Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 30.09.2017 - 22:00  ·  #16
Daf55
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wapenveld
Leeftijd: 51
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 31.07.2020 - 10:23  ·  #17
Ik haal dit topic even naar boven, omdat ik soort gelijke installatie heb gemaakt. Maar ik vrees dat ik de luidspreker van de subwoofer heb kapot gespeeld?

Ik heb de bedrading en aansluitingen gemaakt net zoals eerder verteld. Een aftermarket versterker gekocht, speciaal 1 die mono gebrugd ingesteld kan worden. Ook met een potmetertje om voorin de auto het volume van de sub te kunnen regelen.

Dat heeft ruim 3 jaar heerlijk gespeeld.

Maar ik merkte ineens dat er minder bas was. De zekeringhouder van de 12v was een beetje gammel, dus die vervangen. Maar dat maakt voor het geluid niets uit. Er komt een beetje gekras uit de subwoofer en zachte bas. Zeker geen vol geluid meer.

Het gekras kan niet goed zijn...

Kan ik de luidspreker vervangen voor een andere die wat meer vermogen aan kan?

Een box in de kofferbak wil ik niet. Heb de ruimte te vaak nodig. Maar een free-air oplossing onder de bodem zou wel kunnen?

Heeft iemand al zoiets gemaakt?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 31.07.2020 - 16:32  ·  #18
Klinkt alsof hij aan het overlijden is.
Als je de conus indrukt, schuurt hij dan ook ?
Zo ja, dan kun je de unit laten reviseren bij Total speaker repair in Bedum.
Betaalbaar en goed.
Loopt de conus vrij, dan is het de versterker.
Ook die kun je laten repareren.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 01.08.2020 - 07:16  ·  #19
Na verloop van jaren vervormt de spoel. Fysiek gewoon, van vorm. Er komen een soort ‘bobbels’ in welke, als ze groot genoeg zijn, gaan aanlopen in de magneet. Ik heb zo helaas al meerdere subs kunnen weggooien. In al die gevallen blijkt namelijk ook dat de magneet niet mooi gecentreerd is, maar ruim uit het midden staat. Wanneer ik dus tijdens mijn Zweedse tripjes weer op een sub stuit, kan ik van tevoren al redelijk inschatten of ie goed werkt. Wel jammer overigens, prachtige toevoeging maar meer dan eens (een beetje) stuk...
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 01.08.2020 - 15:47  ·  #20
Als die magneet niet mooi in het midden gecentreerd zit kan dat toch niet anders dan eigenlijk een serieuze productiefout zijn? Het is nu niet zo dat die subwoofers veel te lijden hebben kwa schokken, vallen etc....
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 01.08.2020 - 18:04  ·  #21
Ik denk dat er een relatief ruime marge in de fabricage is aangehouden. Zolang de spoel mooi rond en glad is, is er niks aan de hand.
Hetzelfde zie je bij (in ieder geval) de High Performance speakers, met het verschil dat die spoel ‘mooi’ blijft.
Enerzijds kan je van een productiefout (ik zou eerder ontwerpfout zeggen) spreken, anderzijds, als het pas na 15-20 jaar een probleem geeft... er zijn merken waarbij het minder lang mee gaat ;)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 01.08.2020 - 22:34  ·  #22
Ik heb een sub van Pioneer in het reservewiel liggen. Aangesloten op de originele bekabeling voor de power en een kabel naar mijn Dubbeldin Kenwood gelegd voor het signaal.
Op die manier kan ik de inlegbak nog gewoon gebruiken.
Geluid is perfect. Ik heb wel de 200w versie. En er zit een ab bij om de sub te kunnen regelen. Dat blijkt in de praktijk superhandig.
Daf55
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wapenveld
Leeftijd: 51
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 02.08.2020 - 13:27  ·  #23
Heb je van deze oplossing een foto? Ben benieuwd hoe deze dan ligt in het reserve wiel.

Ik ben vandaag weer van een korte vakantie thuis gekomen, en kon wat testen. Ik denk toch dat mijn eigen versterker de boosdoener is. Als ik even een andere luidspreker aansluit dan hoor ik ook wat gekraak/geruis. Dat was dan wel geen subwoofer, maar toch. Er komt geen mooie strakke bas uit.

Dit is de versterker die ik dus al een paar jaar gebruik:
SinusTec bij Conrad gekocht

Ik ga eerst eens nadenken of ik ergens een andere versterker vandaan kan toveren om eens te kunnen testen of het die inderdaad is.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 02.08.2020 - 14:45  ·  #24
Ik heb een foto voor je gemaakt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Daf55
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wapenveld
Leeftijd: 51
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 03.08.2020 - 09:39  ·  #25
Dank! Dat is wellicht nog een oplossing, als ik die van mij niet meer aan de praat krijg.

Ondertussen heb ik de subwoofer even aan een normale versterker gehangen, en dan blijkt dat deze wel goed moet zijn, dan hoor ik geen gekrak/geruis.

Ik heb een andere versterker besteld en ga deze binnenkort even monteren en hoop dat ik dan weer kan genieten!
secondv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 20
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 04.08.2020 - 09:03  ·  #26
Daf55, ik hoop dat je het weer aan de praat krijgt.

Voor een ieder die denkt: een subwoofer, dat wil ik ook......Ik heb nog een originele subwoofer ( inclusief alle extra onderdelen) te koop. Interesse stuur mij een pm.

Groet Berend
Daf55
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wapenveld
Leeftijd: 51
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 08.08.2020 - 11:04  ·  #27
Yes!

Ik ben gisteren heel rustig (vanwege het weer) aan het klussen gegaan. Ik heb een JBL subwoofer gekocht en geplaatst in de originele box.

Ondanks zorgvuldig zoeken, bleek de diameter toch niet te kloppen en heb een mdf ring gemaakt en daarop de subwoofer in de box gemaakt. Het volume in de box is eigenlijk te klein volgens de specificaties, maar toch klinkt het diep en donker. Of het beter klinkt dan de originele durf ik niet te beweren, maar ik ben er wel weer blij mee!

JBL maakt hele mooie platte subwoofers, ik heb nu nog meer ruimte onder de speaker boven het reservewiel, kan daar makkelijker nog wat rommeltjes kwijt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welk vermogen heeft de originele Volvo Sub versterker?

 · 
Posted: 08.08.2020 - 17:41  ·  #28
Dat klinkt goed.
Heb je ook foto’s ?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0