Quote door PepijnZ
Waarom heb je de vrijloop (moeten?) vervangen? Wat voor signalen geven aan dat dat gedeelte versleten is?
En om maar gelijk helemaal op de hoogte te zijn van alle perikelen hier rondom, wat doet de vrijloop eigenlijk en heeft elke dynamo dat?
Om de vraag volledig te beantwoorden, de vrijloop heeft de volgende functie:
De motor fluctueert in toerental en zelfs binnen een omwenteling loopt hij niet regelmatig, want hij krijgt 2 a 3 keer per omwenteling een explosie/verbrandingsslag en even zo vaak een compressieslag.
De dynamo draait met veel meer toeren (want de poellie is kleiner) en heeft een gelijkmatige belasting.
Het kan hierdoor zo zijn dat op het moment dat de motor vertraagt bij een compressieslag, de dynamo de multi-riem gaat aandrijven ipv andersom. Op dat moment zit de spanrol aan de verkeerde kant en gaat de multiriem klapperen.
Dit vindt met name bij lage toerentallen plaats en bij Diesels eerder dan bij benzine motoren. De meeste auto's hebben daarom een vrijloop op de poellie van de dynamo (vergelijkbaar met het achterste kettingtandwiel van je fiets) zodat de dynamo vrij kan draaien als de aandrijving vertraagt (vergelijkbaar met je achterwiel dat vrij kan draaien wanneer je stopt met trappen)