Zoemend geluid bij bochten

 
 
 
 
 
richard9722
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 220
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 29.06.2019 - 15:02  ·  #31
Quote door OttoV

Ik verdenk het oliereservoir van de stuurbekrachtiging. Daar zit een retourpijpje in dat vaak afbreekt. Dan gaat (idd na even draaien of een paar honderd meter rijden) de olie schuimen en neemt de pomp lucht mee bij sturen. Dat hoor je vrij duidelijk. En de pomp zit rechts voor.

Kijk even of het tankje bol staat en of je het pijpje kan voelen. Anders: gewoon vervangen, paar tientjes en makkelijk zelf te doen.


Waar zit dat retourpijpje en waar kan ik dus zien of het nog heel en aanwezig is?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 29.06.2019 - 21:42  ·  #32
Quote door richard9722

Quote door OttoV

Ik verdenk het oliereservoir van de stuurbekrachtiging. Daar zit een retourpijpje in dat vaak afbreekt. Dan gaat (idd na even draaien of een paar honderd meter rijden) de olie schuimen en neemt de pomp lucht mee bij sturen. Dat hoor je vrij duidelijk. En de pomp zit rechts voor.

Kijk even of het tankje bol staat en of je het pijpje kan voelen. Anders: gewoon vervangen, paar tientjes en makkelijk zelf te doen.


Waar zit dat retourpijpje en waar kan ik dus zien of het nog heel en aanwezig is?


Draai de dop van het reservoir en schijn met een zaklampje naar binnen. Je ziet dan een pijpje op de plek waar de retourslang het reservoir in gaat, en als dat los zit heb je prijs.
richard9722
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 220
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 01.07.2019 - 17:08  ·  #33
Quote door OttoV


Draai de dop van het reservoir en schijn met een zaklampje naar binnen. Je ziet dan een pijpje op de plek waar de retourslang het reservoir in gaat, en als dat los zit heb je prijs.


Als het dat pijpje bovenin het reservoir is, dan is daar niets mis mee en moet ik dus verder zoeken. Het pijpje is niet gebroken en zit niet los.
richard9722
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 220
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 14.07.2019 - 14:54  ·  #34
Inmiddels ook wat stuurbekrachtigingsolie toegevoegd, maar geen effect. Het zoemende geluid blijft.
Niet altijd overigens....

Iemand nog ideeen?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 19.07.2019 - 20:25  ·  #35
kan ook echt van alles zijn tot en met merk banden sommige banden maken ook veel meer herrie dan andere wat voor banden heb je er op liggen ? merk ?
auto is goed uitgelijnt ? geen toespoor ofzo ? de conti die ik erop heb liggen zoemen meer als bv mijn vredesteins
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 19.07.2019 - 21:58  ·  #36
Ik zou toch het reservoir vervangen. Baat ‘t niet, kostte ‘t een paar tientjes.
richard9722
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 220
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 20.07.2019 - 09:36  ·  #37
Quote door Dimitri1970

kan ook echt van alles zijn tot en met merk banden sommige banden maken ook veel meer herrie dan andere wat voor banden heb je er op liggen ? merk ?
auto is goed uitgelijnt ? geen toespoor ofzo ? de conti die ik erop heb liggen zoemen meer als bv mijn vredesteins


Zoemen is niet altijd. En alleen in bochten. Banden lijkt dan niet voor de hand te liggen? Maar zal ook eens de winterbanden proberen. Kijken of dat uitmaakt.
richard9722
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 220
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 20.07.2019 - 09:37  ·  #38
Quote door OttoV

Ik zou toch het reservoir vervangen. Baat ‘t niet, kostte ‘t een paar tientjes.


Is inderdaad een optie. Het geruste gevoel is me wel een paar tientjes waard.
Koensk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 02.05.2021 - 12:27  ·  #39
Beetje oud topic, maar ik heb hetzelfde probleem. Een vriend van me dacht aan een lager van de bak, maar m'n automonteur zegt dat het een remschijf is die aanloopt en dat ik me nergens zorgen over moet maken.
Ik heb zelf geen idee maar ben benieuwd of de starter van dit topic nog wat verder is gekomen.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 02.05.2021 - 13:31  ·  #40
Quote door Koensk

maar m'n automonteur zegt dat het een remschijf is die aanloopt en dat ik me nergens zorgen over moet maken.


Er van uitgaande dat jouw automonteur de remblokken bedoelt en niet de remschijf:
Remblokken lopen altijd iets aan, al is het onder normale omstandigheden erg weinig.
Echter, als remblokken dermate aanlopen dat deze hoorbaar gaan zoemen dan is het wel degelijk een reden om je zorgen om te maken: dat kost je namelijk in no-time ook je remschijf.

Overigens zijn overmatig aanlopende remblokken redelijk eenvoudig te constateren: je remschijf en daarmee ook het wiel worden dan namelijk (heel) erg warm.
BVE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roosendaal
Leeftijd: 32
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Zoemend geluid bij bochten

 · 
Posted: 12.05.2021 - 00:40  ·  #41
Bij was een dergelijk geluid een ver ingezakte rechter motorsteun (onder distributie riem) lekte olie op bij mij en dan verslijten ze sneller is mij verteld.

Bijzonder irritant geluid vond ik het.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0