Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3740
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 21:42  ·  #16
Quote door hsv70

Weet je ook tot welk bouwjaar de blokken met die inspectiegaten zijn gemaakt?

Kleppen stellen is iets wat maar heel erg weinig gedaan hoeft te worden, dus daar zou ik een N niet voor laten staan.
De kans dat de prijzige nivomats het begeven is groter.


Bij Bi-Fuels wordt geadviseerd om elke 50.000km de klepspeling te controleren. Stellen hoeft misschien maar zelden, maar als de kop elke 50k geopend moet worden om te controleren wordt het een dure grap. De arbeid om dat te doen is de grootste kostenpost, het kleppenstellen is dan niet erg 'duur' meer. Daarom is het handig als je die inspectiegaten hebt. Ik weet niet tot welk bouwjaar dat zo is, wel dat het alleen in de beginjaren zo is geweest.

En als je nivomats op zijn kun je er altijd nog een set gebruikte (maar goede) op zetten. Kost je de kop niet, vervangen stelt ook geen **** voor.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 650
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 05.07.2018 - 23:44  ·  #17
Dat bij Bi-Fuel modellen de kleppen om de 50.000 gecontroleerd moeten worden wist ik niet. Ik heb het bij mijn garage, Mudde&Kok op Urk, wel eens aangegeven of het nodig is om dit te doen, maar zijn gaven aan wanneer er geen klachten zijn die de noodzaak tot dit zouden vermoeden, zij er ook niet naar kijken. De mijne, bj 2003, zou ook geen inspectiegaten meer hebben. En uit de sluitende onderhoudsnota's van de afgelopen 2 ton die bij de auto zitten, kom ik ook nergens iets tegen wat op controle vd kleppen zou duiden.
Maar mogelijk dat een officiële dealer dit wel doet.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 06.07.2018 - 00:35  ·  #18
lijkt me byzonder dat ze om de 50.000 gecontroleerd moeten worden. Als de inspectiegaten er in zitten is het te doen. maar zonder is het een dure operatie idd. en in mijn ogen niet nodig ook. meerdere hebben waarbij ikzelf bij zon 300.000 de kleppen gecontroleerd en maar kleine afwijkingen van ideal gevonden. Niets wat het eigenlijk nodig maakt. en dan heb ik een "gewone"170 pk motor omgebouwd naar vialle lpg. Geen bifuel met extra harde gaskleppen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 06.07.2018 - 13:10  ·  #19
De inspectiegaten voor de klepspeling zijn aanwezig in de bouwjaren 2001 en 2002.
Of de gaten aanwezig zijn is eenvoudig te zien als je de zwarte kunststofplaat verwijderd.
Een V70N loopt prima op gas.
Voordeel van een achteraf ingebouwde LPG installatie: grotere actieradius op LPG én benzine. Een Bifuel heeft maar een klein benzinetankje.

Boven de 300.000-350.000 km is het wel raadzaam je kleppen te controleren (als er op LPG gereden is).
Bij mij stonden er bij 380.000 km een paar uitlaatkleppen net op de tolerantiegrens. Doorrijden met te krappe klepspeling is onverstandig, dan verbranden de kleppen.
Ik heb de klepspeling aangepast samen met het vervangen van de distributieriem (als je dan toch bezig bent).
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 08.07.2018 - 22:22  ·  #20
Klein benzinetankje vind ik prima. Als de LPG tank maar groot is. Ik moet zeggen dat nivomats en betere kop mij toch wel aan blijven spreken. Bi-fuel is alleen als 140pk, maar ik neem aan dat die nog wel enigzins te tunen is naar 170pk.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 08.07.2018 - 22:34  ·  #21
Ik heb er 1 uit 2001 gekocht met 260K op de teller.
En zelf de lpg laten inbouwen.

Een bifuel koop je niet met ene lage km stand.
Ik zou gewoon een benzine auto kopen en lpg laten inbouwen.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 650
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 08.07.2018 - 23:44  ·  #22
Quote door kjiratsiekoedel

Klein benzinetankje vind ik prima. Als de LPG tank maar groot is. Ik moet zeggen dat nivomats en betere kop mij toch wel aan blijven spreken. Bi-fuel is alleen als 140pk, maar ik neem aan dat die nog wel enigzins te tunen is naar 170pk.


Een nadeel van een Bi-fuel kan zijn de relatief kleine gastank. 50 liter tank die max 80% gevuld wordt. Dus 40 liter kan erin.
Na 350 km is het in de mijne wel op.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 08.07.2018 - 23:58  ·  #23
Ik dacht dat die juist grote LPG tank hadden van 70 liter
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 09.07.2018 - 09:59  ·  #24
Hallo, bij mijn V70 Bi-Fuel Benzine-CNG zit er een 20 kg CNG gastank in. Bij mijn Bi-Fuel heb ik nu het vermeende voordeel van alles geintegreerd en motor door fabriek ingesteld op CNG. Nadeel is de kleinere gastank en daarom vaak aan de pomp.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 650
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 09.07.2018 - 10:29  ·  #25
Quote door kjiratsiekoedel

Ik dacht dat die juist grote LPG tank hadden van 70 liter


Nee, helaas.
De benzinetank is kleiner gemaakt t.b.v de (relatief) kleine gastank.
Voordeel is wel dat er geen verlies is van ruimte in de kofferbak.
En de vulnippel is netjes weggewerkt achter de tankklep.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 650
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 09.07.2018 - 13:02  ·  #26
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 09.07.2018 - 20:22  ·  #27
Quote door hsv70

Volvo V70 bi-fuel 140 pk APK januari 2019
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m12…ttonsVolvo V70 bi-fuel 140 pk APK januari 2019

Zoiets?


Tuurlijk.

Een bifuel 12 jaar oud met 176K op de teller?

Oke....
Ik geloof er geen ene ruk van dat dit klopt.

600K op de teller nog wel.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 09.07.2018 - 20:51  ·  #28
Denk je dat ?
De auto is in maart ingevoerd.
Hij is, zo te zien bij Bilia in sweden in onderhoud geweest.
En dat kun je natrekken....
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 650
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 09.07.2018 - 22:48  ·  #29
Het is een auto die op aardgas rijdt zie ik nu.
Vandaar de aparte aansluiting achter de tankdop.
Verder wil de RDW de auto graag eerst nog even zien voor hij de weg op gaat. De wagen heeft volgens de gegevens van de RDW momenteel nog een verbod om de weg op te gaan.....
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Youngtimer V70 automaat op LPG. Classic of N?

 · 
Posted: 30.07.2018 - 23:28  ·  #30
zzoiets, maar dan:
lpg
15jr of ouder
automaat
 
Selected quotes for multi-quoting:   0