Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 
 
 
 
 
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 14:23  ·  #586
Quote door JJM

Ik heb deze; bevalt echt super!

https://www.gereedschappro.nl/…gJ7s_D_BwE

Lijkt heel erg op diegene die wij hebben.
Is een goede -en goedkoper- alternatief voor een accukitpistool.

Zo heb ik nog een lastoestel staan voor elektrisch lassen. Ik wilde het ooit nog eens leren om wat spullen fatsoenlijk aan elkaar te bakken. Maar aangezien mijn leermeesters (-mijn vader en mijn oom-) het tijdelijke verruild hebben voor het eeuwige zal het toestel wel nieuw in de doos blijven staan ben ik bang.....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 14:41  ·  #587
Ik zou ook niet beginnen met electrisch lassen, maar met mig. Is prima te doen met wat oefenen. Hoeft ook niet duur te zijn. Ik kocht mijn cebora 155ampere compleet met alles erop en eraan voor €500,- was 3x gebruikt.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 15:18  ·  #588
Ik wil er zeker geen bergen centen aan uit geven. Maar gewoon iets aan elkaar lassen wat niet bij een beetje wind inelkaar zakt.
Mijn vader maakte ook de mooiste dingen met een elektrisch lasding, dus 2 stukken staal aan elkaar zetten moet mij dan ook lukken.....
Het is puur hobby matig en 2 á 3 keer per jaar ongeveer.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 15:23  ·  #589
Neem dat lasapparaat maar een keer mee, als je hierheen komt. Trek dan ook even een dagje uit en aan het eind kun jij goed electrisch lassen met dat ding. Dan kun je ook mooi het verschil zien tussen, MIG, TIG en electrisch lassen en je kunt electrisch lassen met 2 verschillende apparaten. Zie je meteen het verschil tussen de verschillende elektrodes en wat wel / niet werkt. Ik heb hier 3 verschillende maten elektoden liggen.

Voor thuis is een electrisch apparaat echt meer als voldoende, in de automotive heb je er weinig aan. Ik heb met electrisch lassen complete vogelvluchten voor ara's gemaakt en die staan nog steeds, complete tuinschuttingen van 14 mtr die nog steeds staan, etc.

Oh ja, moest jij nog niet een nieuwe foto posten in het smoelenboek ? :) :)
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 15:41  ·  #590
Quote door Dirk342

Neem dat lasapparaat maar een keer mee, als je hierheen komt. Trek dan ook even een dagje uit en aan het eind kun jij goed electrisch lassen met dat ding. Dan kun je ook mooi het verschil zien tussen, MIG, TIG en electrisch lassen en je kunt electrisch lassen met 2 verschillende apparaten. Zie je meteen het verschil tussen de verschillende elektrodes en wat wel / niet werkt. Ik heb hier 3 verschillende maten elektoden liggen.

Voor thuis is een electrisch apparaat echt meer als voldoende, in de automotive heb je er weinig aan. Ik heb met electrisch lassen complete vogelvluchten voor ara's gemaakt en die staan nog steeds, complete tuinschuttingen van 14 mtr die nog steeds staan, etc.

Oh ja, moest jij nog niet een nieuwe foto posten in het smoelenboek ? :) :)

Deze bedoel je?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 16:26  ·  #591
Voordeel van electrish lassen is dat je het ook goed buiten kunt doen. In het verleden moest ik nog al eens terug grijpen op electrisch lassen omdat het bescherm gas te snel weggeblazen werd door de wind. Was toen een imperiaal aan het bouwen van 2 bij 5 meter voor mijn kamper.
Maar mig lassen vind ik toch wel een stuk makkelijker en nauwkeuriger.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 18:47  ·  #592
Quote door Blade

Ik zou ook niet beginnen met electrisch lassen, maar met mig. Is prima te doen met wat oefenen. Hoeft ook niet duur te zijn. Ik kocht mijn cebora 155ampere compleet met alles erop en eraan voor €500,- was 3x gebruikt.


Dat zijn meer dan prima lasapparaten. Als je de kans hebt om er eentje op de kop te tikken, dan kan ik ze ook aanbevelen.

Maatje van mij heeft er 1 en als ik dan daarna mijn eigen Gude-apparaatje weer moet gebruiken, sta ik toch altijd ff te foeteren en te balen..
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 20:15  ·  #593
Ik ben er ook zeer tevreden mee hoor! Splinternieuw vind ik ze echt duur. Dit setje was echt een mazzeltje. Van fles tot automaatkap en extra rol draad zat er zelfs bij! Ook nog een paar tangen om vels randjes te maken en een tand die proplas gaatjes maakt. Zeer veel schik van.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 08.12.2018 - 23:49  ·  #594
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 09.12.2018 - 06:18  ·  #595
Een Cebora lasapparaat is gewoon goed, voor lasapparaten en zeker voor de MIG en TIG machines zou mijn advies zijn dat als je er eentje wilt kopen, doe dat dan van een fatsoenlijk merk en blijf weg van die Chinese troep zoals Hawk, Giant e.d. Je kunt beter je geld uitgeven aan een gebruikte van een goed merk als aan een goedkope van wingping spul. De MIGmachine hier is van Esab (180A) en last echt perfect, deze heb ik gebruikt over genomen van een beroepslasser. De nieuwe TIG machine is van Sherman (Engels merk)

Een electrisch apparaat heeft een groot voordeel, net zoals al gezegd, dat je ze altijd kunt gebruiken (ook bij wind) en zeker voor thuiswerk zijn ze gewoon erg fijn. Niemand hoeft thuis constructies van 10mm dik door en door te lassen en dan zijn die electrische apparaatje erg handig. Je zou dan evt ook nog een MIG machine kunnen gebruiken met gevulde draad ipv beschermgas maar ik vind dat zelf totaal niet fijn lassen (maar is geheel persoonlijk natuurlijk)

Voor het zogenaamde 'kerkewerk', dus echt voor mooi laswerk kun je het beste een TIG machine gebruiken in mijn opinie. Vroegah, toen ik leerde lassen was er alleen autogeen. Dit word helaas eigenlijk nergens meer gebruikt en al helemaal niet meer in de automotive, het voordeel is wel dat als je autogeen kunt lassen je vaak ook kunt TIG lassen. Je snapt hoe het werkt met een smeltbad en draad toevoegen en waarop te letten. Het grote voordeel van TIG tov MIG is buiten het mooiere laswerk, je geen spatten e.d hebt zoals bij MIG, je een veel gerichtere smeltbad hebt en je ook echt heel dun plaatwerk kunt doen.

Als voorbeeld bedoeld; ik heb het achterscherm van de Subaru van mijn zoon met MIG erin gelast en zit perfect, een TIG machine zou daarvoor veel makkelijker zijn geweest. Het plaatwerk van een Subaru van die leeftijd is maar 0.6mm dik namelijk.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 09.12.2018 - 06:32  ·  #596
Ik vraag me af of dat beter zou gaan met tig. Tig lassen doe je echt niet ‘effe’. Daarbij word het al gauw veel heter (vervorming) rvs en alu (de dikkere materialen) is erg mooi te doen met TIG inderdaad.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 09.12.2018 - 06:47  ·  #597
TIG lassen is idd iets meer werk als MIG, vervorming / krom trekken kun je tegengaan door a) een dunne plaat eerst op een paar punten bijvoorbeeld te smelten cq te hechten (doe je eigenlijk ook bij MIG anders trekt die ook krom) en b) door je smeltbad kleiner te maken. Alu lassen met MIG is in mijn ogen gewoon ruk, heb dat wel eens geprobeerd en is niet echt een succes geworden. Heb het daarna laten doen door een metaalbedrijf die het wel netjes voor elkaar kregen met TIG, heb hun ook meteen die rol aludraad voor de MIG machine gegeven, was er helemaal klaar mee :)
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 09.12.2018 - 14:41  ·  #598
Even over dat lassen: is een uitlaatdemper van een 850 te lassen met een mig apparaat? Of is dat echt te dun materiaal?
De achterdemper heeft middenop de demper een scheur lopen.
Alternatief is een andere gebruikte demper van bijv de V70 classic, die zijn toch hetzelfde?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 10.12.2018 - 05:04  ·  #599
Als de uitlaat niet te ver heen is, is hij prima lasbaar met MIG. Als hij op die plek te ver heen is, lees te dun geworden, dan kun je er een wat groter plaatje overheen lassen zodat hij weer netjes dicht is. Ik neem aan dat je het over die grote pannekoek hebt die midden onder de auto zit, net voor de achteras ? Zo ja dan is die van een V70classic hetzelfde.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welk gereedschap heb jij vandaag aangeschaft?

 · 
Posted: 12.03.2019 - 20:43  ·  #600
Na lang zoeken, wikken en wegen besloten om mijzelf te trakteren op een nette doppenset.

Ik heb het e.e.a. van Gedore, oud tot heel oud denk ik maar erg goede kwaliteit.
Er ontbraken zoveel maten en ik had dermate veel wensen, dat losse koop een slechte (financiele) keuze zou zijn, dus ging ik op zoek naar een doppenset.

Gedore had vroeger Carolus als "B-merk", dit is omgezet naar "Gedore Red". Ik vind het wat overdreven om Gedore-geld uit te geven aan af en toe hobbymatig gebruik, maar wil daarentegen wel een betrouwbare set gereedschap.
Een setje wat weinig te wensen overlaat is de R45603172.

Bij Amazon.de besteld voor net geen € 100,= (!) en vandaag kwam deze binnen (beter dag hadden ze niet kunnen uitzoeken, werd net vandaag 43 jaartjes oud, dus mooi verjaarscadeau van vrouw en kids O-) )


Het materiaal voelt goed, wel wat speling op de ratels, maar misschien ben ik te zeikerig daarover.
Er zitten weinig tot geen maten in die ik nog te wensen heb, hoogstens een aantal 1/2" inbus/torx doppen, maar die hebben ook weer dito prijs en zijn sowieso als 5/16" bit aanwezig in deze set.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Gedore Red?
De prijzen zijn mijns inziens alleszins redelijk, kwaliteit moet nog bewezen worden de komende jaren.

Ervaringen van anderen zijn welkom!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0