Windvanger schuifdak

V70N

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 01.04.2021 - 20:33  ·  #16
Quote door ProVolvo

Quote door BV023

Quote door ProVolvo

Volgens mij moet er standaard een rand aan de voorkant omhoog komen als je het dak in de schuifstand opent. Bij de V70N die ik had kwam er geen gaasrand maar een kunststof rand omhoog. Kijk eens of er bij jou dak een kunststof rand zit.
Dat dak in de V70N had de vorige eigenaar laten inbouwen door Hollandia in Kampen, dat later is over genomen door Webasto. Ook had de auto een regensensor die er voor zorgde dat het openstaand dak bij afgesloten auto zichzelf direct dicht trok bij de eerste regendruppels.


Die regen sensor heb ik niet, ik zal eens kijken of men bij Webasto een dergelijk onderdeel heeft, mocht ik niets vinden

Die regensensor zit linksonder net boven het dashboard aan de binnenkant gemonteerd / geplakt en via de A-stijl gaat deze naar het dak waar die wordt aangesloten. Ook de hemelbekleding moet dan een stuk los.
Toen er vorig jaar door Carglass bij de V70 een nieuwe ruit gemonteerd werd ivm een doorgescheurde ster kwam die sensor er niet heel af, en daar wilde ik wel een nieuwe voor terug. Bij navraag bij een Webasto dealer in de buurt kreeg ik te horen dat die al lang niet meer leverbaar was en zelden geplaatst was. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een ander Webasto dealer en die kon hem zo leveren, ook had hij die heel veel ingebouwd. Carglass heeft hem daar besteld (en betaald) en alsnog ingebouwd, dat duurt dan circa 1,5 uur.
Hierbij de gegevens van de dealer die de sensor kon leveren:

Webasto Inbouwstation Roosendaal
Belder 29
NL-4704 RK Roosendaal
Phone: +31 (0)165 33 21 33
Fax: +31 (0)165 33 21 44
E-mail: andre.hagenaars@webasto.com
URL: www.webasto-roosendaal.nl

Voor de duidelijkheid, die regensensor had je bij een later ingebouwd open dak? Want je hebt het namelijk over een origineel open dak gehad en een later ingebouwd open dak.
Topicstarter heeft namelijk een origineel open dak (en voor zover ik weet dus nooit met een regensensor geleverd)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 13.04.2021 - 18:35  ·  #17
Ik heb een s60 uit 2009 , sport Edition, met een af fabriek schuifdak en een regensensor die iig mijn ruitenwissers aanstuurt. Of dat het zelfde is weet ik overigens niet.

Maar zo’n opstaand randje wil ik Idd ook wel erg graag .
Best wel hoop lawaai in schuinstand.

Het sluiten gaat echt alleen met de hand op dit moment...
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 13.04.2021 - 18:59  ·  #18
Quote door MTE

Ik heb een s60 uit 2009 , sport Edition, met een af fabriek schuifdak en een regensensor die iig mijn ruitenwissers aanstuurt. Of dat het zelfde is weet ik overigens niet.

Maar zo’n opstaand randje wil ik Idd ook wel erg graag .
Best wel hoop lawaai in schuinstand.

Het sluiten gaat echt alleen met de hand op dit moment...


Ik vermoed dat de regensensor die hier in het topic wordt bedoeld er eentje is die het dak sluit wanneer het gaat regenen. Voor zover ik kan nagaan is dat niet standaard bij de af fabriek schuifdaken.
De regensensor die jij bedoelt is in heel veel Volvo's ingebouwd.

Opstaand randje verschijnt als je het dak open schuift, niet wanneer je het dak in kantelstand ('schuinstand') zet

vwb het sluiten: ik vraag me af wat je hiermee bedoelt: werkt je schakelaar (die bij de binnenverlichting) niet?
Automatisch sluiten van het dak kan volgens mij alleen met een CFE+.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 13.04.2021 - 20:09  ·  #19
Quote door RIVADA

Ik vermoed dat de regensensor die hier in het topic wordt bedoeld er eentje is die het dak sluit wanneer het gaat regenen. Voor zover ik kan nagaan is dat niet standaard bij de af fabriek schuifdaken.
De regensensor die jij bedoelt is in heel veel Volvo's ingebouwd.

Klopt, dit is een extra optie, denk dat dit een accessoires is die bij ieder elektrisch bediend dak is in te bouwen. Als je de wagen met geopend dak afsluit zorgt die sensor dat bij de geringste regendruppels het dak gesloten wordt.
Standaard werd bij het af zetten van het contact het dak automatisch gesloten, wilde je dit niet dan drukte je na afzetten van het contact nogmaals op het knopje voor de dakbediening en dan bleef het dak in de positie staan zoals het dan stond. Dus in kantelstand of in geopende stand.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 13.04.2021 - 20:31  ·  #20
Handig hoor zo'n sensor. Op mijn nieuwe karretje zit ook af-fabriek een dakje, maar die moet je echt zelf dicht doen.

Wel heb je de mogelijkheid om de knop van de sleutel lang ingedrukt te houden.. dan sluit ie wel keurig. Noemen ze de doorluchtfunctie meen ik. Alles open- en weer dicht bij lang drukken.
DJ
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 14.04.2021 - 12:17  ·  #21
ik doelde idd op de regensensor voor de wissers, heel wat anders begrijp ik.


Geen idee of ik zo'n sensor erop heb zitten maar sluiten gaat idd op dit moment enkel en alleen dmv dat knopje bij het dak.

Weet iemand wat het bestel/artikel nummer is voor zo'n spoilertje ( s60 2009) Mijn gedachte is na de citroen ervaringen, beter duur dan niet te koop...

Overigens... zit er eigenlijk een optie op om het dak handmatig dicht te draaien mocht de electrique de geest geven ??
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 14.04.2021 - 14:08  ·  #22
Gewoon even langs de sloop, er moeten er genoeg staan inmiddels :P
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 14.04.2021 - 14:10  ·  #23
Quote door [-Tom-]

Gewoon even langs de sloop, er moeten er genoeg staan inmiddels :P


Rima, gaat even kijken , het artikel op hun website gaf iig nee. en verder ken ik eigenlijk weinig sloperijen in de buurt van Utrecht.

Lastige is dat ik niet weet of dit universeel is met andere modellen.
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 459
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 14.04.2021 - 14:15  ·  #24
Volgens mij wel, schuifdak van S60/V70/XC90 is volgens mij identiek.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 14.04.2021 - 14:28  ·  #25
Quote door latten

Volgens mij wel, schuifdak van S60/V70/XC90 is volgens mij identiek.

+S80 ;)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 14.04.2021 - 14:31  ·  #26
Misschien vreemde vraag in deze, als ik hier een foto plaats van mijn openstaande dak, kunnen jullie dan zien of er uverbaupt zo'n ding hoort te zitten of kan zitten ??
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Windvanger schuifdak

 · 
Posted: 24.04.2021 - 01:28  ·  #27
Quote door BV023

Hi,

Ik heb een aut. Schuif/ kanteldak. Ideaal alleen veel wind in schuifstand. In veel daken zie je een soort gaas rand aan de voorzijde omhoog komen als het dak openschuift. Weet iemand of dit voor mijn dak mogelijk is?

Alvast dank. Groet!



Ik heb die spoiler er bij mijn S60 nu ingezet. Het is idd alleen dat plastic ding. Persoonlijk vind ik het echt een enorm verschil en ben er echt blij mee. Aanrader dus.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0