/u) de ander zonder (€8 p/u). Er is gereedschap en een luchtpistool aanwezig en zaken als olie opvang bak, assteunen en een hydraulische pers. En je kunt je afvalvloeistoffen achterlaten.
Gewapend met een haynes manual en youtube (iPad) gingen we aan de slag.
We zijn begonnen met de olie wissel. De motor was nog warm dus de olie kon direct worden afgetapt. Bij het verwijderen van het oliefilter liepen we tegen het eerste probleem aan. De dop die ik mee had (voor mijn motor) was te klein en de verschillende doppen en sleutels die er aanwezig waren pasten allen niet. Wel hing er een kettingsleutel. Het koste even wat tijd voor we doorhadden hoe we die konden gebruiken. Ook zat het filter zo vast gedraaid dat er een extra buis aan te pas moest komen om voldoende moment te hebben.
Uiteindelijk; filter los, behuizing schoon gemaakt, nieuwe rubberen ring erop, filter geïnstalleerd en weer aangedraaid.
Omdat we de auto toch in de lucht hadden zijn we direct door gegaan met het aftappen van de koelvloeistof. Het filmpje op youtube van Sir Robb over het verwisselen van de koelvloeistof meldde alleen de 2 bouten die los moesten om de beschermkap te verwijderen en niet de plastic haken die los geklikt moesten worden, dus dat was even prutsen. Via de radiator de koelvloeistof afgetapt en vervolgens nog een liter afgetapt via de plug achter het blok.
Vervolgens hebben we het benzine filter vervangen. Ik had al een filmpje gekeken hierover. Het filter zit vast met 1 bout en leidingen met klik fittingen. Easy peasy. Al spoot er bij ons aanzienlijk meer brandstof uit dan in het filmpje! Ons doekje had geen enkel nut. Resultaat; plas benzine op de grond. Gelukkig stond er ook een zak grind om vloeistoffen te absorberen. Nog even netjes aangeharkt en verder..
Auto weer terug op de grond olie bijgevuld en daarna de koelvloeistof. Even kort de auto laten draaien en nogmaals vloeistoffen bijgevuld.
Ook direct het luchtfilter verwisseld en de behuizing uitgezogen met de stofzuiger. Vervolgens het interieurfilter eruit gehaald alleen bleek het nieuwe filter aanzienlijk dikker en paste die niet. Ook zat er een boekje bij voor de S80. Ik vermoedde dat ik het verkeerde filter gekregen had.
Vervolgens aan de slag met de Eezibleed kit om de remvloeistof te vernieuwen. Eerst met een pipet zoveel mogelijk oude remvloeistof uit het reservoir gehaald. Eezibleed gevuld met nieuwe remvloeistof. Ik dacht slim te zijn om de thuisbrenger te gebruiken om het systeem op druk te houden. Maar dat bleek achteraf minder handig.
Per instructie van de Haynes manual links-voor begonnen met doorspoelen. Het duurde even maar daar kwam de oude vloeistof aan. Echter bleef die soort van hangen in het ontluchtingsslangetje en er druppelde slechts een beetje vloeistof uit. Toen maar besloten om verder te gaan naar rechtsvoor. Dat ging al helemaal niet. Wat bleek, de thuisbrenger was zo goed als leeg en het reservoir van de eezibleed ook al bijna. Omdat we het remvloeistof reservoir leeg hadden gehaald met de pipet moest deze eerst worden aangevuld met nieuwe remvloeistof via de eezibleed en dat koste bijna alle druk uit de thuisbrenger en remvloeistof uit de eezibled.
Eezibleed aangevuld, thuisbrenger weer op 1,4 bar gebracht en opnieuw begonnen met links voor. En ja hoor, het werkte!
Zie hieronder de opstelling. Mn vader deed het ontluchten en ik hield het vloeistof peil van de eezibleed in de gaten en vulde tussendoor de thuisbrenger bij.
We zijn inclusief opruimen ruim 6 uur bezig geweest. Maar dat gaat de volgende keer vast een stuk vlotter
Op de terugweg naar huis kreeg ik nog een melding over te laag koelvloeistof niveau. Bij t benzine station bleek het niveau iets onder minimum gekomen. Even opnieuw aangevuld en olie nogmaals gepeild en de reis kon worden voortgezet.
UPDATE: Thuis nagekeken en het interieurfilter is wel toepasbaar op de S60. Het is een Bosch filter met anti allergische werking. In de haynes manual las ik dat zogenoemde multi-filters in de onderste sleuf kunnen, wanneer er een luchtkwaliteitsensor geinstalleerd is. Nu heb ik die volgens mij niet. Kan ik dan alsnog een multi-filter (43mm) gebruiken of moet ik deze omruilen voor een standaard filter (26mm)?