Welk speaker systeem?

 
 
 
 
 
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 30.05.2013 - 13:38  ·  #16
Quote door arnold_w

Grappig, thuis luister ik louter en alleen stereo naar een goede opname op een redelijk dure installatie, maar juist in de auto heb ik 'm wel op 3CH/surround staan, omdat in deze veel te kleine ruimte stereo niet uit de verf komt. De plaatsing van zang en instrumenten (staging) kan alleen fatsoenlijk als je de juiste luisterafstand hebt tov je luidsprekers in een goede luisteromgeving met goede akoestiek. In de auto zit je er bijna bovenop en dan ook nog eens a-symmetrisch, tenzij je met je kont op het middenconsole gaat zitten :lol:
Je zit dus eigenlijk te dicht tegen de linker speakers aan en daardoor krijg je nooit het geluidsbeeld dat je zou willen hebben.

Als je de surround weergave aanzet komt de zang uit de center luidspreker en krijgt de rest van de muziek meer lucht waardoor ik het toch net wat lekkerder vind klinken alsof je in een grotere ruimte luistert. Wel lijkt de dynamiek en de lage tonen wat minder dan in stereo, maar dat is enigszins te compenseren met de equalizer.

Dat CD's niet zijn opgenomen in muti-channel klopt, maar ze bevatten wel degelijk surround informatie. En ook al zou je geluidsbron DD 5.1 of DTS af kunnen spelen, de huidige Volvo radio's ondersteunen dat toch niet en zal het dus worden ge-downsampled tot Dolby surround wat ongeveer net zo klinkt als een stereo CD of TV-uitzending in surround sound.

Ik ben een redelijke zeikerd op het gebied van audio en moet zeggen dat ik dagelijks met plezier naar deze uitstekende installatie luister.
Heb dan wel de Premium audio, dus dat zal best bijdragen aan het plezier.


Grappig om te lezen dat er dus toch mensen zijn die DSR/3Ch iets vinden toevoegen aan het audio systeem in de auto voor het luisteren naar muziek. Ben zelf ook een zeer kritisch luisteraar en redelijk audiofiel maar heb me altijd afgevraagd of er uberhaupt mensen waren die de voorkeur hadden om meerkanaals naar muziek te luisteren in de auto. In zelf vond dit persoonlijk namelijk geen meerwaarde maar zo zie je maar weer hoe persoonlijk geluid eigenlijk is. Voor de argumenten die je noemt valt inderdaad iets te zeggen. De grootste keerzijde van DSR/3ch vind ik inderdaad de dynamiek en lage tonen die minder tot hun recht komen.
Voor stereo weergaven zit je op de bestuurdersstoel inderdaad niet bepaald op de sweetspot maar wanneer je alleen in de auto zit kun je dit redelijk compenseren met de balans knop al heeft dit ook niet mijn voorkeur.
Dus het echte genieten van muziek doen we lekker thuis ;-)
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 30.05.2013 - 14:10  ·  #17
In het begin was ik er ook geen voorstander van hoor, ik heb eerst een tijdje stereo gereden, dan weer DSR, dan weer stereo, toen wat gaan tweaken, met een geluidsdrukmeter de balans ingesteld, maar uiteindelijk vond ik de ruimtelijkheid van DSR in de auto toch prettiger.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 30.05.2013 - 20:17  ·  #18
Quote door Arthur30

Om eerst zeker te stellen welk speaker systeem ik nu in de auto heb zitten toch maar eerst even een foto gemaakt van mn hoeden plank speakers (onderdeel nummer 30745945), zie foto. Iemand een idee om welk type speaker het hier gaat? Google resultaten deden mij vermoeden dat het hier om een base systeem gaat maar harde feiten heb ik niet gevonden.


Arthur, dat artikelnummer verwijst naar Performance.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 01.06.2013 - 17:40  ·  #19
Quote door Bigdog

Quote door Arthur30

Om eerst zeker te stellen welk speaker systeem ik nu in de auto heb zitten toch maar eerst even een foto gemaakt van mn hoeden plank speakers (onderdeel nummer 30745945), zie foto. Iemand een idee om welk type speaker het hier gaat? Google resultaten deden mij vermoeden dat het hier om een base systeem gaat maar harde feiten heb ik niet gevonden.


Arthur, dat artikelnummer verwijst naar Performance.


Ok dat is goed om te weten. Dat had ik overigens niet verwacht. In ieder geval bedankt voor de info Bigdog
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 14:27  ·  #20
Graag even jullie advies:

Het eerste setje high performance speakers (voor de hoedeplank) is onderweg zodat ik kan beginnen met de beoogde upgrade. Nu zit ik met een klein dilemma, namelijk, ik heb twee versterkers aangeboden gekregen, een PA-200 en een PA-300. De PA-300 is alleen 50 euro duurder en nu vroeg ik me af of deze extra inverstering bij een High performance systeem iets gaat toevoegen. Ben zelf sterk geneigt om voor de PA-300 te gaan maar als ik bij deze speakers het verschil niet ga merken kan ik die centen net zo goed in mn zak houden en voor de PA-200 gaan.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 14:31  ·  #21
Je zult denk ik alleen iets merken bij de lagere tonen maar dan wel minimaal.
Niet dat het een wezelijk verschil is.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 18:06  ·  #22
Hmmm Ok. Nou toch nog maar even over nadenken dus.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 18:48  ·  #23
Vergis je niet wat dat extra vermogen doet, meer kracht, meer ritme en meer slam.
Dat verschil, met alle respect voor de PA200, is niet te missen.
Als je de keuze hebt, ga dan voor de PA300, krijg je geen spijt van.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 19:20  ·  #24
Ben overtuigt :fgrin: dan moet het toch maar de PA-300 worden. En zo vaak ben ik hem tweedehands nog niet tegengekomen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 19:35  ·  #25
Groot gelijk.
Een PA300 heeft echt ballen en mocht je ooit willen upgraden naar Premiun, dan heb je in iedergeval de juiste versterker.
Succes.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 20:01  ·  #26
Toch nog even een vraagje. Zat net even in Vida te kijken, waar ik overigens nog helemaal niet in thuis ben, maar als ik het goed begrijp zou voor mijn auto (S60 MY2009) het volvo onderdeel nummer voor een PA-300 9496483 moeten zijn. De versterker die ik over kan nemen heeft een gele stikker met onderdeel nummer 8666630, past deze dan ook gewoon in mijn auto? En welke kabels heb ik hier nu allemaal voor nodig? De versterker wordt geleverd met kabel en wat ik zo snel op de foto zag lijkt dit op een signaal kabel inclusief de speaker snoeren die weer retour gaan richting het dashboard. Neem aan dat er ook nog een voeding + remote kabel bij hoort. Of is dit gewoon 1 complete kabel?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 20:23  ·  #27
De PA300 heeft verschillende artikelnummers, dit geldt ook voor de PA200.
Wel verwarrend.
Meestal wordt er een signaalkabel met remote en een speakerkabel meegeleverd.
Hoogstwaarschijnlijk is je spanningskabel al aanwezig.
Deze bevindt zich onder de bekleding, rechts naast de bijrijdersstoel, vlak bij de stijl.
Ook heb je een grote kans dat de zekering reeds in de zekeringkast zit.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 20:29  ·  #28
Ok top bedankt weer! moet gewoon gaan passen dus.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 20:33  ·  #29
Ga daar maar vanuit.
Succes met de inbouw.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welk speaker systeem?

 · 
Posted: 07.06.2013 - 20:36  ·  #30
zal het nog wel even laten weten als het allemaal gelukt is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0