2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

Ervaringsdeskundigen gezocht!

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 301
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 15:37  ·  #16
Omdat ik toch wel iets meer wil dan de standaard tune heeft Rica besloten om de tijd voor me te nemen. Dus we verplaatsen het naar een dag waarop ze dat dan ook kunnen bieden.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 301
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

This is getting out of hand!

 · 
Posted: 30.10.2023 - 11:57  ·  #17
Tijd voor een update :smilie_flag_holland:

Een combinatie van factoren heeft ertoe geleid dat mijn stiekeme wens in een sneeuwbaleffect is beland. :o
Onder andere:
- een heel fijn informatief gesprek met V70R^2
- mijn vrouw als mijn steun en klankbord
- mijn moeder die min of meer aan een andere auto toe is :smilie_happy:

De stiekeme wens was (al vanaf dat ik de V had) om uiteindelijk de motor zelf intern aan te pakken. Ik zag alleen niet hoe ik dit financieel fatsoenlijk kon regelen en daardoor bleef het vooral iets voor de toekomst.
Nu door het erover te hebben is er een solide plan ontstaan voor de realisatie op korte termijn 😱
De puntjes moeten nog even op de i, maar alles wijst ernaar dat ik binnenkort de eerste bout sta los te draaien :w00t:
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 30.10.2023 - 19:33  ·  #18
Quote door Maartjinski

- mijn vrouw als mijn steun en klankbord

Dat is het allerbelangrijkste als je iets wilt gaan doen waar tijd en geld in gaat zitten, dat je partner er achter staat. :)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 301
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 31.10.2023 - 17:33  ·  #19
Quote door brinkie

Quote door Maartjinski

- mijn vrouw als mijn steun en klankbord

Dat is het allerbelangrijkste als je iets wilt gaan doen waar tijd en geld in gaat zitten, dat je partner er achter staat. :)


Tenzij je denkt dat de partner er niet achter zal komen in combinatie met dat je harder moet kunnen rennen. Dan kun je het zonder overleg proberen 😂
dvdw1991
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 14.12.2023 - 23:29  ·  #20
Wat voor bouwjaar is de motor die er nu inzit? Er zijn namelijk 2 varianten van de 2.3 t5 in de p2 chassis maar de motorcode is wel t zelfde. Maar ze bevatten wel verschillende krukas, zuigers en drijfstangen. Als t de latere is zou ik me niet zo snel druk maken die houden prima 500nm met een goede tune.
Dutchy15
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 28
Homepage: newdutchworkshop.n…
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 30.01.2024 - 21:50  ·  #21
Quote door dvdw1991

Wat voor bouwjaar is de motor die er nu inzit? Er zijn namelijk 2 varianten van de 2.3 t5 in de p2 chassis maar de motorcode is wel t zelfde. Maar ze bevatten wel verschillende krukas, zuigers en drijfstangen. Als t de latere is zou ik me niet zo snel druk maken die houden prima 500nm met een goede tune.


Hoi dvdw1991,

Zou je dat eens nader willen verklaren? Valt dit te herleiden uit het motor nummer? En zijn er betrouwbare bronnen wat betreft de curves voor vermogen en koppel die veilig zijn met het latere blok? Ik hoor en lees namelijk de meest uiteenlopende verhalen over de B5234T3, variƫrend van mensen hier die zeggen dat je als eerste je drijfstangen moet aanpakken tot mensen die vertellen dat je tot 400pk kan gaan zonder het blok open te maken...
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 301
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.02.2024 - 08:54  ·  #22
Quote door dvdw1991

Wat voor bouwjaar is de motor die er nu inzit? Er zijn namelijk 2 varianten van de 2.3 t5 in de p2 chassis maar de motorcode is wel t zelfde. Maar ze bevatten wel verschillende krukas, zuigers en drijfstangen. Als t de latere is zou ik me niet zo snel druk maken die houden prima 500nm met een goede tune.

Ik heb werkelijk geen idee. Mijn blok is vervangen in de buurt van Nijmegen (ik noem geen namen) en de herkomst zou in Engeland liggen. Mijn ervaring met tweedehandse blokken is dat tenzij je ze zelf demonteert uit de donor je eigenlijk niets over de herkomst (bj, km stand, enz) weet.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat als de ingewanden anders zijn dat Volvo ook een andere motorcode toepast, bijv een letter erbij.
Zodra ik de boel ga vervangen zal ik sowieso oud en nieuw nameten zodat ik zeker weet dat het overeenkomt.

Quote door Dutchy15


Hoi dvdw1991,

Zou je dat eens nader willen verklaren? Valt dit te herleiden uit het motor nummer? En zijn er betrouwbare bronnen wat betreft de curves voor vermogen en koppel die veilig zijn met het latere blok? Ik hoor en lees namelijk de meest uiteenlopende verhalen over de B5234T3, variƫrend van mensen hier die zeggen dat je als eerste je drijfstangen moet aanpakken tot mensen die vertellen dat je tot 400pk kan gaan zonder het blok open te maken...


Zoals ik het begrepen heb klopt het feitelijk beide, 400pk kan op een orgineel blok (afhankelijk van diverse factoren) maar als je gaat tunen buiten de standaard files (waarmee ze 310pk beloven) heb je meer kans op pingelen. Tank dan maar eens (per ongeluk) euro 95 en/of ga met je caravan de bergen in, grote kans dat de standaard drijfstangen zich dan banaaniseren 😉.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0