2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 
 
 
 
 
j3roen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 21.12.2017 - 20:23  ·  #1
Afgelopen weekend heb ik preventief mijn bougies. Het viel mij op dat er wat olie op de motor lag, en ik kwam als snel op een carterventilatie probleem. Kan mij herinneren dat ik dat met mijn s70 ook gehad heb.

De handschoentest gedaan, en inderdaad die werd opgeblazen. Ook kwam er rook uit de oliepijlstok.

Afspraak gemaakt bij een betrouwbare (algemene garage), en die heeft de gehele caterventilatie vervangen. Er zat behoorlijk wat sludge in (leek wel Baileys, het drankje ;)).

Thuis aangekomen wilde ik toch controleren of het probleem was opgelost, maar tot mijn grote schrik niet. De monteur verzekerd mij dat het goed uitgevoerd is, en dat de inlaat porten e.d. ook netjes schoon zijn gemaakt.

Wat nu? Ik lees iets over een PTC nipple die verstopt kan zijn, maar de garage had het ook over mogelijk versleten zuigerringen.
Ik hoop niet dat dat het is, er staat 206k op de teller.

Iemand suggesties? Iets wat ik eventueel aan de monteur kan doorgeven? Hij bood aan om te kijken naar de "PTC nipple", en eventueel een druktest kan natuurlijk ook altijd nog.

Alvast bedankt!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 21.12.2017 - 22:20  ·  #2
Ik heb na het vervangen ook nog lichte overdruk op het 2.4T blok. En hij doet alles precies zoals het hoort. Ook een vrij jonge T4 waar ik eens mee reed had ook overdruk. Dus ik weet het ook niet. Maar zou me niet direct zorgen maken.
Ben wel benieuwd wat de ptc inhoudt.
j3roen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 21:20  ·  #3
Dank voor je reactie! Heb je daarbij ook rook uit de oliepijlstok? En een handschoen zou ook opgeblazen worden als je die over de olievuldop zou zetten?

Ik heb informatie gezien over "PTC Nipple" in engelstalige fora. Er zijn mensen waarbij de carterventilatie helemaal niet vervangen hoefde te worden, omdat deze verstopt was.

https://volvoforums.com/forum/…post356869
http://matthewsvolvosite.com/f…40#p427692

Ik twijfel alleen of dit ook op Europese auto's zit. Misschien is het alleen voor de VS vanwege andere emmissie eisen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 21:35  ·  #4
Als je zuigerveren versleten zijn zou je dit ook moeten merken aan een overmatig olieverbruik. (En waarneembare 'plofjes' blauwe rook uit uitlaat, bij optrekken)
j3roen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 21:40  ·  #5
Gelukkig merk ik dat niet! Ik denk dat ik ongeveer een liter op 5000km olie verbruik heb. Dat is dan wel weer fijn om te weten :)
Misschien maak ik mij ook wel te druk, maar je leest overal wel erg slechte berichten over de carterventilatie. En als dan die test positief is...
j3roen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 21:54  ·  #6
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 21:57  ·  #7
Ik heb een 2.5t 2005 staan, zal morgen eens een nitril handschroen eraan plakken.

Wat ik inmiddels wel weet, de carterventilatie ansich is niet alleen het probleem.

Er loopt ook een kanaal door naar het carter die compleet dicht kan zitten met een soort van ingedikte olie, wat knetterhard word. Dat kanaal is dus vd carterventilatie. Kwam ik achter bij de diverse carterringen reparaties.

Wellicht zit het probleem dus nog dieper.

Zie fotos overigens, ik heb geprobeert het duidelijk te maken.

Bij de t6 foto kan je mooi zien, toen ik hem doorgeprikt had, dat de carterventilatie/olieafscheider leeg liep.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 22:03  ·  #8
Ik heb geen rook uit de peilstokbuis. Ook geen zichtbare rook uit de uitlaat. Ik heb nooit getest of er ook druk uit de peilstokbuis komt.
De genoemde ptc sensor kan ik me niet herinneren, ik heb het deel op de turbo inlaat er ook af gehad en schoongemaakt, maar geen sensor gezien daar.
Welke olie gebruikt je? Als het 5w30 is, zou ik zeker 5w40 gaan gebruiken, dan zal het olieverbruik dalen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 22:06  ·  #9
Is dit niet de hier veel besproken 'preventieve oliedruk herstel reparatie'
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 22:07  ·  #10
Nee, dat is wat anders.
j3roen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 22:08  ·  #11
@Blade: Dank, mooie duidelijke foto's die ik kan doorgeven! Zie dat je in Haarlemmermeer zit, (zelf in Amsterdam). Die je dit professioneel, heb je een eigen garage? Zou ook misschien een optie zijn om dan bij jou langs te gaan (als je tijd / zin hebt).

@Walterj: Gebruik inderdaad 5w30, 0w30 is eigenlijk voorgeschreven? Een liter op 5000km is niet veel toch dacht ik?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 22:19  ·  #12
Het is niet veel, maar kan minder.

Wat walter al aangeeft, waarschijnlijk zal die minder gebruiken met een goede 5W40. Olie is een aardig discussie puntje.

Ik ga morgen eerst even de test doen bij de 2.5t die ik heb staan.

Ik kwam er inderdaad achter bij de bekende oliedrukherstel, maar staat er los van.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 22:35  ·  #13
1 liter op de 5000 km vind ik niet veel, maar t is maar wat je gewend bent of acceptabel vindt.
In mijn geval waren de zuigerveren op en moest ik zo ongeveer iedere tankbeurt bijvullen. Achteraf bleek dat er zelfs twee gebroken waren, heel ander verhaal weer.
Bij mn latere diesel zat ik op ongeveer 1 op 2500. Sterk afhankelijk van het soort ritten (veel korte ritjes veel verbruik en andersom).
Rijd nu bijna 2 jaar in een n 170pk, en dat doet ongeveer 1 op 5000 schat ik. Hou het niet echt bij, weet dat een stuk minder is dan de vorige twee (v70tdi en 850 t5)
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 22.12.2017 - 23:00  ·  #14
Hallo
Ik heb nu al meerdere autos gehad waarbij alles vervangen zou zijn en nog steeds deze klacht was....
Achteraf bleek dus niet alles goed uitgevoerd.
Belangrijk is dat de nippel die alles afzuigt ...dus waar die banjo bout in zit open is!(naast stuurpomp onder spruitstuk)
Men vergeet deze vaak open te boren.....dit is echt nodig want het gaatje is erg klein en zit meestal dicht gekoekt.
Hieraan zit een dun slangetje wat alles afzuigt richting turbo...
Ook dient er met een luchtpistool gecontroleerd te worden dmv doorblazen of de afvoer naar carter wel echt open is.
Meestal doe ik dat zonder carterplug als de ventilatiebox eraf is.
Heb nu 2 gevallen gehad dat het carter eronderuit moest.......alles verstopt..
Exact wat BLADE ook beschrijft...
Na reparatie is het niet verkeerd even een stevige rit te maken zodat alles goed wordt doorgeblazen
Waneer alles ok is dan komt r geen rook meer uit de peilstok buis.
Olie maakt niks uit...
Gewoon een goede 10w40 is prima ....
Belangrijkste is dat de auto op temp komt.....dus check ook of 90 gr wordt en uiteraard bij korte stukjes gewoon vaker olie wissel en een keer goed los rijden die wagen!

mvg chris
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: 2.5t 2006 Carterventilatie vervangen, toch nog overdruk

 · 
Posted: 23.12.2017 - 07:11  ·  #15
Geheel eens met Chris ! Vaak word de vervanging van de carterventilatie niet in zijn geheel of niet goed uitgevoerd. Dichtslibben van het pijpje in het carter komt zeer vaak voor omdat deze motoren intern erg vervuilen. Idd door goede olie, tijdige wisselintervallen en af en toe echt goed heet te rijden te voorkomen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0