Wielbouten check

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 05.02.2013 - 21:24  ·  #16
Quote door koopje

Ik zet de ( licht metalen ) velgen altijd vast op 120 nm.
De draadeinden of de bouten smeer ik in met een beetje kopervet.
Altijd los te krijgen zonder problemen


kopervet is niet meer van deze tijd. zeker niet als het in contact komt met lichtmetaal. Beter is het om keramisch vet te gebruiken, dit is ook zeer hittebestendig, en kan goed met alu en andere lichtmetalen.

en alle bouten die met 150 of 170 Nm vast zitten krijg je met de hand los. Als ik even reken had ik zeker 1200 Nm nodig om het los te krijgen.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 11:41  ·  #17
Quote door Waltersan"]
[quote="koopje

en alle bouten die met 150 of 170 Nm vast zitten krijg je met de hand los. Als ik even reken had ik zeker 1200 Nm nodig om het los te krijgen.

Dan zijn die zeker door een olifant aangehaald :devil: :sick:
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 12:51  ·  #18
In deze "discussie" snap ik niet waarom je vet wilt gebruiken. Ergo: door de toevoeging van het vet verandert de wrijvingscoëfficient tussen bout en moer. Als gevolg hiervan draai je de bout dus niet op 140Nm maar nog veel vaster..... Als je de draadeinden netjes schoonmaakt/ hebt is er m.i. echt geen probleem met weer loskrijgen en werkt het vet dus averechts.

Overigens, jaren geleden in Duitsland een lekke band gehad. Na het monteren was de monteur zo vriendelijk mij mee te delen dat ik binnen enkele dagen terug moest komen om de wielen nog een keer na te trekken. Daar had ik toen nog nooit van gehoord, maar blijkbaar wisten ze daar al wat men hier nu aan het invoeren is......
Brompa
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huizen
Leeftijd: 83
Berichten: 178
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:07  ·  #19
Quote
n deze "discussie" snap ik niet waarom je vet wilt gebruiken. Ergo: door de toevoeging van het vet verandert de wrijvingscoëfficient tussen bout en moer. Als gevolg hiervan draai je de bout dus niet op 140Nm maar nog veel vaster..... Als je de draadeinden netjes schoonmaakt/ hebt is er m.i. echt geen probleem met weer loskrijgen en werkt het vet dus averechts.

Helemaal met bovenstaande eens, géén vet en met 140 aanhalen !
Gaat gewoon los als ,t moet en anders......meer pap eten s, morgens O-)
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:15  ·  #20
Quote door Waltersan


kopervet is niet meer van deze tijd. zeker niet als het in contact komt met lichtmetaal. Beter is het om keramisch vet te gebruiken, dit is ook zeer hittebestendig, en kan goed met alu en andere lichtmetalen.



Dat kan wel zo zijn (mijn blik kopervet stamt uit eind jaren 70 :-) ), maar de bouten en schijven waar ze in gaan zijn niet van lichtmetaal. En die schroefdraden vet ik in. En dat werkt al een hele tijd prima.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:29  ·  #21
Quote door Gouwe
Overigens, jaren geleden in Duitsland een lekke band gehad. Na het monteren was de monteur zo vriendelijk mij mee te delen dat ik binnen enkele dagen terug moest komen om de wielen nog een keer na te trekken. Daar had ik toen nog nooit van gehoord, maar blijkbaar wisten ze daar al wat men hier nu aan het invoeren is......

Ja, ja, 'bei uns ist alles besser' :D :lol: :love:
Paulussie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Warmenhuizen
Berichten: 59
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:32  ·  #22
De spreekwoordelijke 'Deutsche Gründlichkeit' :P :D
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 13:33  ·  #23
Quote door Paulussie

De spreekwoordelijke 'Deutsche Gründlichkeit' :P :D

Juist, die ook natuurlijk.
Met jou is het goed thee (en ander vocht) drinken :D :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 18:43  ·  #24
Quote door Gouwe

Na het monteren was de monteur zo vriendelijk mij mee te delen dat ik binnen enkele dagen terug moest komen om de wielen nog een keer na te trekken. Daar had ik toen nog nooit van gehoord, maar blijkbaar wisten ze daar al wat men hier nu aan het invoeren is......


De wijsheid komt uit het oosten. :D
Hier in Nederland werd dit voornamelijk gedaan bij vrachtwagens.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 19:32  ·  #25
Quote door Bigdog

Quote door Gouwe

Na het monteren was de monteur zo vriendelijk mij mee te delen dat ik binnen enkele dagen terug moest komen om de wielen nog een keer na te trekken. Daar had ik toen nog nooit van gehoord, maar blijkbaar wisten ze daar al wat men hier nu aan het invoeren is......

De wijsheid komt uit het oosten. :D
Hier in Nederland werd dit voornamelijk gedaan bij vrachtwagens.

... ja een V70 lijkt daar wel wat op :D :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 20:10  ·  #26
Jij snapt hem. ;-)
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 06.02.2013 - 21:38  ·  #27
Quote door Dr.Dream

Quote door Bigdog

Quote door Gouwe

Na het monteren was de monteur zo vriendelijk mij mee te delen dat ik binnen enkele dagen terug moest komen om de wielen nog een keer na te trekken. Daar had ik toen nog nooit van gehoord, maar blijkbaar wisten ze daar al wat men hier nu aan het invoeren is......

De wijsheid komt uit het oosten. :D
Hier in Nederland werd dit voornamelijk gedaan bij vrachtwagens.

... ja een V70 lijkt daar wel wat op :D :love:


Zeker mijn classic. Tjongejonge, wat een geluid geeft dat ding zeg.
Ik hou er wel van, een echte mannen auto :love: .
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 07.02.2013 - 12:17  ·  #28
Quote door raysa

Quote door Dr.Dream

Quote door Bigdog

Quote door Gouwe

Na het monteren was de monteur zo vriendelijk mij mee te delen dat ik binnen enkele dagen terug moest komen om de wielen nog een keer na te trekken. Daar had ik toen nog nooit van gehoord, maar blijkbaar wisten ze daar al wat men hier nu aan het invoeren is......

De wijsheid komt uit het oosten. :D
Hier in Nederland werd dit voornamelijk gedaan bij vrachtwagens.

... ja een V70 lijkt daar wel wat op :D :love:

Zeker mijn classic. Tjongejonge, wat een geluid geeft dat ding zeg.
Ik hou er wel van, een echte mannen auto :love: .

... en nu nog de vlam in de pijp :love:
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 07.02.2013 - 15:03  ·  #29
Quote door Paulussie

Quote door Waltersan


kopervet is niet meer van deze tijd. zeker niet als het in contact komt met lichtmetaal. Beter is het om keramisch vet te gebruiken, dit is ook zeer hittebestendig, en kan goed met alu en andere lichtmetalen.



Dat kan wel zo zijn (mijn blik kopervet stamt uit eind jaren 70 :-) ), maar de bouten en schijven waar ze in gaan zijn niet van lichtmetaal. En die schroefdraden vet ik in. En dat werkt al een hele tijd prima.


Mee eens! Keramisch vet is mij veel te duur.
En als je goed kijkt dan hebben de meeste LM-velgen ook nog eens ijzeren inserts waar het conische deel van de wielbout op draagt m.a.w. gewoon ijzer op ijzer contact. Ik gebruik ook al tientallen jaren een beetje kopervet op de schroefdraad. Maar nooit op het conische deel.

En over dat aanhaalmoment: die is in de fabriek bepaald met gloednieuwe soepel draaiende bouten!
Dus als je oude roestige bouten er ongesmeerd inschroeft en met 140Nm vast zet zitten ze losser dan spec...vanwege de roest zullen ze niet makkelijk loslopen, maar toch...
gebruik je dan ook nog eens 120Nm dan zitten ze echt duidelijk losser dan spec.
Iets om over na te denken.

Het gelijkmatig vast zetten van wielbouten met een momentsleutel is overigens ook belangrijk omdat op die manier de hitte overdracht tussen schijf en velg gelijkmatiger is. Dit verlaagt de kans op kromtrekken of scheuren van de schijf wanneer deze hoog belast wordt. Vooral van belang voor de voorwielen waar de remmen het zwaarst belast worden.

Veel bandenboeren en garages gebruiken zgn. torque-sticks die ze op een luchttol zetten,

Deze torque-sticks hebben een aanhaalmoment op basis waarvan ze de luchttol laten doorratelen wanneer het juiste aanhaalmoment is bereikt. Je kan aan de kleur van de torque-stick vaak zien hoeveel aanhaalmoment dat ding toelaat.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Wielbouten check

 · 
Posted: 07.02.2013 - 16:06  ·  #30
Prima, ik doe het met een schroefboormachine met 10 NM slip en gebruik daarna mijn handmomentsleutel op 110-120 NM :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0