hu-1205 trekt accu V70 leeg??

What to do??

 
 
 
 
 
Jerry007
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 39
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 17:46  ·  #1
Hallo,

Al enkele malen heb ik met een lege accu van mijn volvo gestaan. Dit gebeurt meestal als ik de auto rond de 2 á 3 dagen stil had laten staan.Er zit een nieuwe accu en een nieuwe dynamo in dus daar kon het niet aan liggen. Nu heb ik de auto laten nakijken of er ook lekstroom ergens zit. De monteur gaf aan dat de radio een halve ampere stroom blijft trekken als het contact uit staat. Ook heeft hij gewacht totdat de auto volledig afgesloten was. (20 minuten). Toen hij vervolgens de stekker van de voeding uit de radio trok viel de spanning van 0.5 amp terug naar 0.1 amp wat wel normaal schijnt te zijn.

De radio werkt verder prima en ik heb er ook nooit wat mee gehad. OOk de navigatie werkt prima. Vreemd dat dit dan ineens zo ontstaat. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Is hier inwendig iets aan te verhelpen bij de radio of zal er toch een nieuwe in moeten? Ik vond het zo'n zonde om een goedwerkend navigatiesysteem met radio weg te gooien om zoiets kleins.

Iemand een tip?? ALvast bedankt.
jajutho
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Panne (Plopsaland)
Leeftijd: 55
Berichten: 107
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 18:52  ·  #2
Is het een oplossing om een relais te monteren die alleen verbinding maakt als het contact aan staat? Puur alleen voor de radio.
J
Jerry007
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 39
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 20:41  ·  #3
Jajutho, bedankt voor je oplossing maar ik ben bang dat ik dan ook elke keer mn radiozenders opnieuw moet instellen denk je niet? Anders zou het wel een goede optie zijn..
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 21:13  ·  #4
Luister eens heel goed als de auto uitstaat.

Volgens mij is een bekend euvel dat het cd-motortje blijft draaien, dat kun je vast wel horen.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 21:27  ·  #5
Bekend probleem wat te verhelpen is door unit te laten repareren...
Jerry007
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 39
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 22:59  ·  #6
Quote door waal70

Luister eens heel goed als de auto uitstaat.

Volgens mij is een bekend euvel dat het cd-motortje blijft draaien, dat kun je vast wel horen.



Hee Waal70,

Inderdaad hoor je een licht gezoem als de auto uitgezet wordt. Dit blijft ook een hele tijd doorgaan. Wat is hier aan te doen dan? Is het mogelijk om dit te reviseren en heb je daar een adres voor? Alvast bedankt.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 23:09  ·  #7
Voorzover ik weet twee opties:

1) De wat ruwe (maar naar de verhalen te lezen wel effectieve) met een relais (zoals Laguna-S60). Als extra tip geef ik dan dat je vooral de vrijloopdiode niet moet vergeten in de relaisschakeling. Hoe je het relais precies moet schakelen, kan Laguna-S60 misschien nog wel vertellen.

2) Een op dit forum zeer populair adres voor allerhande elektrotechnische zaken is ETS. Ik vrees echter dat de revisie van de HU1205 niet echt heel goedkoop is, maar je kunt uiteraard altijd informeren.

Ik zou zelf ook eens prutsen en kijken wat er gebeurd met cd in, cd uit, cd half eruit, etc...Al was het maar om zeker te zijn van het probleem...
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 23:17  ·  #8
ja dat gezoen of gezoem..viel mij laatst ook op toen het contactslot niet meer verder wilde draaien. komt achter bij de radio weg. toen ik de volvo monteur hierna vroeg gaf hij een kort antwoord van ja das normaal iets van ventilator.. tja en dan vraag ik niet door Waarvoor dat was. ik kon hem ook niet zo goed verstaan... maarree die dag moest er ook een nieuwe accu in en toen bleek de originele accu er nog in te zitten, die had zojuist zijn negende verjaardag gevierd tevens zijn laatste :happy: .... maw dan lijkt mij sterk dat het de accu leeg trekt. de accu die in de auto zit is 105 ah.
maar.. dahboard kastje bij mijn vrouw haar auto open gelaten en next day accu away..
en als laatste opm. mag het niet zeggen :bandit: maar toch.. te vaak hoor ik: "bekend probleem"..
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 23:26  ·  #9
Yep, die zoem heeft elke Volvo volgens mij. Volgens mij is het dat ventilatortje achter het roostertje op je klimaatpaneel, waar dan weer de binnentemperatuursensor zit.

Vandaar mijn tip om goed te luisteren, oftewel: oor tegen de radio en moet het ook nog doen na de uitschakeltijd van al het andere (5-10 minuten).

Overigens kan elke stroomverbruiker een accu leegtrekken, als die maar lang genoeg aanstaat.

Een lekstroom van 0.4A duidt m.i. ook niet op dat ventilatortje, maar wijst veel meer op een elektro (stappen) motor, zoals bijvoorbeeld in het laadmechanisme van de cd-speler.

kortom: goed luisteren bij de radio, dus
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: hu-1205 trekt accu V70 leeg??

 · 
Posted: 25.03.2014 - 23:30  ·  #10
ja klopt, dat was het: nu weet ik het weer de temperatuur. heeeel goed.
Jerry007
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 39
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

tja..

 · 
Posted: 27.03.2014 - 20:52  ·  #11
Bedankt voor de tips.. Ik ga er mee aan de slag. Ik heb inmiddels bij ETS geìnformeerd. Ik ken hem nog van het repareren van mijn dashboard dus de recensies zijn goed. Maar helaas kost het 75 euro terwijl ik een nieuwe pp de kop kan tikken voor rond de 100 euro.
Toch stuit het mij dan nog tegen de borst om een (verder) goed werkende radio + navigatie zomaar weg te doen.

Oftewel, voorlopig haal ik de zekering er even uit als ik de auto langer dan 2 dagen stil laat staan. Later zien we wel weer verder..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0