Aanhangwagen ongeremd

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 17:28  ·  #31
Quote door Jack van Iersel

Quote door Wakkerewilly

Het gaat zover ik weet om de actuele totale GVW massa.
Auto plus bestuurder 1550 kg dan zou er 1950 kg achter mogen hangen die weer beperkt is tot 1800 kg volgens type goedkeuring van de auto.

Ik kom op die uitleg omdat er iets gewijzigd is voor de maximale massa bij aanhangers.
Voorheen mocht een personenauto geen lege aanhanger voortbewegen waarvan de maximum massa meer bedroeg dan toegestaan voor de personenauto. Een auto ambulance weegt 700 kgmax GVW is 2700 kg.
Volgens de oude regeling had je dan een auto nodig die 2700 kg mag voortbewegen ook al was de aanhanger leeg. Een personenauto mag nooit meer slepen dan 2000kg.

Dat is nu gewijzigd. Zolang de aanhanger niet boven de maximum toegelaten massa van de trekkende auto komt mag hij achter de auto gehangen worden. De totale massa mag niet boven de 3500 kg komen tenzij de bestuurder beschikt over een rijbewijs met categorie CE.

Ik ga met de V40 op pad om een XC70 met trekhaak op te halen. Lege aanhanger achter de V40, aanhanger achter de XC70, V40 erop en rijden maar. De toegelaten massa achter de XC70 blijft onder de 1800 kg. Het is even puzzelen maar het kan net.


Volgens mij niet helemaal correct wat je schrijft over het hoger uitkomen dan 3500kg totale massa. Indien je rijbewijs van voor 01 januari 2013 is mag je tot 10 ton rijden met BE. Na die datum tot maximaal 7,5 ton met BE. Beide situaties is een combinatie van wagen en aanhanger.

Zonder E rijbewijs mag de totale combinatie inderdaad niet zwaarder zijn dan 3.500kg.


beiden niet correct.

Van rijksoverheid
Quote
Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de


na 2013 gaat het over lege gewicht + laadvermogen dus achter een Micra mag je geen lege dubbelasser hangendie maximaal 2000kg mag zijn. En voor 2013 is met BE de auto de beperking, aan gaat het over het gewicht van de aanhanger met de lading.

Ik denk trouwens dat er geen enkel politie agent is die alles correct weet, over wat er voor aanhanger er achter een auto mag hangen. Dus misschien toch maar een printje maken van de overheid site. Want ik heb al gehoord dat iemand een boete heeft gekregen terwijl dat onterecht was. zeker als je zwaar de weg op gaat.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 17:29  ·  #32
Hoi Jack,

Kan zijn dat ik het mis heb Toch nog even deze toelichting.
3500 kg maximum GVW is de limiet voor B.
Hoe je dat verdeeld over alleen een voertuig zoals een camper of een personenauto met aanhanger is niet van belang.

Voor alles boven 3500 kg GVW heb je de C categorie nodig op je rijbewijs.
Dat gaf lang geleden aan met name de Duitse grens consternatie wanneer Nederlanders met een zware camper de grens over willen.
Wanneer die camper meer dan 3500 kg GVW heeft kwam je Duitsland niet in zonder C rijbewijs.
In Nederland bestond toen nog geen beperking voor de massa van een personenauto waar campers onder vallen.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 17:37  ·  #33
Dit gaat nog wel even duren ben ik bang.
Geen enkele personenauto mag meer dan 2000 kg massa voortbewegen om de simpele reden dat de typegoedkeuring maximaal 2000 kg toelaat achter persoenenauto's.

Inmiddels schijnt er een wijziging te zijn, pas vernomen van een verhuurder van aanhangwagens, die uitgaat van de werkelijke massa die achter de auto gehangen wordt. Een lege tandemasser die leeg 600 kg massa heeft mag achter vrijwel iedere personen auto.
Wordt de tandemasser beladen dan is de actuele massa die de auto mag voortbewegen de limiet.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 17:42  ·  #34
Mijn Volvo XC70 2100kg
Mijn max 3500kg ( B rijbewijs ) sprinter 2700kg
Landrover discovery TD 3500kg kan nog wel even door gaan
En er zijn B voertuigen waar 7500kg achter mag, maar dan is het een oplegger waar je met BE in mag rijden
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 18:55  ·  #35
Quote door bartk

Quote door Jack van Iersel

Quote door Wakkerewilly

Het gaat zover ik weet om de actuele totale GVW massa.
Auto plus bestuurder 1550 kg dan zou er 1950 kg achter mogen hangen die weer beperkt is tot 1800 kg volgens type goedkeuring van de auto.

Ik kom op die uitleg omdat er iets gewijzigd is voor de maximale massa bij aanhangers.
Voorheen mocht een personenauto geen lege aanhanger voortbewegen waarvan de maximum massa meer bedroeg dan toegestaan voor de personenauto. Een auto ambulance weegt 700 kgmax GVW is 2700 kg.
Volgens de oude regeling had je dan een auto nodig die 2700 kg mag voortbewegen ook al was de aanhanger leeg. Een personenauto mag nooit meer slepen dan 2000kg.

Dat is nu gewijzigd. Zolang de aanhanger niet boven de maximum toegelaten massa van de trekkende auto komt mag hij achter de auto gehangen worden. De totale massa mag niet boven de 3500 kg komen tenzij de bestuurder beschikt over een rijbewijs met categorie CE.

Ik ga met de V40 op pad om een XC70 met trekhaak op te halen. Lege aanhanger achter de V40, aanhanger achter de XC70, V40 erop en rijden maar. De toegelaten massa achter de XC70 blijft onder de 1800 kg. Het is even puzzelen maar het kan net.


Volgens mij niet helemaal correct wat je schrijft over het hoger uitkomen dan 3500kg totale massa. Indien je rijbewijs van voor 01 januari 2013 is mag je tot 10 ton rijden met BE. Na die datum tot maximaal 7,5 ton met BE. Beide situaties is een combinatie van wagen en aanhanger.

Zonder E rijbewijs mag de totale combinatie inderdaad niet zwaarder zijn dan 3.500kg.


beiden niet correct.

Van rijksoverheid
Quote
Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de


na 2013 gaat het over lege gewicht + laadvermogen dus achter een Micra mag je geen lege dubbelasser hangendie maximaal 2000kg mag zijn. En voor 2013 is met BE de auto de beperking, aan gaat het over het gewicht van de aanhanger met de lading.

Ik denk trouwens dat er geen enkel politie agent is die alles correct weet, over wat er voor aanhanger er achter een auto mag hangen. Dus misschien toch maar een printje maken van de overheid site. Want ik heb al gehoord dat iemand een boete heeft gekregen terwijl dat onterecht was. zeker als je zwaar de weg op gaat.


Ik had het bijna goed, de 7,5 ton moet 7 ton zijn. 3,5 voor het voertuig en 3,5 voor de aanhanger.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 19:35  ·  #36
Dat hele aanhanger en BE verhaal komen ze op het politieforum zelf ook niet uit. Daar rollebollen ze ook over elkaar heen hoe het nu precies zit….

Het beste doe je gewoon naar eer en geweten handelen, en vooral zorgen dat de lading fatsoenlijk vast zit (spanbanden/netje/zeil/etc) en zorgen dat de aanwezige hulpkoppeling op de daarvoor bestemde manier vast zit. Met een geremde aanhanger dus aan een apart oog -aan of nabij- de constructie van de trekhaak en bij een niet geremde aanhanger gebruik maken van de hulpkoppeling op de haak zelf.
Zorg dat de verlichting gewoon goed werkt en dan is de kans klein dat je van de weg geplukt wordt en voor nare verrassingen komt te staan.


ON-TOPIC: is er iemand die zijn kentekencard met aanhanger gewichten wil posten en een uitdraai van het OVI.RDW.NL?
Dan kunnen we het eens vergelijken….
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 19:35  ·  #37
Volgens de RDW site kan het nog gortiger

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 19:41  ·  #38
Mijn XC70


Dit betekend niet dat alle P3 XC70 dit mogen
Je hebt ook 2 wiel aan gedreven XC70.
Minder vermogen betekent ook minder trek gewicht
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhangwagen ongeremd

 · 
Posted: 03.08.2022 - 22:37  ·  #39
Niks teveel gezegd denk ik dit is een soap die geen einde kent.
Voeg bij de voertuigen ook nog de bevoegdheid voor de benodigde rijbewijs categorieën en het feest is compleet.

Politie en ANWB zijn het spoor ook kwijt. Politie staat wanneer ik staande gehouden ben meer dan een uur te bellen met de RDW
om te vragen hoe het zit voor mij als ingezetene met een Belgisch rijbewijs. De geachte dames en heren begrijpen de regelgeving niet.
Vraagt u maar een Nederlands rijbewijs aan krijg ik steeds te horen. Waarom zou ik? Het Belgische rijbewijs verloopt niet.
Geen medische keuring, nooit meer verlengen. Nee dank u.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0