AWD swap P2 S60

Omdat het kan!

 
 
 
 
 

Poll

Doen?
Je bent gek!
 
2 (14.29%)
Cool. Doen!
 
12 (85.71%)
Total votes:14
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 03.04.2023 - 22:56  ·  #1
Bij deze een nieuw draadje om mijn AWD swap te documenteren. Ik ben altijd op de achtergrond geweest, dus het wordt eens tijd om iets (nuttigs) terug te geven aan de community! Heb hier al veel geleerd.

Gaat allemaal wel even duren hoor, want in tussentijd moet er een huis gekocht en verbouwd worden, wordt er met Pasen een V40 T4 deze kant op gesleept, met lagerschade. Die moet eerst de weg op (Zie V40 Forum binnenkort!). Ook ben ik met een freelance engineering klus met een deadline bezig in mijn vrije tijd, ben ik als Zzper in de IT redelijk druk, ben ik net verloofd, heb ik een reguliere baan en switch ik 1 mei naar een nieuwe functie. Nu ik het zo opnoem klinkt het als een beetje veel hooi op de vork. Poah.

Enfin.

Het plan is om mijn S60 2.3T5 te voorzien van een AWD swap. Ja, het is waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om een R te kopen, maar dat is het punt niet. Reden is dat ik een 2.3 blok met V70R^2 heb opgebouwd waar potentieel ruim 500pk uit gehaald kan worden. Zo hard zal het niet gaan, eerst gewoon het blok inrijden op de 16T en het AWD systeem uitzoeken. Tractie is met een open diff en de standaard 250 paarden al geregeld een probleem. Meer grip is welkom!

Inmiddels heb ik alle onderdelen, minus wat randzaken.
- S60R facelift subframe, incl 3rd Gen Haldex, assen en ophanging
- S60R cardanas
- 2002 2.4T haakse overbrenging
- 2003 M58 uit een V70 2.4T
- BCRacing coilovers

To do:
- Cardanas voorzien van juiste flens, zodat deze op de 2.4T HO past
De cardanas heeft nu namelijk een flens voor de M66 haakse overbrenging, en die is kleiner.

- Subframe opfrissen
Heeft onbekend aantal kilometers.

- Instant Traction Haldex DEM vinden
Volvo bood een optie genaamd Instant Traction. Het is niet helemaal duidelijk of dat standaard op de 3e generatie Haldex zit, maar zeker het onderzoeken waard. Instant Traction is een hogere druk in het haldex systeem, waardoor het systeem veel sneller kan inschakelen. Dit resulteert in gemiddeld 10-15 graden wheelspin voordat de haldex compleet op slot zit, t.o.v. 100-180 graden bij de modellen die dit niet hebben. Dit betekent dat met name de HO minder harde klappen krijgt, omdat de vooras geen tijd krijgt om een aanloopje te nemen qua wheelspin. Onderdeelnummers volgen wanneer ik het verder uitgeplozen heb.

- Elektrisch schema vinden om de haldex in het CANBUS netwerk te hangen, plus overige benodigde signalen.
CANBUS is top! In principe krijgt de DEM van het netwerk alle informatie, maar er zitten nog aardig wat extra pinnen op de stekker. CAN-high, CAN-low, 12V, massa, plus nog 5? Uitzoeken wat die doen.

- uitzoeken of Haldex verder plug-and-play is, of dat de ECM herschreven moet worden.
De haldex is niet compleet standalone, dus uitzoeken of een non AWD ECM gewoon een dummy signaal stuurt als er geen haldex is, of dat er software herschreven moet worden. Misschien kan VDASH uitsluitsel geven? Of ff in VIDA neuzen om te zien of dit net als het alarm gewoon aan/uit gezet kan worden.

- Versnellingen uit originele M56 overzetten, of een manier vinden om de cruisecontrol op een andere manier werkend te houden.
Kloteklus. Hopelijk via software te regelen. Of misschien een signaal van de ABS aftappen in plaats van uit de bak? Schijnt bij de P1's te werken meende ik.

- Uitzoeken of een LSD voor en M56 een beetje makkelijk in een M58 gaat passen. HellMoosePerformance schijnt het voor elkaar gekregen te hebben.
Of misschien toch een M66 proberen te krijgen? Kneiterduur, maar wel gewoon een LSD voor te krijgen. En ze worden nog gemaakt.

Je leest het al, dik project. Maar ik ben te koppig om het op te geven. Genoeg vragen ook. Alle hulp is welkom!

Update 08-04-2023

Een aantal nuttige opmerkingen van hetschaap en ed-oorklep! Ik heb zo'n vermoeden dat de Haldex gewoon zijn werk gaat doen, (stiekem) luisterend naar het CANBUS netwerk.
Het is inderdaad wel de moeite waard om te kijken naar het ABS systeem. Zou goed kunnen dat daar wat verschillen in zitten. Ik ga in VIDA eens de nummers vergelijken tussen mijn auto, een S60R en een paar ander P2 AWD modellen. Misschien loont het wel om gewoon een sloopauto hierheen te halen voor donordelen. Zou ook grieplig zijn dat het AWD systeem zijn werk doet, maar gesloopt wordt bij de eerste keer dat de ABS erin schiet.

Instant Traction
Mijn eerste idee bij IT was niet helemaal correct. Dit filmpje legt alles perfect uit.
Project V50, Episode 51: Gen3 Haldex Controller for Real AWD
Samengevat; standaard doet de 3e generatie Haldex 70/30 voor/achter. Met Instant Traction gaat dit naar 60/40 en staat het systeem permanent onder druk. Wat voor effect dit heeft op de levensduur van het complete systeem is onbekend. In de video wordt in ieder geval wel benoemd dat er geen foutcodes op het P1 platform gegeven worden.
Codes:
Haldex: 5WP33504-01
Volvo: 36001160
Sensor/plunjer ook overzetten.

Wat overig ook een optie is, is het inbouwen van een standalone Haldex Controller.
Van der Veer Engineering - Haldexcontroller.com
Ook dan moet de bedrading natuurlijk nog uitgezocht worden, maar heb je via je smartphone wat meer controle over je systeem. Ik heb nog geen idee wat ik straks met deze auto moet. Trackdays uiteraard, maar waarschijnlijk ook regelmatig een stoplichtsprintje. Op goed gerubberd asfalt wil je geen 40 of 50% naar je achterwielen sturen. Het systeem (met name de HO) overleeft dat niet vaak met de standaard 300pk, laat staan 500+pk. Op sneeuw echter, is dat natuurlijk wel weer hartstikke leuk! Maar om nou €1000 stuk te slaan op iets wat ik misschien één dag per jaar in NLD kan gebruiken... is wat extreem.

Cardanas flens - HO flens
Het eerste idee was om de homokineet van de cardanas aan te passen. Maar dat blijkt niet te kunnen. Homokineet 31216176 past op mijn flens, maar heeft 19 tanden. Homokineet 31216175 van de S60R heeft 21 tanden. Alleen het buitenwerk omzetten is helaas ook niet mogelijk. RenD carparts heeft me hier per email mee kunnen helpen. Ik zal dus de flens van de HO moeten aanpassen. Er zijn twee flenzen mogelijk op de HO met serienummer 36000338 die ik op dit moment bezit: 30783310 of 9480704. Het is nog onbekend wat de verschillen precies zijn. Maakt ook niet uit, want het past toch niet. De S60R heeft een HO met serienummer 36000340. Hierop is flens 30735301 of 8675090 gemonteerd, afhankelijk van chassisnummer. De homokineet van de cardanas, waar deze flens aan geschroefd wordt, heeft gelukkig maar één artikelnummer bij de S60R: 31216175 zoals hierboven al genoemd. De keerringen van HO 36000338 en -340 zijn ook identiek. Hopelijk zijn bovengenoemde twee flenzen dus uitwisselbaar. We gaan het wel zien. Ik wacht nog even op een reactie van Brunekreef Performance (Haldex en HO specialist) om te zien of dit inderdaad het geval is.
Codes:
Flens: 30735301 of 8675090

Zoals ik al schreef, is het misschien een goed idee om even een aantal artikelnummers op een rijtje te zetten. Had ik natuurlijk grotendeels al gedaan. Hieronder een screenshot, omdat een tabel niet zo goed werkt.
Imgur link

voor nu doen we het zo. Als iemand me kan vertellen hoe ik netjes kan embedden, hoor ik het graag!

Eerst even de rijen. Ik heb gekeken wat ik allemaal nodig heb voor een compleet AWD systeem. Hier zitten de ABS/TCM/ECM nog niet bij. Ook heb ik de details van het achterste subframe achterwege gelaten, gezien ik die compleet met haldex heb.
Rood is onbruikbaar, groen is bruikbaar, geel is onzeker.
Dikgedrukt betekent dat ik het al in huis heb (muv de HO flens)
Niet alles is ingevuld, veel te veel werk. Alleen het hoognodige.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2846
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 03.04.2023 - 23:19  ·  #2
Je bent nogal wat van plan.....


Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dan een communicatie storing in of van de DEM de complete CAN communicatie op tilt kan laten slaan in een auto die origineel is uitgevoerd met AWD. En geloof me, er gebeuren dan hele vreemde dingen met de auto.

Ben erg benieuwd of deze uitdaging je gaat lukken.

Succes
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 555
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 04.04.2023 - 10:31  ·  #3
ik zou mn licht ook ophalen bij een amerikaans volvo forum (swedespeed). Daar is ook het nodige geschreven over de DEM en instant traction (uit m'n hoofd kun je die 'officieel' niet wisselen tussen auto's, maar werkt het wel...). Ze hebben daar bijvoorbeeld de DEM (met een specifiek nummer) uit een XC90 V8 gehaald en rapporteerden meer 'bias' op de achterwielen ipv de voorwielen. Dat instant-traction is overigens ergens in 2005/2006 ingevoerd; de meeste gen3 haldex (vanaf 2005?) hebben dus instant traction, maar dat is niet vanzelfsprekend.
Ten slotte; de DEM 'luistert' voornamelijk naar het CAN netwerk, en 'praat' volgens mij niet zo veel. Een bewijs hiervoor is dat er DEM's tussen verschillende volvos (XC90awd, XC70awd, V50awd) soms uitgewisseld kunnen worden, en dat alhoewel de DEM dan niet meer benaderbaar is in VIDA, het AWD systeem dan alsnog werkt. Een ander 'bewijs' is dat je in VIDA bijvoorbeeld het een en ander kunt uitlezen van de DEM (in vida wordt de haldex koppeling overigens AOC genoemd (Active On demand Coupling)) maar kun je voor zover ik weet geen enkele activering doen.
Of een non-awd volvo ook om kan gaan met een DEM blijft dan alsnog een vraag. Een ECM (en ABS/CEM/TCM?) uit een awd model heb je dan misschien ook nodig; ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om een ECM uit een AWD model te remappen voor een 500pk tune dan om een non-awd ECM om te zetten naar awd (als dat uberhaupt nodig is)?
ed-oorklep
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 248
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 04.04.2023 - 10:40  ·  #4
Quote door Nox95

- Instant Traction Haldex DEM vinden
Volvo bood een optie genaamd Instant Traction. Het is niet helemaal duidelijk of dat standaard op de 3e generatie Haldex zit, maar zeker het onderzoeken waard. Instant Traction is een hogere druk in het haldex systeem, waardoor het systeem veel sneller kan inschakelen. Dit resulteert in gemiddeld 10-15 graden wheelspin voordat de haldex compleet op slot zit, t.o.v. 100-180 graden bij de modellen die dit niet hebben. Dit betekent dat met name de HO minder harde klappen krijgt, omdat de vooras geen tijd krijgt om een aanloopje te nemen qua wheelspin. Onderdeelnummers volgen wanneer ik het verder uitgeplozen heb.


Tof project idee, zitten nog wel wat haken en ogen aan, maar lijkt wel te moeten kunnen.

Bij de topics die ik gelezen heb over AWD swaps in C30's werd er inderdaad gesproken dat die standaard in de 3e generatie zat. Of in ieder geval op de XC90's....
Misschien heb je het al eens gedaan maar daar eens over lezen geeft ook nog wel wat extra info over dingen waar je tegenaan kan lopen.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 08.04.2023 - 17:25  ·  #5
Tijd voor een update! Geen hele grote, maar toch ff weer een teken van leven.

Ik denk dat het voor de lezers die voor het eerst op dit onderwerp klikken prettig is dat het eerste bericht alle informatie bevat waar ze naar op zoek zijn. Helaas kan de topicstart niet bewerkt worden na verstrijken van een aantal uren. Misschien dat een van de admins de moeite wil nemen om de hieronder geposte informatie o.v.v. een tijdstempel wil toevoegen aan de topicstart?

Een aantal nuttige opmerkingen van hetschaap en ed-oorklep! Ik heb zo'n vermoeden dat de Haldex gewoon zijn werk gaat doen, (stiekem) luisterend naar het CANBUS netwerk.
Het is inderdaad wel de moeite waard om te kijken naar het ABS systeem. Zou goed kunnen dat daar wat verschillen in zitten. Ik ga in VIDA eens de nummers vergelijken tussen mijn auto, een S60R en een paar ander P2 AWD modellen. Misschien loont het wel om gewoon een sloopauto hierheen te halen voor donordelen. Zou ook grieplig zijn dat het AWD systeem zijn werk doet, maar gesloopt wordt bij de eerste keer dat de ABS erin schiet.

Instant Traction
Mijn eerste idee bij IT was niet helemaal correct. Dit filmpje legt alles perfect uit.
Project V50, Episode 51: Gen3 Haldex Controller for Real AWD
Samengevat; standaard doet de 3e generatie Haldex 70/30 voor/achter. Met Instant Traction gaat dit naar 60/40 en staat het systeem permanent onder druk. Wat voor effect dit heeft op de levensduur van het complete systeem is onbekend. In de video wordt in ieder geval wel benoemd dat er geen foutcodes op het P1 platform gegeven worden.
Codes:
Haldex: 5WP33504-01
Volvo: 36001160
Sensor/plunjer ook overzetten.


Wat overig ook een optie is, is het inbouwen van een standalone Haldex Controller.
Van der Veer Engineering - Haldexcontroller.com
Ook dan moet de bedrading natuurlijk nog uitgezocht worden, maar heb je via je smartphone wat meer controle over je systeem. Ik heb nog geen idee wat ik straks met deze auto moet. Trackdays uiteraard, maar waarschijnlijk ook regelmatig een stoplichtsprintje. Op goed gerubberd asfalt wil je geen 40 of 50% naar je achterwielen sturen. Het systeem (met name de HO) overleeft dat niet vaak met de standaard 300pk, laat staan 500+pk. Op sneeuw echter, is dat natuurlijk wel weer hartstikke leuk! Maar om nou €1000 stuk te slaan op iets wat ik misschien één dag per jaar in NLD kan gebruiken... is wat extreem.

Cardanas flens - HO flens
Het eerste idee was om de homokineet van de cardanas aan te passen. Maar dat blijkt niet te kunnen. Homokineet 31216176 past op mijn flens, maar heeft 19 tanden. Homokineet 31216175 van de S60R heeft 21 tanden. Alleen het buitenwerk omzetten is helaas ook niet mogelijk. RenD carparts heeft me hier per email mee kunnen helpen. Ik zal dus de flens van de HO moeten aanpassen. Er zijn twee flenzen mogelijk op de HO met serienummer 36000338 die ik op dit moment bezit: 30783310 of 9480704. Het is nog onbekend wat de verschillen precies zijn. Maakt ook niet uit, want het past toch niet. De S60R heeft een HO met serienummer 36000340. Hierop is flens 30735301 of 8675090 gemonteerd, afhankelijk van chassisnummer. De homokineet van de cardanas, waar deze flens aan geschroefd wordt, heeft gelukkig maar één artikelnummer bij de S60R: 31216175 zoals hierboven al genoemd. De keerringen van HO 36000338 en -340 zijn ook identiek. Hopelijk zijn bovengenoemde twee flenzen dus uitwisselbaar. We gaan het wel zien. Ik wacht nog even op een reactie van Brunekreef Performance (Haldex en HO specialist) om te zien of dit inderdaad het geval is.
Codes:
Flens: 30735301 of 8675090
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 08.04.2023 - 18:05  ·  #6
Direct nog even een extra toevoeging.

Zoals ik al schreef, is het misschien een goed idee om even een aantal artikelnummers op een rijtje te zetten. Had ik natuurlijk grotendeels al gedaan. Hieronder een screenshot, omdat een tabel niet zo goed werkt.
Imgur link

voor nu doen we het zo. Als iemand me kan vertellen hoe ik netjes kan embedden, hoor ik het graag!

Eerst even de rijen. Ik heb gekeken wat ik allemaal nodig heb voor een compleet AWD systeem. Hier zitten de ABS/TCM/ECM nog niet bij. Ook heb ik de details van het achterste subframe achterwege gelaten, gezien ik die compleet met haldex heb.
Rood is onbruikbaar, groen is bruikbaar, geel is onzeker.
Dikgedrukt betekent dat ik het al in huis heb (muv de HO flens)
Niet alles is ingevuld, veel te veel werk. Alleen het hoognodige.


- Kolom "mijn auto" zijn de artikelnummers die in mijn auto zitten. Simpel zat. Veel rood, want het zit niet in de auto.
- Vervolgens heb ik in VIDA een S60 uit hetzelfde bouwjaar geconfigureerd, maar dan met M58 ipv M56. Helaas was dat alleen mogelijk met een 2.5T. Dit geeft een mooi lijstje met onderdelen die ik nodig heb.
- de donor-HO is een V70XC uit 2001 van René Bosch
- De eerste M58 komt ook van René Bosch, maar is een raar ding. Heeft een externe slave cilinder, en baksteun zit aan de bestuurderskant in plaats van schutbordkant. Mijn fout, maar deze configuratie blijkt in VIDA niet te bestaan. Mocht iemand deze nog willen hebben; hij ligt hier op je te wachten.
- Haldex+subframe komt dus van een facelift S60R
- Online heb ik precies de bak, met baksteun en rechter as gevonden zoals ik die nodig heb volgens de 4e kolom van de tabel.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39860
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 08.04.2023 - 21:38  ·  #7
Quote

Misschien dat een van de admins de moeite wil nemen om de hieronder geposte informatie o.v.v. een tijdstempel wil toevoegen aan de topicstart?


Geen probleem.
Overigens, de moderatoren kunnen dit ook.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 08.05.2023 - 19:47  ·  #8
Tijdje niets meer van met laten horen, want nieuwe baan etc. En daarnaast wegen de laatste loodjes het zwaarst. Het blijkt namelijk nog niet makkelijk om voor een redelijk bedrag aan een flens voor de haakse overbrenging te komen. En daar hangt het hele project op dit moment op. Man man man. Uiteraard kan ik 'm nieuw bestellen, maar gezien ik toch een beetje verstandig met mijn geld om moet gaan, gaat de voorkeur nog steeds uit naar een gebruikte. Iemand hier die een flens 30735301 of 8675090 heeft liggen voor een redelijke prijs?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3851
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 09.05.2023 - 08:32  ·  #9
Probeer het eens op 1 van de vele Volvo facebook groepen, daar zitten best jongens die Volvo's slopen voor de onderdelen
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 10.05.2023 - 20:22  ·  #10
Ja, is inderdaad een goede tip. Helaas al sinds de start van dit topic gedaan en tot nu toe alleen woekerprijzen (€150 was de goedkoopste!) en scammers. Treurig hoeveel scammers er op facebook marketplace zitten, ik denk dat zes van de negen personen die op de advertentie reageerden een scammer was.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 364
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 16.05.2023 - 17:37  ·  #11
Kan de versnellingsbak het wel aan? Zeker wanneer je meer paardjes onder de kap gaat draaien?
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 16.05.2023 - 22:44  ·  #12
Quote door Wimwerf

Kan de versnellingsbak het wel aan? Zeker wanneer je meer paardjes onder de kap gaat draaien?

Zeker! Onze overzeese vrienden van het swedespeed forum rapporteren dat het tot ongeveer 700Nm goed gaat voor dagelijks gebruik, maar ik kan het linkje uiteraard niet terugvinden. Uiteindelijk is het een beetje afhankelijk van de turbo en de tune of de bak het houdt, veel koppel middenin, of toch voor die boost spike bovenin gaan? Die afweging heb ik nog niet gemaakt. De haakse overbrenging echter kan dat absoluut niet hebben.

Haakse overbrenging + Haldex controller
Dat geeft me een mooi bruggetje, de flens is binnen! Rene Bosch kon me er uiteindelijk aan helpen. Dus, tijd voor een update, want uiteraard heb ik niet stil gezeten. Om de haakse overbrenging in leven te houden heb ik toch maar besloten om er een standalone controller in te zetten. Ik ken mezelf een beetje, en de route naar mijn nieuwe baan heeft veel te veel kansen om stevig door te trekken na rotondes en drempels :D Dus, de standalone controller gaat ervoor zorgen dat in de lagere versnellingen de Haldex niet vol dicht klapt, maar wat slip toestaat.

Het bedradingsschema is als volgt:


ECM swap nodig?
Via via heb ik het complete elektrische handboek in PDF te pakken gekregen, en heb ik aardig zitten puzzelen. Volvo lijkt nog steeds kort op de bal te zitten wat de online verkrijgbaarheid van deze informatie betreft, dus ik denk dat ik de relevante schema's hier niet ga delen. Punt is, ik denk dat ik het complete systeem werkend ga krijgen zonder dat ik de ECM hoef te wisselen of herprogrammeren!

Wanneer is het klaar?
Nou, dat duurt nog wel even. Ik ben echt helemaal klaar met mijn Clio, dus de V40 classic moet z.s.m. de weg op. Het is niet dat de auto niet lekker rijd, of dat ik luxe mis. Maar 's ochtends wanneer de rug nog recht is, pas ik er gewoon niet in. Gecombineerd met de stijvere veren klap ik regelmatig met mijn kop tegen het dak, zelfs als ik als Quasimodo achter het stuur zit.

Helaas zit aan de V40 ook nog flink wat werk. De hele motor moet eruit, en de andere moet gereviseerd en er weer in. De gasinstallatie zal ook overgebouwd moeten worden, maar helaas heb ik daar echt de ballen verstand van. Dus dat wordt ook nog even flink uitzoeken. De twee rechter remmen lijken aardig vast te zitten, plus de handrem die niet meer goed omlaag komt.

Maar, ook goed nieuws; het nieuwe stofje voor het plafond is aangekomen en is een perfecte match. Dus, die gaan we donderdag eens lijmen en plaatsen. Ook heb ik voor een paar euro de twee voorste spatborden in de juiste kleur te pakken gekregen! Ook ongeveer even oud, dus hopelijk lijkt de staat van de lak een beetje op elkaar. De huidige zijn beide vrij roestig, dus die mogen wel vervangen worden. De montagepunten van de 'nieuwe' zijn ook roestig, maar dat verhelpen we snel genoeg met de staalborstel, primer en zwarte verf.
dvdw1991
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 14.12.2023 - 23:44  ·  #13
Hoi, ben zelf ook druk aan het uitzoeken voor een AWD swap. Maar mbt het diff heb ik misschien wel wat voor je. Ben op het moment bezig met een diff behuizing tekenen voor de awd bakken. Heb momenteel al een gripper platensper in mn m56 en ben dus bezig daar een awd variant voor te maken. Weet niet of je ook van plan was voor een platensper te gaan. Maar daar heb ik iig binnenkort een oplossing voor dus.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 29.07.2024 - 14:28  ·  #14
Nou, het heeft even geduurd maar de P2 swap is eindelijk van start!

Afgelopen donderdagmiddag na werktijd heb ik samen met mede Volvo-liefhebber Eddy het blok met subframe laten zakken. Dit blok gaat naar Eddy's P80 V70 T5 dus die wilde wel helpen :) Ook het koelpakket en de downpipe krijgen een upgrade. De donderdagmiddag liep uit tot donderdagnacht 0200, 0330 lag ik dan eindelijk in bed. Helaas wilden bepaalde zaken gewoon ECHT niet los. Ja, dan vliegt de tijd opeens ontzettend hard. Maar, het blok stond aan het einde van de avond naast de auto.

Op de vrijdag was ik flink gebroken (donderdag was niet de enige korte nacht die week) dus na wat pielen en prutsen ben ik maar gaan schoonmaken en vond ik het wel best. De stuurpomp lekt en heeft overal olie heen geslingerd. Dat deed hij blijkbaar al heel wat kilometers. Met het blok en subframe uit de auto is de motorruimte opeens wel ontzettend makkelijk schoonmaken! Dus met 20L Dasty en 5L remreiniger in het schap lekker riant wezen sproeien en poetsen. De motorrruimte is weer om door een ringetje te halen! Rond 1700 hield ik het voor gezien. Pizza in de oven en hup naar bed.

Zaterdag ben ik begonnen met alle aanbouwdelen over te zetten van de oude B5234T3 naar de nieuwe B5234T3. De oude was gewoon standaard, de nieuwe heeft shims en H-profielen. Het doel is om ergens richting de 500 pk te gaan. Na het overzetten van de aanbouwdelen hebben we het oude blok open gebroken om te zien hoe die eraan toe was. Nu weet ik niet hoe de vorige eigenaar ervoor gezorgd heeft, maar de afgelopen 30k heeft die van mij zo'n beetje iedere 5k verse Motul 300V Competition gekregen. En dat was eraan af te zien! Nergens korsten of bezinksel. Hij zou zo weer in elkaar kunnen! Wel zat er redelijk wat koolstof op de zuigers. Misschien een resultaat van veel op E10 rijden? Er zat wel een andere kop op het blok, of hij was in ieder geval gereviseerd. Er was een duidelijk kleurverschil. Ook zat het uitlaatspruitstuk maar met een paar moeren vast en was er een draadeinde afgebroken. Twee van de vijf cylinders dichtten nog af op het uitlaatspruitstuk... Geen wonder dat hij wat lui aan het worden was. Ik dacht dat de turbo gaar was. Maar die is nog zo goed als nieuw. Het plan is om die 16T op de 2.0T van @HappyMe te monteren, samen met de blauwe injectoren. Die van mij krijgt een 18T voor het inrijden. Die heb ik toch nog liggen, en dan heb ik een mooi referentiekader om de verdere prestaties uit te kunnen extrapoleren. En daarnaast vind ik het wel geinig om een T4 (2002 4cyl V40) met 18T te hebben en deze T5 (2002 5cyl S60) met 18T. Ik ben heel benieuwd hoeveel verschil die extra cilinder maakt in hoe het koppel wordt afgegeven en of er verschil is in de responstijd van de turbo. Boring, slag, drijfstang, kop, VVT, het is allemaal identiek verder. Zelfs het uitlaatspruitstuk is identiek. Voor de V40 heb ik namelijk een afgezaagd Japanifold gebruikt.

Maar ik dwaal af. Het overzetten van de aanbouwdelen ging niet zonder slag of stoot. Alle draadeinden zaten muurvast, thermostaathuis was net anders, waterleidingen liepen net verkeerd, dat soort dingen. Dus zaterdag werd het wederom erg laat. Gelukkig hebben we wel alle aanbouwdelen erop gekregen en al het leidingwerk zo kunnen buigen dat het toch weer goed past.

Zondagochtend was alles bijna klaar om op het subframe gezet te worden. Totdat ik erachter kwam dat mijn versnellingsbak 23 splines heeft, en mijn koppeling 21. Dat zou voor dit bouwjaar eigenlijk niet moeten... Misschien dat er ooit een andere bak op gezet is. Het blijft een oude auto met een historie. Geen ramp, zou je zeggen. Zo omgeruild. Maar dit blok incl. koppeling had ik al bijna twee jaar klaar staan inmiddels. Retourneren gaat dan niet meer. En daarnaast is deze koppeling niet standaard. Het is een Sachs gesinterde 6-puck. Dure jongens, helaas. Dus, vandaag mag ik nog een keer €450 aftikken :(

Gelukkig wil Eddy mijn koppeling wel overnemen voor zijn P80! En hij heeft ook wel interesse in de Bilstein B8 set met Eibach veren die onder mijn auto vandaan komen. Dat spekt de kas weer een beetje.

Het achterste subframe ga ik nog niet aan beginnen. Hiervoor moet ik eerst een R-benzinetank hebben. Helaas is het AWD subframe niet goed passend te maken met de FWD benzinetank. En daarmee loopt de kas weer leeg haha.

Plaatjes volgen. Die staan op de telefoon.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 01.08.2024 - 16:09  ·  #15
Gaaf zeg, ben heel benieuwd naar je (lijdens)weg naar succes! 😁

Zou de tank van een xc passen, dat scheelt misschien weer €€
 
Selected quotes for multi-quoting:   0