Welke audio-installatie heb ik? :-)

 
 
 
 
 
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 11:37  ·  #16
Voor S60 gebruikers, als je de onderkant van de speakers in de hoedenplank bekijkt (die kun je zo zien vanuit de kofferruimte), kun je meteen de kleur van de stickers controleren.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 12:13  ·  #17
Quote door elevating

Zover ik weet was in de R de Premium sound toch standaard? Alleen de sub was dacht ik optioneel. Zou het in de folder is na moeten kijken dus het kan zijn dat ik me vergis.


In Nederland wel, daar kon je alleen de sub bijbestellen. Ik heb een Zwitserse, en die was voorzien van het meest simpele pakketje. En dan levert alleen hardware vervangen nog steeds een beroerd geluid op, dus moet je ook de software in laten lezen.

Al met al een peperduur geintje...
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 12:36  ·  #18
Aan de hand van deze thread, nog een andere vraag:

topic.php?t=16947

Stel dat er wel een sub in heeft gezeten en die is verwijderd, gaat mijn audio-systeem dan 'van slag' zijn daardoor?
Als e.e.a. door software gereguleerd is, dan kan ik me voorstellen, dat het verwijderen van een component, invloed kan hebben.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 12:57  ·  #19
Gewoon een originele subwoofer erin hangen, aansluiten en zien/horen wat het effect is.
Naar mijn weten gaat er niets op hol.

Zo heb ik het gedaan en Otto ook. Ik had geen software aanpassing nodig, Otto wel.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 13:21  ·  #20
Dat was toch afhankelijk van of je een facelift model hebt (dus met die sier lijst er omheen en bv een hu650/850).

Past zo'n subwoofer trouwens in iedere reservewiel bak van de P2 modellen Volvo's? M.a.w., past zoiets ook in mijn S80 :P
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 15:17  ·  #21
Quote

Past zo'n subwoofer trouwens in iedere reservewiel bak van de P2 modellen Volvo's? M.a.w., past zoiets ook in mijn S80

Dat verwacht ik niet
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 16:48  ·  #22
Past alleen in V70N, wel in élke V70N, let wel op of de bedrading is voorbereid (bij een R mag je daar wel vanuit gaan).
Doet het sowieso, software laden kan de totaal beleving van het geluid verbeteren.
De sub is analoog en kan zelf geen software krijgen; software laden is dus niets anders dan een equalizer aanpassing (die niet handmatig te doen is).
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 316
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 16.07.2018 - 19:42  ·  #23
Bij de origineel Nederlands geleverde R modellen wel, maar bij een import R zit het blijkbaar weer heel anders in elkaar. Mijn origineel Nederlands geleverde R was in ieder geval voorbereid op de sub.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 14.11.2018 - 10:40  ·  #24
Ok, we zijn ondertussen een tijdje verder. De HU850 is stuk geweest en is vervangen door een gereviseerde en de stukke linkerachterdeurspeaker is ook vervangen. Dat heeft uiteraard een positief effect op de lage tonen, maar overall ben ik toch niet heel erg onder de indruk. Om een beetje balans te krijgen in de kleurtoon, moet ik de fader ver naar achter zetten en de bas bijna op maximaal. En zelfs dan is het geluid in de Fiat 500 van mijn echtgenote nog steeds indrukwekkender. Daar rijden soms mensen mee en die vragen dan of er een sub in ligt, maar dat is niet zo.

Alleen als ik echt 'bass-heavy' muziek afspeel (bv. Drake), dan laat de installatie horen wat hij in huis heeft, maar bij 'normale' muziek, vind ik de balans eigenlijk best slecht.

Nu is smaak heel erg persoonlijk, maar toch....
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 14.11.2018 - 11:19  ·  #25
Voordat je verdere actie onderneemt, straks eerst weer even je eigen (dan gereviseerde) erin hangen. Kan verschillen ivm software.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 14.11.2018 - 11:42  ·  #26
Neem aan dat jij premium in je auto hebt, Doeke? :)

Met sub?

Hoe zou jij het algehele geluid omschrijven?
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 14.11.2018 - 14:59  ·  #27
Quote door Thijs

Ok, we zijn ondertussen een tijdje verder. De HU850 is stuk geweest en is vervangen door een gereviseerde en de stukke linkerachterdeurspeaker is ook vervangen. Dat heeft uiteraard een positief effect op de lage tonen, maar overall ben ik toch niet heel erg onder de indruk. Om een beetje balans te krijgen in de kleurtoon, moet ik de fader ver naar achter zetten en de bas bijna op maximaal. En zelfs dan is het geluid in de Fiat 500 van mijn echtgenote nog steeds indrukwekkender. Daar rijden soms mensen mee en die vragen dan of er een sub in ligt, maar dat is niet zo.

Alleen als ik echt 'bass-heavy' muziek afspeel (bv. Drake), dan laat de installatie horen wat hij in huis heeft, maar bij 'normale' muziek, vind ik de balans eigenlijk best slecht.

Nu is smaak heel erg persoonlijk, maar toch....


Komt mij inderdaad met me S80 erg bekend voor.
Daarom heb ik ook besloten om er een sub in te bouwen (recent topic over geopend).
Ik heb de high performance audio met versterker dan natuurlijk ook en met een nummer waar standaard bas in zit tril je de auto uit en wat normale muziek moet je hem op standje festival zetten wil je een beetje bas hebben en dan vind ik het (na wat gewend was) niet zuiver genoeg en vervormen de midden en hoge tonen.

Als je de kans hebt zou ik de orginele inbouwen en ik denk dat dat wel een aardig verschil oplevert.

Oja heb je in de radio niet een equalizer zitten?
Dat type HU radio ken ik niet zo goed maar dat vraag ik me af.

Groetjes Martijn
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 14.11.2018 - 18:06  ·  #28
Thijs heeft in zijn R voor zover ik weet Premium speakers incl de subwoofer. Heb ik ook trouwens. Dat klinkt al een klok! Al wordt bij deze modellen de sub ook dmv luidsprekerdraden aangesloten, in de versterker zit dus een High-Low converter. Hij bromt ook wat mee met mannen stemmen, dat is wat minder.
Maar tezamen met de Dynaudio speakers in de x70 classic is de audio van de S60 I, V70N, XC70 en S80 I verreweg het beste wat Volvo heeft gemaakt. Behalve dat het kwalitatief gewoon goed spul is, is het ook nog eens achteraf toe te voegen. Heb je dus Base audio in je V70N, dan kun je dit relatief makkelijk opwaarderen naar High Performance of Premium Sound.
Vanaf de C30/S40/V50 en S80 II/V70NN etc is het bergafwaarts gegaan met de audio van Volvo. Base performance is minder dan de Base performance van de P2 modellen, High Performance idem dito. Premium sound is in de nieuwere modellen overigens best wel goed, maar voor het formaat auto eigenlijk niet toereikend. Het grote nadeel van de nieuwere modellen is dat er niets te upgraden valt. Waar je bij de P2 nog van Base naar Premium kunt gaan, valt er bij de P3 niets aan te passen. Alleen de speakers kun je (beperkt) aanpassen, want dat is het enige wat niet onder controle hangt van het MOST netwerk.

Bij de P2 modellen is het in sommige gevallen echter wel verstandig om bij aanpassingen in de hardware, de software ook aan te laten passen. De software stelt niet veel voor, het is enkel een aanpassing in de equalizer, de tonale balans etc, maar dat kan juist wel het verschil zijn. Als ik mijn eigen HU850 omruil met een andere uit een auto zonder Premium sound, hoor ik dat gelijk.
Het kan bij onvrede dus aan te raden zijn om de software aan te laten passen. De dealer weet hier niet heel veel van, er is een specifieke werkwijze, die elders op het forum beschreven staan.
Bij pre-facelift modellen is de nood van software minder, want die radio's hebben een verborgen menu waarin je wat equalizer aanpassingen kunt doen. De facelift modellen hebben geen verborgen menu.
Op voorhand, voordat je een andere radio koopt of je radio opwaardeert naar een beter type, weet je echter nooit welke configuratie die radio heeft.
Een HU650 met base speakers, die je uitbreidt met een versterker en High Performance speakers, zal zonder de 'officiele' software toch goed klinken. Maar een HU850 met High Performance software (software wordt geladen in de radio) klinkt op een Premium speakersysteem gewoon niet zo mooi als het zou moeten. Daar is de juiste software op z'n plaats.
Eigenlijk is het in de praktijk zo dat men software gaat laden wanneer men niet tevreden is over het geluid. Wel tevreden? Dan niet aankomen...
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Welke audio-installatie heb ik? :-)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 00:03  ·  #29
Ik heb geen sub, Doeke. Ben nu wel rond aan het kijken, want ik weet vrij zeker dat ik die wel wil hebben. Ik heb een aantal jaar geleden ooit een keer een V70N 2.4D Summum met premium sound een week meegekregen (gehuurd) van de dealer ivm schadereparatie aan mijn T5R, en toen ik die had teruggebracht, mistte ik maar 1 ding: de geluidsinstallatie. Dus ik weet dat een premium soundsystem (met sub) echt heel goed kan klinken. Ik wacht even de ruil van de HU af, zoek ondertussen naar een sub en ga daarna kijken of ik iets met software moet doen. Misschien zoek ik je wel een keer op. :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0