Wervelklep

 
 
 
 
 
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 24.06.2014 - 18:12  ·  #46
Quote door Bigdog

Ben nieuwsgierig hoe dit afloopt.

@Bert,

Mocht het je lukken, zou je dan een kleine How To willen maken ?
Dan plaats ik hem in "Handige Linkjes".
Ik heb zo de indruk dat dit onderwerp nog wel eens vaker aan de orde zou kunnen komen.


hmmm....voel me al bijna "verplicht" .... :D :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 24.06.2014 - 18:43  ·  #47
Geweldig. :D
Je weet hoe het zit, alles mag, niets moet.
Kijk zelf maar.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 02:52  ·  #48
provisorisch heb ik nu de klepbediening "gerepareerd"... :whistle:

na een cursus
Creatief met paperclips...!!

Ik weet alleen niet hoelang het gaat volhouden maar een paperclip kun je op vele manieren gebruiken naar blijkt :bandit:

Situatie is zo, dat aan de klepzijde de kogel is afgebroken. Daardoor is een gaatje ontstaan.
Het gebruik van een kogelgewricht was een van de opmerkingen. Helaas blijkt bij nader inzien dat er wel erg weinig materiaal is om zo iets vast te zetten op de klep. Met een tapeindje en een moertje gaat niet lukken omdat er maar zeer weinig ruimte voor is.
De hefboom van de klep gaat rakelings langs een motor-onderdeel. Dus een bout-moer verbinding is hier haast niet te doen. Verder is de ruimte zo beperkt dat het zeer moeilijk is om er veel te schroeven.

Ik heb besloten om het met een Paperclip te gaan proberen. Als dit werkt kan ik later nog eens een betere versie gaan proberen of misschien toch een heel nieuwe wervelklep inbouwen..

De werkzaamheden:
- Ik heb met een tang een paperclip (groot model met draad van ca. 1mm doorsnede) rechtgebogen.
- de paperclip naast de originele arm gelegd om te bepalen of de lengte klopt en om uit te meten waar ik de clip moet buigen.
- aan het ene uiteinde heb ik een soort vork gebogen waarmee ik de clip vastzet aan de hefboom van de klep. Hier zat namelijk een gaatje in waar het kogelgewricht had gezeten. Dit gaatje is iets groter dan de draad van de clip.
- ergens halverwege heb ik een expansie-bocht gevouwen om de kracht van de servo op te vangen.
- aan het andere uiteinde heb ik een oogje gebogen zodat deze om de kogel aan de servo past.
- eenmaal geplaatst heeft vrouwlief de motor gestart, gas gegeven en gestopt. Dit een aantal malen zodat ik met het bijbuigen van de expansiebocht de juiste maat kon afstellen zodat de klep maximaal open en dicht kan gaan....

VOILA....het werkt ook nog :D


Maar of ik daarmee de volgende 200.000 km vol kan maken...???? het helpt me nu wel om de vakantie door te komen met een redelijk budget. (hmm...als je hier over "budget" kan praten)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 03:05  ·  #49
Eerst zag ik de noodzaak niet om de "reparatie" snel uit te voeren. Ik had immers geen enkel probleem tot nu toe.
Maar, werd gezegd, mogelijk dat de klep toevallig net goed staat zodat er nog geen fouten worden gemeld. Als die er komen krijg je te maken met een noodloop programma.

Dus toch maar de klepbediening "gerepareerd". =)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 06:49  ·  #50
Crea Bert... Fantastisch bedacht! Petje af...
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 07:31  ·  #51
mooie oplossing!
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 07:39  ·  #52
Aan de belichting van de foto's te zien lag je niet vroeg op bed :lol: Zag dat jij al en "doorontwikkelde" bedieningshefboom hebt, de open binnenkant lijkt gemaakt te zijn om het kogeltje tegen te grote krachten te beschermen doordat het hefboompje over de kogel kan schuiven. Is het ook nog niet dus.. :'( Die er bij mij op zit is massief (MY2006)
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 08:10  ·  #53
Zoals al aangegeven vind ik het geweldig wat je hebt gemaakt. Een ware Mc Gyver!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 11:59  ·  #54
Zo Bert, dat heb je mooi gefikst ! :fgrin:
Inderdaad Mc Gyver achtige praktijken.
In ieder geval kun je met een gerust hart op vakantie.
Heb je how to toegevoegd aan handige linkjes.
Hopelijk kan ik de "Noodreparatie" straks veranderen in Reparatie.
Succes en bedankt voor je moeite ! ;-)
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 12:10  ·  #55
Fantastisch gedaan Bert! :-)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 12:48  ·  #56
bij de volvo's heb je nog mazzel dat niks serieus kapot gaat...
bij bmw 318d, 320d, 330d, 520d en 530d van sommige bouwjaren braken de vlinderklepjes (1 per cilinder) af en kwamen dan in de moter terecht...Totale sloop van je blok en turbo...
In mijn 320d was ik er destijds op tijd bij en heb ik toen alle vlinderklepjes verwijderd. Het motermanagement schoot er niet van in de stress.
Maar het was een fijne gedachte dat het mij niet meer kon overkomen dat die vlinderklpejes in mijn moter zouden belanden...

mijn broer en zwager rijden allebij D5, beiden hebben ook een zelfgemaakte fix op de vlinderklep bediening gemaakt.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 13:46  ·  #57
Quote door TeeFive



mijn broer en zwager rijden allebij D5, beiden hebben ook een zelfgemaakte fix op de vlinderklep bediening gemaakt.


interessant....
ben wel benieuwd naar hun oplossing.
Zou je er eens kort iets over kunnen beschrijven, eventueel een foto?

Mijn Paperclip verhaal is wel leuk en het werkt maar de betrouwbaarheid moet nog maar blijken..dus elke dag even een blik onder de kap de komende tijd en mijn Vida/Dice mee in de kofferbak.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 22:17  ·  #58
Is een creatieve oplossing, waarbij ik dan altijd denk:"Niets is zo permanent als tijdelijke oplossingen"!
Heb op een dergelijke manier (ooit, lang geleden, ergens in de Alpen boven Grenoble) de schoepen van een waterpomp van een Peugeot 304 Diesel vervangen met onderdelen gemaakt uit een kunststof koffiebeker. Zeker 100.0000 km verderop de auto ermee verkocht!
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.06.2014 - 22:55  ·  #59
Quote door folke3

IHeb op een dergelijke manier (ooit, lang geleden, ergens in de Alpen boven Grenoble) de schoepen van een waterpomp van een Peugeot 304 Diesel vervangen met onderdelen gemaakt uit een kunststof koffiebeker. Zeker 100.0000 km verderop de auto ermee verkocht!


Beunhaaaaaaaaaaaaaaas!! :P

Nee, verrekte handig man! :-)
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Wervelklep

 · 
Posted: 25.09.2019 - 11:19  ·  #60
Toch maar weer eens wat schrijven hier.

Ik heb gewoon een stukje binddraad uit de tuin genomen en deze op de wervelklep gedraaid achter het bolletje ( met een tang voorzichtig vastzetten en daarna een klein stukje terug voor soepel draaien )

Daarna stangetje er op en binddraad er door heen steken en om het stangetje draaien.

Ik rijd er nu alweer 40k mee en dat voor € 0.01 aan kosten
 
Selected quotes for multi-quoting:   0