D5 185 PK mist meer dan 50 PK!

Met chip ipv 230 slechts 155 PK dus 75 paarden weggelopen!

 
 
 
 
 
Hinse
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

D5 185 PK mist meer dan 50 PK!

 · 
Posted: 30.04.2014 - 22:58  ·  #1
Hallo allemaal,

Sinds ruim een jaar heb ik een S60 D5 185PK geartronic uit 2007. Eigenlijk een miskoop maar daar kwam ik natuurlijk pas te laat achter.

Het grote probleem: er missen een heleboel paarden! Zoals in de titel te zien is heb ik de auto op de rollenbank gehad bij ATM tuning nadat ze de auto gechipt hadden. De auto was al eens eerder gechipt maar ik had het vermoeden dat het niet helemaal goed gedaan was.

Diezelfde ochtend hebben ze een andere S60 onder handen genomen, uit hetzelfde jaar, zelfde uitvoering, daar kwam 230 PK uit. Echter mijn D5 kwam maar op 155 PK! Er waren een aantal foutmeldingen, waaronder motormanagement (schijnt standaard te zijn na chippen) en iets over onregelmatige loop cilinder 4. Maar geen andere grote fouten. De motor loopt redelijk goed (hapert wat bij constante snelheid rond de 50 km/u) en het verbruik is ook niet anders dan je zou verwachten (6,5 tot 7,5 l/100km). De vermogenskromme is trouwens wel "normaal". Geen grote pieken of dalen, alleen veel te weinig vermogen.

Nu de grote vraag: hoe krijg ik mijn motor weer goed? De originele software is weer teruggezet en het voelt alsof er iets van 130PK over is (gokje).

Waar moet ik zoeken?

Eerste idee: injectoren. Zou ook verklaren waarom cilinder 4 niet goed mee doet. Maar de motor start altijd direct…

Als het roetfilter vol zou zitten zou ik een melding moeten krijgen, toch? En zou dat zo'n enorm verlies verklaren?

Zou het overdrukventiel op de hogedruk pomp lek kunnen zijn? Zou ik dan niet een sissend geluid moeten horen? Of er ergens diesel lekken? En ook hier zou ik niet denken dat het zo'n enorm verlies zou geven…

Ik zou natuurlijk de auto bij de dealer achter kunnen laten en de hoofdprijs betalen alleen al aan onderzoekskosten, maar ik wil graag wat gerichter te werk gaan. Iemand een idee? Zijn er andere mensen die een soortgelijk vermogensverlies hebben gezien bij een D5?

Alvast bedankt allemaal!

Hinse

P.s. Het inlaatsysteem is gereinigd door Varioclean. Ze hebben ook het kleppenhuis van de automaat vervangen en de automaat vloeistof vervangen. Schakelen doet hij nu bijna helemaal goed, soms lijkt de motor te zoeken en varieert het toerental tussen 1600-1700 toeren…
Ook de injectoren zouden daar ultrasoon gereinigd zijn...
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: D5 185 PK mist meer dan 50 PK!

 · 
Posted: 30.04.2014 - 23:08  ·  #2
mods edit :
Eerst voorstellen, zie privébericht
 
Selected quotes for multi-quoting:   0