2001 S60 veren vervangen achteraan

Weet iemand hoe?

stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 31.01.2020 - 18:13  ·  #1
Mijn 2001 S60 met 436.000 km maakt een bonkend geluid achteraan bij het rijden over kasseien of oneffenheden. Ik kocht nieuwe schokdempers van volvo en verstevigde veren (omwille van de 100 liter LPG tank).
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de achterveren? Is dat moeilijk? Is er ergens een filmpje?
Vast bedankt
Steven
gentry
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 73
Subject:

Re: 2001 S60 veren vervangen achteraan

· 
Posted: 01.02.2020 - 10:36  ·  #2
stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 14:39  ·  #3
Toppie :-) Bedankt voor het filmpje. Het maakt de boel een heel stuk duidelijker... Dat wordt een stevig werkje zo zonder brug. Ik houd jullie op de hoogte.
ikbat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 14:50  ·  #4
Met een paar goede assteunen, een spanband, een veer spanner. en een rateltje, is het eigelijk zo gedaan.

Het is even wat prutsen de eerste keer. Maar zeker wel goed te doen
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 17:31  ·  #5
Quote door gentry

Bekijk dit filmpje https://youtu.be/pb6nNOELb_8

Denk er even goed over na of je het zo wil doen, de onderste arm op die manier naar beneden duwen zorgt voor
heel veel torsi op het binnenste rubber, en als je het binnenst rubber losmaakt moet je hem opnieuw uitlijnen
Met de veren spanners er op zetten terwijl hij volledig ingeveerd is ( met een garage krik zo te doen ). en vervolgens weer los laten heb je bijna alle druk ( bij mij pak ik de veren er dan uit ) van de arm af.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 36
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 17:33  ·  #6
Bij een non awd V70 2000-2007 zijn achterveren nog best wel een klusje hoor... als je zoiets nog nooit hebt gedaan lees je goed in en werk veilig als je dit op straat gaat doen!
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 22:18  ·  #7
Koop degelijke spanbanden om voor en achterwaardse beweging te voorkomen. Je zal het meemaken dat je veer ertussenuit knalt bij het opspannen. Veerspanners is bij de V70 geen optie omdat er simpelweg geen ruimte voor is.
Nu ik er achteraf over nadenk:Wellicht kun je met een draadeind op de plaats van de schokbreker een heel eind komen. Dat borgt iig de veer...
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 22:38  ·  #8
Quote door Vogel

Koop degelijke spanbanden om voor en achterwaardse beweging te voorkomen. Je zal het meemaken dat je veer ertussenuit knalt bij het opspannen. Veerspanners is bij de V70 geen optie omdat er simpelweg geen ruimte voor is.
Nu ik er achteraf over nadenk:Wellicht kun je met een draadeind op de plaats van de schokbreker een heel eind komen. Dat borgt iig de veer...

Daarom zie ik al dat je de veer spanners er op moet zetten, maar ik zie nu dat het over een 2001 S60 gaat, dat zal er een stuk anders uitzien als op dat filmpje en waar ik het over heb, want dat zijn beide Ford voorbeelden.
ikbat
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 22:45  ·  #9
De s60 heeft achter toch mcpherson?

Hoe ik het doe met mijn auto, is van draagarm naar draagarm een spanband.
En die op trekken.
Dan kun je de bouten los halen, en de complete poot er uit passen.

En naast de auto, met de goede veerspanner de veer van de schokdemper er af halen, en vervangen.

Alles terug zetten, en de spanband weer los halen.

Of zit ik er zo naast?
bartk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2020 - 23:44  ·  #10
als ik het goed gezien heb in Vida heeft de AWD dus een schokdemper met een veer er omheen, waar de schokdemper de onderste veerschotel heeft.waar door je dus schokdemper plus veer kunt verwijderen.
Maar bij de Voorwiel aangedreven is de onderste draag arm de veerschotel waardoor je dus niet de schokdemper en veer onderspanning kunt verwijderen, zoals bij de AWD versie.

Bij de nn is dus de onderste draag arm ook de veerschotel zoals je het op het filmpje ziet, en al wat die persoon op dat filmpje doet is niet slim, die veer kan alle kant opgaan als het fout gaat.

Zoals ik zei, auto op as steunen, dan de stabilisator los, dan aan de kant waar je de veer wilt verwijderen de arm opkrikken zo dat de veer onderspanning staat net zo als
hij op de wielen staat ( as steun aan die kant mag los komen). dan kun je de veerspanners monteren ( zo veel mogelijk wikkeling) een beetje extra aan draaien van de veerspanners helpt . Dan de krik die onder de arm zit langzaam laten zakken ( goed kijken dat de assteun weer zijn werk gaat doen) en als het goed is komt de veer dan los. als dat niet het geval is, weer op krikken en de veerspanners extra aandraaien

Dit heb ik nu al 3 keer bij de NN gedaan en dat gaat veilig want je schroeft niks los voor dat de veer niet meer onder spanning staat in de auto, maar alleen onderspanning staat in de veerspanners.
Selected quotes for multi-quoting:   0