Aandrijfassen vervangen...

Trucs, tips, waarschuwingen...

T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

Aandrijfassen vervangen...

· 
Posted: 04.04.2020 - 07:36  ·  #1
Met het afgelasten van de meeting (verstandig) moet ik er toch aan om die assen (voornamelijk rechts) voor de deur te vervangen. Ziet er op zich niet moeilijk uit in de Haynes.

• Bouten steunlager inspuiten met kruipolie en even in laten weken.
  • As vrij maken ala vervanging wiellager (denk aan ABS sensor)
  • Bij losmaken as denken aan het niet uit elkaar trekken van de homokineet (voor het geval ie terug moet)
  • Steunlager los maken
  • As vervangen
  • Refit

Ik heb een set fusee kogels op voorraad, dus die kan ik meteen vervangen indien nodig. (of preventief). De rechter as moet in elk geval, die is nu zelfs al met 50-70 km/u merkbaar, dus echt op. De linker fuseekogel verdenk ik van op zijn, ik merk bij insturen en een inrit op rijden een tikje als het linker wiel de oprit raakt.

Ik wil kijken of ik, naast de rechter as, ook de achterste onderste motorsteun kan doen en de linker as. Uitdaging is dat de wagen dinsdag wel nodig is om met m'n vrouw naar het ziekenhuis te gaan, als dat onderzoek niet op het laatste moment wordt afgezegd. (tot nu toe nog niet gebeurt)

Hebben jullie nog tips waar op te letten, wat eerst te controleren en indien niet vertrouwd, uitstellen,... Ik wil voorkomen dat ik zonder wagen zit dinsdag, maar de as moet echt dit of komend weekend. (en nu is het weer goed genoeg om het te doen)
joebar
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Aandrijfassen vervangen...

· 
Posted: 04.04.2020 - 09:23  ·  #2
grootste uitdaging is altijd of de as niet vast in de naaf zit, daar kun je helemaal stuk op gaan, dus voor je iets losmaakt zou ik even de aandrijfassen losmaken op de naaf, en kijken of die gangbaar/beweging in zit..
Daarna is het een kwestie van de- en monteren
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2020 - 09:32  ·  #3
Met de naaf bedoel je de wiel kant denk ik. Vorig jaar in april heb ik op de sleuteldag het wiellager vervangen, dus die zou los moeten komen. (dan laat ik rechts voor een sleuteldag als die niet los wil)
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 04.04.2020 - 10:45  ·  #4
Die fusseekogel kan heel vast zitten in de fussee. Met name bij de variant voor stalen draagarmen.
Ik heb ze 2 jaar later nog altijd op vooraad nadat ik dezelfde gedachte had toen ik de draagarmen ging vervangen.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.04.2020 - 17:04  ·  #5
Kwam ik achter... fusees maar gelaten voor wat het was, net als de linker as. De rechter as, stuurbegrenzers en voorste baksteun zijn nu wel gedaan. (net klaar) De linker as, fusees en laatste motorsteunen komen wel op een sleuteldag. Bij de verplaatsing naar de eigen parkeerplek geen ontploffende onderdelen, dus dat zal wel goed gaan dinsdag. Is meteen een mooie testrit.

Morgen de foto's eens uitzoeken en wdb updaten...
Selected quotes for multi-quoting:   0