Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 12.07.2018 - 18:56  ·  #31
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 12.07.2018 - 20:37  ·  #32
Quote door marcelseverien

Quote door hermanusb


Ik heb het zelfde model blok met ondertussen 321K km op de teller.
De laatste 60K heb ik geen druppel hoeven bijvullen.
Ik kachel op LPG dus krijg geen vervuiling vd olie door de benzine.

Martin (MMTS) vervangt mijn olie en als ik ca 16K gereden heb opnieuw.
Ik heb geen idee welke olie hij gebruikt.

Volgens mij Kroon olie.


Maar je weet niet of je er 5W30 of juist 5W40 in hebt zitten herman?


Geen idee.
Misschien weet Bigdog welke olie Martin gebruikt?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 12.07.2018 - 21:37  ·  #33
Quote door marcelseverien

De Kroon waar jullie over praten heeft ACEA C3 specificatie??


De Kroon Oil Emperol 5W40 heeft A3/B4 specificatie. Deze heb ik recent ook gebruikt voor de ongeblazen B5244S motor.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 12.07.2018 - 22:02  ·  #34
Quote door hermanusb

Volgens mij Kroon olie.


Ik zal morgen eens kijken.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 05:29  ·  #35
Quote door Blade

Waarom specifiek 5w30 Dirk?

Olie verbruik kan zeker beter met een andere viscositeit!

Omdat dit er gewoon in hoort af fabriek. De meeste dealers vullen hem ook met 5W30 :). Ik was voorheen altijd een groot fan van Kroon olie, maar ben daar een aantal jaren geleden compleet vanaf gestapt na een behoorlijke aanvaring met een vertegenwoordiger van dat merk op de Brevak te hebben gehad.

Oa in die oldtimer diesel die hier loopt moet gewoon 15W40 mineraal in (Kroon Biturbo) nu was het mij toentertijd al opgevallen dat Kroon steeds vaker een totaal verkeerd standaard advies geeft over de te gebruiken olies in wat oudere auto's, zeker qua viscositeit, en daar sprak ik die vertegenwoordiger op aan samen met een bedrijfsleider van de Brezan. Gevolg; een totaal uit de hand gelopen discussie en een vertegenwoordiger die aan het advies wat op de site stond vasthield, terwijl de eigen engineers van Kroon schriftelijk via de mail hadden verklaard dat voor sommige auto's het advies gewoon niet klopt. En zeker niet voor die oldtimer diesel ! Zoals gezegd hoort daar minerale olie 15W40 in en Kroon schreef dit vroeger ook voor, echter ineens is dit synthetische 5W30 geworden als advies ??? Dit heeft die vertegenwoordiger ook gelezen en dan nog volhouden aan het site-advies. Hoe dom kun je zijn ? Heel simpel even gezegd; voor de meeste auto's uit de jaren '80 en daarvoor kun je het beste een minerale olie gebruiken. 15W40 is hiervoor de meest logische keuze. Natuurlijk zijn hier altijd uitzonderingen op te bedenken, maar synthetische olie bestond toen nog geen eens. De halfsyntheten zijn pas halverwege de jaren negentig gekomen in olieland.

Vergelijk eens met een andere oliesite en kijk wat die aangeven voor viscositeit en maak dan een keuze. Als je bijvoorbeeld bij Champignion Lubes kijkt, zie je dat voor de V70 T5 gewone 5W30 als standaard word gegeven:

https://www.championlubes.com/…53afd7695d

Bij Castrol word het weer 0W30:

https://applications.castrol.c…rer=volvo-(eu)&model=v70-(2000-2008)&modelType=v70-t5-(2000-2004)

En bij Kroon 5W40:

https://www.kroon-oil.com/nl/p…ent:67668/

Op alle sites is gezocht naar een V70 T5 uit 2003.... Het enigste wat ik persoonlijk altijd wel vind kloppen aan de site bij Kroon is de juiste hoeveelheid olie.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 06:26  ·  #36
Het ging mij niet om het kroon-olie advies. Daar twijfel ik niet aan.

Maar de adviezen in dat andere olie topic van mijn link: topic.php?t=17934

Daar word voor een zelfde auto 10w40 genoemd als de juiste olie voor deze auto’s. Jij noemt dat zelfs ‘af fabriek olie’

Overigens werd jaren geleden door dealers ook 5w40 gebruikt, en bij de lange interval auto’s 0w30.

Ik ben wel van mening dat zowel de 5w30 als de 5w40 prima, maar wat er nou echt ‘af fabriek’ is gebruikt zullen we nooit echt meer weten denk ik.

Feit is wel, dat olie verbruik omlaag gaat bij een 5w40, en het motor geluid ook wat aangenamer word.

Dat er een persoon geschil is, heeft natuurlijk niks met Kroon zelf te maken. Ik vind hun producten top, en hun site ook. Ze zijn overigens ook zeker niet de goedkoopste.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 07:56  ·  #37
Quote door Blade

Daar word voor een zelfde auto 10w40 genoemd als de juiste olie voor deze auto’s. Jij noemt dat zelfs ‘af fabriek olie’

Overigens werd jaren geleden door dealers ook 5w40 gebruikt, en bij de lange interval auto’s 0w30.

Ik ben wel van mening dat zowel de 5w30 als de 5w40 prima, maar wat er nou echt ‘af fabriek’ is gebruikt zullen we nooit echt meer weten denk ik.

Feit is wel, dat olie verbruik omlaag gaat bij een 5w40, en het motor geluid ook wat aangenamer word.

Dat er een persoon geschil is, heeft natuurlijk niks met Kroon zelf te maken. Ik vind hun producten top, en hun site ook. Ze zijn overigens ook zeker niet de goedkoopste.
We gaan weer even terug in de tijd :) toen Volvo deze 5 cilindermotoren ontwikkelde (laat jaren '80) werden in deze blokken standaard de 10W40 gedaan. Dit is gebleven tot '99-'00. De basis van deze motoren zijn gelijk gebleven, echter door bepaalde toevoegingen zoals o.a CVVT, een andere oliepick-up, etc is de behoefte ontstaan aan een andere oliesoort (lees viscositeit). Vandaar dat de viscositeit dus is veranderd. Maar in basis zijn de motoren praktisch gelijk aan elkaar. En ja, ook deze motoren (V70 T5 2003) lopen meer als prima op 10W40. Maar idd, hoort het erin ?

Als je kijkt naar de oude B5234T3 dus met gasklephuis en zonder CVVT uit '97 daar moet weer de 10W40 in, hoop dealers deden dit idd met de 5W40, dezelfde motortype, alleen nu jonger dus met CVVT, etc uit 2003 moet ineens 5W30 in...

En ja, natuurlijk ben ik het met je eens dat het veranderen van viscositeit olieverbruik kan veranderen. De reden waarom ik hier kritisch op ben en het praktisch ook niet adviseer is om juist het olieverbruik aan te pakken, ipv met 'lapmiddelen' het proberen te bestrijden. Dus kijk eerst waarom (!!) hij nu juist olie verbruikt. Vaak word er een andere viscositeit ingedonderd, het verbruik neemt iets af en dan is het 'opgelost'. In mijn opinie moet een motorblok gewoon goed en netjes blijven draaien met een acceptabel olieverbruik op de voorgeschreven oliesoort. Even onverschillig wat dit voor type cq viscositeit is.

Dat mensen na bepaalde veranderingen aan hun auto op een ander oliesoort gaan rijden is niet meer als normaal, denk bijvoorbeeld aan zwaar tunen, etc.

Ook nog zoiets, al zal dit door een hoop mensen ontkent cq bestreden worden; iedere auto verbruikt wel wat olie en is ook geheel normaal te noemen. De vraag is alleen, wat is voor de eigenaar acceptabel ? Het is ook niet voor niets dat geen enkel serieus autobedrijf een motor gaat lostrekken met een verbruik (als voorbeeld) van 1 ltr op de 2000km. Het word een ander verhaal als dit verbruik tegen de 1 ltr op de 1000km word, pas dan word er vaak een motor losgetrokken om te kijken wat er aan de hand is.

En ja, ben het met je eens dat een persoonlijk geschil niet hoeft te lijden tot een ander merk keuze. Bij mij was dat overduidelijk wel het geval, juist omdat de adviezen die worden gegeven op de site niet kloppen in mijn ogen. De producten van Kroon zijn gewoon goed verder, daar gaat het ook helemaal niet om. Dat ik het niet meer gebruik is dus idd puur gelegen aan het feit dat er brakke adviezen en dan voornamelijk met oude auto's word gegeven. En de prijs van Kroon is daaraan ondergeschikt in mijn opinie, er zijn goedkopere soorten maar ook nog veel duurdere soorten cq merken olie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 11:02  ·  #38
Quote
1 ltr op de 1000km


Bij Peugeot vindt men dit normaal.

Maar goed, wij rijden Volvo en een beetje verbruik is absoluut niet erg.
Wel zou ik me aan de fabriekswaardes houden, zoals Dirk ook al aangeeft.
Hoe jonger de auto is, des te gevoeliger worden ze ook, is mijn ervaring.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 12:02  ·  #39
Maar wat zijn nou echt de fabrieks waardes dan? 😃 in de gebruikers handleiding van volvo staan érg veel soorten viscositeiten, strange!

In de jaren dat ik bij Nic de rie in Hoorn werkte (nu tvk) ging er in deze auto’s altijd 5w40 uit de bulk.

Toen kwam ook net de overgang naar 0w30, waar toen veel ophef over was, die 0w30 was immers compleet nieuw.

Dus misschien heeft kroon wel gelijk, en niet de overige olie-wijzers.

Overigens geeft ardeca voor een 2001 benzine ook de 0w40 aan. Very confusing allemaal.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 12:12  ·  #40
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 12:30  ·  #41
Het kan toch best dat het allemaal kan? Zolang de toleranties maar groot genoeg zijn. De effecten zijn gewoon anders. 0W is dunner bij koude start, dus zal eerder rondgepompt zijn dan 5W of zelf 10W, die ws gewoon te dik is als het echt koud is (Zweedse winter zeg maar). Idem met W30, die kun je waarschijnlijk in Las Vegas best niet gebruiken in de zomer. Op zich niet oneens dat olielekkage niet hoort, maar kan evengoed idd best iets minder worden bij warme motor bij gebruik van W40 ipv W30.
Ik zat zelf te kijken naar een 0W40 olie om best of both worlds te hebben qua viscositeit (why not, als de auto voor 0W is gemaakt, en er hier forumleden zijn die daar tonnen mee rijden?) maar vond destijds geen met C3 specificatie bij mijn spaanse onderdelenwebsite. Maar heb al 5W30 en 5W40 gebruikt en merk geen verschil (dit laatste was overigens een foutje van een garagist wat ik maar zo heb gelaten, was wel goed merk olie).
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 15:01  ·  #42
Het risico lopend om hier olie op het vuur te gaan gooien (pun intended): volgens mij is alleen de SAE rating voor de viscositeit van toepassing. De W-aanduiding zegt slechts iets over de viscositeit bij aanvangstemperatuur...
Aangezien temperaturen van -20 en kouder in deze streken nooit voorkomen, kun je wat mij betreft de aanduiding voor de W gevoeglijk negeren...



bron: http://lrd.kangan.edu.au/opea/…cosity.htm

Overigens zijn de oliefabrikanten ook gewoon bedrijven die winst moeten maken, met alle marketing bla-bla die je er niet gratis bij krijgt! Mijn boerenverstand zegt dat hetzelfde van toepassing is bij benzine (of brandstoffen in het algemeen).
Just my two cents... O-)

Live long and prosper!
marcelseverien
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bad Nieuweschans, Groningen
Leeftijd: 43
Berichten: 187
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 15:59  ·  #43
Haha... het word nu idd allemaal wel erg verwarrend...

Ben wel blij dat een ieder hier zijn input en bevindingen uit...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 16:26  ·  #44
Ik wist t😢. Ik was alleen benieuwd naar Blades feitje....

Laat ieder doen wat goed is in zijn oog (als t om olie gaat)!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aanbevolen soort motorolie 2.4T bj.2001 ?

 · 
Posted: 13.07.2018 - 16:27  ·  #45
Ik blijf het ook interessant vinden.

Olie is heel persoonlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0