D5 2006 hoog olieverbruik

 
 
 
 
 
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 23.11.2014 - 12:26  ·  #31
Er is een samenhang tussen diverse componenten, laten we eens het volgende tegen het licht houden,
Als voorbeeld een D5 Euro 4

- gemiddeld rijdt men onder de 3000 toeren per minuut ( meer hoeft niet op onze wegen )
- onder de 2750 toeren vermengen de uitlaatgassen zich met de inlaatlucht ( daarboven alleen schone lucht )
- dus extra veel roetdeeltjes in de cylinderkop, en die komen middels blow-by in het carter terecht
- 30.000 km interval voor de motorolie ( was 20k ) en is nu weer terug naar 20k, waarom dat is laat zich raden .... )
- de regeneratie, dat zorgt voor nog meer blow-by van diesel olie in je motorolie....( het stinkt zelfs naar onverbrande diesel )
- Oliepeil zal stijgen, en het percentage diesel in de motorolie verdunt de motor olie nog sterker en diesel olie smeert NIET
- het zetje over de rand is dan nog eens de 0W30 die al te dun is, en zich dan ook nog eens vermengt met dieselolie.

Bovenstaande punten zijn de perfecte ingrediënten om een cylinderkop ( tuimeraars, stoters, en vervuilen van stoters door te lange oliewissel interval ) aan puin te laten draaien, soms al onder de 100.000km maar meestal al ruim onder de 200.000km
Een goedkope koprevisie kost nog altijd 2500,-
En een blok revisie kost je zomaar 8000,-

Dennis heeft in Uden een rij met D5 motoren staan die allemaal aan puin gedraaid zijn ( allemaal Euro 4 en ook al Euro 5) , en bakken vol met kapot gedraaide stoters en tuimelaars.

Omdat wij in NL niet echt door kunnen rijden, en altijd onder de 2750 rpm zitten zullen de motorblokken riant vervuilen van binnen, dat in combinatie met te dunne olie en te lange olie intervallen de motoren zeer snel kapot kunnen lopen.
Dit zelfde fenomeen speelt zich ook af bij de andere merken, VAG, BMW etc.
Bij BMW willen de nokkenaskettingen nog wel eens breken, dit komt door te langen intervallen, de dunne olie ( 0W ) en het feit dat die combinatie van vervuilde olie ( DPF/EGR en regeneratie processen niet alleen de smering van de lagers en bewegende delen in de cylinderkop(pen) aantasten maar ook de kettingen sneller slijten en dus breken.
Dit om maar een paar verstrekkende gevolgen op te noemen.

Nogmaals, een ieder mag de motorolie er in kiepen wat hij of zij wil...... dat er een paar geluksvogels zijn wil niet zeggen dat je het risiko moet gaan nemen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 23.11.2014 - 13:13  ·  #32
Als ik dit soort verhalen lees ben ik alleen maar weer extra blij dat de EGR en roetfilter hun werk niet meer doen :'(
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 23.11.2014 - 13:57  ·  #33
Inderdaad zijn veel Volvo dealers al enige jaren overgegaan op 5W olie ondanks de fabrieksvoorschriften, zo ook die van mij.
Idd heeft BWM ( ook de kleinere VAG motoren, bv jetta) met een slijtende dus langer wordende distributieketting. Met alle gevolgen van dien. Als je geluk hebt als BMW rijder merk je tijdig dat de nokkenas timing niet helemaal lekker is en kan je de ketting vervangen. Leuk klusje overigens aangezien de ketting tussen blok en bak zit.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 23.11.2014 - 15:03  ·  #34
Hey Volvolovers,
Ik heb zo'n koprevisie een dik jaar geleden zelf uitgevoerd. Er is van 0km tot 140.000km steeds Castol 0W/30 in gedaan geweest. Ik kocht de wagen dus op 140.000 km. en ben overgestapt naar 5W/40, maar het kwaad was al geschied... :-(
Op 180.000km heb ik dan de revisie uitgevoerd. (nieuwe stoters, nieuwe tuimelaars, EGR en DPF software-matig laten dichtzetten)
Vanaf toen ben ik overgestapt naar Castrol EDGE 5W/40 en deze wordt om de 15.000km ververst inclusief oliefilter. Dit is dus HET ideale recept om je motor een langer leven te geven. Een éénmalige ingreep en dan deze richtlijnen volgen en je motor loopt voor de rest van z'n leven helemaal tikvrij. Ik rijd nu toch al 33.000km. rond na de ingreep en geloof me... Hij loopt bijzonder mooi.
Wat ik ook nog wil meegeven... Als je bovengenoemde olie gebruikt (Castrol EDGE 5W/40) is het af te raden om nog additieven in de olie toe te voegen. Wat ik wél aanraad is af en toe een goed diesel-additief. Dat houdt je verstuivers schoon en heel het brandstofsysteem.
Zoals eerder aangehaald... Die 0W30 olie is idd beter aan te raden in Scandinavische landen. Niet bij ons.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 23.11.2014 - 17:23  ·  #35
@ maaidie

Hoe merkte je dat revisie noodzakelijk was? Wat waren de symptomen?

Ook mijn 2.4d BJ 2005 heb ik gebruikt gekocht met 130.000 km waarvan ik niet weet welke olie tot die stand is gebruikt.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 24.11.2014 - 07:58  ·  #36
Rauw lopen, en flink tikkende stoters. ( die komen dan boven het nagelen uit )
Als dat eenmaal het geval en je hebt ze er uit, dan ga je schrikken...

Mijn S80 heb ik met 200k op de klok uit Duitsland gehaald, en is net als jouw wagen een 05 model.
ZONDER regeneratie.... dat maakt flink uit.
Ik weet dat de wagen 0W30 in het blok heeft gehad, maar bij de -06 modellen kom je er vaak nog mee weg als je snel op 5W over gaat.

Maaidie heeft een Euro 4 model , en daar is die 0W30 combi met DPF en regeneratie en 30000 km oliewissel dodelijk.
Dus maak je nog maar geen zorgen..
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 24.11.2014 - 12:21  ·  #37
Ik koopd e olie bij de Action. IS van Shell Helix en betaal 6 euro per liter daar. Prima. Net in de T-5R gejacherd en loopt heerlijk erop.
Ga deze ook in de V70 doen
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 24.11.2014 - 18:06  ·  #38
Shell gaat over op een andere Helix variant, deze is niets mis mee, Action heeft kennelijk die hele partij gekocht.
Dus grijp je kans, op is op... kijk eens wat hij kost bij de benzine ponp, dat zal wel 3x die prijs zijn......
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 07:48  ·  #39
Quote door Bert West2

@ maaidie

Hoe merkte je dat revisie noodzakelijk was? Wat waren de symptomen?

Ook mijn 2.4d BJ 2005 heb ik gebruikt gekocht met 130.000 km waarvan ik niet weet welke olie tot die stand is gebruikt.


Hey Bert,

Wat TPR al zei klopt! Je merkt het wanneer de motor op stationair toerental hevig begint te tikken. (bij bedrijfswarme motor)
Ik heb idd een euro4-motor die tot de 180.000 dus ook nog die stomme DPF had met regeneratie enz...
Maar zoals eerder gezegd... Dat is nu allemaal verleden tijd. :D
Geen DPF meer, geen EGR meer en elke 15.000 oliewissel met filter erbij.
De euro3 variant. (t.e.m.2005) heeft daar inderdaad nauwelijks last van. Die heeft dan ook geen regeneratie-toestanden enzo. Was allemaal veel beter... 8-)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 10:30  ·  #40
Ik begrijp de ophef over het gebruik van 0W30 olie echt niet. Heb net een bekende olie leverancier gesproken die mijn mening deelt.

Een 0W30 olie is in warme toestand hetzelfde als een 5W30 olie. De dikte van de vloeistof is dus gelijk.

Je hebt in koude toestand meer baat met een 0W omdat de olie sneller op gang komt in het motorblok en de klepstoters. 5W is koud dikker als 0W
Het idee dat een 0w30 minder smeert als een 5W30 olie is gewoon lariekoek.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 11:12  ·  #41
Bij een oudere motor, zoals de mijne, met 360.000km, zijn bijv de cylinders en zuigerveren meer versleten en er zit dus meer speling in het blok. Met name bij de koude start speelt dit een rol. Dunne olie komt dan wel eerder boven, maar komt ook in de cylinders omdat het zo dun is bij onze temperaturen en dus langs de zuigerveren geperst wordt. Daar verbrandt het. Dat effect heb je op alle plekken waar oliefilm gesmeerde delen zitten. Resultaat: sneller versleten bougies, klepzittingen, hoger olieverbruik, meer roet. Ik merk duidelijk verschil tussen 0W30 en 5W30 of de volsynthetische Meguin 5W40 die ik er nu in gooi. Minder tikken, betere loop (ronder), minder verbruik. Maar wat Raymond zegt: gooi er in wat je wilt, het is jouw auto. Ik vind de hele discussie niet zo interessant meer. Ik denk dat een aantal mensen, zoals Raymond, door hun ervaring wijze dingen zeggen, waar ik wat aan heb. Als een ander iets anders vindt ook prima, toch?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 11:25  ·  #42
Jij hebt helemaal gelijk, maar je hebt dan ook een heel ander type motor.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 11:51  ·  #43
Daar heb jij dan weer gelijk in. Maar zuigers, zuigerveren en cylinders zitten ook in een diesel. Dus het effect zal er ook zijn.
teunnis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 12:55  ·  #44
Hallo Allen

erg interessant troppic
en een hoop kennis zo links en rechts maar alleen zijn we het helaas net allemaal met elkaar eens.
ik ben ook weer aan de olie wissel toe ik doe dit 1x per jaar na zo';n 20.000 km
met verversingen van 30000 km had ik ook al zo mijn vraag tekens
waarom dit riskeren voor zo'n 50 tot 80 euro voor wat olie
ik heb zelf nu 1.5 jaar een s80 2.4 170 km gekocht met 164000 km en gelijk op gas laten zetten
van mijn olie verbruik schrok ik ook wel een beetje 1 liter op een kleine 5000 km
ik heb nog nooit een auto gehad met dit verbruik en rij nu toch in een Volvo dacht ik
Ik ben zeker geen specialist op dit gebied zelf zou ik zeggen hoe met oude auto's met veel km kan je naar iets dikkere olie die van mij staat op 2 ton nu en wil er nog lang mee rijden dus olie is erg belangrijk
echter ben ik er nog niet uit zeker niet na het lezen van dit troppic
Mijn Volvo dealer geeft mijn altijd shell ultra Af 0-30 geloof ik
voor mij maakt de 0 of 5 w niet erg veel uit dit maakt toch alleen uit met koude start
de w30 of w40 weet ik nog steeds niet voor alle verhalen is wat te vertellen
het blijft dus moeilijk.

Gr teunnis
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 13:22  ·  #45
Groovedude,
Exact, jij snapt het goed, in jouw wagen kan zelfs ook een goede 10W40, das geen punt voor die 2.4 motoren. ( Mequin is ooit overgenomen door Liqui Moly, beide fabrikanten leveren motorolie, maar Mequin maakt het voor LM.
LM zit in Ulm, en de plant van Mequin staat in Saarlois ( beiden in Duitsland )
Niets mis met die olie, een top product, dus ook langdurige bescherming door de goede additieven...
Bij de D5 modellen komt het " opvreet probleem van de cylinderkop " door de combinatie 0W en de regeneratie/menging met dieselbrandstof en de veel te lange verversingstermijn.
Ja, de 0W is in theorie net zo dik als de 5W, echter, de vraag is hoe lang...
Bij een goede olie blijven de viscositeitsbewaarders voor een bepaalde tijd actief, en zorgen er voor dat de dikte ( viscositeit ) goed blijft.
Dit heel allemaal te maken met de kwaliteit, manier van gebruik, en aantal keren warm/koud en de belasting en wel of geen regeneratie en andere vervuilende zaken.

Wbt Turbodesk, jij mag gewoon in je blok 0w gooien hoor, en al rij je 50.000km met de zelfde olie, tis immers jouw wagen, mijn zege heb je.

Dit is het laatste wat ik er over zeg, vele weten hoe het in elkaar steekt, en ik ga hier geen onzinnige zaken lopen verkondigen, alles uit praktijk en wat ik dagelijks meemaak.

Je kunt een paard naar het water leiden, maar het niet dwingen te drinken.

ik ga ook niet meer in op argumenten van: "die vertelde mij, en ik hoorde van die dat..... "
Ik wil wel ik conclaaf met mensen die een gedegen kennis hebben van smeermiddelen...
Ik ben geen missionaris en ga niet bekeren...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0