Aandrijving/motorsteunen

 
 
 
 
 
S6025
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 22.09.2015 - 18:32  ·  #1
Beste allemaal,

Het betreft een Volvo S60 2.5T uit 2008 met plm 85.000 km. Sinds enige tijd voel je heel erg (te) duidelijk een schok bij gas loslaten en vervolgens weer gas geven. Het lijkt wel of de aandrijving een klap krijgt o.i.d.

Ik ben reeds met dit probleem bij diverse garages geweest met allemaal verschillende diagnoses; de Volvo dealer stelt dat er niets aan de hand is en dat het opgewekt wordt door het gas los te laten. De Volvo specialist stelt dat mijn achteras kantelt en dat daar een modificatie voor is geweest maar garandeert niets. De onafhankelijke garage stelt dat er iets niet goed zit, zou er zo ook niet mee blijven rijden omdat het irritant is, maar weet niet wat het is. Bij alle drie zijn de motorsteunen gecontroleerd en die zijn nog in orde.

Dat er volgens mij wel degelijk iets niet goed is in tegenstelling tot wat de dealer beweert komt voort uit dat ik in diverse auto's heb gereden en bij geen zo'n extreme reactie bij gas loslaten/geven krijg.

Iemand suggesties of weet een hele goede specialist voor de S60 ?

Vriendelijke groet.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 22.09.2015 - 19:08  ·  #2
Klinkt als wat ik ook had. Bij mij was de bovenste motorsteun best wat versleten. Het rubberblok had behoorlijk wat speling in de aluminium behuizing. Een vervangende (Febi-Bilstein) was ook niet echt strak in de behuizing gegoten moet ik er wel bij zeggen.
Tevens de steun aan de voorzijde onder (torsiesteun noemen ze dat geloof ik) ook vervangen. Resultaat: voor minder dan 100 euro weer een blok wat strak in het vooronder ligt. Wel iets meer trilling in het stuur nu (geen PU blokken o.i.d. gebruik), maar geen speling meer op de aandrijflijn.

Aanrader en makkelijk zelf te doen. Alle 2 kost hooguit een uurtje werk (incl. (klein) testritje)
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 23.09.2015 - 11:59  ·  #3
Gezien je eerdere posts heb je al een revisie-bak eronder liggen toch? Mij is niet duidelijk of het nou een automaat is of niet, het nu volgende geldt alleen voor een handbak:

Gezien de eerdere bakvervanging heeft wellicht je massa-vliegwiel al eerder schade opgelopen, die nu voelbaar/merkbaar wordt?

Het massa-vliegwiel komt vooral in actie bij sterke koppelwisselingen, dus gas loslaten en weer gas-geven. Teveel speling kan bonken tot gevolg hebben, maar ik denk dat je (bij een handbak) hem dan ook zou moeten horen "ratelen" bij stationair (wat dan kan verdwijnen als je de koppeling intrapt)
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 23.09.2015 - 16:42  ·  #4
De steun bovenop het blok en de baksteun worden vaak vervangen. De distributiesteun niet, omdat daar vrij lastig op het zicht is vast te stellen of 'ie nou versleten is of niet. Ik heb die ook vervangen en dat ving het kantelen van de motor, waar ik ook last van had (precies hetzelfde blok) een heel eind op.

Zoek even heel goed waar je 'm vandaan haalt. Bij de dealer kost 'ie dik 150 euro, ik heb 'm via Duitsland laten komen voor €50 en centen, Febi Bilstein.
S6025
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 23.09.2015 - 18:38  ·  #5
Dank voor de reacties, ben vandaag bij een andere Volvo specialist geweest, de diagnose daar was dat er speling zat op de steun bovenop het blok, dat was ook duidelijk zichtbaar. Die wordt nou volgende week vervangen, kijken of dat afdoende is.

Klopt, er ligt een nieuwe bak onder, handbak, maar hoor hem niet ratelen bij stationair.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 27.09.2015 - 00:14  ·  #6
Ik heb hier ook al vaker over nagedacht.

Naast alle rubbers vraag ik me af wat de invloed in de fysieke aandrijflin is?

Lees, slijtage in de bak, diff en aandrijfassen (homokineet en passingen)?

Ik snap datdit sterk afhankelijk is van de km stand. Ik zit op 205kk.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 11:03  ·  #7
Sterk afhankelijk van het gebruik denk ik. Veel optrekken, afremmen, op- en terugschakelen geeft sterkere slijtage op een transmissie dan lange tijd in de hoogste versnelling op de snelweg rijden. Een hoge km-stand zegt op dat vlak dus niet zoveel.

Slijtage op een aandrijflijn haal je er niet zomaar uit. Ik ben begonnen bij de motorophanging en dat scheelde enorm.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 11:25  ·  #8
Quote door S6025

Beste allemaal,

Het betreft een Volvo S60 2.5T uit 2008 met plm 85.000 km. Sinds enige tijd voel je heel erg (te) duidelijk een schok bij gas loslaten en vervolgens weer gas geven. Het lijkt wel of de aandrijving een klap krijgt o.i.d.

Ik ben reeds met dit probleem bij diverse garages geweest met allemaal verschillende diagnoses; de Volvo dealer stelt dat er niets aan de hand is en dat het opgewekt wordt door het gas los te laten. De Volvo specialist stelt dat mijn achteras kantelt en dat daar een modificatie voor is geweest maar garandeert niets. De onafhankelijke garage stelt dat er iets niet goed zit, zou er zo ook niet mee blijven rijden omdat het irritant is, maar weet niet wat het is. Bij alle drie zijn de motorsteunen gecontroleerd en die zijn nog in orde.

Dat er volgens mij wel degelijk iets niet goed is in tegenstelling tot wat de dealer beweert komt voort uit dat ik in diverse auto's heb gereden en bij geen zo'n extreme reactie bij gas loslaten/geven krijg.

Iemand suggesties of weet een hele goede specialist voor de S60 ?

Vriendelijke groet.


Het fixeren van je motorblok is gewaarborgd door je kantel/torque steunen. Hiervoor zijn mogelijkheden om op te lossen, door vervanging van bovenste en onderste steun. Ik rij zelf een S60, waar het blok is gefixeerd dmv. boven en onder te vervangen door PU. Ook is de ophanging van de beugel over het blok, waaraan de bovenste motorsteun is bevestigd van PU te voorzien, waardoor deze beugel nog nauwelijks beweegt.
Foto's bijgevoegd.
Overigens een specialist die aangeeft dat je "achteras" kantelt wil ik best wel eens spreken over zijn specialisme.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 12:21  ·  #9
1. Hangt de motor aan het chassis of aan het sub-frame OF beide (hangt aan het chassis en ligt op het frame?

2/ Ik probeer een plaatje te vinden hoe dat bij Volvo in elkaar zit maar kan dat niet echt vinden (op VolvoPartsWebstore). Iemand?
Als dat hele sub-frame heen-en-weer gaat door versleten ophangpunten, lijkt het me dat je dit eerst moet fixen?

3/ Komen door het gebruik van PU-bussen meer trillingen door in de auto?

Als homokineten veel speling hebben, kun je dat ook duidelijk merken bij gas loslaten etc.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 12:58  ·  #10
Je blok wordt gedragen door het subframe dmv 2 x item 5 in onderafgebeelde schets, dat dragend aan het chassis is bevestigd.
PU zal nauwelijks trilling voortbrengen, alhoewel de baksteun (item6) hiervoor het meeste zal bijdragen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 12:59  ·  #11
Ergens op het forum zwerft een plaatje van de motorsteunen. Er zijn er vijf, uit mijn hoofd: twee steunen aan de onderzijde, ongeveer in het midden, een distributiesteun aan de rechterzijde, onder de distributieriem, een torsiesteun aan de versnellingsbak en een motorsteun aan de bovenzijde. De laatste twee gaan het kantelen van het blok tegen, de eerste drie zijn de rustpunten. Hij 'staat' dus op het subframe.

PU bussen kunnen idd zorgen voor meer trillingen door het hardere materiaal. Met name bij de Diesels schijnt dit niet prettig te zijn. Maar ze slijten minder snel.

[edit]Het plaatje zwerft inmiddels in de post die net hierboven neergezet is :D [/edit]

Overigens zou ik bij het vervangen van de bovenste motorsteun ook de distributiesteun meenemen en de baksteun checken.

Wat OttoV zegt: de distributiesteun wordt vaak overgeslagen, maar is in mijn beleving verantwoordelijk voor de meeste klachten. Daarbij is hij erg kwetsbaar voor stukgaan door olielekkage uit het stuurcircuit en olielekkage aan de distributiezijde. Als daar ooit een keerring is vervangen is de steun binnen een paar maanden zijn functie verloren doordat het rubber zijn veerkracht verliest.
S6025
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 20:10  ·  #12
Bovenste motorsteun is inmiddels vervangen, niet het gewenste resultaat! Binnenkort eens afspraak maken om distributiesteun te laten vervangen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 22:27  ·  #13
Dan zou ik zeggen bestel er een bij v-parts of estate services en rijd even langs op de sleutelmeeting 14 nivember. Kost het je 50 euro ipv 300 bij de dealer.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 22:43  ·  #14
Quote door grrroovedude

Dan zou ik zeggen bestel er een bij v-parts of estate services en rijd even langs op de sleutelmeeting 14 nivember. Kost het je 50 euro ipv 300 bij de dealer.


En de montage is echt een klusje wat je tijdens de koffiepauze even doet!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Aandrijving/motorsteunen

 · 
Posted: 28.09.2015 - 22:53  ·  #15
Afgelopen klusdag hebben Martin en ik mijne nog vervangen.
Na 118.000 km was die bijna 2 cm ingezakt.
Je blok hangt dan feitelijk ook schuin.
Bij mij heb ik nu geen kantel gevoel meer na vervangen van bovenste, bak en distributiesteun.

We waren met behulp van een brug in max 25 minuten klaar. Bij mijn vorige V70 met assteunen gedaan.
Was iets lastiger maar goed te doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0