Aankoop V70 2011

 
 
 
 
 
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 08:53  ·  #1
Hoi allemaal,

Na mijn C70 T5 van 1999 en mijn huidige V40 van 2001 is het na uitbreiding van het gezin tijd voor wat groters.

Ik heb een V70 van 2011 op het oog. Het is een 1.6 drive E.
Nu kan ik op autoweek en dergelijke wel wat review vinden en ik lees vooral dat het geen racewagens zijn.
Maar ik vraag me af (doordat er vooral 1.6’en te koop staan) of dit ook een betrouwbare motor is.

Ik heb even gezocht op het forum maar zit via de smartphone te zoeken en ik kon niets vinden van de 1.6. Als ik iets over het hoofd gezien heb, meld het gerust, en alvast mijn excuses dan!

Groetjes
Maarten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 09:32  ·  #2
Ik heb hier een tijd terug een vraag gesteld over de auto van mijn zus, een V50 met 1.6 drivE diesel, en in dat topic wordt wel eea verteld over de euro 5: topic.php?t=22260.

Zoals ik het lees: (op basis van een statistisch niet-representatieve steekproef...): op zich prima motoren, het blok kan veel kilometers aan maar de aanhangsels (turbo, roetfilter) zijn richting de 3 ton wel aan vervanging toe. Dus ofwel een lagere kmstand auto kopen, of de kosten incalculeren bij aankoop.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 09:36  ·  #3
Hey Bolbo

Bedankt voor het antwoord!

Die post had ik inderdaad gevonden en gelezen. Is de motor voor de V50 dezelfde als die van de V70?
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 09:39  ·  #4
Hallo Maarten,

Ik heb vorig jaar ook de overstap gemaakt van V40 1.8 (2004) naar V70 1.6 T4 (2011, MY2012).

Dat je niet veel kunt vinden onder 1.6 zou kunnen kloppen, wellicht dat je meer vindt als je zoekt op T4.

De T4 van 2011 is in feite een Ford Ecoboost motor. Ik ben zelf géén Ford liefhebber en heb hier daarom uitvoerig op gezocht, maar juist deze motor schijnt een prima motor te zijn, met weinig tot geen problemen.

Geen scheurijzer misschien, maar zéker sneller dan mijn vorige V40 1.8!
En ik heb mijn V70 ook niet gekocht om te scheuren; ik vindt het zelf een hele fijne motor.
Enige nadeel is wellicht dat hij niet zo mooi klinkt, maar dat maakt de High Performance Audio wel weer goed....

Waar je wel ver weg bij moet blijven is de 1.6 T4 automaat. De 1.6 T4 is als automaat namelijk uitsluitend geleverd met de Powershift, en dat zijn werkelijk probleembakken die garant staan voor problemen en hoge kosten.

Dus, óf T4 handgeschakeld, óf als het echt een automaat moet zijn een grotere motor (met Geartronic automaat)

Één ding is zeker; als je eenmaal in een V70 gereden hebt ben je verkocht....

Er zijn nog een paar dingen waar je op moet letten, maar als je daar vragen over hebt dan horen we het wel.

Succes!

Edit: ik ging ervan uit dat je de 1.6 benzine bedoelde, de diesel weet ik niets van.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 09:48  ·  #5
Hey Kuip

Bedankt voor het antwoord! Mooie V70 trouwens!
De 1.6 die ik op het oog heb is wel een diesel. Geldt dat ook voor deze?

Voor het overige moet het geen automaat zijn hoor, ik heb niet zoveel eisen.
Zetelverwarming
Cruise control
Geen trekhaak
Niet teveel kilometers (maar de auto die ik op het oog heb heeft nog maar 110k dus dat is nog niets)
En dan hebben we denk ik mijn eisen al gehad.


Waar moet ik bij een V70 nog op letten?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 09:53  ·  #6
Volgens mij gaat het hier om een 1.6 diesel, dus de D2. De D2 is er in 1.6 (PSA) geleverd en later als Volvo’s eigen 2 liter. De 1.6 diesel is bepaald niet onbesproken. Het is een nogal onderhoudsgevoelige motor. Grootste fout die gemaakt schijnt te worden en wat funest is voor deze motor, is dat er te weinig km’s mee gereden worden, relatief korte stukjes. Ik kende details niet maar wat telkens terugkomt, is dat deze motor vooral gemaakt is voor de lange afstand. Dan komt ie goed op bedrijfstemperatuur en kan ie goed regenereren.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 10:02  ·  #7
Dank je, ben ook nog steeds erg blij met mijn V70.
2011 is trouwens wel een overgangsjaar. Mijne is van MY2012, en dat is te zien aan de smalle richtingaanwijzers in de buitenspiegels en het andere dashboard/middenconsole, waarbij het (navigatie)scherm in een "bult" op het dashboard is opgenomen.

Één van de dingen waar je op moet letten is de voorruit; check dit topic.
Hierin staat ook een filmpje van mij waarin je het duidelijk kunt zien.

Ander punt zijn de rubber bussen van de achterwielophanging. De metalen bussen waar het rubber in is gevulkaniseerd gaan roesten, de roest kruipt onder het rubber en daardoor scheuren deze los van het metaal. Bij mij zijn ze bij de afleveringsbeurt vervangen.

Verder komt lekkage via de scharnieren van de achterklep regelmatig voor (bij hevige regenval). Dat kun je zien aan watervlekken in de hemelbekleding.
De mijne heeft daar ook last van gehad, maar het is simpel op te lossen d.m.v. een rubberen strip die je bij de Volvo dealer kunt bestellen. Kost niet veel.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 10:09  ·  #8
Met genoemde lage kilometerstand zijn er vermoedelijk wel veel korte stukjes mee gereden. Wellicht toch mee oppassen dan. Ik schat zo in dat je uit Vlaanderen komt - daar worden veel meer diesels geleased dan in NL vanwege andere fiscaliteit, en krijgt men ook vaak eerder een leasewagen van de werkgever dan in NL, waardoor er mensen zijn (ik ken meerdere voorbeelden) die een diesel leasen terwijl ze <10km van hun werkplek wonen. En daar zijn de diesels niet voor gemaakt, en al zeker niet met de huidige emissiebeperkende systemen.

Ah, de D2. Zelf reed ik een paar jaar terug regelmatig in een V40 D2 (van 2012 schat ik) en ik vond die auto's een vreselijke turbo-lag hebben. Totaal geen trekkracht onderin het toerenbereik (terwijl je wel wordt gestimuleerd in de lage toeren te rijden door de schakelindicator op het dashboard) en dan vanaf zeg 2000 toeren ofzo dan gaat het wel, met als gevolg dat als je wilt inhalen of even ergens snel tussen wilt, dat je moet terugschakelen, en dan nog duurde het even tussen het indrukken van het gaspedaal en een merkbare versnelling...en dat gaat gauw vervelen. Maar dat moet je voor jezelf beoordelen met een (langere) proefrit, daar is iedereen anders in.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 10:20  ·  #9
Haha inderdaad, ik kom uit het Vlaamse landschap.
De D2 is financieel gezien inderdaad interessant, en ook qua verbruik lijkt het interessant.
Nu, als er dan meer onderhoud op moet gebeuren of meer risico op stukken door de korte afstanden dan kan ik al beter naar een benzine overschakelen.

Hoe vergelijkt het verbruik van de T4 zich met de D2? Want diesel of benzine kost tegenwoordig bijna hetzelfde dus dan komt het aan op het verbruik (samen met wegenbelasting natuurlijk)
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 661
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 11:39  ·  #10
Quote door Doeke Dobma

Volgens mij gaat het hier om een 1.6 diesel, dus de D2. De D2 is er in 1.6 (PSA) geleverd en later als Volvo’s eigen 2 liter. De 1.6 diesel is bepaald niet onbesproken. Het is een nogal onderhoudsgevoelige motor. Grootste fout die gemaakt schijnt te worden en wat funest is voor deze motor, is dat er te weinig km’s mee gereden worden, relatief korte stukjes. Ik kende details niet maar wat telkens terugkomt, is dat deze motor vooral gemaakt is voor de lange afstand. Dan komt ie goed op bedrijfstemperatuur en kan ie goed regenereren.


Dat geldt voor praktisch alle diesels met een roetfilter. De problemen waar jij op doelt gaan waarschijnlijk over de 1.6d 16v motor, de opvolger de 1.6d 8v is een prima motor. Persoonlijk vind ik de 1.6d meer bij de V50 passen, de V70 is wel erg zwaar voor zo'n motor geef mij dan maar de 4cil 2.0d uit die tijd dat is een echt goed blok! Dit zal eventueel de slijtage versnellen.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 17:54  ·  #11
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 661
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 18:49  ·  #12
Bij Ford zijn alle 1.6d die aan de euro5 norm voldoen een 8klepper. Waarschijnlijk is dit bij Volvo ook zo.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 11.03.2020 - 20:22  ·  #13
Hey, bedankt voor de info!
Op een engelstalig forum vond ik het verschil tussen de verschillende motoren.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=255825

Misschien nog wel handig om te weten voor toekomstige zoekers naar een V70.

Dus als ik het goed voor heb kan ik (als ik omwille van financiële redenen een 1.6 kies) beter de 8v kopen, en zo te zien is die wagen die ik op het oog heb een 8v.

Nu nog te weten komen van waar die lage km stand komt en kijken of de voorruit niet los zit! 😀
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 12.03.2020 - 10:27  ·  #14
Ik zou, gezien de hetze die in België geldt tegen diesels, er niet aan beginnen, want vanaf 2025 is Euro 5 niet meer welkom (tenzij tegen forse betaling) in een LEZ. Tenzij de auto nu al spotgoedkoop is en je verwacht deze in 5 jaar helemaal op te rijden. In ieder geval de aankoopwaarde voor 100% afschrijven.
wormpke
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 2011

 · 
Posted: 12.03.2020 - 12:40  ·  #15
Dag Robert

Inderdaad, dat zit in mijn achterhoofd.
Even schetsen vanwaar mijn zoektocht naar een V70.
Eerst en vooral vind ik het NN model heel knap. De laatste facelift nog wat mooier dan de eerste maar die zijn nogal prijzig op dit moment.

Ik heb nu een V40 euro 3 waar ik de LEZ al niet meer mee binnen mag. Nu, ik laat Antwerpen Brussel en Gent voor wat ze zijn en ga wel ergens anders winkelen.
Dat ik vanaf 2025 niet meer binnen mag interesseert me dus minder. Ik woon op het platteland dus moet er zelden zijn.

Qua ruimte ga ik de V70 dan weer wel kunnen gebruiken. We hebben 9 maanden geleden een tweeling gekregen dus ik moet plek hebben voor een dubbele buggy en nog een hoop rommel.
Via het bedrijf mogen we binnenkort auto’s leasen maar gezien het beperkt budget gaat een V90 er niet in zitten. De V60 ben ik gaan bekijken maar die is qua koffer niet echt veel groter dan mijn huidige v40.
Dus hebben we besloten om een kleine elektrische wagen te leasen voor de vrouw en dan koop ik zelf een grote wagen voor de grote verplaatsingen. Binnen 5 jaar kunnen we dan nog zien wat we doen met de leasewagen en wat er op dat moment interessant is.

Ik heb alleen nog maar met relatief oude volvo’s gereden en ben altijd heel tevreden met hun betrouwbaarheid. Alleen zijn die oude modellen onbetaalbaar geworden qua taksen dus zoek ik iets moderner. Alleen: zijn de V70’s van de laatste en voorlaatste generatie ook nog betrouwbaar? Zoals ik het nu begrijp moet ik oppassen voor bepaalde types van de 1.6 motoren, maar als ik dat weet is het goed voor mij.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0