12v werkt niet meer

Geeert
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

12v werkt niet meer

· 
Posted: 16.07.2026 - 19:52  ·  #1
Beste forumleden,

Vandaag, en helaas twee dagen voor onze vakantie kwam ik erachter dat mijn 12V voeding in de middenconsole niet meer werkt. De andere 12V aansluitingen voor de achterbank en bagageruimte werken ook niet.

Na een eerste inspectie kom ik niet verder, want de zekering die in de onderzijde van het dashboard van bestuurderszijde brandde gelijk door toen ik het verving. Heeft iemand een idee waar dit in zou kunnen zitten?

Als alternatief, weten jullie een snelle manier om ergens 12V vandaan te halen, zodat ik noodoplossing kan maken met 12V op een losse stekker?

Het zou de reis naar Zuid-Frankrijk een stuk makkelijker maken, en we gaan a.s. zaterdag vroeg al weg :-)

alvast bedankt voor jullie ideeën !

groeten Gerard
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: 12v werkt niet meer

· 
Posted: 17.07.2026 - 06:02  ·  #2
Een zekering die doorbrandt wijst op te hoge stroom / kortsluiting, dus brandgevaar. Doe er geen zekering in met een hogere waarde!
Niet teveel stroom gevraagd? Die 12V punten hebben een maximum vermogen.
Zit er niks in 1 van de laadpunten wat de sluiting veroorzaakt? Ik heb eens een afgebroken lipje gehad wat klem zat, was slecht te zien. Goede stekkers gebruiken helpt wel iets, niet de goedkoopste meuk.
Als je ergens 12V pakt, dan best een geschakeld punt zodat je accu niet leeggetrokken kan worden.
Makkelijkst lijkt mij de zekeringkast (links voor?) of in de achterbak / zijpaneel links.
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 17.07.2026 - 06:18  ·  #3
Wat je even snel kan proberen: trek 1 voor 1 de stekkers los van de aansluitingen, steeds weer een nieuwe juiste zekering plaatsen. Misschien kun je er op die manier achter komen welke kortsluiting veroorzaakt, en dan desbetreffende stekker los laten.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 17.07.2026 - 06:29  ·  #4
Tja, desnoods kun je rechtstreeks vanaf de accu een draad trekken. Die ligt tenslotte in de kofferbak.
Maar pak dan wel een dik genoeg draad MET ZEKERING en zorg dat die zekering direct naast de accu zit.
Werk wel voorzichtig....je wil niet een hete gloeidraad door je auto hebben liggen en nog voor Antwerpen met een brandende auto op de vluchtstrook staan.
Die kans is niet zo groot, maar je wil niet de ene zijn die het wel overkomt.
Geeert
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.07.2026 - 07:59  ·  #5
Bedankt allemaal voor jullie suggesties en tips. Ik heb een nieuwe leiding gelegd vanuit de accu.

Voor de geïntegreerde forum gebruiker: Met 6 meter rood en zwart van 6mm2 draad en degelijke knel fittingen leek het mij goed genoeg.

De route die ik bedacht heb is via de kabelgoot naar voren, onde de bank richting de R portier en dan voor de bijrijder stoel naar de middenconsole. Al met al een uurtje of twee werk.

Ondertussen rijden we op de route du soleil maar wel meteen volle telefoon.

Uiteraard heb ik ook een zekering geplaatst direct na de connectie op de accu. De plus is verbonden met een aangeknepen oog op het bestaande boutje, en voor de min heb ik een dun busje eropgenkele die achter de bevestingsbout van de min is geklemd. Dit alles om een permanente en solide verbinding te maken.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 18.07.2026 - 12:23  ·  #6
Google zegt dat 6mm2 tot 40 of zelfs 50A veilig is.
Knappe telefoon die daar issues veroorzaakt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 18.07.2026 - 15:14  ·  #7
Je kan vanaf de achterbank zo onder de middenconsole door, scheelt je 1,5 meter draad.
Console los schroeven onder het achterste vak en onder de radio, kan je hem hoog genoeg tillen om de draad onderdoor de leggen.
Selected quotes for multi-quoting:   0