HU-603 en dan?...

subwoofer erbij, maar hoe en welke?

 
 
 
 
 
pelletuinenburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 05.10.2012 - 10:23  ·  #1
In mijn 2.4T uit 2000 zit nu een HU-603 met 8 speakers (als je de tweeters als aparte speakers meerekent) en ik moet eerlijk zeggen dat ik het best goed geluid vind. Ik was eerst van plan er een aftermarketradio in te zetten ivm aansluitmogelijkheden op mn Iphone, maar daar heb ik op het forum al een andere goed werkende oplossing voor gezien.

Iets waar ik niet helemaal uitkwam is het volgende:
Ik zou graag de lage tonen door een subwoofer laten afhandelen, in de deur gaat het op een gegeven moment toch wel vervormen en ook wat kraken. Ik heb een Pioneer sub liggen met actieve versterker.

Mijn HU-603 heeft een ingebouwde versterker maar in de radiotabel op de volvowebsite zie ik bij deze radio staan dat ie een 'Lage uitgang voor externe versterker' heeft. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Kan daar dus mijn actieve sub direct op?

Uit andere berichten maak ik op dat het zou moeten hetzij via een tapje op de achtertweeters (D-stijl), hetzij door tussenkomst van een volvoversterker (de PA-200) en daar dan een sub op. Maar dat zou dan geen actieve zijn. Toch?

Wie heeft tips voor de beste combi betaalbaar en vol laag, het liefst met de pioneer, omdat ik die al heb en er erg tevreden over ben.

Dank!
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 05.10.2012 - 10:59  ·  #2
Kijk eens onder de rechterstoel, daar zou een PA-200 of PA-300 kunnen zitten. Dan weet je of de aansluiting voor de externe versterker al ingenomen is. Verder is het van belang te weten of je standaard deurpanelen hebt, of de 'sport' uitvoering. Deze 'sport'-deurpanelen kun je herkennen aan het, in een hoek doorlopend speakerrooster. In het laatste geval is je auto waarschijnlijk voorzien van premium speakers. Deze geven een goede bas en horen beslist niet te kraken of te vervormen! Als ze toch kraken zijn ze versleten en zou je ze kunnen vervangen. Heb je een PA-200, dan zou je een PA-300 kunnen overwegen, dan wordt 'best goed' nog beter.
pelletuinenburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 05.10.2012 - 11:31  ·  #3
Net even gekeken, geen versterker onder bijrijdersstoel. Wel iets met electra, geen idee waarvoor dat dient (de aansluiting voor een versterker?) maar geen versterker.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 05.10.2012 - 19:05  ·  #4
Een 603 heeft een verserkeruitgang.
In principe is deze bedoeld voor een originele volvoversterker, maar deze kun je ook ombouwen.
Qua speakers kun je ook nog wel aardig upgraden.
Kijk hier maar eens.
pelletuinenburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 06.10.2012 - 15:19  ·  #5
'ombouwen', eeh, je bedoelt de versterkeruitgang van de 603 gebruiken voor de actieve sub? Dat moet makkelijker gezegd dan gedaan zijn. Ben niet zo'n techneut, zeker niet met elektra.

ander nadeel is dat ik dan geen pa 200 of 300 op de 603 meer kan aansluiten.

Is dan het signaal van de D stijl speakertjes gebruiken niet de makkelijkste oplossing? Makkelijk is relatief want ook hier zou ik even op weg moeten worden geholpen. Er staat wel ergens dat ik dan de + van de d stijl tweeters moet aftappen, maar eigenlijk snap ik dat niet zo goed. de sub wil gevoed met twee tulpjes en dat impliceert + en - en dat zowel links als rechts.

Ik realiseer mij dat mijn vragen vooral een bewijs van mijn onkunde zijn, maar ik zou het wel graag begrijpen en zelf oplossen. Nooit te laat om iets te leren zeggen ze.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 06.10.2012 - 15:36  ·  #6
Volvo biedt zelf ook een 'actieve sub' voor de bagageruimte. Waarom volg je de inbouwinstructies hiervan niet? Niet alleen van belang is dat je aftapt van de D-stijl speakers, maar ook waar je de spanning vandaan haalt. Je vindt het in deze instructie. Lees dit. Werkt de link niet, of heb je een 'classic', zoek dan zelf je handleiding hier. Succes.
pelletuinenburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 06.10.2012 - 22:46  ·  #7
Kijk, dat is nog eens een handleiding. Deze kon ik niet vinden. Ik ga ermee aan de slag!

Dank voor de hulp!
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 06.10.2012 - 23:02  ·  #8
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 07.10.2012 - 12:23  ·  #9
Tulpjes is low level, deze kun je niet simuleren met een +en - van de luidsprekerkabel, hiervoor zul je een kabel moeten maken, lees ombouwen en met de Hu verbinden (signaal + schakelspanning ).
Als je ook nog een high-level ingang op de versterker hebt ( aansturing middels luidsprekerkabel ), dan zou ik de optie van Maurits gebruiken.
pelletuinenburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: HU-603 en dan?...

 · 
Posted: 12.10.2012 - 10:38  ·  #10
Ik heb het anders opgelost! zie het andere draadje: 'welke geluidsbron...'
 
Selected quotes for multi-quoting:   0