960 gasklephuis op een v70

 
 
 
 
 
erikarnhem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 105
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

960 gasklephuis op een v70

 · 
Posted: 13.05.2016 - 08:45  ·  #1
heeft iemand dit wel eens gedaan? de diameter is beduidend groter dan die van de v70 dus het zou in theorie meer vermogen moeten geven.

heb iemand dit wel eens gedaan en scheelt het inderdaad veel?

grtz Erik
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: 960 gasklephuis op een v70

 · 
Posted: 13.05.2016 - 09:48  ·  #2
Dan doel je denk ik op een 3 liter 960? Da's logisch dat die groter is. Als dit zomaar kon, dan zou Volvo dit zelf al wel gedaan hebben, scheelt weer in ontwikkelingskosten. Het gasklephuis is een onderdeel van het hele systeem dat nauwkeurig afgestemd is om vermogen, koppel en emissiewaarden te halen. De doorlaat van een 960 mag dan groter zijn, als de rest (brandstoftoevoer, inlaat, uitlaat etc.) niet op deze maat is afgestemd dan heb je er niets aan. Sterker, dan zal het alleen maar slechter worden. Denk aan de LMM, software, type injectoren etc.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: 960 gasklephuis op een v70

 · 
Posted: 13.05.2016 - 12:35  ·  #3
Heeft wel zin ja, bij een t5 getuned naar 400pk+ ivm de flow.

Anders zinloos, grote kans dat het zelfs slechter loopt..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: 960 gasklephuis op een v70

 · 
Posted: 13.05.2016 - 12:42  ·  #4
Tja tis niet meer zoals vroeger met de brommer. grotere carburateur dr achter en gaan met die banaan. tegenwoordig allemaal sensoren computers etc en die snappen t dan niet meer. resultaat is dat het alleen maar slechter kan of je moet alles kunen willen aapassen. trouwens ook toen was een carburateur alleen niet genoeg. inlaat, poorten, uitlaat........ :lol:
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: 960 gasklephuis op een v70

 · 
Posted: 14.05.2016 - 13:09  ·  #5
Ok dan, hierbij het hele verhaal dan :) Op de allereerste 850 GLT's 2.5-20v zat al een groter gasklephuis als de latere series, maar met een vreselijke kunststof restrictie erop. Deze haalden wij altijd al weg om een betere flow te krijgen. Dit werkte perfect, net zoals toentertijd een aanpassing in het VVIS systeem. Betere gasrespons en meer vermogen onderin de toeren, kortom voor in de stad een heerlijk rijdende auto.

Bij de T-5's monteren we vaak 960 gaskleppen want zijn 3", maar deze passen niet zomaar op het spruitstuk. Het spruitstuk zal of uitgekotterd moeten worden (of zelf doen met een dremel), het voordeel hiervan is net zoals bij de N/A motoren een veel betere gasrespons, maar in de hogere toeren doet het helemaal 0,0.

Waardoor krijg je nu een betere gasrespons met zo'n grotere gasklep; door dat de gasklep groter is, stroomt er meer lucht naar binnen. De ingespoten hoeveelheid benzine zal in basis hetzelfde blijven (immers, openings en sluitingstijd van de injectoren), maar doordat er meer lucht sneller het spruitstuk instroomt (door deze grotere klep) zal de auto sneller reageren.

Ik kan helaas niet zeggen hoe zich dit gaat verhouden met een 10V, want heb ik geen ervaring mee. Wel lijkt het mij dat je sowieso die betere respons zou moeten hebben door de verandering in luchtsnelheid.
erikarnhem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 105
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: 960 gasklephuis op een v70

 · 
Posted: 16.05.2016 - 09:28  ·  #6
mmmm ik ga eens rondkijken en als ik er 1 tegenkom dat ga ik het proberen, is het niks dan niet... dan monteer ik alles weer terug.
thx allen voor de respons
 
Selected quotes for multi-quoting:   0