Geen enkele oliefabrikant maakt z'n eigen database, dat is ondoenlijk.
Dus kopen ze die in, een van de meest gebruikte is Olyslager.
Helaas maken die ook fouten bij de interpretaties of zetten de verkeerde middelen neer. Het door de oliefabrikant controleren op fouten is van hun kant ook weer ondoenlijk..
De fabrikant van je auto weet het natuurlijk wel, dus ga daar maar van uit.
Volgens de Volvo dealer waar mijn auto zijn hele leven in onderhoud is geweest, werd er bij mij (2.4 170pk 2004) 0W30 in gedaan. Mijn auto verbruik tot op heden geen olie (heb 4000km gereden sinds aankoop). Kan ik vanaf nu overgaan op synthetische 5w30 ACEA A5/B5 olie? Ik heb nog veel van dit type olie staan van mijn vorige auto. Of is het verstandiger verder te gaan op 0W30?
Toch is 0W-30 heel erg af te raden, je hebt zo amper nog marges over, terwijl ons blok vrij oud is qua design en een flink dikke oliefilm nodig heeft om duurzaam te zijn.
5W-40 erin na bj.2000 tot het eind van het leven van de 5 cilinder, 10W-40 erin voor bouwjaar 2000, tis heel simpel.
Volvo gooit wel meer moderne olie troep in onze oude volvo's, o.a. de (hand) versnellingsbakken krijgen als je nu bij de dealer komt een nieuwe type dunnere viscositeit en dat zorg ervoor dat de boel stuk loopt.
Mijn 2.4T uit 2001 krijgt olie van Martin MMTS.
Dat is volgens mij BG 5W30
Ik heb nog nooit hoeven te bijvullen agv verbruik door het blok.
Wel 2 keer een kapotte oliekeerring gehad maar gezien de leeftijd is dat niet zo schokkend,
Ach, is off-topic, maar mijn D5 2007 heeft op 0W30 nooit olie gebruikt, totdat ik nu overga op 5W40... olie... blijft een verhaal apart. Maar wat goed is, nooit vervangen.
Hoeveel olie mijn volvo's verbruiken is van ondergeschikt belang t.o.v. de slijtage aan lagers en andere bewegende delen.
En daar heb ik gigantische verschillen in gemeten met het zenden van olie-samples naar laboratoria.
Behalve de viscositeit is ook nog het additievenpakket van belang (en ga voor een ester ipv mineraal, semi.. of syntheet), maargoed, mijn keuzes zijn enkel op duurzaamheid en performance gericht, uit economisch belang kan je beter gaan fietsen dan beknibbelen op kwaliteit en kwantiteit van je oliebeurtjes.
Disclaimer:
Volvisten welke de duivelse brandstof prefereren (en, een volvo's rijden van na het bouwjaar dat volvo de grafkamer in ging, 2000+), dit is een heel andere motor en moet wel degelijk op 5W-30 maximaal lopen.