D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 
 
 
 
 
Spijkerhard
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorinchem
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 08.11.2011 - 22:53  ·  #1
Het hele forum al afgelopen de afgelopen dagen, en veel over trillingen gelezen, maar mijn probleem nog niet teruggelezen.

Ik hoop dat er hier toch oplossingsrichtingen gevonden kunnen worden:

Onze D5 loopt nogal "onrond" als ie echt doorgewarmd is. Het is moeilijk te omschrijven, maar de beste omschrijving is misschien wel dat het lijkt of de olie te dun wordt. En hij lijkt dan iets minder koppel te hebben
Daarnaast begint de auto behoorlijk te schudden/vibreren als de motor stationair draait (en warm is). Je zit dan echt in de stoel te trillen, en voeten op gaspedaal en schutbord trillen lekker mee.

Natuurlijk mee naar de dealer geweest, zelf de auto een weekend aan een monteur meegegeven, maar bij de dokter doet ie 't natuurlijk perfect... zucht. :sick:

Iemand ervaring mee of een idee?
NB, hij gaat binnenkort voor een beurt incl distributieriem, maar twijfel of ik dat nog voor de wintersport (kerst) moet laten doen of niet... :-/
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 16.11.2011 - 12:33  ·  #2
Heb je al wat meer informatie?
Verklaar eens wat je precies bedoelt met dat de olie te dun wordt. Hij zou dan dus soepeler moeten lopen lijkt mij.
Aangezien je er al mee bij de dealer bent geweest neem ik aan dat de auto is uitgelezen. Is het een idee om te vragen om er eens een computer in te hangen van een zelfde auto en er dan een weekend mee te gaan rijden? Misschien dat het een software probleem is? Ik noem maar wat.
Succes
Spijkerhard
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorinchem
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 18.11.2011 - 01:51  ·  #3
Heb nog niet meer informatie... we rijden er mee, en hij kan natuurlijkniet de hele tijd bij de dealer blijven... nog steeds geen foutcodes iig.

"te dun" :Het is maar een poging tot een omschrijving van de rauwheid die onstaat. Dus niet soepeler - de motor loopt normaliter soepel" maar juist iets rauwer, onregelmatiger, schurender als ie doorgewarmd is. Nog net niet op 4 poten, maar een 5e cilinder die maar half meedoet of zo.

Blijft lastig omschrijven, maar ik krijg niet het gevoel dat een van de lezers het uberhaupt herkent...
ronsas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 68
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 18.11.2011 - 10:54  ·  #4
Misschien is er een injector verstopt of kapot? Heb vergelijkbare problemen (vermogenverlies, trillen bij stationair draaien) ook bij mijn vorige auto gehad (Lancia 5 cylinder diesel). Revisie van de injectoren (een vervangen door een gereviseerde en de andere gereinigd) heeft het toen verholpen. Kostte me toen rond de 500 euries.

Blijft trouwens wel vreemd dat ie het goed doet als de monteur er mee rijdt :'(
Spijkerhard
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorinchem
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 18.11.2011 - 21:19  ·  #5
Is er om te beginnen misschien een injectorenreiniger die ik aan de diesel toe kan voegen? Iemand ervaring mee?
V70BAW
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 18.11.2011 - 22:09  ·  #6
Beste Spijkerhard,

Ik ben dan wel heel erg vers hier met nul komma nul ervaring met Volvo maar ik heb een heel aantal jaren ervaring met LR, waaronder ook met de TD5, de 5 cilinder diesel van LAnd Rover.
Deze kan in het toeren verloop van stationair tot 2250 toeren ook aardig schudden, soms wordt dit veroorzaakt door een loslatende vulcanisatie van de demper in de krukaspoulie.

Al surfend naar onderdelen en accessoires voor mijn nieuwe aanwinst kom ik dit tegen..
http://www.scantechproducts.co…5834.1.php
Kennelijk heeft een D5 ook een demper in de krukaspoulie en wellicht dat deze ook los kan laten en trillingen veroorzaken? Geen idee, het is maar een schot voor de boeg!

Groeten Boelo
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 18.11.2011 - 23:27  ·  #7
@V70BAW: Er is nog een topic over vibraties in de auto. Nu ik dit zo lees kan ik me heel goed voorstellen dat dit onderdeel daar mee te maken kan hebben.
Maar even linken dus.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 18.11.2011 - 23:35  ·  #8
Quote
Is er om te beginnen misschien een injectorenreiniger die ik aan de diesel toe kan voegen?


Zoek je zoiets als dit ?
Spijkerhard
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorinchem
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 23.11.2011 - 22:59  ·  #9
Eerste flesje Wynn's zit erin, ik ben benieuwd...(heb nog niet zulke hoge verwachtingen...)
loe
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 24.11.2011 - 12:09  ·  #10
hallo Spijkerhard

injectoren kunnen naar mijn bescheiden mening best vervuild zijn, neemt niet weg dat hij het koud niet doet..
je moet je misschien afvragen: wat doet het motormanagement als hij koud is?
Als hij koud is wordt er veel meer diesel ingespoten. Dat zie je wel aan je verbruik op je dashboard...
Mogelijk dat hij dus daarom wel goedloopt!

Hoe is het met de uitlaatrook? zowel warm als koud..

Haal eens de voorste slang los die het blok oploopt, van zo'n 5 cm dik (luchttoevoer), kijk naar de vervuiling. Naar alle waarschijnlijkheid zit deze volledig dicht van de roet,. Dat komt door de retourflow uit de uitlaat, op bepaalde momenten wordt onverbrande roet/ diesel nogmaals de motor ingeleid via de zg. EGR klep..

Daarom loopt de luchttoevoer dicht.
Reinigen....(kost niks, is altijd goed, slang kan voor 3/4 dicht zitten!!)
(Kijk ook goed naar de Aluminium inlaat waar je die slang afhaald.)

Het onregelmatige lopen wat jij beschrijft is volgens mij niet recht te trekken met een injector reiniger. daar lijkt het te laat voor.
Laat de retourflow van de diesel eens meten, er worden dan slangetjes op de retour aangesloten(met maatbekertjes). Tijdens stationair draaien kan je dan zien hoe de retourdiesel loopt.(te snel of traag) En vooral ook de verschillen in de injectoren/verstuivers.
inwendige lekkage in de verstuivers kan je zo opsporen.. (vele garages kunnen het uitvoeren 20 minuten werk)
Het zegt veel over slijtage verstuivers. (alles wat weglekt in de verstuiver naar retour, komt niet in de motor..)

Injectoren van de Volvo zijn niet goedkoop, prijzen lopen sterk uiteen, ergens tussen de 1000 en de 1600 euro zijn normale bedragen.
Ik heb ze in 2004 vervangen, toen betaalde ik 1300 euro! dealerprijs was toen 1650!(incl brandstofleidingen)
Deze verstuivers / injectoren zijn moeizaam te reviseren, alhoewel ik me de laatste tijd daar niet meer in verdiept heb.
Mocht je toch tot vervangen overgaan, let erg goed op de nummers op de verstuivers, er zijn kleine verschillen met hetzelfde Bosch nummer..

Of...............

Je hebt toch een verstoring (electrisch),die niet gepresenteerd wordt door meetkasten etc (dat is goed mogelijk)

Zeer vreemd dat de Volvomonteur niks heeft gedaan om even te kijken.

Nou beginnen met het goedkoopste, inlaatslangen!! Net voor het de motor ingaat, bekijken.
Reinigen

Succes,
Loe


Beta Apparaat voor het testen van common rail diesel electronische injectoren 960AVE2

http://www.google.nl/imgres?q=…x=72&ty=74
loe
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 24.11.2011 - 12:13  ·  #11
Waarom Arkelstad?

niemand woont echt een beetje in mijn buurt,
zo kan ik toch moeizaam helpen.......

suc6 allen

Loe

jaja spijkerhard, dasfflezen!
Spijkerhard
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorinchem
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 24.11.2011 - 17:12  ·  #12
Dank je voor je adviesen, ik zal ze morgen de slang ff nalopen, als ie terug is.

Hij heeft overigens zelden een zwarte pluim. Als ik in de 5 plank voor een inhaalactie (dus nog laag in de toeren, lucht gebrek?) wel eens, hoog in de toeren eigenlijk nooit.

Retourflow zal ik bij de beurt laten meten.
Injectoren zijn als ik me goed herinner eens onder garantie vervangen, upgrade oid. wel 200000km of zoiets geleden

En als de Volvo monteur niet ervaart dat ie wat minder loopt, en de computer niets geeft, vindt ie het heel lastig zoeken.... ik mag uiteraard meteen komen als de symptomen wat duidelijker zijn of heftiger optreden..
ronsas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 68
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 24.11.2011 - 22:58  ·  #13
Quote

Haal eens de voorste slang los die het blok oploopt, van zo'n 5 cm dik (luchttoevoer), kijk naar de vervuiling. Naar alle waarschijnlijkheid zit deze volledig dicht van de roet,. Dat komt door de retourflow uit de uitlaat, op bepaalde momenten wordt onverbrande roet/ diesel nogmaals de motor ingeleid via de zg. EGR klep..

Daarom loopt de luchttoevoer dicht.
Reinigen....(kost niks, is altijd goed, slang kan voor 3/4 dicht zitten!!)


Die retourflow kan inderdaad leiden tot flinke vervuiling en een dichtlopende luchttoevoer. Om dit probleem te verhelpen (of minstens te verminderen) kan je overwegen je EGR klep af te blinden. Er wordt dan geen onverbrande diesel (lees roet) teruggeleid en de vervuiling zal sterk verminderen. Als je, zoals Loe schrijft eerst de boel schoonmaakt heb je een bron van vervuiling en slechter lopen van de motor verholpen.

Of dat voldoende is is de vraag want in 200.000 km kan er veel vervuiling optreden. Met een testapparaat voor injectoren kunnen ze trouwens bepalen of ze versleten zijn en het motormanagement de boel niet meer kan bijregelen. En een sterk vervuilde injector kan volgens mij ook nog ultrasoon gereinigd worden.

Kortom, nog diverse mogelijkheden en dingen om te checken voor je moet gaan denken aan dure vervangende injectoren.

Merk je trouwens al iets van je dieselreiniger? Ik heb dat Wynns spul laatst ook gebruikt en het lijkt of de motor nu wat ´zachter´ loopt. Maar ja, mijn 2.4D heeft pas 115.000 gelopen...

Succes!
Spijkerhard
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorinchem
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 11.12.2011 - 22:49  ·  #14
Inmiddels aan het derde flesje Wynns reiniger voor diesel motoren toe, en, tegen alle verwachtingen in, is de motor weer veel zachter gaan lopen, als vanouds eigenlijk.
Lijkt dus toch op vervuilde injectoren.

Heb de slang nog niet losgehad.
Er lopen 2 slangen voor de motor langs, en wist niet welke te contoleren. Ik meen daarover in een topic gelezen te hebben, kon echter om onverklaarbare redenen niet meer in te loggen. En zonder inloggen geen foto's (sic).

Echter sinds vandaag weer op het forum, dus we gaan weer rustig verder...

Maar dank voor jullie suggesties tot nu toe...
Spijkerhard
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorinchem
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: D5 '02 313kkm loopt niet lekker

 · 
Posted: 12.12.2011 - 00:01  ·  #15
Quote door loe

hallo Spijkerhard

<>
Haal eens de voorste slang los die het blok oploopt, van zo'n 5 cm dik (luchttoevoer), kijk naar de vervuiling. Naar alle waarschijnlijkheid zit deze volledig dicht van de roet,. Dat komt door de retourflow uit de uitlaat, op bepaalde momenten wordt onverbrande roet/ diesel nogmaals de motor ingeleid via de zg. EGR klep..

Daarom loopt de luchttoevoer dicht.
Reinigen....(kost niks, is altijd goed, slang kan voor 3/4 dicht zitten!!)
(Kijk ook goed naar de Aluminium inlaat waar je die slang afhaald.)

<>


Volgens mij staan hier foto's van op het forum, maar ik kan ze niet terug vinden...iemand een linkje?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0