Aandrijfas: heeft de tripode ander vet dan de homokineet?

JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Aandrijfas: heeft de tripode ander vet dan de homokineet?

· 
Posted: 21.10.2017 - 14:30  ·  #1
Net voor de lol even een oude as open gemaakt; gewoon om te kijken hoe het er daar uitziet.

De homokineet (wielzijde) heeft gewoon het stijve, donkere grijze vet. Maar toen ik aan de bakzijde de as losmaakte, kwam er een soort bruine, vloeibare smurrie uitdrijven. Het is vettig, maar qua substantie zo vloeibaar als wat. Is dat normaal?

Ik vraag het omdat ik de as verwijderd had wegens trillingen. Nu kan ik me voorstellen dat dat zwarte vet wel blijft zitten, maar dat vloeibare is een ander verhaal.

Ik ben benieuwd of iemand ooit ook zo'n bruine vloeibare smurrie tegengekomen is.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Aandrijfas: heeft de tripode ander vet dan de homokineet?

· 
Posted: 21.10.2017 - 14:36  ·  #2
Plaatjes:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2017 - 14:42  ·  #3
De rechteras ook even bekeken: idem dito; hetzelfde bruine vet. Of misschien moet je het dikke olie noemen... Vreemd; maar dat lijkt geen toeval te zijn.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 22.10.2017 - 01:43  ·  #4
Dit lijkt mij niet OK.
Ik heb laatst mijn as te ver uitgetrokken en moest hem dus ook open maken.
Opvallend dat de mijn v70 een maand ouder is dan de jouwe en mijn as een systeem heeft met 6 kogels in een kooi heeft ipv de 3 kogellagers.
De situatie is dus niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar ik had vet dat allesbehalve vloeibaar was.

Ik wist niet precies welk vet ik moest hebben en heb er toen wat artikeltjes over gelezen.
Het volgende heb ik onthouden: Vet is olie gemengd met verdikkingsmiddel (meestal een vorm van zeep) en nog wat extra toevoegingen.
De olie is niet bijzonder, maar de zeep en toevoegingen wel. Zeep die niet de juiste druk kan verdragen desintegreert waardoor de olie eruit komt lopen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2017 - 07:46  ·  #5
Dank voor je reactie, maar heb jij het niet over de homokineet aan de wielkant? Dat is bij mij ook zo n kooi met 6 kogels.

Dit is de bakkant. De tripode (3😉) maakt het mogelijk om de as in de lengte wat speelruimte te geven (dus inveren e.d.).

Waar het me om gaat is: is het zo bedoeld (en dat vermoed ik).
2. Als het olie is, degradeert het, en moet het dus vervangen worden.
3. Als het dun is, kan het centrifugeren tegen de buitenkant aan. Maar het kan ook ophopen (als vloeistof in een tankauto) en dus voor onbalans zorgen...

Dacht ik zo... of denk ik gek?
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2017 - 14:47  ·  #6
Hier een filmpje over de aandrijfas zoals die bij mij eruit ziet: https://www.youtube.com/watch?v=v50KodRpDDs
Qua trillingen denk ik eerder dat de dunne olie meer moeite heeft om ruimtes te vullen die er door de speling zijn.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2017 - 23:50  ·  #7
Heb jij handbak? Ik heb automaat. Zit daar t verschil? Wel qua vorm vaak!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2017 - 07:37  ·  #8
Quote door JJM

3. Als het dun is, kan het centrifugeren tegen de buitenkant aan. Maar het kan ook ophopen (als vloeistof in een tankauto) en dus voor onbalans zorgen...

Dacht ik zo... of denk ik gek?

Lijkt me niet gek bedacht, maar die olie wordt rondgeslingerd in het huis door de draaiing van de as, en zolang die olie gelijkmatig is qua dikte en gewicht, dan zou ik denken dat de verdeling ervan in het huis automatisch wel gelijkmatig verloopt.
OK, bij stilstand zal het door de zwaartekracht naar 1 kant lopen, maar zodra je gaat rijden wordt het weer opnieuw verdeeld door draaiing, inveren etc.
Een keer vervangen zal allicht geen kwaad kunnen. Door verhitting en persing tussen de oppervlaktes zal de kwaliteit allicht achteruitgaan met de tijd en gereden afstand. Ik denk dat dit ook zo'n punt is waar geen rekening mee wordt gehouden door een constructeur omdat die niet verder rekenen dan max. een tonnetje of 3 voor een onderhoudsschema.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 23.10.2017 - 21:56  ·  #9
Ik heb nog nooit anders gezien dan dat er aan beide kanten vet zit. ook vervangende onderdelen binnenzijde zit een zakje met opschrift grease vet dus. verschil is denk ik prima te verklaren doordat de binnenste homokineet via de bak heet wordt. de buitenste zal veel minder heet worden.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2017 - 22:25  ·  #10
Heb jij handbak?

Jep, gelukkig wel !
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2017 - 22:32  ·  #11
Quote door GRUNNS60

verschil is denk ik prima te verklaren doordat de binnenste homokineet via de bak heet wordt. de buitenste zal veel minder heet worden.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar de buitenste zullen ook wel (eens) heet worden door de remmerij denk ik? t is uiteindelijk allemaal metaal dus dat geleidt de warmte van de remschijf ook wel naar binnen zou ik denken.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 23.10.2017 - 23:32  ·  #12
Ik denk juist dat de inwerking van de temperatuur door het remmen groter is dan de temperatuur van de versnellingsbak. Die wordt lang zo heet niet als de remschijven.

Lijkt op het verharden van het vet in de homokineten van cardanassen.
Het vet van de voorste homokineet op de cardanas van een AWD verhard ook door de temperatuur inwerking van de uitlaatbocht die er langsloopt. De achterste, bij de Haldex, vertoont dat beeld niet en die heeft net zoveel gedraaid.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 24.10.2017 - 09:47  ·  #13
Dat Steve hangt dan wel af van je rijstijl 8-) De versnellingsbakkant zal mijns inziens veel vaker en langer heet zijn dan de wielkant. Maar dat kan bij sommigen natuurlijk andersom zijn. :D Ik zal om dit eens af te ronden eens kijken of ik een as die ik heb liggen (bijna nieuw) eens open kan maken aan beide kanten.. Foto's zeggen meer dan al die theorieën.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 24.10.2017 - 11:17  ·  #14
Heeft niet zo met de rijstijl te maken.

Afgelopen zomer mooi kunnen zien dat mijn versnellingsbak niet warmer geworden is dan 113graden. En dat met een caravan achter de auto,

Remmen worden echt veel heter, niet constant, dat wel. Bij welke temperatuur kristalliseert het vet is dan de vraag
Blackbart
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 22.07.2020 - 22:27  ·  #15
toch maar even reageren op dit draadje, al is hij oud.....
Ik heb de homokineet aan de rechterzijde van de C30 vervangen,en dit ging niet van een leien dakje.
Hierbij is enkele keren de tripod koppeling die halverwege zit uit zijn behuizingen gegaan en ik heb die teruggeduwd....
Toen ik de nieuwe homokineet geplaatst had ontdekte ik dat de tripod speling had....F#*k....
De hele as er maar uit gehaald om dit na te kijken, en ook hier had ik het grijze vet verwacht.....oeps smeerbende bij het openen.
Hier zit dus een tripod in met naaldlagers en bij navraag is dus de "olie" uit voorgaande verhaaltjes vet, maar van een dun soort dit omdat het dikke grijze vet de naaldlagers niet voldoende bereikt/smeert....
Dus de Olie is Vet en is heel normaal hier....
Oja....een bus was ontdaan van de naaldrolletjes en deze heb ik teruggeplaatst, alles stabiel.....

Selected quotes for multi-quoting:   0