XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 
 
 
 
 
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 351
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 12:59  ·  #76
Met de map bedoel ik in mijn setup een extra inlaatdruksensor (manifold airpressure sensor) maar die heb ik waarschijnlijk omdat de motor is voorzien van een turbo. Omdat daar een vaccuumlek zat door de brakke slang ging de LMM van de leg, zowel op benzine als op lpg.

Succes met je zoektocht!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 278
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 13:46  ·  #77
Ondertussen de lambdasondes weer gewisseld en nu zitten ze beide weer op hun originele plek. Tegelijk voorzien van de spacers (uit het dagboek van de 3.2 van Doeke). Ook hij kreeg melding P0420. Helaas krijg ik desondanks P0420 weer terug. Dus de spacers nemen de melding (én het schokken) niet weg.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 278
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 14:16  ·  #78
Quote door Spier1968

Met de map bedoel ik in mijn setup een extra inlaatdruksensor (manifold airpressure sensor) maar die heb ik waarschijnlijk omdat de motor is voorzien van een turbo. Omdat daar een vaccuumlek zat door de brakke slang ging de LMM van de leg, zowel op benzine als op lpg.

Succes met je zoektocht!

Sorry, ik verwarde map met maf. Bij mij is er een AEB benzinedruk simulator geplaatst.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 278
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 25.09.2024 - 21:07  ·  #79
Vida meetresultaten vanmiddag van eventuele vonkoverslag of gemiste ontsteking tijdens rijden. Per individuele cilinder worden er nul gemiste ontstekingen weergegeven, maar als totaal worden er toch drie vastgelegd (over een ritje van 10 km). En foutcode P0420 (cilinderrij 1 katalysatorsysteem: efficientie onder grenswaarde'). blijft maar terugkomen. Zie bijgaande foto's ⬇
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5083
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 26.09.2024 - 08:53  ·  #80
Even luie modus.
Is dit alleen op benzine of ook gas?

Begin te vermoeden dat het aan de cat ligt / verstopt is.
Heb je die er al eens af gehad?

Op marktplaats staan 2 katalysatoren voor de Xc90 a 200 per stuk.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 278
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 26.09.2024 - 10:00  ·  #81
Quote door Plein69

Even luie modus.
Is dit alleen op benzine of ook gas?

Begin te vermoeden dat het aan de cat ligt / verstopt is.
Heb je die er al eens af gehad?

Op marktplaats staan 2 katalysatoren voor de Xc90 a 200 per stuk.

Het is zowel op LPG als benzine. Ga vanmiddag naar een dhz garage in de buurt om de achterste twee lambdasondes te inspecteren en om te wisselen. En direct checken of er niet ergens toch een lek in de uitlaat zit (in juni meende jij al een geluid te horen, toch?). Of inderdaad misschien de katalysatoren... die heb ik overigens nog nooit gedemonteerd. En bedankt voor de tip!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 278
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 26.09.2024 - 17:10  ·  #82
Terug van de brug. De twee lambdasondes achter wisselen lukte niet zonder -op het eerste gezicht- de uitlaat te demonteren. Gezien de beschikbare tijd en het feit dat ik de rubbers van de stabilisatiestang vóór ook nog wilde vervangen (wat een k-klus!), het wisselen voor later gepland. Wel viel het mij op dat de twee stekkers van de lambdasondes precies onder de uitloop van de condenswaterslang van de airco zitten en dus continu drijfnat zijn. Stekkers drooggeblazen met perslucht en enigszins provisorisch proberen af te dekken met ducttape. Ik vond het opvallend dat die condenswaterslang zo kort is; slechts 15 cm. of zo. Misschien moet ik hem verlengen, zodat ik hem zelf kan geleiden naar beneden, tot onder het blok. Melding P0420 gewist en gaan rijden. Het schokken was helaas niet weg, wel de melding P0420, althans voorlopig. Kijken of die nog terugkomt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0