960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 
 
 
 
 
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 · 
Posted: 13.11.2022 - 21:28  ·  #1
Beste forumleden,

Dit weekend heb ik op mijn V70 10v uit 1998 de 960 gasklephuis mod uitgevoerd. In het kort houdt het in dat je het gasklephuis van een 960 monteert op je 850/v70. Afhankelijk van je 850/v70 betekend dit een 25% tot 33% vergroting van je inlaat systeem. Deze mod is het een en ander over te vinden op engelstalige forums echter kon ik niks vinden in combinatie met een 10v motor. Dus bij deze mijn bevindingen in dit process.

De installatie is is in theorie simpel omdat het gasklephuis van een 960 direct op de het inlaatspruitstuk van een 850/v70 past. Echter zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden.
1. Heeft je auto en EVAP systeem en je 960 gasklephuis daar geen aansluitingen voor, dan moet je je vacuum slangen van het EVAP systeem omleggen. Ik heb de toevoer aangesloten op de vacuumtoren en de return afgedicht.
2. De gasklep positie sensor bij het gasklephuis van een 960 zit 90 graden gedraaid weg van de kabelboom, je zult dus je soldeer vaardigheden moeten inzetten om de kabel naar deze sensor te verlengen, anders redt je het echt niet.
3. Uitsluitend voor de 10v heb je een grotere inlaatslang nodig van het filter naar het gasklephuis, als ik mij niet vergis is dit gewoon de 20v non turbo slang. Let wel op zoals in de eerste fotos is aangeven, er zijn tweede varianten van deze slang met verschillende sleuven voor de carterventilatieslang. Zorg dat je de goeie in huis hebt, ik had de verkeerde :)
4. Het armpje van de gasklephuizen van de 960 en 850/v70 verschillen deze moeten dus worden overgezet tussen de gasklephuizen. Zie de tweede foto hieronder, 850/v70 (10v/turbo) links en 960 rechts.
5. Er zit een afstel muur/bout op het gasklephuis deze zorgt ervoor dat in de rust positie het armpje rust en niet de gasklep zelf, als de gastklep zelf rust dan moet je extra kracht zetten bij het gas geven om hem in beweging te krijgen. Let bij het afstellen op dat je hem niet te ruim zet, dan laat je gasklep stationair lucht door en gaat hij stationair hoog in de toeren lopen.
6. Het verbindings stuk tussen het armpje en het spoel waarop de gaskabel zit is ook afstelbaar, regen deze goed in zodat in rust deze niet het gasklep open trekt.

Dan de rijervaring, de wagen is een aanzienlijk mooier inlaat geluid gaan maken. Hij heeft met name vanaf 2400 rpm aanzienlijk meer vermogen en in het algemeen reageert de auto veel vlotter op gas geven. Wel is het goed om te zeggen dat al deze lucht ergens heen moet dus een adequate uitlaat systeem is wenselijk voor de hele ervaring, onder mijn wagen zat al een 2,5 inch uitlaat systeem, dus nog niet de volle 3 inch maar met de originele uitlaat wordt het krap. Dan als laatste de positie sensor, de auto denkt natuurlijk dat er bij iedere positie van de gasklep minder lucht binnenkomt dan echt zo is. gelukkig hebben we de lambda sensor die voor ons compenseert. Bij het optrekken merk je dat de auto te weinig benzine inspuit, daarna kickt de lambda in en is de o2/benzine verhouding perfect. Ik heb nog weinig gereden maar in slechts 20km is het gedrag van de computer al enorm veranderd kwa injectie dus ik hou jullie daar van op de hoogte.

Conclusie; klinkt goed, rijdt heerlijk in hogere toeren. Echter denk ik dat dit op de rand zit van wat de 10v computer kan compenseren. De 20v motoren hebben van zichzelf al een grotere uitlaat dus zullen daar minder van merken. Ik hou jullie op de hoogte hoe de computer zichzelf afregelt en wat dat doet met het rijgedrag.

Gr, Noah



[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3767
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 · 
Posted: 14.11.2022 - 09:23  ·  #2
Ik weet niet hoe het bij (oudere) Volvo's zit, maar een hoop (oudere) motoren draaien bij vollast gewoon onder closed loop (dus zonder feedback van de lambda sensor). Omdat je onder vollast toch geen last heb van de emissieregels (en verbruik dan bijzaak is). Dus bijregelen doet die dan niet.

Als je het voor het geluid doet, een open luchtfilter geeft ook een dik aanzuig geluid (zeker bij een 5-cilinder)
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: 960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 · 
Posted: 14.11.2022 - 11:37  ·  #3
Thanks, dat is goed om te weten dat de lambda allicht niet meer mee doet onder vollast, ik ga het in de gaten houden. En een open luchtfilter is iets wat ik ook overweeg. Geluid is niet de hoofdzaak, maar wel een hele mooie bijkomstigheid.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3767
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 · 
Posted: 14.11.2022 - 12:37  ·  #4
Dat zou ook de enige reden zijn om hem te monteren hoor, vermogen ga je er absoluut niet mee winnen haha
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: 960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 · 
Posted: 14.11.2022 - 14:24  ·  #5
En zo ga je zonder aanpassingen in de ECU zelf problemen veroorzaken.
Want als je een 3” gasklephuis gaat monteren op een 2,5” huis gaat je ECU volledig de mist in.
De MAF sensor meet een hoeveelheid lucht maar omdat het gasklephuis groter is in werkelijkheid, dat wat de ECU “weet” gaat er meer lucht in dan de MAF werkelijk meet. Met als gevolg dat er te weinig brandstof ingespoten wordt.

En loopt ie te arm wat onder andere stotteren en haperen tot gevolg heeft. Blijf je daar te lang mee door rijden is motorschade het logische einde…..

Zomaar de boel vergroten kan niet zonder de software in de ECU te wijzigen. Voor de 20v zijn in tunerpro tabellen te vinden die die conversie kunnen maken. Maar voor de 10v weet ik niet of die tabellen er (al) zijn…..

Dit ter info…..
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: 960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 · 
Posted: 15.11.2022 - 00:09  ·  #6
Ik had begrepen dat arm rijden niet mega goed is voor de temperatuur van je motor, echter heb ik geen verandering in motor temperatuur waargenomen, het vermogen van de auto is wel degelijk toegenomen dus hij lijkt wel iets te doen. Wat is precies het langer termijn effect van arm rijden? En is een stock ECU zomaar te herprogrammeren? Allicht is het dan wijsheid om eerst het spul terug te bouwen en ECU herprogrammeren uit te zoeken.
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: 960 gasklephuis mod op V70 10v uit 98

 · 
Posted: 05.12.2022 - 21:27  ·  #7
Om het verslag even af te maken. Ik heb de gasklep terug gebouwd. De rijeigenschappen waren bijzonder fijn (lijkt veel op een 20v). Ook het geluid is goed. De computer compenseerde duidelijk want de auto verbruikte aanzienlijk meer brandstof. Maar niet genoeg want hij leek wel iets warmer te lopen als ik een hitte camera op de uitlaat richten. Ik ga dit nog eens doen maar dan denk ik op een project Volvo die meer performance georienteerd is want het kost wel veel brandstof :).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0