Zelf klein onderhoud uitvoeren

Wie weet waar ik geschikte bokken kan vinden ?

 
 
 
 
 
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 06.09.2014 - 19:22  ·  #16
Nee hoor.
Op youtube zijn voldoende filmpjes daarvoor.
Volvo S60 Front Brake Replacement (Bosch QuietCas…: http://youtu.be/KzCfPjMs_CM

Hun hebben ook filmpjes over stuurbekrachtiging vloeistof vervangen etc.

qwa inhoud vergelijkbaar aan lidll.

doppenset , dopsleutelset , doppendoos gereedschapkoffer
€ 130,00
http://link.marktplaats.nl/838730424
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 06.09.2014 - 19:58  ·  #17
Let met je remmen even op dat je een 7mm inbus nodig hebt. Die zit niet in standaard bouwmarktsetjes. Ik heb m als losse dop gekocht zodat ik er ook mn wringijzer op kan zetten. Als je hulp nodig hebt mag je t ook hier doen hoor. Help ik je wel. Goede remdelen koop ik zelf via autopartsonline.
RobC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 06.09.2014 - 21:33  ·  #18
Dat is aardig van je. Ik neem het aanbod graag aan als ik je niet te veel van je tijd vraag O-)

Ik zal de doppenset en de moment sleutel ook maar kopen.

Is er nog een special sleutel voor de dop van de oliefilter beker?

Mocht een van jullie nog motorolie voor 7 euro/liter willen hebben; die kan je voor de D5 van Total of Elf met de juiste specs: ACEA A5/B5 5W30 in elk geval in Frankrijk kopen. Dichtste bij zal Lille zijn. Misschien ook in Belgie - dat heb ik niet gecontroleerd of misschien ook wel tegen ene redelijke prijs in Duitsland - dat weet ik ook niet. Ik kom veel in Frankrijk vanwege mijn Franse schoonfamilie. Nooit te beroerd om een 6 liter mee te nemen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 06.09.2014 - 22:41  ·  #19
http://www.parts4swedes.nl/nl/product/oliefilter-dop-38/ deze volgens mij.

In ieder geval voor de benzinrmodellen. Anders ff bij de dealer vragen. Filter en ringetje voor de carterstop ook via de dealer halen. Kost je 12 euro. Olie heb ik laatst gewoon bij action gehaald. Shell helix aanbieding voor 5,50/liter. Maar ik hou jr aanbod in gedachten. En nee hoor, als ik tijd heb vind ik sleutelen altijd leuk.l
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 06.09.2014 - 22:50  ·  #20
Die dop gaat niet passen op deze D5. In dit geval wordt allen het papieren deel van het filter vervangen.

Tom
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 06.09.2014 - 22:53  ·  #21
Bij de benzine ook alleen t papier. De dop is voor de filterbehuizing. Maar goed, ik zei al: deze iig voor de benzinemodellen. Vermoedde al dat de diesel een andere behuizing heeft. Heeft die ook geen langer filter?

Brezan heeft ze iig en de dealer ook.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 07.09.2014 - 07:26  ·  #22
Skandix heeft ze ook gewoon.
Heb hem daar toen besteld met luchtfilter, interieurfilter, oliefilter etc etc.
Kost iets van 7.50
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 07.09.2014 - 09:56  ·  #23
Hee overbuurman :happy: ik heb ook zo'n dop om het oliefliter los te draaien, echt een aanrader, anders zit je best te Oeps, je kunt er geen grote tang opzetten (met het risico dat je m beschadigt). De eerste keer is het uiteindelijk gelukt om er een spaband omheen te spannen met een stuk rubber ertussen tegen slippen, en toen met een lange schroevendraaier en hamer tegen de sluiting van de spanband tikken. Maar handig was het niet.

Ik heb van die stalen opritjes, ongeveer 25cm hoog, als je auto niet verlaagd is kun je daar zo oprijden. Ik heb ze opgeborgen tegen het plafond van de. Garage, tussen de balken, neemt weinig ruimte in, en ik vind het ideaal.

Bij cranenbroek in oa Schijndel hebben ze ook kriks, opritten, compressors ed voor erg weinig geld en best goede kwaliteit voor de hobbyist.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 07.09.2014 - 13:31  ·  #24
Hier ook een aparte dop voor op het deksel van de oliefilterbehuizing. Weet alleen de maat even niet meer zo 1,2,3 uit mijn hoofd.
Is een andere dan voor de benzine modellen.

Verder voor de remmen inderdaad imbus nummer 7 nodig, ik had hem toevallig al omdat de VAG-groep deze ook gebruikt bij sommige modellen.
Is gewoon los te krijgen bij de bouwmarkt, etc.

Heb verder een goede 3 tons garagekrik, kost wat, maar het werkt zoveel fijner dan de krik van de Aldi.
Die heb ik vroeger ook gebruikt, maar nu ik eenmaal een goede heb wil ik niet meer anders. Momentsleutel ook ooit bij de Aldi gehaald en na heel wat jaren gebruik en misbruik werkt hij niet goed meer. Doet nu dienst om eventueel flink vastzittende bouten mee los te draaien en gebruik hem altijd om mijn wielbouten de eerste slag mee los te gebruiken.
Verder ook een goede 1/2 doppenset en een 1/4. Gebruik beiden behoorlijk vaak, maar klus aan meerdere auto's dan alleen mijn S60.

En eigenlijk de tip die men nog wel eens vergeet: bij werk onder de auto zet hem altijd op een assteun of aan beide kanten op assteunen.
Je zal niet de eerste zijn waarbij de krik naar beneden komt of er wat anders gebeurd.

Over je remmen: meet ze even op, maar ik weet eigenlijk voor 99% zeker dat je de 285mm versie hebt
RobC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 07.09.2014 - 22:59  ·  #25
okay :) zal de dop bestellen en een inbus 7 mm halen - heb net een goede krik gekocht - 50 cm hoog, 2 assteunen en een hobby pneumatische dopsleutel - hoop dat ie sterk genoeg is...handig om de carter beschermplaat er af te schroeven. De remschijf is 305 mm volgens autopartsonline voor een D5 uit 2006/07 - op basis van kenteken. Ik kan de btw terugvorderen van de belastingdienst een daarom ben ik verplicht de onderdelen in NL te bestellen...

@Overbuurman O-) Ik moet zeker die dop kopen - als ik ook moet gaan hobbyen met een spanband ben ik bang dat ik mijn geduld zal verliezen :-) Ennuh NL wordt steeds natter ... heb jij al drijvers gekocht ? :'(

Kan ik kogellager vet gebruiken om de boutjes van de remklauwen in te vetten? Die man in de youtube video gebruikt een ander soort vet. Ik weet wel dat ze altijd kopervet gebruis om de blokken mee in te smeren a/d zijkanten.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 07.09.2014 - 23:19  ·  #26
De 'bouten' waar de remklauw mee vastzit; het is een cylindrisch deel met schroefdraad aan 1 eind. Ik doe nooit vet op de schroefdraad, en wat kopervet of keramisch vet op het cylindrische deel.

Oja, en mijn overbuurman aan de andere kant van de waal, parts4swedes, heeft de oliefilter dop in het assortiment.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 07.09.2014 - 23:23  ·  #27
Ik doe zelf ook altijd kopervet op de glijpennen van de klauwen, maar kogellagervet kan volgens mij ook geen kwaad.

Meet voor de zekerheid toch nog even je schijven na, grote kans dat autopartsonline gelijk heeft.
Zit het nu zelf bij mijn auto te controleren en krijg heel wat keuze voor mijn S60. Zou jammer zijn als je aan de slag wil gaan en de schijven blijken niet te passen :)
XC-MEN
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barcelona
Leeftijd: 60
Homepage: offshoretronic.com
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 08.09.2014 - 01:28  ·  #28
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 08.09.2014 - 08:05  ·  #29
Quote door FreddyNL

Ik doe zelf ook altijd kopervet op de glijpennen van de klauwen, maar kogellagervet kan volgens mij ook .


Lagervet wordt te heet. Kopervet is beter maar versmeert. Beste is keramisch vet. En anders siliconenpaste. Keramisch vet krijg je erbij bij autopartsonline.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Zelf klein onderhoud uitvoeren

 · 
Posted: 08.09.2014 - 10:42  ·  #30
Nadeel van die set's te kopen is dat je een boel koopt dat je 'nooit' zal gebruiken.
Voordeel is dat je het wel hebt als je t toch s nodig hebt.

In real live zul je een stuk of 5 doppen en wat andere dingen regelmatig gebruiken. En de ratel uiteraard. Als die kapot gaan, vervang die dan door een dop van echt goede kwaliteit en je kan jaren doen, ook met zo een goedkope doos.

Ook voor inbus kan ik aanbevelen een set doppen aan te schaffen, werkt over het algemeen veel fijner en vaak het je er meer 'grip' mee op inbus boutjes.
zoals bv http://www.autogereedschap.com…2-18-delig fijne site, goede service en snelle levering trouwens.
Inbus is een geweldige manier van werken, als je goed gereedschap gebruikt.
Met slecht gereedschap = slechte pasvorm = altijd gekloot.

Een oliefilterdop is ook absoluut een aanrader. Niets zo vervelend als gequd met bandjes en toestanden waarmee het soms lukt, soms niet maar die altijd behelpen blijven. Die grote doppen doen het altijd en werken zoveel fijner !
 
Selected quotes for multi-quoting:   0