Welke zomerband voor de S60

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Welke zomerband voor de S60

 · 
Posted: 03.08.2012 - 07:47  ·  #16
Afhankelijk van de breedte is het loopvlak ook anders. Je kunt het aantal groeven niet gelijk houden op een 195 en 225 band.
Meer breedte vergt een betere waterafvoer, dus meer groeven = andere rij-eigenschappen.

Bovendien is door de grotere velg (15" vs 17") de hoogte van de band ook weer anders, als ze niets aan de compound veranderen krijgt de band hele vervelende eigenschappen. Een lagere band (17") wordt dan veel te stug t.o.v. een hogere band (15") en deze stugheid moet worden gecompenseerd door een andere samenstelling. Deze andere samenstelling resulteert ook weer in een ander gedrag.

Daarom kun je verschillende bandenmaten ook nooit met elkaar vergelijken. Komt nog eens bij dat een V70 geen S60 is, de V70 is zwaarder en is anders geveerd. Dat heeft direct invloed op het gedrag van de banden.

Kortom, het kopen van de juiste band, specifiek voor jouw auto is niet zo eenvoudig, breedte, hoogte, auto, vering, dempers etc beïnvloeden de rijeigenschappen van een band. Als leidraad houd ik dan ook maar de tests aan die specifiek voor mijn bandenmaat bedoeld zijn en dat heeft tot nu toe eigenlijk altijd wel goed uitgepakt, m.u.v. van een setje Toyo's T1-R die nieuw fantastisch reden, de auto kleefde gewoon aan de weg, bochten kon je behoorlijk hard nemen, maar na 20.000km waren ze gewoon op, wel een mooie band om te zien. http://www.toyotire-benelux.com/tire/pattern/proxes-t1-r

Over het algemeen worden Michelin's wel veel gebruikt bij grotere middenklassers. Ik had onder mijn vorige V40 ooit winterbanden van Michelin en die gingen 5 winters mee (nov-mrt). Even globaal uitgerekend ca 70.000 km. Ze waren toen ook wel aan vervanging toe hoor, de geadviseerde minimale profieldiepte van 4mm was ik al lang voorbij, maar ik kwam er nog steeds mee door de APK en ik was erg content met deze banden. Vorige winter heb ik ze vervangen door Continental Wintercontact ts 830, erg goede band ook.

Als ik nu een winterband voor de S60 zou moeten uitzoeken, dan werd het de Michelin Alpin A4 of weer de Continental ContiWinterContact TS830P, maar deze hoeven gelukkig pas volgend jaar (2013/2014), deze kosten nml een slordige 180,= per band.

Voor de volgende zomerband twijfel ik dus tussen de Pirelli Cinturato P7 en de Michelin Premacy 3. De laatste is nog nergens getest en ik zou daar eerst wel eens wat over willen lezen. Dat een band met dezelfde aanduiding het 3 jaar geleden goed deed, wil nog niet zeggen dat de nieuwe band met andere samenstelling en groeven het net zo goed of beter doet. Ook hier is alles dus weer afhankelijk van de bandenmaat en type auto.

De Adac bandentest van 2010 (225/45/17) vindt je hier

Of nog handiger, de pdf van de ANWB hier te downloaden. Dit is dezelfde test als van de Duiste Adac, de test voeren ze jaarlijks gezamenlijk uit.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Welke zomerband voor de S60

 · 
Posted: 03.08.2012 - 09:50  ·  #17
@arnold_w:
In dit Topic topic.php?t=3059 vindt je de Continental winterbanden TS830 voor veeeeeeeeeeeeel minder dan jij aangeeft hierboven :love:
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Welke zomerband voor de S60

 · 
Posted: 03.08.2012 - 10:37  ·  #18
Echt heeeel veeeeeel goedkoper vind ik ze daar niet hoor, bij de goedkoopste garage hier net bij mij over grens (Emmerich) betaal ik € 173,= per band en 11,= voor het omleggen per velg.

klik

Dezelfde band kost bij TopBanden.com ook € 173,= en dan worden ze bezorgd bij een garage bij mij in de buurt en hoef ik dus niet naar DL. Prijs voor het omleggen ligt in NL ook rond de 12,50 voor alu velgen.

klik

Tenzij die kortingscoupon nog voor een aangename verrassing gaat zorgen, maar dat kan ik zo niet zien, daarvoor moet ik eerst de hele bestelprocedure door.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welke zomerband voor de S60

 · 
Posted: 03.08.2012 - 11:43  ·  #19
Quote door arnold_w

Echt heeeel veeeeeel goedkoper vind ik ze daar niet hoor, bij de goedkoopste garage hier net bij mij over grens (Emmerich) betaal ik € 173,= per band en 11,= voor het omleggen per velg.

klik

Dezelfde band kost bij TopBanden.com ook € 173,= en dan worden ze bezorgd bij een garage bij mij in de buurt en hoef ik dus niet naar DL. Prijs voor het omleggen ligt in NL ook rond de 12,50 voor alu velgen.

klik

Tenzij die kortingscoupon nog voor een aangename verrassing gaat zorgen, maar dat kan ik zo niet zien, daarvoor moet ik eerst de hele bestelprocedure door.


ATU in Duitsland heeft momenteel een aanbieding met Michelin primacy, weet even niet of dit nog de HP of de 3 is.
Prijs: € 116.20 per band.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Welke zomerband voor de S60

 · 
Posted: 03.08.2012 - 12:53  ·  #20
Even voor de duidelijkheid, mijn laatste berichten gaan over winterbanden, wel wat verwarrend omdat het topic over zomerbanden gaat, ik weet het.

De Primacy 3 kost in NL bij topbanden.com € 119,= (2012 model)
zie hier
Daarvoor hoef ik dus niet naar Duitsland.

En weet je wat, veel van die internetbandenboeren leveren vanuit DL.
Vorig jaar kocht ik via autobandenmarkt.nl een set zomerbanden voor de V40 en de factuur, email en levering waren afkomstig uit Duitsland.

Hartelijk bedankt voor uw bestelling
Uw autobandenmarkt.nl team http://www.autobandenmarkt.nl

Uw opdrachtnummer: 1123***

Delticom AG
Brühlstr. 11
30169 Hannover, Duitsland

Bestelde banden:

Artikelnummer: R-164019
Opdrachtnummer: 1123****
Merk, profiel en afmeting: Goodyear OptiGrip 205/55 R16 91V Zomerbanden
Aantal: 4
Prijs per stuk: EUR 80.50
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Welke zomerband voor de S60

 · 
Posted: 03.08.2012 - 14:51  ·  #21
... ja, ja en die verdienen aan die deal vanuit Duitsland.
Dus dat verschil kunnen wij ons ook in de zak houden (verdienen) door rechtstreeks in Duitsland te bestellen :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0