2120 Lambda sonde voor KAT signaal niet logisch

 
 
 
 
 
Freek1984
 
Avatar
 
Subject:

2120 Lambda sonde voor KAT signaal niet logisch

 · 
Posted: 04.09.2013 - 10:05  ·  #1
Beste,

Er brand nu het lampje motorstoring (het oranje motortje) uit laten lezen blijkt 2120 Lambda sonde voor KAT signaal niet logisch. Al diverse fora gelezen, maar kom er niet echt wijs uit.

Mijn monteur zegt altijd een originele terugplaatsen a € 250,- ex omdat deze ook anders zijn dan bijvoorbeeld de originele direct van Denso die er nu in zit.

Wat zijn jullie ervaringen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 2120 Lambda sonde voor KAT signaal niet logisch

 · 
Posted: 04.09.2013 - 18:32  ·  #2
Je zou eens een PM aan Enno kunnen sturen.
Hij heeft hier aardig wat ervaring mee.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: 2120 Lambda sonde voor KAT signaal niet logisch

 · 
Posted: 10.09.2013 - 11:17  ·  #3
ik neem aan dat er 2 lambda sondes in zitten, eentje voor de kat en eentje erachter.
de 2 signalen worden gebruik om met elkaar te vergelijken, hierdoor kan je de opwarming van- en de emissies na de kat goed optimaliseren en zelfs als de kat ouder wordt kan je dat nog steeds enigzins compenseren zodat ook dan de emissies nog steeds optimaal schoon blijven.

Logisch is dat de achterste sonde minder restzuurstof meet dan dan de voorste omdat immers de kat er tussen zit.
Als het andersom het geval is is dat dus niet logisch en is er dus iets aan de hand, vermoedelijk met de lambda sonde zelf.
Maar een lek in de uitlaat tussen lambda sensor 1 en 2 kan ook dit soort vreemde fouten veroorzaken. Vaak is dan het flexibele stuk in de uitlaat verdacht. (athans, bij de T5, bij de motoren zonder turbo weet ik het niet zeker)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: 2120 Lambda sonde voor KAT signaal niet logisch

 · 
Posted: 10.09.2013 - 13:04  ·  #4
Quote door Freek1984

Beste,

Er brand nu het lampje motorstoring (het oranje motortje) uit laten lezen blijkt 2120 Lambda sonde voor KAT signaal niet logisch. Al diverse fora gelezen, maar kom er niet echt wijs uit.

Mijn monteur zegt altijd een originele terugplaatsen a € 250,- ex omdat deze ook anders zijn dan bijvoorbeeld de originele direct van Denso die er nu in zit.

Wat zijn jullie ervaringen?


Leuke grap, maar de originele welke je uit een Denso Volvo haalt staat toch echt gewoon Denso op inclusief het nummer. Dat Denso een verbeterde variant heeft ontwikkeld, en dus een nieuw nummer heeft hoogstwaarschijnlijk betekent niet dat de aftermarket variant slechter is dan degene welke destijds aan Volvo door Denso is geleverd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0