D5 185pk en gasstand op nul

Bc blijft verbruik aangeven

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 11.06.2014 - 23:03  ·  #1
Iemand deze ervaring:
Na een aantal weken met de D5 rond gereden te hebben valt het mij op dat de wagen bij het loslaten van het gaspedaal nog lang en eigenlijk altijd wel iets brandstof blijft verbruiken volgens de BC. Nu kan dit een oplossing zijn tot het voorkomen van uitstoot van NOx meen ik ooit gehoord te hebben, maar het kan vooral in mijn beleving zitten dat ik nog aan het wagengewicht moet wennen.
De wagens wil vooral "doorhollen" na het loslaten van het gaspedaal, gevolg veel bijremmen en weer accelereren. Niks ernstigs maar opvallend...

Iemand een mening?

Gr, Martijn
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 11.06.2014 - 23:22  ·  #2
Als je het gas loslaat en het actuele verbruik zou nul zijn, dan slaat de motor af. Weet niet wat de mijne aangeeft, maar vorige auto's was het 0.6-0.7 liter/uur.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 02:31  ·  #3
Hallo Martijn....

kort... "het went wel" :D

De V70 is een tamelijk zware wagen en een diesel heeft toch al minder remwerking op de motor tegenover een benzine motor, dus dat doorhollen went. Je kunt natuurlijk wel leren om wat eerder het gas los te laten, hoef je niet te veel en vaak bij te remmen.

De BC reageert bij de Volvo erg traag, dat vind ik zelf ook en er is ook een topic over op dit forum. Daarom lijkt het erop dat er brandstof blijft stromen..


@Waltersan: als je afremt op de motor, en het verbruik is nul, blijft de motor natuurlijk draaien doordat de wielen de motor aandrijven als het ware. De motor begint dan weer op te pakken als het toerental onder de 1500 rpm komt.

In een lange afdaling met gas los, valt bij mijn D5 automaat toch echt wel het verbruik terug naar nul en pakt dan weer op onder de 1500 rpm. Dan blijft de motor stationair draaien (automaat) tot ik weer vermogen nodig heb.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 09:34  ·  #4
Ik ben het eens met bovenstaande. Om het volledig uit te sluiten kan je op een rechte weg bij constante snelheid de koppeling intrappen en tegelijk het gas loslaten. Schiet je toerental omhoog, dan wordt er dus branstof verbruikt. Uiteraard alleen mogelijk bij een handbak.
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 10:15  ·  #5
bij ons komen wanneer stilstaand alleen van de streepjes te staan --,-
en wij hebben automaat. of bij gas los laten uberhaupt dan gaat hij al richting de 1 en soms de streepkes
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 11:30  ·  #6
Bij gas los draait een automaat gewoon stationair. Er zit namelijk een vrijloop op. En ook bij stationair gebruikt een motor brandstof. Tada.. >_<

Als je hem terugschakelt en op de motor af laat remmen dan gaat het verbruik vaak terug naar 0,3 ofzo omdat de motor dan aangedreven wordt door de wielen.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 12:23  ·  #7
Quote door yannickdv

Bij gas los draait een automaat gewoon stationair. Er zit namelijk een vrijloop op. En ook bij stationair gebruikt een motor brandstof. Tada.. >_<

Als je hem terugschakelt en op de motor af laat remmen dan gaat het verbruik vaak terug naar 0,3 ofzo omdat de motor dan aangedreven wordt door de wielen.


Niet helemaal....
Bij gas los, blijven de wielen de motor aandrijven. Pas als het toerental onder de 1500-1700 rpm komt, schakelt de geartronic naar vrijloop.
Dan pas zal de motor stationair blijven doordraaien.

Dus als je het gas loslaat bij een bepaalde snelheid, zie je het verbruik teruglopen tot (haast) 0. Bij het "loskoppel" moment, voel je de motor oppakken en gaat het verbruik iets omhoog...dit is dus onder de ca. 1500 rpm.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 19:12  ·  #8
Gevoelsmatig lijkt het mij alsof de motor ook daadwerkelijk brandstof blijft inspuiten maar ik lees dat meerdere dat ervaren. Iemand ooit geprobeerd om het contact uit te zetten tijdens het "uitbollen" van de motor en zodoende te ervaren of remwerking toeneemt t.o.v regulier uitbollen.

Vrijwilligers?? :lol:
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 21:05  ·  #9
Quote door martijn-a

Gevoelsmatig lijkt het mij alsof de motor ook daadwerkelijk brandstof blijft inspuiten maar ik lees dat meerdere dat ervaren. Iemand ooit geprobeerd om het contact uit te zetten tijdens het "uitbollen" van de motor en zodoende te ervaren of remwerking toeneemt t.o.v regulier uitbollen.

Vrijwilligers?? :lol:



als jij garant wil staan voor een nieuwe geartronic 6 bak....wil ik wel eens spelen :D

Maar als dat "gevoel" je niet los kan laten....zoek een leuke weg met helling. Rijdt dan een aantal malen op- en af....met en zonder contact...gegarandeerd dat je het dan zeker weet.. :devil:
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 12.06.2014 - 21:23  ·  #10
Quote door Roffeltje

Quote door martijn-a

Gevoelsmatig lijkt het mij alsof de motor ook daadwerkelijk brandstof blijft inspuiten maar ik lees dat meerdere dat ervaren. Iemand ooit geprobeerd om het contact uit te zetten tijdens het "uitbollen" van de motor en zodoende te ervaren of remwerking toeneemt t.o.v regulier uitbollen.

Vrijwilligers?? :lol:



als jij garant wil staan voor een nieuwe geartronic 6 bak....wil ik wel eens spelen :D

Maar als dat "gevoel" je niet los kan laten....zoek een leuke weg met helling. Rijdt dan een aantal malen op- en af....met en zonder contact...gegarandeerd dat je het dan zeker weet.. :devil:


Ergens is de gedachte ontstaan dat ik een automaat rijdt, maar die hollen nog meer door bij het loslaten van het gas. Brrrr, waardeloos. Mijn nieuwsgierigheid brandt :devil: om dat contactslot het weekend even een tikje terug te geven en te ervaren of het effect heeft. Het lijkt mij zo stug dat een wagen zo doorholt. Bij het loslaten op de snelweg verliest de auto haast geen snelheid!

Ik begrijp dat jullie niet overtuigd zijn van het bijspuiten van brandstof in de nul-stand. Mocht ik mijzelf toch niet kunnen bedwingen om het contact uit te draaien........ I'll let you know! :-)
hoggie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burseryd ( Zweden )
Leeftijd: 45
Berichten: 230
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 14.06.2014 - 10:26  ·  #11
Het doorhollen klinkt me bekend in de oren
Ik heb dan een D5 GT uit 2005 met 163 pk,maar deze rolt veel langer door dan mijn vorige handgeschakelde diesel ( Alfa )
Bij die auto ging de verbruiksmeter wel naar 0,0, de Volvo doet dat niet.
Wennen is denk ik het enige wat er op is.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 25.06.2014 - 08:42  ·  #12
ik heb een d5 uit 2003 automaat en in principe blijft deze tijdens het uitrollen hangen op 0,3 a 0,4 maar als je maar hard genoeg rijd wil hij ook op 0,0 komen. hij hem bij een kilometertje of 80 vrij.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 25.06.2014 - 22:53  ·  #13
Inmiddels weer een stuk rijervaring rijker. Boven de 3000rpm stopt de inspuiting bijna direct. Bij het uitrollen zonder de schakelen (ik rij een manueel) merk je gewoon dat de remwerking op de motor minder wordt en dat het verbruik met een paar tienden oploopt. De motor spuit gewoon bewust in meen ik hieruit op te maken. Wat daar de oorzaak van kan zijn is nog even gissen, het zou kunnen zijn om de temperatuur van het roetfilter hoog te houden maar ik heb ooit ook theorieën gelezen dat dit goed zou zijn om minder Nox aan te maken. Kan alleen nergens terug vinden waar ik dat gelezen heb.. Volgens mij was het in een Transport vakblad over MAN motoren, die hebben dit verschijnsel ook.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 27.06.2014 - 12:20  ·  #14
Quote door Roffeltje

Quote door martijn-a

Gevoelsmatig lijkt het mij alsof de motor ook daadwerkelijk brandstof blijft inspuiten maar ik lees dat meerdere dat ervaren. Iemand ooit geprobeerd om het contact uit te zetten tijdens het "uitbollen" van de motor en zodoende te ervaren of remwerking toeneemt t.o.v regulier uitbollen.

Vrijwilligers?? :lol:



als jij garant wil staan voor een nieuwe geartronic 6 bak....wil ik wel eens spelen :D

Maar als dat "gevoel" je niet los kan laten....zoek een leuke weg met helling. Rijdt dan een aantal malen op- en af....met en zonder contact...gegarandeerd dat je het dan zeker weet.. :devil:



Er gebeurt niets bijzonders als je dat doet.

Ik heb het zelf een paar keer gedaan om een trilling in de aandrijving te localiseren.

Als je de automaat in D hebt en je rijd op snelheid en je zet het contact uit, de motor is dus echt uit dan gaat de bak in vrijloop. Dit is natuurlijk niet zo gek want de bak heeft druk nodig om te kunnen functioneren. Dus als de motor uit is is de pomp van de bak ook uit en is er geen druk en zal de bak niet functioneren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 185pk en gasstand op nul

 · 
Posted: 27.06.2014 - 18:51  ·  #15
Quote door Turbodesk

Quote door Roffeltje

Quote door martijn-a

Gevoelsmatig lijkt het mij alsof de motor ook daadwerkelijk brandstof blijft inspuiten maar ik lees dat meerdere dat ervaren. Iemand ooit geprobeerd om het contact uit te zetten tijdens het "uitbollen" van de motor en zodoende te ervaren of remwerking toeneemt t.o.v regulier uitbollen.

Vrijwilligers?? :lol:



als jij garant wil staan voor een nieuwe geartronic 6 bak....wil ik wel eens spelen :D

Maar als dat "gevoel" je niet los kan laten....zoek een leuke weg met helling. Rijdt dan een aantal malen op- en af....met en zonder contact...gegarandeerd dat je het dan zeker weet.. :devil:



Er gebeurt niets bijzonders als je dat doet.

Ik heb het zelf een paar keer gedaan om een trilling in de aandrijving te localiseren.

Als je de automaat in D hebt en je rijd op snelheid en je zet het contact uit, de motor is dus echt uit dan gaat de bak in vrijloop. Dit is natuurlijk niet zo gek want de bak heeft druk nodig om te kunnen functioneren. Dus als de motor uit is is de pomp van de bak ook uit en is er geen druk en zal de bak niet functioneren.


Het lukt bij mij wel Marcel, ik rij met een handbak. Zoals je in de vorige post kan lezen is mijn conclusie dat de motor in een bepaalde range brandstof inspuit. Ik merk dan ook een wezenlijk verschil als ik het contact een tikje terug draai. Anders gezegd merk ik dat de motor bij het uitbollen op snelheid in hoger toerental (+3000rpm) bij ong 2500 rpm weer licht oppakt en het verbruik een paar tienden stijgt.

Waarom ben ik nog niet achter...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0