NN

 
 
 
 
 
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 436
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

NN

 · 
Posted: 26.04.2019 - 10:53  ·  #1
Al een tijd twijfel ik om mijn V70 N uit 2002 te vervangen voor een V70 NN (2007+, toch?) De vervanger moet sowiezo een diesel automaat worden.

Nu heb ik wat dingen gelezen over klepstoters, tuimelaars en egr, is dit ook van toepassing op de NN? En wat zijn de plus- en minpunten van de NN t.o.v. de N en waar moet ik op letten tijdens een proefrit/aanschaf?

Één van de dingen waar ik ondertussen echt klaar mee ben is de grote draaicirkel van de N. Heeft de NN een kleinere draaicirkel?

Graag hoor ik jullie ervaringen/adviezen. Alvast bedankt!
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 26.04.2019 - 11:35  ·  #2
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4092
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 26.04.2019 - 11:36  ·  #3
Ik ben zelf sindskort overgestapt van een N (MY07) naar een NN (MY09), toevallig met dezelfde motor (2.4D, D5244T5 blok). Mijn N was een M66 handbak, mijn NN een automaat (GT6), dus wel aardig wat jij ook op het oog hebt.
Aangezien de mijne hetzelfde blok heeft, zal dit ook wel dezelfde zwakke punten hebben rond tuimelaars etc, maar ik had daar bij mijn N geen last van, en deze heeft een ton minder, dus ik kan nog wel een paar jaar vooruit lijkt me zo - de juiste olie gebruiken en elke 15K km wisselen en dan zit het wel goed denk ik.

De NN is met heel veel verschillende motorvarianten geleverd, elk zal zijn eigen sterke en zwakke punten hebben, al is de kern van het 5-cilinder blok doorgaans hetzelfde volgens mij, maar er zijn wat variaties gedaan qua inspuitdruk, turbo etc. Zie Wikipedia - derde generatie. Gebruiker Brinkie weet hier veel van denk ik - hij zal hier vast wel op reageren.

Mijn eerste bevindingen
Pluspunten:
- Draaicirkel is inderdaad kleiner geworden, normaal in mijn optiek waar ook ik die van de N storend groot vond (ik kom veel in kleine parkeergarages...)
- Nieuwe opties zoals adaptieve cruise control, anti-collision warning, blis (blinde hoek assistent) vind ik wel toegevoegde waarde hebben
- Wegligging is flink verbeterd, maar mijn NN heeft ook een ton minder gereden dan mijn N. Hoe dan ook is het Mondeo-platform geroemd voor zijn wegligging, en daar is de NN op gebouwd.
- Stilte in het interieur is nog altijd prima
- Op audiovlak was ik bang te verliezen, maar zolang je in de NN tenminste High Performance hebt is het dikke prima
- De NN remt een stuk beter dan de N. Ik heb het niet vaak nodig om hard te remmen wegens anticiperende rijst

Zwakke punten van de NN die ik tot nu toe heb vastgesteld / opgevangen:
- Trekkracht van het D5 blok merk je veel minder in de automaat, door het karakter van de bak. Heeft niet zozeer met N vs NN van doen.
- Verbruik valt me tegen. Mijn N deed zo'n 6.2 l / 100km gemiddeld, de NN met automaat krijg ik met moeite onder de 7.5 bij dezelfde rijstijl en gebruik.
- Stoelen zijn nog altijd goed, maar toch een stuk minder dan de Sovereign Hide stoelen die ik in mijn N had (vooral qua zijdelingse steun en de lengte van de zitting en daardoor ondersteuning van de benen - ik ben gemiddelde lengte voor NL, 1.85m)
- Interieurkwaliteit. Ik vind het wel een heel rustgevend dashboard maar de materiaalkwaliteit is wel minder, bijv. de knopjes voor de electrische ramen voelen ieliger, het leer op de pookknop verloor al zijn beige kleur (recent bijgekleurd met colourlock), de matten zijn van mindere kwaliteit, rubber-achtige rolafdekking van de middenconsole is zichtbaar versleten op sommige hoekjes, etc.
- Achterasrubbers schijnen te slijten, heb ik zelf nog geen last van (10 jaar / 165.000km)
- Ruitenpissersysteem is niet geheel feilloos, ik heb zelf al een losgekomen koppelstukje van een koplampsproeier gehad, en andere gebruikers hier gescheurde leidinkjes of verloopstukjes, waardoor het tankje leegloopt en je een dashboardmelding krijgt. Is niks groots maar het valt wel op dat meerderen hier last van hebben.
- Ik vind mijn diesel overmatig trillingen doorgeven in het interieur, vooral als de motor koud is en stationair loopt. Ik ga de motorsteunen vervangen, rechts Corteco, Links Lemförder (beide OEM leveranciers), kosten plm. €90 per stuk. Zijn niet meer vacuumgestuurd, maar wel hydrolagers, dus met olie gevuld.
- Torquesteunen blijven een zwak punt, zijn onderhoudsgevoelig. Ik heb de bovenste al vervangen, die was flink ingescheurd, de onderste zal ook wel moeten maar heb ik nog niet gezien.
- Beschikbaarheid onderdelen. Ik zoek veel onderdelensites af om prijzen te vergelijken en vind vaak dat grote sites toch bepaalde onderdelen niet hebben, terwijl ik daar voor de N minder vaak tegenaan liep en je meer keus / concurrentie had. Voorbeelden: meerdere motorsteunen, gasveer bodemklep achterbak, koelvloeistoftankje.
- Navigatie. RTI systeem tot MY12, wat niet meer wordt geupdate. Laatste kaarten van 2015 dacht ik. Daarna Sensus (in dash geintegreerde display, komt niet meer omhoog), lifetime updates.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 26.04.2019 - 12:24  ·  #4
Ik ben vorig jaar van N naar NN gegaan. Zelfde blok en ook handbak.

Het blok heb ik nooit moeite meegehad qua tuimelaars. Intervallen voor verversen kort houden. Ik heb 5ton probleemloos gereden met de N.
De NN is iets dorstiger. De auto is ook wat hoger gebouwd en zal dus ook nooit zo zuinig zijn als een N.
Wel is de boordcomputer een stuk nauwkeuriger waardoor het verschil veel groter lijkt.
Per saldo red ik 50km minder met een tank in de NN

Plus:
Zit- en beenruimte voor en achter. Alles is bij ons 1,85+ en kan prima zitten.
Draaicirkel is heel beschaafd.
Look en feel dashboard tov N is moderner.
Led lichten achter. Heel makkelijk te upgraden zodat remlichten meebranden met achterlicht.

Min:
Het gebruikte hardplastic kraakt minder (pluspunt) maar is fragieler. Openmaken van panelen gaat altijd gepaard met breken van sluiting pinnetjes.
Climate control valt mij tegen. De oudere N was altijd prettig op temperatuur, de NN regelt de temperatuur op zich prima, maar ik voel altijd koude vanaf de voorruit.
Kan ook komen door een storing aan climate controle.

Zou ik terug willen? Nee hoor.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4092
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 26.04.2019 - 13:40  ·  #5
Eens met Martijn, zitruimte achter is inderdaad een stuk beter. Wij hebben een nogal grote kinderstoel die tegen de rijrichting in staat (BeSafe iZi Plus), en die past in de NN wél achter de passagiersstoel terwijl er dan nog redelijkerwijs een passagier voor kan zitten, terwijl dat in de N absoluut niet ging. En de instap/zitting is hoger, dat is prettig voor (oudere?) mensen die stram in de benen zijn, zoals mijn 80+ schoonmoeder die regelmatig meerijdt :-)
De kofferruimte is trouwens ook iets groter.
Zou ik teruggaan? Ja en Nee. Ja omdat de N ook echt een fijne auto was en ze een stuk goedkoper te krijgen zijn. Ik zag vanmorgen toevallig een mooie N staan en toen kreeg ik wel even nostalgische gevoelens. Nee omdat deze NN beter is uitgerust (o.m. adaptive cruise) en de wegligging, dus NN is zeker een blijver, een auto waar ik nog wel 5 jaar oid van hoop te genieten.
Mijn Climate Control is prima, staat vast op 19 graden en altijd lekker, ik heb wel meestal de AC uitstaan (tot nu toe, maar die moet wel aan als het buiten 20 graden is).

Nog een zwak punt schijnt de interieurventilator te zijn, die ook nog eens erg moeilijk te vervangen is, veel lastiger dan bij de N. Ik heb er hier nog niet veel over gehoord, maar er is op internet wel e.e.a. over te vinden (o.m. YouTube VolvoSweden). Als ik op de snelweg rij, alleen in de auto zit en het niet warm is buiten (AC uit), heb ik vaak de ventilator uitstaan, dan komt er door de rijwind zat lucht binnen, dat deed ik met mijn N ook.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 26.04.2019 - 14:40  ·  #6
Voor de duidelijkheid:
Ik vergeet erbij te zetten dat ik het uitsluitend tijdens koude ervaar.
De voorruit straalt dan veel koude uit die niet wordt opgevangen door warmte uit de raamontwasemingsroosters.

Maar ik weet nog niet of het een typisch puntje van aandacht is bij mijn auto of algemeen. Zoveel zoekwerk heb ik er nog niet achter zitten.

Een aanvullende min vind ik wel de modulerende aircopomp in een NN tov de pulserende pomp in de N.
Het continue zoemen zou ik wel willen missen. De aanslaan van de koppeling in de N heb ik nooit als storend ervaren.
Roberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 187
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 26.04.2019 - 15:13  ·  #7
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 436
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 27.04.2019 - 11:25  ·  #8
Bedankt voor de reacties.
Ik ga dus op zoek naar een NN die binnen mijn budget past.

Ik heb wel wat negatieve dingen over de powershift automaten gelezen, in welke bouwjaren komt deze voor en hoe kan ik hem herkennen?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4092
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 27.04.2019 - 11:46  ·  #9
PowerNondeju (*pun intended) is een dubbelkoppeling bak, net als de DSG van VW. Schakelt heel anders, veel sneller, veel minder slip dan de Geartronic met klassieke koppelomvormer. Daardoor ook zuiniger.
Zó slecht zijn ze nou ook weer niet denk ik, iig de latere jaargangen. Toch ben ik voor de geartronic gegaan, al zijn die ook niet zaligmakend hoor. De Powershift in de spikslinternieuwe Ford Focus schakelt een pak pittiger dan mijn Volvo.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3760
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 27.04.2019 - 11:50  ·  #10
Zo'n DSG is natuurlijk subliem. Mits het heel blijft :P
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2195
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 27.04.2019 - 11:54  ·  #11
Quote door Bolbo

De NN is met heel veel verschillende motorvarianten geleverd, elk zal zijn eigen sterke en zwakke punten hebben, al is de kern van het 5-cilinder blok doorgaans hetzelfde volgens mij, maar er zijn wat variaties gedaan qua inspuitdruk, turbo etc. Zie Wikipedia - derde generatie. Gebruiker Brinkie weet hier veel van denk ik - hij zal hier vast wel op reageren.

Haha, alleen maar omdat je me hier noemt :lol: De V70NN heeft een enorme verscheidenheid aan motoren, afkomstig van Volvo (vijfcilinder), PSA (viercilinder) en tenslotte weer Volvo (viercilinder VEA). De wiki is al jaren niet updated, daar missen de VEA motoren in. Een aardig overzicht van de verwarring die Volvo gecreëerd heeft qua nomenclatuur tref je aan op https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor

Ik heb verder geen ervaring met dieselmotoren in de V70. De laatste auto met dieselmotor die ik reed was 10 jaar terug een Peugeot 308 1.6-16V HDi. Laat dat nou precies de beruchte 109 pk 1.6D zijn die ook de V70 heeft geteisterd. Wat een vreselijke motor. Niet dat PSA per definitie slechte motoren maakt, de 2.0D is een totaal andere motor (PSA DW10), en eigenlijk niets mis mee. Een "ouderwetse" vijfcilinder is pure luxe, ook in brandstofverbruik trouwens...

Trouwens, ik ben net terug van een weekje kamperen met de V70NN en dat viel niet tegen (het kamperen ook niet :P). Vouwwagen erachter, voor het eerst (voorheen huurden we huisjes), je merkt gewoon niet dat er 600 kg achter hangt, zelfs met de allertraagste 2 liter atmosferische benzinemotor gaat het prima. Puber van 1.80 meter zit ruim achterin en met gemak gooi je de bagage van een heel gezin achterin. Wat een ruimte. Een kampeerplaats verder stond een gezin met een caravan, met een splinternieuwe V90. Nou, dat was volgens de eigenaar wel een hele prettige auto, waanzinnig comfortabel, maar met de caravan erachter werd de vering een stuk minder comfortabel en de bagageruimte was om te huilen, als je een V70 gewend bent. Terwijl de V90 grotere buitenmaten heeft!

(terwijl ik dit getypt heb staat er intussen het een en ander over poweshi(f)t automaten geschreven, laat ik het zo zeggen, als je weinig rijdt en niks hoeft te trekken kunnen ze heel oud worden!)
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 27.04.2019 - 12:02  ·  #12
Zelf ben ik niet meer zo van de psa motoren,
Dit sinds ik een aantal jaar een 407 2.0 heb gehad.
Was de hdfi, psa.
Zelfde als in de v70 van de zelfde tijd.

Ik heb er een hoop gezeik mee gehad, en later in de volvo garage, moet ik eerlijk zeggen dat ik bij de v70s die daar binnen kwamen met het zelfde blok, ik de zelfde problemen zag langs komen.

Maar uiteindelijk blijft het met ieder blok ook wel weer geluk hebben, en helemaal als occasion, hoe jong of oud ook. Je weet gewoon niet hoe goed of slecht de voorganger er mee is omgegaan, en wat er daadwerkelijk aan onderhoud ed gedaan is
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39707
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: NN

 · 
Posted: 27.04.2019 - 15:03  ·  #13
Quote door Bolbo

Zó slecht zijn ze nou ook weer niet denk ik, iig de latere jaargangen.


Dat vraag ik me af.
Als je deze vraag bij de deskundigen neerlegt, hoor je uitsluitend alarmbellen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0