Aandrijfassen

MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Aandrijfassen

· 
Posted: 31.08.2025 - 17:59  ·  #46
Quote door koennie

Het grote gezeik is het eeuwige getril. Slechte kwaliteit hoezen die binnen een jaar uitdrogen en beginnen te scheuren.

Mijn originele assen hebben het 4 ton volgehouden. Ik heb er nu reeds 80000 km een setje van GKN onder zitten. Één begint nu ook weer te trillen bij acceleratie in een bocht naar rechts.

Mijn volgende assen haal ik bij de sloop.

Snap ik, bij de dealer hoef je ook niet aan te kloppen vermoed ik (?) of kun je daar nog originele NAGELNiEUWE assen kopen ?

Ben echter nog nergens tegengekomen hoe je aan een as kunt herkennen dat het een originele is…

Testen op de sloop is ook niet echt mogelijk , die kunnen net zo goed krom zijn 😬

Blijft dus over, je eigen assen “ergens” laten reviseren ?
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 31.08.2025 - 18:08  ·  #47
Denk dat revisie de beste optie is. Toen ik voor mn V70R aan het zoeken was was het ook niet te vinden, op de verkeerde, wat later bleek, van J en R na. Maar revisie is denk ik pas interessant als je een set assen achter de hand hebt zodat je wel mobiel blijft.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2025 - 18:29  ·  #48
Quote door elevating

Denk dat revisie de beste optie is. Toen ik voor mn V70R aan het zoeken was was het ook niet te vinden, op de verkeerde, wat later bleek, van J en R na. Maar revisie is denk ik pas interessant als je een set assen achter de hand hebt zodat je wel mobiel blijft.

Key onderdelen als het ook maar even kan bij de auto behouden, dan maar statiegeld kosten. Dat benadrukte de eigenaar van het stuurhuis revisie bedrijf in Waddinxveen enorm, “houd je eigen spul”
Even een temp setje bij de sloop halen zodat je kunt blijven rijden.

Misschien maar eens preventief op zoek naar een degelijke revisie club.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 31.08.2025 - 22:01  ·  #49
Quote door MTE
Ok, maar kun je die assen dus niet laten reviseren ofzo ?

Vast niet onmogelijk maar toen in Veendam bij Technotrans vroeg of ze de aandrijfas rechts van de V70 konden reviseren was het antwoord kort en krachtig, nee doen wij niet.

Betekend dat dan doen WIJ niet of KUNNEN wij niet? Vast bedrijven die het kunnen en doen, maar niet voor de 75 euro van de as die we uit een sloper getrokken hebben.
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 01.09.2025 - 09:40  ·  #50
Hallo volvo rijders

De aandrijf assen zijn veel besproken maar er is geen oplossing wat wel goed is behalve die van volvo zelf en die vind ik te duur.
Ik heb besloten voor SKF assen . (kosten totaal 225 euro)

Groeten BUM
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 01.09.2025 - 10:32  ·  #51
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.09.2025 - 11:54  ·  #52
Ik wilde net zeggen, GKN is ook gewoon een OEM leverancier en zit volgens mij ook onder Volvo
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2025 - 15:22  ·  #53
@jeroen , via Jansen restauration idd met Techno Trans Veendam gesproken. Het is niet dat ze het niet zouden willen doen maar ( dat vertelde die man iig) men zou ze niet kunnen reviseren . Iets met homo kimeten waar ze niet aan kunnen komen (??)

Volgens de dealer is alleen rechts nog leverbaar ( de lange) en links niet meer. En die zegt dan weer; geen nagelnieuwe maar gereviseerde (a 560 ex btw 😬)

Rima levert links en rechts voor 175 en dat zou origineel zijn. Maar ja hoeveel km ervaring ….
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2025 - 16:52  ·  #54
Paar maal ruzie gehad met hoezen om aandrijfassen. Meestal net voor de keuring en dan moet het weer snel.
Nu de keuze om een extra setje neer te leggen. Origineel is GKN zo te zien niet, niet voor de V70 P2.
Immers heeft de linker aandrijfas een demper en die zit er niet voor niets. Uit kosten overweging laten
veel aftermarket bedrijven deze weg.
Voor mij een rede om die sowieso te laten liggen.
Bij de lange versie (rechts) zit ook een steunlager, deze is breder dan een standaard lager (alhoewel dat ook een tijd houdt),
daar kan ook wat ellende vandaan komen.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 01.09.2025 - 21:19  ·  #55
Die demper zit er meen ik alleen op bij de automaat versies.
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2025 - 22:41  ·  #56
Er blijkt op dat gebied bij Volvo ook niet de voorkeur voor een asje of minder te zijn geweest.
Vanaf 2004 is de sticker van het ripodeblok naar de as gegaan te zijn, zo te zien .
Op de bekende autoverkoopsites kom je een wirwar aan aandrijfassen tegen.
Nu is het daar ook niet gezegd dat indien alle info klopt mbt type motor etc, je ook de juiste
onderdelen krijgt.
Als de helft in het lijstje dan de demper niet heeft, slechte ervaringen op het web e.d.
Ga ik liever op zoek naar een goede tweedehandsje.
Nox95
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 03.09.2025 - 06:55  ·  #57
Quote door V70lvo

Immers heeft de linker aandrijfas een demper en die zit er niet voor niets. Uit kosten overweging laten
veel aftermarket bedrijven deze weg.

Mijn MY2003 had op de originele M56 assen zowel links als rechts geen dempers, en op mijn lange M58 as (ook origineel Volvo, 2002 donor) zit ook geen demper.
Selected quotes for multi-quoting:   0