2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

Ervaringsdeskundigen gezocht!

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 296
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.10.2023 - 21:03  ·  #1
Onze V70 gaat komende zaterdag bij Rica spelen. :fgrin:
Het gaat om een 2.3t5 met een Geartronic (Aisin 55-50s) met bijna 5 ton aan ervaring.
De b5234t3 die erin ligt is overigens vervangen en heeft waarschijnlijk rond de 2 ton gelopen.
Ze is nu zo'n 5 jaar in ons bezit en die tijd heb ik tot nu toe gebruikt voor een zeeeeer uitgebreide stage-0.





Eigenlijk heb ik de auto altijd rijdend gehouden en wanneer iets aan vervanging toe was gekeken naar een upgrade. Zo heb ik de kosten redelijk gespreid kunnen houden. Doordat ik het overgrote deel zelf kan en het ook nog eens leuk vind om te doen waren de kosten relatief laag. :-/

Met de setup die ik heb zou de V met behulp van Rica misschien rond de 340pk kunnen gaan produceren. Van voor naar achter: Open luchtfilter (voor de pk's tussen de oren), TD04HL-18T (zat al op de auto), do88 intercooler, do88 laaddruk buizen, 440cc (big green) injectoren, 3"downpipe, 200 cell sport Kat, 3" Ferrita vervolg.
Aan deze uitspraak betreffende beoogd vermogen kunnen geen rechten en/of plichten worden ontleend. Deze uitspraak is louter gebaseerd op een vage inschatting aan deze kant van het toetsenbord.

Nu vraag ik me af of iemand hier de ervaring heeft welke stappen ongeveer bij welke vermogens toename hoort.
Wanneer wordt iets de zwakste schakel?
Want verkopen doen de leveranciers natuurlijk al te graag, maar hoe denk jij hierover?
Bijvoorbeeld: wanneer moet je gaan denken aan drijfstangen met een H-profiel?
Wat is de ervaring met wanneer het mis gaat in de Geartronic?

Ik heb geen beoogde berg aan pk's die ik wil behalen, maar tegelijk heb ik ook nog geen grens getrokken waar ik stop :devil:

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.10.2023 - 22:41  ·  #2
Drijfstangen drijfstangen drijfstangen drijfstangen.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.10.2023 - 22:42  ·  #3
Over je blok zou ik me niet zoveel zorgen maken, wat is het huidige vermogen en koppel?
Je automaat daarentegen zou ik na zoveel kilometers niet zomaar willen blootstellen aan zoveel vermogen.
Aan de andere kant, als deze regelmatig gespoeld is, hij goed schakelt en frisse olie heeft, dan is het een gevalletje van 'vaak ben je te bang' :)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.10.2023 - 23:34  ·  #4
Met een automaat kan je sowieso niks serieus, maar de eerste limiet is er maar 1, drijfstangen. 1e stap vóór je gaat tunen, die krijg je met een 18t ook al krom als je een keer 95 of zomer-winter benzine door elkaar hebt.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 724
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 10:17  ·  #5
Quote door V70R^2

Drijfstangen drijfstangen drijfstangen drijfstangen.


Kan garage De Stoeprand ook een motor wisselen? 😁
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 10:58  ·  #6
Als je automaat al 5 ton ervaring heeft, dan zou ik alvast een afspraak maken bij een revisiebedrijf :D
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 296
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 11:32  ·  #7
Bedankt al voor de reacties!

Quote door V70R^2

Drijfstangen drijfstangen drijfstangen drijfstangen.

Dus jij zegt 4 drijfstangen en i am good to go :D
Bij Rica heb ik aangegeven dat waarschijnlijk de orginele drijfstangen er nog in zitten. Hun mening is dat dat geen probleem is. Ik denk dat ze dan in de lagere toeren gebieden de boel wat reduceren om de drijfstangen te sparen.

Overigens ik zeg "waarschijnlijk" want ik heb mijn blok nog niet van binnen gezien. Het blok zou oorspronkelijk uit Engeland komen. Maar of er inwendig iets aan gedaan is is mij onbekend.

Quote door koennie

Over je blok zou ik me niet zoveel zorgen maken, wat is het huidige vermogen en koppel?
Je automaat daarentegen zou ik na zoveel kilometers niet zomaar willen blootstellen aan zoveel vermogen.
Aan de andere kant, als deze regelmatig gespoeld is, hij goed schakelt en frisse olie heeft, dan is het een gevalletje van 'vaak ben je te bang' :)

De software is zover bekend nog orgineel, dus ik zou nu rond de 250pk en 330nm moeten hebben.

Bij aanschaf zag de behuizing van de automaat er als nieuw uit. De diverse garages waar ik met de V geweest ben dachten dan ook dat ie recent gereviseerd was. Ik heb/had een uitgebreide onderhoudshistorie en meen ergens de revisie te hebben zien staan. Helaas is die papierwinkel tijdelijk misplaatst dus kan ik niet kijken wanneer dat is geweest.
Dus ik moet afgaan op mijn ervaring in de afgelopen jaren dat wij met de V crossen.
In koude toestand kunnen de schakelmomenten wat ruwer aanvoelen, maar al na een paar minuten rijden worden ze boterzacht. Verder geen vreemde bijgeluiden of trillingen.
Bij de eerste olie wissel was de atf redelijk donker rood. Bij de tweede keer kwam de atf er al een stuk frisser uit en de laatste keer leek ie nog nieuw.

Quote door V70R^2

Met een automaat kan je sowieso niks serieus, maar de eerste limiet is er maar 1, drijfstangen. 1e stap vóór je gaat tunen, die krijg je met een 18t ook al krom als je een keer 95 of zomer-winter benzine door elkaar hebt.

Ik weet dat de automaat serieus beperkt is in wat ie aankan. Wat ik begrepen heb van diverse tuners is dat zolang je de koppel begrenzing in de eerste 2 versnellingen in stand houdt dat de automaat nog best wat meer misbruik kan verdragen. Tevens heb ik een aluminium do88 radiateur die een betere koeling voor de atf verzorgd. Misschien dat ik nog een extra temperatuur sensor plaats zodat ik de atf beter in de gaten kan houden.
En dan is er natuurlijk nog de optie om een extra radiateurtje erbij te hangen, evt thermisch geschakeld zodat ie pas mee speelt zodra de olie warm is.

Misschien dat ik in de toekomst de bak vervang voor 1 die bewezen meer aan kan. Evt zelfs van een ander merk, dat zal natuurlijk een behoorlijke ingreep zijn. Maar niets is onmogelijk ;-)
Een handbak zou helemaal de "makkelijkste" weg zijn, maar ik heb een schouder die daar niet blij van wordt.

Dan kwa brandstof in relatie tot de drijfstangen wat je aangeeft V70R^2.
Mijn idee is om de V af te laten stellen juist op euro 95. Dan blijft het voor nu toch veiliger, of redeneer ik nu verkeerd?


Mijn wens is om op een gegeven moment zelf mijn motor inwendig tot een hoger niveau te tillen. Als het nodig is laten honen en vlakken. Dan gesmede zuigers, drijfstangen en lagers. De kop laten vlakken en evt reviseren, misschien zelfs flowen. Als ik ze kan bemachtigen agressievere nokkenstokken erop. En dan op naar de 1 miljoen km's 8-)
Maar daar gaat een berg kosten in zitten waar nu geen budget voor is.
Theoretisch kan ik de motor natuurlijk uit elkaar plukken en alleen de drijfstangen vervangen, de kop laten vlakken en de boel weer monteren. Dat beperkt de kosten in eerste instantie aanzienlijk, alleen wanneer ik dan de rest ga aanpakken heb ik sommige kosten (en moeite ) dubbel.
Wat is jullie mening hierover?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 296
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 11:36  ·  #8
Quote door dbs1

Quote door V70R^2

Drijfstangen drijfstangen drijfstangen drijfstangen.


Kan garage De Stoeprand ook een motor wisselen? 😁


Yep, dat kan ie wel... Of ie dat ook wil is een tweede :smilie_happy:
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 11:44  ·  #9
Afstellen op E10/brandstof met octaangetal 95 kan prima. Je behaalt dan alleen niet het maximale vermogen. Maar idd wel zo veilig (en makkelijker/goedkoper qua tanken).
Zijn de O-ringen in je onderblok trouwens al vervangen? Als dat nog niet gedaan is, zou ik dat sowieso doen. Op een brug is dat een klusje van niks. Het zou jammer zijn als je blok aan stront loopt door een paar grieplige O-ringetjes van een paar euro
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 296
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 12:00  ·  #10
Quote door [-Tom-]

Afstellen op E10/brandstof met octaangetal 95 kan prima. Je behaalt dan alleen niet het maximale vermogen. Maar idd wel zo veilig (en makkelijker/goedkoper qua tanken).
Zijn de O-ringen in je onderblok trouwens al vervangen? Als dat nog niet gedaan is, zou ik dat sowieso doen. Op een brug is dat een klusje van niks. Het zou jammer zijn als je blok aan stront loopt door een paar grieplige O-ringetjes van een paar euro


Bedankt voor de tip!
Ik heb er specifiek opdracht toe gegeven toen mijn blok vervangen werd. Staat ook op de rekening dus laten we hopen dat het dan ook gedaan is. Andere dingen waar ik toen van gevraagd had of ze die gelijk mee konden pakken zijn niet gedaan, maar die zijn dan ook niet op de rekening gekomen. Met dit blok rijden we nu zo'n 3 jaar rond.

Wat ik wel heb, maar dat was ook met het vorige blok, is dat ik voel aan hoe de motor loopt of dat er wat olie moet worden bijgevuld. 100cc onder max geeft al een hele lichte vibratie. Overigens de rest van ons gezin merkt geen verschil, dus misschien zit het tussen mijn oren.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 724
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 12:14  ·  #11
De b5234t3 fluisteraar 😉

Nee, geintje natuurlijk, maar let maar goed op. Voldoende olie is inderdaad wel een basisvoorwaarde.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 296
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 12:25  ·  #12
Quote door dbs1

De b5234t3 fluisteraar 😉


:smilie_happy: :smilie_happy:

Ik ben bescheiden als ik zou zeggen dat ik wel enkele km's ervaring heb met diverse voertuigen.
Vida heb ik pas een jaartje oid, daarvoor deed ik alle diagnostiek op gevoel en met research op internet en belletjes met garages. Dat heeft tot nu toe geresulteerd in een (al langere tijd) storingsvrije motor, die bij een constante snelheid van 130km/u rond de 6 l op 100km draait. #besteenbeetjetrots
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 12:45  ·  #13
6 liter op 100 haal ik met mijn P3 diesel niet eens! Daar moet ik echt ecodriven (105 op de cruise, weinig stadsverkeer) wil ik die onder de 7 liter gemiddeld houden. Wel in bergachtig gebied, dat speelt ook een rol.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 296
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 12:53  ·  #14
Hij fluctueert bij mij tussen de 5 en 7 op 100, maar dan moet de weg natuurlijk vlak zijn. Eigenlijk zou ik wel eens een hele tank leeg willen draaien op die snelheid om te kijken waar het dan gemiddeld op uit komt. Een klein beetje gas geven en dat gemiddelde gaat kei hard onderuit.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 12:57  ·  #15
Voor de automaat kan je nog een V70R automaat koeler toevoegen, die komt in serie en zit achter de mistlamp/rooster links voor (moet je bij een niet R bumper even iets maken dat er flow naartoe komt). Dat is een echte toevoeging, mét thermostaat.

De motor, tunen op 95? Dat is wel echt onzin, waarom zou je dan uberhaupt iets gaan doen... Nee, pak het goed aan, een goede tune op 98, met wat beperkt koppel onderin voor de automaat en safety cq knock (drijfstangen). Zo'n 18t met alle ondersteunende mods, inlaat, uitlaat, injectoren naar 440cc en je komt op 310~330pk, dat is prima voor een normale t5, maar het koppel gaat ruim over de 500Nm, dus daar moet je oppassen.

Gewoon even de kop en carterpan eraf, H-profielen erin, en kijken hoe ver je kan gaan toch ;) het blok krijg je dan niet meer stuk (en alvast €2500 voor een gereviseerde automaat apart houden.. :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0