Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

Thx aan FreddyNL

 
 
 
 
 
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 409
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 21.06.2016 - 22:41  ·  #31
Stropdas; de olie die je in Duitsland hebt besteld, is dat groene stuurbekrachtigingsolie?
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 21.06.2016 - 23:22  ·  #32
Quote door Stropdas

Quote door BlackSpider

Vorige week tijdens beurt (klaarmaken voor de wintersport) ook weer gedaan.

Heb zelf deze gekocht, heb deze meegenomen uit duitsland, maar ook met verzendkosten erg goedkoop, zeker als je combineert met olie of andere producten.

Eur 4,40 per liter.

https://www.oel-guenstig.de/Se…:2377.html
Zelf hier ook besteld en vandaag ontvangen. Nu 5x0,5l voor 11,99 en gelijk maar wat motorolie erbij besteld. 17,5 liter olie in totaal voor €59,95 incl. verzending :) Met de code 'Rabatt10' nog eens 10% korting. Vreemdgenoeg uiteindelijk iets van 8% in het mandje maar alle beetjes helpen :P Zodra ik de auto met redelijk weer op de parkeerplaats heb staan ga ik ook wisselen samen met de goedkope knijppomp die op de vorige pagina werd genoemd.


Jepz...linkje kwam bij mij vandaag :shame: :thumb:
Dat is de juiste. Is inmiddels ook goed in NL verkrijgbaar bij o.a.:

http://www.groothandel-nemeco….-2930.html
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 106
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 21.08.2016 - 13:09  ·  #33
Quote door Rik Tuin

Stropdas; de olie die je in Duitsland hebt besteld, is dat groene stuurbekrachtigingsolie?

Dat is inderdaad groen. Goedkoper dan die Nederlandse aanbieder van dat zelfde merk die hier ook wordt genoemd. Daar betaal je minder verzendkosten maar is de olie bij 2,5 liter ook 2 keer zo duur :P

Ik heb na de eerste keer een liter nogmaals wat vervangen voor de zekerheid. Was redelijk groen wat eruit kwam dus meeste vuil is er wel uit. Wel merkte ik dat het niveau van de vloeistof belangrijk is. Bij bocht naar links op de rotonde ging de pomp zeuren omdat hij te weinig olie kreeg :P Was al bang dat er iets mis was met de wielophanging oid maar met wat olie erbij in het reservoir was dat opgelost.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 31.08.2016 - 22:48  ·  #34
stuurman
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 17.11.2016 - 20:17  ·  #35
De stuurbekrachtiging van mijn V70 stuurt heel soms licht tegen. Vooral tijdens een lange langzame flauwe bocht. Ook als ik stil sta en het stuur half draai en ik het stuur vast blijf houden, dan gaat het stuur langzaam een paar cm op en neer. Als ik zo lees op het forum is een lekkage in mijn stuurhuis verdachte nummer 1. Morgen maar eens proberen te flushen zoals jullie in dit topic beschrijven... Verder nog tips?
stuurman
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 18.11.2016 - 22:22  ·  #36
Ik heb vandaag de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen. Mijn auto is altijd bij de dealer onderhouden, toch kwam er maar 500ml vloeistof uit. Deze was donker bruin/zwart van kleur en rook verbrand. Even gespoeld met het stuur naar links en rechts en daarna weer ongeveer 900 ml groene vloeistof bijgevuld. Na een korte rit is het rare stuurgedrag nauwelijks meer waarneembaar. Een enorme verbetering dus en een doodsimpel klusje...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 18.11.2016 - 22:38  ·  #37
Quote door stuurman

Ik heb vandaag de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen. Mijn auto is altijd bij de dealer onderhouden, toch kwam er maar 500ml vloeistof uit. Deze was donker bruin/zwart van kleur en rook verbrand. Even gespoeld met het stuur naar links en rechts en daarna weer ongeveer 900 ml groene vloeistof bijgevuld. Na een korte rit is het rare stuurgedrag nauwelijks meer waarneembaar. Een enorme verbetering dus en een doodsimpel klusje...


Hoe simpel kan het zijn om je naam eer aan te doen! :thumb: :yes:
stuurman
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 18.11.2016 - 23:08  ·  #38
Haha ja stuurman met een V70... :lol: ..... Ik heb hem nu 2 dagen. Ik heb hiervoor een Seat Ibiza sport gehad, een Ibiza FR, een BMW 1 serie, 3 serie en een verlaagde Saab 9-3 met strutbrace etc. Allemaal scherp sturende auto's. De V70 valt me heel erg mee, heerlijk rustig en comfortabel. Echt een fijne auto. Voor mij geen harde onderstellen meer....
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 04.05.2018 - 11:42  ·  #39
Net de stuurbekrachtigingsolie vervangen. ohohoh......wat was die vies! Zwart en vervuild.
Er was 4! liter nodig om te spoelen voordat ie weer groen en helder was.

Met dank voor de aanwijzingen gelezen op het forum!
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 14.05.2019 - 00:49  ·  #40
Ok, ik ga het nu ook doen, (220.000km) auto is altijd dealer onderhouden tot dit jaar, maar volgens mij word dit nooit gedaan.

Quote door Walterj

T is heel simpel, stuur tot de aanslag, olie eruit, verse er in, stuur tot de andere aanslag, olie eruit, verse er in, etc.

Graag wil ik weten: ik draai het stuur naar links haal het reservoir leeg en vul dit met nieuwe olie, moet ik de motor nu starten of niet starten bij het stuur naar rechts draaien?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 14.05.2019 - 06:52  ·  #41
Starten.
Anders wordt de pomp niet aangedreven door de motor.
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 14.05.2019 - 10:02  ·  #42
Helpt het dan nog als ik de wielen en begrenzers eraf haal, of maakt dat geen verschil?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 14.05.2019 - 10:20  ·  #43
Nee dat is niet nodig.

Helemaal insturen naar bv links.
Leeg zuigen en dan afvullen.
Starten en naar rechts sturen.
Leeg zuigen en afvullen.

Na 3 keer zal het weer zo goed als helder zijn. is ongeveer 450 cc per keer.
Dan doe ik het nog een keer om het af te leren.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 14.05.2019 - 10:42  ·  #44
VolvoSweden heeft ook een nette video op YouTube over hoe dit te doen bij een V70nn. Is niet echt anders dan de V70N, alleen is het vaatje een andere vorm en zit het op een andere plek.

Nadeel van de hierboven beschreven methode is dat terwijl je aan het sturen bent, de pomp de nieuwe olie uit het vaatje aanzuigt, terwijl er oude olie via de retour terugloopt naar het vaatje, en zich daar vermengt met de nieuwe. Je bent dus niet helemaal efficient bezig (al volstaat het waarschijnlijk voor de thuisklusser, ik heb het ook zo gedaan bij mijn vorige auto en merkbare verbetering gehad).
Ik zou zelf de voorkeur geven aan de methode van VolvoSweden. Die maakt het reservoir leeg en schoon, daarna de retour los en verlengt die met een extra stuk transparante slang naar een afvalvaatje, en zorgt er dan voor dat enkel schone olie kan worden aangezogen via het vaatje.
Het vaatje schoonmaken is van groter belang bij de V70nn (model vanaf 2008) aangezien het reservoir een filter bevat wat kan dichtslaan door vervuiling, waardoor de pomp te weinig aanvoer krijgt. Dat is bij de V70n niet zo.
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Zelf stuurhuis tussendoor flush geven

 · 
Posted: 14.05.2019 - 12:36  ·  #45
Quote door Bolbo

VolvoSweden heeft ook een nette video op YouTube over hoe dit te doen bij een V70nn. Is niet echt anders dan de V70N, alleen is het vaatje een andere vorm en zit het op een andere plek.


Die had ik inderdaad gezien, echter wil ik kiezen voor de meest veilige optie.
In het filmpje is ook een doorzichtig reservoir te zien, dan kun je makkelijk zien waneer het bijna leeg is bij de zwarte is dit niet zichtbaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0