Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 · 
Posted: 04.02.2019 - 10:41  ·  #16
[quote="Sabelhout”]
In het geval van de genoemde V70R zou ik dus eerst een half jaar over 90k 22% (of 25%?) bijtelling moeten betalen en daarna pas over de dagwaarde.
[/quote]

De bijtelling voor een youngtimer is 35% vd dagwaarde.

Sorry ik lees het niet goed, maar het eerste half jaar dan betaal je gewoon 22% over de nieuwwaarde ja. Vanaf 2019 is alles 22, behalve volledig elektrisch dat is 4).
Nou weet ik niet of de bijtelling per dag berekend word. Maw: of je dus de helft betaalt (in het geval de auto na 6 maanden een youngtimer wordt) of alles.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 · 
Posted: 04.02.2019 - 12:10  ·  #17
Je kunt ook gewoon de auto prive houden en 0.19 cent de kiliometer aan onkosten vergoeding rekenen. De btw mag je voor de zakelijke kilometers gewoon aftrekken. Geen gedoe met bijtelling en dergelijke.
Dit doe ik ook en dat denkt voor mij de kosten ruimschoots.

Eric.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 · 
Posted: 04.02.2019 - 13:15  ·  #18
Op berekenhet.nl kan je de berekening maken. Van belang is ook hoe lang je de auto denkt te houden.

Als je veel zakelijk rijdt kan je de auto beter privé hebben een dan 19ct/km aftrekken.

Als je weinig zakelijk rijdt kan je beter de auto zakelijk hebben waardoor je juist alles (brandstof, onderhoud, accesoires, tol, parkeren, etc) af kan trekken.

Zoals eerder geschreven kies je op moment van aanschaf of moment van oprichting van je bedrijf of je auto privé of zakelijk is. Al volgt dit moment pas bij je aangifte, en dat is pas een jaar later natuurlijk.
Andere constructies zijn frauduleus of gewoon fraude.

Als je minder dan 500km per jaar privé rijdt, dan hoef je geen bijtelling te betalen. Maar 500km is natuurlijk bijna niets.

De dagwaarde waarover de 35% bijtelling is kan je natuurlijk wel wat flexibel mee omgaan. Maar t moet ook wel reëel zijn.

Aan je klanten kan je los van of je de auto privé of zakelijk hebt gewoon km kosten factureren. Dat is gewoon inkomen. En je kan zelf de hoogte kiezen van dat bedrag.

Over BTW weet ik niets, ik werk in BTW vrije sector.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 · 
Posted: 04.02.2019 - 14:00  ·  #19
Klopt ik rij 85000 km per jaar en heb nog nooit zoveel autokosten op papier gehad als nu met die 0.19 cent.
In werkelijkheid valt het wel mee zo kun je legaal toch mooi een paar duizend onbelast bijverdienen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 · 
Posted: 04.02.2019 - 14:42  ·  #20
Dat is niet mis 85000 per jaar!
Ik rijd nog geen15000, en daarvan is waarschijnlijk minder dan de helft zakelijk. Pak zo vaak mogelijk de fiets naar werk (die staat ook op de zaak ;-) )
Voor mij is de auto op de zaak dan weer voordeliger.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 · 
Posted: 04.02.2019 - 15:12  ·  #21
De km's die je te privefiets doet kan je ook weer aftrekken met 0.19/km. Of je moet de fiets zakelijk doen, geldt zelfde rekensom voor. Al was paar jaar geleden een zakelijke fiets totaal niet aantrekkelijk (hoge bijtelling).

Ik heb auto zakelijk. Maar doe ook een best deel met de prive fiets. Altijd km kosten declareren aan de klant. Autokosten aftrekbaar. En fietskm's ook weer 0.19/km aftrekbaar.

Met 85.000km/jaar zal 't grootste deel wel zakelijk zijn. Dan kan je beter auto prive en 0.19/km aftrekken.
Stel 15.000km prive, dan 70.000km zakelijk = €13300 aftrekbaar.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Youngtimer kopen ? Lees over hoe en wat.

 · 
Posted: 04.02.2019 - 15:46  ·  #22
Heb ik eigenlijk nooit over nagedacht; de fiets km's declareren. Afstand is weliswaar niet zo groot, maar zal t is uitrekenen. Goede tip!

Even snel opgezocht;bijtelling voor een fiets op de zaak (lease/koop - geld voor alle fietsen - dus ook e-bikes) is 7%
 
Selected quotes for multi-quoting:   0