welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 
 
 
 
 
marc1970
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westhoek (Fryslan)
Leeftijd: 53
Berichten: 107
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 14:49  ·  #16
Er zit bij mijn V70 nu Castrol in, maar ga bij de eerst volgende oliewissel over op Kroon Emperol 5W40.
Doe mijn beurtjes bij de buurman in de werkplaats (loonbedrijf) en daar hebben ze Kroon oil.
Ze gebruikten daar eerst altijd BP in de tractoren, maar zijn sinds een paar jaar over op Kroon oil en dat bevalt zeer goed. Lager olie verbruik en iets minder (marginaal) brandstof verbruik.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 15:03  ·  #17
het merk boeit me niet zoveel. Er zijn 2 dingen waar ik wel altijd scherp op ben:
- viscociteit (5W30 bijvoorbeeld) die moet correct zijn ( dus geen 20W50 in een moter gooien die 0W30 moet hebben!)
- de specificaties van het dope pakket, dat zijn speciale stoffen die zijn toegevoegd aan de olie om hun bepaalde eigenschappen. (anti schuim, anti corrosie, etc) Vooral voor lange olie wissel intervallen is het belangrijk dat die specs kloppen! Als je de maximale oliewissel interval wil aanhouden in een commonrail diesel zoals een D5 dan zou ik absoluut zeker een olie gebruiken die aan de correcte specs (of beter!) voldoet.

Verder hebben sommige automerken ook nog hun eigen spec definities! (VW, Mercedes, BMW)

Op de verpakking staat altijd beschreven aan welke specs de olie voldoet. Die gewoon vergelijken met de specs in het instuctie boekje.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 16:12  ·  #18
Helemaal met TeeFive eens, juiste dikte en juiste toevoegingen. Bij mij moet er weer andere "dope" in dan bij mijn vorige V70. De Volvo olie sticker bij mij geeft aan 0W30 Castrol B4/B5.
Ga je nu zoeken naar deze olie dan kom je op Castrol Edge Prof. Maar als je niet oplet dan koop je Castrol Edge B3 dope in plaats van B4/5. Staat alleen in de kleine lettertjes, samen met de vermelding dat deze dan ook speciaal voor Volvo is. Juist die juiste dope is belangrijk.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 18:06  ·  #19
ik gebruik zelf ook die van kroon-olie. in onze v70 2.4 T
kenteken invoeren en dan geeft hij in mijn geval een vol syntheet 5-40 of 5-30.
interval 10.000 km.
gr ed.
laro4x4
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meijel
Leeftijd: 54
Homepage: bartsautoservice.n…
Berichten: 119
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 19:17  ·  #20
Wat een fijne reacties! Super. Ik denk dat ik voor 0W30 ga, lijkt me voor mijn D5 de beste olie, als ik zo speur op internet en jullie reacties lees. Maar zit nu te denken, voor de D5 vanaf 2007 wordt 0W30 aanbevolen met A5/B5 (dopes?), zou die ook geschikt zijn voor die van mij? (oudje van 2004 :D ) De ontwikkeling van olie gaat natuurlijk ook vooruit en de 0W30 A5/B5 bestond in 2004 misschien nog niet, zodat die ook niet voorgeschreven kon worden?? Volgens deze site http://www.oliewereld.nl/castr…0w30-a5-b5 (Franky B dank!) is dat geen probleem.
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 19:29  ·  #21
Volgens het instructieboekje (pag.135) moet hij voldoen aan de ACEA B4 specs.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 20:54  ·  #22
Even in het boekje kijken inderdaad. Ik bestel olie vaak bij oil-center.de, erg goedkoop en snel geleverd.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 12.02.2014 - 21:31  ·  #23
Quote door Franky B

Als ik mijn autogegevens invoer op de kroon website word mij verteld 5W40 te gebruiken... ik rijd een benzine 2.4T maar zie niemand over deze oliesoort spreken klopt dit dan wel?

Verder heb ik altijd goede dingen over Castrol olie gelezen. www.oliewereld.nl is een goedkope aanbieder hiervan.


Ik heb er nu de kroon 5w40 specialsynth in zitten, en daar draait hij mooier op dan de vorige eurol 5w30. Ook het olie verbruik is minder nu.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 13.02.2014 - 06:21  ·  #24
de specialsynth van kroon gebruik ik voor zowel de turbo en voor de 170 pk versie.
ed.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 13.02.2014 - 10:24  ·  #25
Lees een aantal reacties van mensen die het niet zo nauwkeurig nemen en hoe goed hun auto er wel niet op loopt. Problemen komen vaak pas na vele jaren of km's aan het licht, roetfilters, egr'en hydrolische klepstoters. Terwijl er in je boekje of sticker onder de kap precies staat welke olie en welke acea specs deze moet hebben. Ik zou er niet een paar euro op besparen en er toch iets anders in gooien. De intervallen van de dealers zijn tegenwoordig ook al ruim om hun auto's prijs/km laag te houden. Bij de D5 vanaf 2006 is dit zelfs 30.000 km. Knap als je zelfs dan nog niet op tijd ververst.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 13.02.2014 - 13:04  ·  #26
@ Laro4x4;
A5 (of B...) is niet nieuwer dan A3 of A1, het verwijst naar verschillende eigenschappens. Uit mijn hoofd is de een meer op brandstofbesparing gericht en de ander op prestaties.
@Jeroenbunte;
klopt maar op dezelfde olie is dan weer wel te besparen door even verder (soms letterlijk) te kijken. ;)
laro4x4
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meijel
Leeftijd: 54
Homepage: bartsautoservice.n…
Berichten: 119
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 13.02.2014 - 13:59  ·  #27
Ik ga voor de Castrol edge prof. A5/B5 0W30. Speciaal met Volvo ontwikkeld, dat kan toch zeker niet fout gaan:-)
laro4x4
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meijel
Leeftijd: 54
Homepage: bartsautoservice.n…
Berichten: 119
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 13.02.2014 - 14:00  ·  #28
De problemen van véél te lange intervallen bij diverse merken zijn inderdaad bekend, mijn schoonvader heeft pas een gebruikte C3 1.6i 16v gekocht bij de Citroentjes dealer in Eindhoven. Verkoper zei: bij ons nieuw verkocht en hier in onderhoud geweest. Gisteren is bij 52.000 km de motor kapot gelopen. Inwendig flink vervuilt. Gevalletje garantie, komt nieuw blok in. Nu krijgt de dealer zelf een koekje van eigen deeg. Ik wil de olie iedere 10.000 km verversen in m'n Volvo, misschien wel heel snel maar is puur voor behoud vd motor.
Dank voor alle tips, ik ga bestellen bij oliewereld.nl

Groetjes, Bart
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 13.02.2014 - 14:25  ·  #29
Ach ja, wat is een lange interval? De Mercedessen van de baas hebben een interval van 80.000 km... 10.000 voor een D5 is wel weer heel kort.
Die oliewereld.nl vind ik wel duur, als ik zie dat een liter van 'mijn' Shell olie daar 7,50 kost. Bij oilcenter.de 5,95.
laro4x4
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meijel
Leeftijd: 54
Homepage: bartsautoservice.n…
Berichten: 119
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: welk merk olie? Shell? Castrol Magnatec? Edge? zie door de bomen het bos niet meer

 · 
Posted: 13.02.2014 - 15:10  ·  #30
Je moet het anders brengen: oliewereld is scherp geprijsd, maar er zijn nóg goedkopere. ;-) Ik bestel in Nederland omdat ik de btw terug krijg en de kosten zijn fiscaal aftrekbaar. Bovendien morgen in huis. En geen verzendkosten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0