Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 16.05.2023 - 11:21  ·  #31
Als de radiator altijd doorstroomt zou de koeling juist teveel moeten zijn, dus zou de kvs temperatuur langzaam moeten stijgen en bij weinig belasting (vlakke weg zonder veel tegenwind of belasting) veel te laag moeten blijven, en pas bij belasting normaal mogen worden, en normaal is dan ook maar zo'n 90-95 graden, en dan obv programmering zou de fan moeten aanslaan bij nog hogere temperatuur (100 of 105 of welke waarde dan ook is ingesteld door de fabrikant).

@Brinkie: de olietemperatuur wordt inderdaad hoger dan de kvs, maar varieert veel minder snel. Dus de kvs kan wel warmer worden dan de olie, bijv. als je heuvelop rijdt, en snel ook. Ik zie dat regelmatig hier in de bergen, de kvs temp stijgt zodra de belasting stijgt, de olie volgt pas later. En als je een automaat hebt, de atf nog later. En die blijft daarna ook veel langer warm. Maw de olietempwisseling is langzamer dan die van water.

Ik zou bij de basics beginnen:
- inderdaad eerst de luchtdoorstroming eens checken (kan je bijv. ook doen door een felle lamp (bijv. lampje van je mobiel) in de motorruimte te steken terwijl je zelf van vooraf door de bumper kijkt. Dan kan je wellicht zien of er donkere plekken in zitten waar het licht niet doorkomt - dan de lucht dus ook niet.
- temp sensor heb je getest en goed bevonden
- thermostaat: bij koude motor de auto starten, stationair laten lopen. Aan bovenste slang naar de radiateur voelen (moet koud zijn en blijven) en wanneer de auto op bedrijfstemperatuur komt moet de thermostaat opengaan en kan je aan de slang voelen dat die 'ineens' vrij snel warm wordt. Als slang vanaf het begin begint met opwarmen dan blijft de thermostaat openstaan.
- kan je ergens zien of je waterpomp wel voldoende rendement geeft? Er zijn waterpompen waar de schoepen afbreken (intern) dus dat zie je aan de buitenkant niet, maar er wordt onvoldoende water rondgepompt. Ik weet niet of dit bij jouw motor ook voorkomt maar het is op dit forum al wel eens aangehaald.
Bij mijn voormalige V70 kon je een varierend retourstroompje zien in het kvs vaatje: meer toeren was harder straaltje. Als dat bij jou ook zo zit (varieert per motortype wellicht) dan kan je eens kijken.

Als je in een extreem geval onvoldoende koeling hebt en toch even doormoet: airco uitzetten, interieurverwarming op maximaal, interieurventilatie op maximaal, en dan de ramen open want het wordt gigantisch heet in de cabine. Maar zo ben ik regelmatig met mijn oude Benz met koelproblemen zonder oververhitting de heuvel opgekomen... dan trek je maximale hitte uit de koelvloeistof via de interieurverwarming.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 354
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 16.05.2023 - 12:44  ·  #32
En hang eens een Co tester boven je koelvloeistofreservoir...
En dan hopen dat het 0 blijft...
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 16.05.2023 - 20:42  ·  #33
Zit er geen lucht in je koelsysteem, dat wil ook nog weleens vreemde temperatuurklachten opleveren.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 17.05.2023 - 00:31  ·  #34
het probleem is dat de koelvloeistof niet via de radiator maar via de bypass gaat die open blijft staan. dan wordt de radiator gebypassed en heb je dus te weinig koeling..
marten1988
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Ijsselmuiden
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 17.05.2023 - 06:58  ·  #35
Goedemorgen!

Bedankt voor de goede tips weer! @blade als je de slangen doorverbind hou je natuurlijk dat de bypass open blijft staan. Op dit moment denk ik ook dat hij stuk is, maar juis open en daardoor minder flow door de radiateur doet. (Wat @grunns60 beschrijft. Hier wordt 23 mei ook naar gekeken.
Er zit ook een klep tussen reservoir en het of deel van het systeem (degas klep).
De thermostaat slang wordt na testen idd ook later warm. Is eerst koud. De slang uit de radiateur blijft slap en koud. Vanmiddag wil ik dit met een wat langere rit nogmaals even goed controleren. Dat zou dus wederom op flow lijken er gaat te weinig water door het systeem zeg maar.
De waterpomp is vervangen ook om die schoepen zoals je beschrijft die bleken nog heel en goed te draaien en er is vervolgens een nieuwe ingekomen.
Maar nog wel weer wat testjes te doen dus we gaan weer verder:)
Nogmaals dank :)
marten1988
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Ijsselmuiden
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 18.05.2023 - 07:12  ·  #36
Weer een flinke rit gedaan rond 150km. Aantal dingen die opvallen:
80km uur +- 102 graden
100km uur +- 105
130km uur +- 110 graden en verder wilde ik hem niet op laten lopen.
Bij 130km uur bleef hij langzaam oplopen. Dus naar paar minuten constant op snelheid blijven loopt hij niet terug.
Na de rit is de slang na de radiateur goed heet. De slang van de radiateur af is net zo koud als voor vertrek.
@bolbo bij mij zit de thermostaat ook na de radiateur! Ik begreep dit systeem om die reden dan ook niet goed. Dat zou namelijk betekenen dat het koelwater in de radiateur terug gebracht wordt naar 90 graden anders gaat de thermostaat niet open om die ‘ koude’ vloeistof het blok weer in te laten. Weet iemand hier iets meer van? De thermostaat heeft 2 openingen naar het blok. En 3 aansluitingen. 1 voor de bypass 1 met de retour van de kachel etc via de degasklep. Deze gaan volgens mij rechtstreeks blok weer in. De andere komt uit de radiateur. Als de thermostaat dicht blijft loopt er natuurlijk geen water door de radiateur dus voor dat opwarmt aan het einde van de slang na de radiateur lijkt mij een heel stuk :( kortom ik begrijp het systeem niet goed . (Zie bijlage)

Met de testjes vergeten om de kachel even vol open te gooien en te kijken of die 110 toch weer wat terugloopt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
marten1988
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Ijsselmuiden
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 24.05.2023 - 13:48  ·  #37
Opgelost (althans zo lijkt het :) )

Het duurde even aangezien de garages dus bezet waren. Uiteindelijk kon ik bij mijn "eigen" garage gister terecht. Ik had al weer een aantal dingen uit gezocht en samen met hen overlegd.
Ik heb benoemd dat het misschien ook nog wel lucht kan zijn in het systeem, ondanks dat er eerst een vacuüm wordt getrokken en dan pas wordt afgevuld, met diverse kleppen in het koelsysteem. Het moet dan bij de thermostaat zitten. deze hebben een klein ontluchtingsgaatje. Echter gebeurde het wel eens dat die niet aan de bovenkant van de thermostaat zit. Bij een horizontale montage bijvoorbeeld op het motorblok maakt dat ook niet uit. Bij de een verticale montage is dit wel van belang.
De garage gaf aan dat ze dat gingen bekijken. de nieuwe thermostaat was een compleet huis gemonteerd met thermostaat van de leverancier. vroeger kon je daar makkelijk bij en zonder thermostaat even rijden om te testen nu moet de dynamo eraf etc voor je er bij kunt.
Puntje bij het paaltje het ontluchtingsgat zat inderdaad rechtsonder en niet midden bovenin. Ze hebben het huis uit elkaar gehaald de boel recht weer in elkaar gezet. Weer gemonteerd, gevuld etc. Nu wordt de radiateur tijdens het rijden weer gebruikt:) en blijft de auto een stuk koeler rond de 96 graden. overigens viel mij op dat het verbruik ook lager is! gemiddeld zat ik op de route die ik reed op 1:14,7 vanmorgen 1:16,9. Maar goed we gaan eerst even weer wat stukken rijden en het in de gaten houden. Het is al heel fijn te zien dat als je gas geeft de temperatuur 2 graden oid oploopt en vervolgens weer terugloopt. dat was afgelopen maanden wel anders. Maandag de grote test als de caravan er weer achter komt:)
De garage regelt dit verder met de leverancier en ik ben weer blij dat ik rijdt.
nogmaals dank voor alle hulp en ideeën :).
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 658
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 24.05.2023 - 14:08  ·  #38
Laten we hopen dat het daar inderdaad mee is opgelost dan! Heeft al-met-al wel een behoorlijke zoektocht opgeleverd....

Weet je toevallig het merk van het vervangende thermostaathuis wat gemonteerd was?
Wellicht handig om te weten voor de toekomst, waar mensen op moeten letten als ze hun thermostaathuis willen/moeten vervangen.
marten1988
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Ijsselmuiden
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Wat moet het temperatuurbereik zijn bij een T4 v70 2011

 · 
Posted: 03.06.2023 - 08:15  ·  #39
Nee daycares ik niet :( ik zal eens kijken of ik daar nog achter kan komen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0