Quote door Blade
Daar word voor een zelfde auto 10w40 genoemd als de juiste olie voor deze auto’s. Jij noemt dat zelfs ‘af fabriek olie’
Overigens werd jaren geleden door dealers ook 5w40 gebruikt, en bij de lange interval auto’s 0w30.
Ik ben wel van mening dat zowel de 5w30 als de 5w40 prima, maar wat er nou echt ‘af fabriek’ is gebruikt zullen we nooit echt meer weten denk ik.
Feit is wel, dat olie verbruik omlaag gaat bij een 5w40, en het motor geluid ook wat aangenamer word.
Dat er een persoon geschil is, heeft natuurlijk niks met Kroon zelf te maken. Ik vind hun producten top, en hun site ook. Ze zijn overigens ook zeker niet de goedkoopste.
We gaan weer even terug in de tijd

toen Volvo deze 5 cilindermotoren ontwikkelde (laat jaren '80) werden in deze blokken standaard de 10W40 gedaan. Dit is gebleven tot '99-'00. De basis van deze motoren zijn gelijk gebleven, echter door bepaalde toevoegingen zoals o.a CVVT, een andere oliepick-up, etc is de behoefte ontstaan aan een andere oliesoort (lees viscositeit). Vandaar dat de viscositeit dus is veranderd. Maar in basis zijn de motoren praktisch gelijk aan elkaar. En ja, ook deze motoren (V70 T5 2003) lopen meer als prima op 10W40. Maar idd, hoort het erin ?
Als je kijkt naar de oude B5234T3 dus met gasklephuis en zonder CVVT uit '97 daar moet weer de 10W40 in, hoop dealers deden dit idd met de 5W40, dezelfde motortype, alleen nu jonger dus met CVVT, etc uit 2003 moet ineens 5W30 in...
En ja, natuurlijk ben ik het met je eens dat het veranderen van viscositeit olieverbruik kan veranderen. De reden waarom ik hier kritisch op ben en het praktisch ook niet adviseer is om juist het olieverbruik aan te pakken, ipv met 'lapmiddelen' het proberen te bestrijden. Dus kijk eerst waarom (!!) hij nu juist olie verbruikt. Vaak word er een andere viscositeit ingedonderd, het verbruik neemt iets af en dan is het 'opgelost'. In mijn opinie moet een motorblok gewoon goed en netjes blijven draaien met een acceptabel olieverbruik op de voorgeschreven oliesoort. Even onverschillig wat dit voor type cq viscositeit is.
Dat mensen na bepaalde veranderingen aan hun auto op een ander oliesoort gaan rijden is niet meer als normaal, denk bijvoorbeeld aan zwaar tunen, etc.
Ook nog zoiets, al zal dit door een hoop mensen ontkent cq bestreden worden; iedere auto verbruikt wel wat olie en is ook geheel normaal te noemen. De vraag is alleen, wat is voor de eigenaar acceptabel ? Het is ook niet voor niets dat geen enkel serieus autobedrijf een motor gaat lostrekken met een verbruik (als voorbeeld) van 1 ltr op de 2000km. Het word een ander verhaal als dit verbruik tegen de 1 ltr op de 1000km word, pas dan word er vaak een motor losgetrokken om te kijken wat er aan de hand is.
En ja, ben het met je eens dat een persoonlijk geschil niet hoeft te lijden tot een ander merk keuze. Bij mij was dat overduidelijk wel het geval, juist omdat de adviezen die worden gegeven op de site niet kloppen in mijn ogen. De producten van Kroon zijn gewoon goed verder, daar gaat het ook helemaal niet om. Dat ik het niet meer gebruik is dus idd puur gelegen aan het feit dat er brakke adviezen en dan voornamelijk met oude auto's word gegeven. En de prijs van Kroon is daaraan ondergeschikt in mijn opinie, er zijn goedkopere soorten maar ook nog veel duurdere soorten cq merken olie.