Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 
 
 
 
 
steven_wagenaar@hotmail.com
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 17.08.2022 - 23:00  ·  #1
Goedenavond,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Steven Wagenaar en woonachtig in Eelde net onder Groningen.

Ik heb een V70 D5 gereden van 2005 daarna overgestapt naar een MB E-klasse uit 2010. Met de MB veel problemen gehad en afgelopen donderdag is hij totaal afgebrand. Nu op zoek naar een nieuwe auto. De ervaring met de V70 was erg goed.

Ik heb al veel gelezen, en kom bij elk model wel nadelen of problemen tegen. De vraag is of dit toevallige problemen zijn of dat ze echt vaak voorkomen. Ik rij al jaren diesel en dat bevalt eigenlijk erg goed, echter de dieselprijs is bijna gelijk aan benzine. Ik rij nu 20.000 per jaar, vroeger veel meer. Ik zie door de vele modellen bijna de bomen door het bos niet meer. Maar ben op de de volgende modellen gekomen. (voldoende PK en koppel en ook redelijk zuinig.)

Volvo V70 D4 2.0 uit 2014 Diesel, kilometerstand rond de 225000 of
Volvo V70 T4 2.0T uit 2011 Benzine met ongeveer dezelfde kilometerstand.

Wat zijn de belangrijkste punten en ervaringen met deze types?

Groeten Steven.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 18.08.2022 - 06:29  ·  #2
Hallo Steven,

Welkom hier.
Altijd leuk, zo’n zoektocht.
Ik ben nieuwsgierig waar je op uit gaat komen.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 718
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 18.08.2022 - 10:49  ·  #3
Welkom en veel plezier hier!
En zoek je een automaat of handbak?
Van wat ik weet van de 2.0T benzine is dat het af te raden is om een Powershift automaatbak te hebben. Die schijnen heel vaak kapot te gaan.
steven_wagenaar@hotmail.com
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 18.08.2022 - 16:00  ·  #4
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 18.08.2022 - 16:33  ·  #5
Zoek even op D4 VEA en olieproblemen. Denk dat beide auto’s daar gevoelig voor zullen zijn. Heb begrepen dat ze vanaf eind 2016 veel minder problemen hebben. Verder mooie auto’s
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 18.08.2022 - 22:34  ·  #6
De D4 2014 die je op het oog hebt heeft een paar risico’s waarover ik mee kan praten.

Vooropgesteld is de 8- bak een hele fijne.
Maar het blok is gevoelig voor de koppakking, EGR klep en olie gebruik.

EGR loopt snel vol, en.kwam door te hoog koelvermogen waardoor het roet aankoekte. Dit is als goed is via een software update verholpen.
Koppakkingen falen regelmatig rond de 200k km. Lang doorrijden kan een scheur in het blok opleveren omdat de luchtbellen onder de cilinderkop blijven hangen. Daar is een modificatie voor gemaakt. Dit is een extra koel leiding vanaf de bakzijde van het blok. Lost het probleem van de koppakking niet op, wel de kans op een scheur verminderd.
De eerste modellen hebben te smalle olieschraapveren die vollopen met verbrande olieresten waardoor de schraapveer minder goed werkt en het verbruik toeneemt.

Mijn zoon rijd er 1 in een V60 en verbruikt 1 liter op 8000 km en verder geen problemen tot nu toe. Intake reiniging heeft wat geholpen om het olieverbruik van 1:4000 naar 1:8000 te verlagen. Dit laten we maar even zo.

ikzelf rij nu een jaar met deze D4 maar daarmee waren in het begin EGR problemen en koelwaterverlies. Dit leek een lekkende koeler te zijn. Later is er een nieuwe koppakking in gekomen. (onder garantie).
Tegelijkertijd zijn er andere zuigers in gegaan en heb ik geen olieverbruik.

Als je een proefrit maakt let dan goed op de druk in het kvs systeem. Koud moet er geen druk in het systeem zitten en warm is het normaal dat er een korte “sis” vrijkomt. Geen borrels of langer dan enkele seconden. Dat is “bad news” Belangrijk is dat je kan achterhalen wat er al aan het blok gemodificeerd is.
steven_wagenaar@hotmail.com
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 19.08.2022 - 08:42  ·  #7
Bedankt Martijn, deze info is heel waardevol en goed uitgelegd. Met de EGR kan je veel gedonder hebben en een koppakking is ook niet leuk. Met de Mercedes had ik ook veel problemen met de roetfilter. De D5 die ik had was nog zonder.

De verkopende garage heeft ook ngo 2 andere staan. Wellicht ook een optie. Die rijden echter wel duurder of valt dat mee?
https://www.marktplaats.nl/v/a…pk-xenon-l

https://www.marktplaats.nl/v/a…pdc-cruise

Hebben deze dezelfde problemen of juist weer andere?

Alvast dank
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 19.08.2022 - 10:28  ·  #8
De 2,4 liters zijn redelijk onderhoudsvrij.
Wervelkleppen zijn na 2-3 ton wel eens aan vervanging toe. Een koppakking lees je soms maar heel weinig. Vooral de 205 pk variant heeft de meeste reviews qua koppakking.

Grootste nadeel is de oudere Euro norm. Tot 2008 vaak Euro 4 daarna euro 5, euro 6 is zeldzaam en pas bij my2015 en later.

Vanaf Euro 4 zijn de motoren gevoeliger op de klepstoters. Vervuiling in het blok kan de hydraulische stoters verstopt laten raken waardoor de stoters gaan “hameren”. Dit klinkt bij stationair als een metaalachtige ratelslang.

Omdat de motoren erg veel kilometers aankunnen kan het zijn dat je op een bepaald punt moet investeren op elektronische zaken zoals lmm, injectoren, drukmeters ect.

Ik heb met het roetfilter nooit geen problemen gehad. En heb er 3 gereden van 200k tot 350-440k km.

Ten opzichte van de D4 VEA moet je met de 2,4 rekenen op een verbruik dat 2km/liter hoger ligt dan de D4 VEA.

Vergis je niet: er is tot 2014 ook een D4. Dit is echter een 5 cilinder 2.0 blok.
steven_wagenaar@hotmail.com
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 20.08.2022 - 13:35  ·  #9
Dank Martijn.

Helaas vanochtend wezen kijken. Beide qua poetswerk erg mooie auto's. Helaas de auto ergens anders laten keuren was niet mogelijk en proefrit was ook niet makkelijk. Verder op zoek. Ik ben wel weer erg gecharmeerd van de D5, die 5 cilinder klinkt erg mooi en betrouwbaarder. Verbruikt natuurlijk meer maar dan krijg je ook wat. Ik ga wel minimaal voor een Euro 5. Is het 2.0 5 cilinder blok net zo goed als de 2.4?
Zoektocht gaat verder.
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 20.08.2022 - 13:47  ·  #10
Toevallig zag ik op Markt plaats een adv voorbij komen van een v70 D4 5 cylinder met facelift en tft scherm. Deze zijn origineel Nederlands vrij zeldzaam
steven_wagenaar@hotmail.com
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 20.08.2022 - 15:49  ·  #11
Heb je de link voor mij van de wagen? v70 D4 5 cylinder met facelift en tft scherm
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 20.08.2022 - 18:09  ·  #12
Ff marktplaats filter bouwjaar op 2013-2013
En D4 in zoekterm, dan moet je hem zo vinden

225.000km gelopen

Heb zelf de zelfde motor, maar dan met 6 handbak. Kan niet anders zeggen dan dat ik er heel tevreden mee ben. Verbruik is vergelijkbaar met mijn oude 2005 D5
steven_wagenaar@hotmail.com
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 26.08.2022 - 21:32  ·  #13
Bedankt allemaal. Ik heb reeds een mooie XC70 uit 2011 gevonden met de fantastische 5 cilinder diesel
Groeten Steven.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 27.08.2022 - 08:33  ·  #14
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Veel fijne kilometers ermee.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 44
Berichten: 2053
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Aankoop T4 2.0T of D4 2.0

 · 
Posted: 27.08.2022 - 09:09  ·  #15
Gefeliciteerd met deze mooie XC, volgens mij weet ik welke dat is , althand als het de brons kleurige is. Fraaie auto is dat!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0