Vragen over grote beurt (180k)

zelf uitvoeren

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 05.12.2019 - 10:14  ·  #16
Quote door Blade

Niet op max zetten, maar op de oude peil stand. Als remblokken halverwege zijn, en je zet het peil op max, de volgende keer als er dan remblokken worden vervangen, stroomt het potje vrolijk over met het terugdrukken vd zuigers (niet fijn)


Precies.
Daarom is het handig om bij laag niveau de blokjes te vervangen.
Het is DE slijtage indicator van je remblokjes.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 05.12.2019 - 12:29  ·  #17
Als je dan hard genoeg de bocht door gaat krijg je vanzelf een melding op je dashboard kan ik uit ervaring vertellen ;)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 05.12.2019 - 13:02  ·  #18
Quote door Blade

Niet op max zetten, maar op de oude peil stand. Als remblokken halverwege zijn, en je zet het peil op max, de volgende keer als er dan remblokken worden vervangen, stroomt het potje vrolijk over met het terugdrukken vd zuigers (niet fijn)

Maar dat was toch aardig het bewijs dat een jaar eerder bij de Volvodealer er verse remvloeistof in mijn V70 was gedaan :lol:
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 07.12.2019 - 13:59  ·  #19
Ik heb net de remvloeistof gecheckt met de meter. 2% water. Ligt nog net binnen de marge, maar ik vervang het wel.
Wat is aan te bevelen Bosch DOT4 of Kroon DOT4?

Verder wil ik ook de koelvloeistof vervangen, gezien die er bruinig uitziet.
Dacht aan Kroon SP12 5L keer 2.

Zit er een o ring om de aftap plug van de koelvloeistof die ik moet vervangen. Kan er niks over vinden.

Waar kan ik Volvo bougies bestellen? Als ik er op zoek kom ik bij Bosch of NKG Bougies uit.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 07.12.2019 - 14:39  ·  #20
Bij mij zit er een kraantje aan de radiateur.
Iets open draaien. Dop vd vulpotje los dan loopt de zaak zo leeg.
Oftewel de aftap hoeft niet helemaal er af bij die van mij.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 07.12.2019 - 14:41  ·  #21
Bosch en Kroon allebei prima.

Aftapplug kvs onderaan radiateur is plastic met rubber O ring, die hoeft niet te worden vervangen. Dicht is dicht, niet te vast draaien dan gaat t plastic kapot. Hoeft idd niet helemaal los.
Het motorblok kan je ook aftappen, afhankelijk van jaar en type motor via een plug achteraan het blok op een leiding (Daar kan een slang op, dat is een stuk schoner), of via het losmaken van de slang op de oliekoeler achterop het carter.

Als je de kvs echt goed wilt doen, kijk dan eens naar de video van SiRobb op YouTube. Wel iets met werk maar dan zit je echt goed.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 07.12.2019 - 16:47  ·  #22
Oa hier kan je voor een redelijke prijs je volvo onderdelen bestellen: https://www.estateservices.nl/
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 07.12.2019 - 18:55  ·  #23
Originele volvo Bougies: informeer eens bij de dealer, ik was 35,- kwijt voor 5 voor de 2.4 140 pk.
En geen verzendkosten....
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 07.12.2019 - 18:59  ·  #24
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 25.12.2019 - 15:37  ·  #25
Gisteren dan eindelijk de grote beurt uitgevoerd samen met mijn vader.
Om 9 uur waren we al bij de Doe het zelf garage in Hoogezand. Meneer Heere van Auto Heere is met pensioen en heeft zijn pand verhuurd aan stadhuis auto's en een auto schoonmaak bedrijf en 2 boxen kun je per uur huren om in te sleutelen. 1 met brug (€12 p/u) de ander zonder (€8 p/u). Er is gereedschap en een luchtpistool aanwezig en zaken als olie opvang bak, assteunen en een hydraulische pers. En je kunt je afvalvloeistoffen achterlaten.
Gewapend met een haynes manual en youtube (iPad) gingen we aan de slag.



We zijn begonnen met de olie wissel. De motor was nog warm dus de olie kon direct worden afgetapt. Bij het verwijderen van het oliefilter liepen we tegen het eerste probleem aan. De dop die ik mee had (voor mijn motor) was te klein en de verschillende doppen en sleutels die er aanwezig waren pasten allen niet. Wel hing er een kettingsleutel. Het koste even wat tijd voor we doorhadden hoe we die konden gebruiken. Ook zat het filter zo vast gedraaid dat er een extra buis aan te pas moest komen om voldoende moment te hebben.
Uiteindelijk; filter los, behuizing schoon gemaakt, nieuwe rubberen ring erop, filter geïnstalleerd en weer aangedraaid.

Omdat we de auto toch in de lucht hadden zijn we direct door gegaan met het aftappen van de koelvloeistof. Het filmpje op youtube van Sir Robb over het verwisselen van de koelvloeistof meldde alleen de 2 bouten die los moesten om de beschermkap te verwijderen en niet de plastic haken die los geklikt moesten worden, dus dat was even prutsen. Via de radiator de koelvloeistof afgetapt en vervolgens nog een liter afgetapt via de plug achter het blok.

Vervolgens hebben we het benzine filter vervangen. Ik had al een filmpje gekeken hierover. Het filter zit vast met 1 bout en leidingen met klik fittingen. Easy peasy. Al spoot er bij ons aanzienlijk meer brandstof uit dan in het filmpje! Ons doekje had geen enkel nut. Resultaat; plas benzine op de grond. Gelukkig stond er ook een zak grind om vloeistoffen te absorberen. Nog even netjes aangeharkt en verder..



Auto weer terug op de grond olie bijgevuld en daarna de koelvloeistof. Even kort de auto laten draaien en nogmaals vloeistoffen bijgevuld.
Ook direct het luchtfilter verwisseld en de behuizing uitgezogen met de stofzuiger. Vervolgens het interieurfilter eruit gehaald alleen bleek het nieuwe filter aanzienlijk dikker en paste die niet. Ook zat er een boekje bij voor de S80. Ik vermoedde dat ik het verkeerde filter gekregen had.

Vervolgens aan de slag met de Eezibleed kit om de remvloeistof te vernieuwen. Eerst met een pipet zoveel mogelijk oude remvloeistof uit het reservoir gehaald. Eezibleed gevuld met nieuwe remvloeistof. Ik dacht slim te zijn om de thuisbrenger te gebruiken om het systeem op druk te houden. Maar dat bleek achteraf minder handig.
Per instructie van de Haynes manual links-voor begonnen met doorspoelen. Het duurde even maar daar kwam de oude vloeistof aan. Echter bleef die soort van hangen in het ontluchtingsslangetje en er druppelde slechts een beetje vloeistof uit. Toen maar besloten om verder te gaan naar rechtsvoor. Dat ging al helemaal niet. Wat bleek, de thuisbrenger was zo goed als leeg en het reservoir van de eezibleed ook al bijna. Omdat we het remvloeistof reservoir leeg hadden gehaald met de pipet moest deze eerst worden aangevuld met nieuwe remvloeistof via de eezibleed en dat koste bijna alle druk uit de thuisbrenger en remvloeistof uit de eezibled.
Eezibleed aangevuld, thuisbrenger weer op 1,4 bar gebracht en opnieuw begonnen met links voor. En ja hoor, het werkte!

Zie hieronder de opstelling. Mn vader deed het ontluchten en ik hield het vloeistof peil van de eezibleed in de gaten en vulde tussendoor de thuisbrenger bij.



We zijn inclusief opruimen ruim 6 uur bezig geweest. Maar dat gaat de volgende keer vast een stuk vlotter :D
Op de terugweg naar huis kreeg ik nog een melding over te laag koelvloeistof niveau. Bij t benzine station bleek het niveau iets onder minimum gekomen. Even opnieuw aangevuld en olie nogmaals gepeild en de reis kon worden voortgezet.

UPDATE: Thuis nagekeken en het interieurfilter is wel toepasbaar op de S60. Het is een Bosch filter met anti allergische werking. In de haynes manual las ik dat zogenoemde multi-filters in de onderste sleuf kunnen, wanneer er een luchtkwaliteitsensor geinstalleerd is. Nu heb ik die volgens mij niet. Kan ik dan alsnog een multi-filter (43mm) gebruiken of moet ik deze omruilen voor een standaard filter (26mm)?
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 25.12.2019 - 19:59  ·  #26
Bij voormalig Honda dealer Heere, leuk verslag.

Groet,

Alex
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 26.12.2019 - 08:29  ·  #27
Qua luchtfilter interieur, kan beide. Er zijn twee sleuven: een dikke en een dunne. Kijk maar eens goed. Succes.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 26.12.2019 - 09:23  ·  #28
Quote door Mees

Bij voormalig Honda dealer Heere, leuk verslag.

Groet,

Alex


Ahh een honda dealer. Stadhuis auto die er nu zit heeft een stuk of 30 dikke audi’s, porsches, mercedessen en een bentley continental. We keken meerdere keren op bij het horen van een dikke v10 of opgefokte M power.

Quote door JJM

Qua luchtfilter interieur, kan beide. Er zijn twee sleuven: een dikke en een dunne. Kijk maar eens goed. Succes.

Ahh mooi. Dus je hoeft geen luchtkwaliteitssensor te hebben om de multi-filter te gebruiken.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 31.12.2019 - 07:27  ·  #29
Quote door fostar82

Quote door JJM

Qua luchtfilter interieur, kan beide. Er zijn twee sleuven: een dikke en een dunne. Kijk maar eens goed. Succes.

Ahh mooi. Dus je hoeft geen luchtkwaliteitssensor te hebben om de multi-filter te gebruiken.

Als het goed is heb je 2 sleuven, de voorste is voor het platte filter, de achterste is voor het dikkere filter. Mocht je maar 1 sleuf hebben (geen flauw idee of dat kan voorkomen) dan kan ik evt wel een filter ruilen. ik heb een regulier (plat) en koolstof (dik) filter besteld 'just in case' en de dikkere past hier.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 02.01.2020 - 19:32  ·  #30
Er bleken inderdaad twee sleuven te zijn. Aan de hand van plaatjes in mn haynes manual vond ik de onderste set schroefjes waarna de zwarte cover er helemaal af kon.

Dus nieuwe poging met het filter, maar die wilde er nog steeds niet in. Bleek dat de tweede sleuf versperd werd door een soort plastic spacer. Het leek zon stukje dat over blijft bij het maken van plastic onderdelen. Ik kon het er makkelijk uitbreken.
Maarrr toen paste hij nog niet. Blijkt de tweede sleuf 32mm breed te zijn en het filter 43mm. Nog een keer online gekeken en er worden (van een ander merk) filters aangeboden van 32mm breed. Na nogmaals vergelijken van de oude en de nieuwe filter, heb ik de schaar in de nieuwe gezet. Ik heb de plastic rand rondom strak langs het filter afgeknipt. En toen paste het filter er precies in! Eindelijk opgelost :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0