Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 
 
 
 
 
ariedrie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 48
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 13:34  ·  #1
Ik heb al even gezocht maar kon zo snel geen topic vinden die er over handelt. Ik zoek een occasion V70, benzine. Ik hoorde een Volvo-kenner zeggen dat ik beter kan zoeken naar een V70 zonder turbo. Het gesprek was kort dus ik kon niet goed doorvragen waarom.

Daarom stel ik de vraag hier maar. Moet ik nu kijken naar een occasion met of zonder turbo?

Gr. Arie
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 14:07  ·  #2
Volgens mij zijn de turbo's van Volvo prima. Ik heb er zelf een gekocht zonder, omdat het van nature een kwetsbaar onderdeel is en als t er niet in zit kan t ook niet stuk. De hoofdreden dat turbo's stukgaan is dat veel mensen ze niet stationair uit laten draaien maar gelijk de motor afzetten. Dat betekent dat de turbo zonder olie draait en daar kunnen ze niet tegen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 14:14  ·  #3
Altijd met turbo kopen. Er is geen motor welke fijner loopt. Super motor.

Heb nu mijn 2e 2.5T en heb er zeer veel schik van.
Wat de vorige schrijver al aangaf, motor even rustig laten lopen voor het uit zetten.
De turbo moet zijn warmte kwijt kunnen. Ding wordt bloedheet! Afkoelen gaat snel. Natuurlijk ook even rustig laten lopen na het starten. Olie moet eerst rond kunnen lopen, belangrijk voor alle draaiende delen van de motor, zeker voor de turbo.
Met mijn eerste 2.5T heb ik mede daardoor 350.000 km probleemloos gereden.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 14:28  ·  #4
Als je als een idioot gereden hebt of gaat rijden dan wel ja, bij normaal gebruik is nog een paar minuten stationair laten draaien niet nodig.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 14:35  ·  #5
Ik zat eerst een beetje met hetzelfde probleem (turbo auto's sowieso..), maar ik ben blij dat ik voor een S80 met 2.5T ben gegaan (ik had hiervoor een 940 met 2.3 turbo). 1 woord: koppel. En dan bij lage toerentallen, de 2.5T heeft z'n maximum koppel al bij 1500 rpm. Ik ben nu verwend, ik erger me eigenlijk sinds dat ik auto's met turbo heb aan alle andere auto's die geen turbo hebben (als ik er zelf in moet rijden) :P
ariedrie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 48
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 15:23  ·  #6
Kijk, daar kan ik wat mee!! Super bedankt voor jullie reakties. Als je er bewust mee omgaat is een turbo alleen maar prettig dus. Bedankt!!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 19:00  ·  #7
Bij mij zit het blok er al 370000 km in en er is nog nooit iets los geweest, pas een keer de turbo 'gevoeld' en hij draait soepel en spelingsvrij.
Ik hoor wel eens over een kapotte turbo, maar is zeker geen veel voorkomend iets. Daarnaast kost een gebruikte turbo voor de mijne bv €150, dus dat is niet extreem veel geld.
En, alles kan kapot, dus ook de meest betrouwbare motor. Wil je maximale zekerheid, neem dan een motor zonder turbo, maar dan ook geen automaat, en geen airco, en geen stuurbekrachtiging, etc. Misschien is een winkelwagentje dan het beste :D
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 20.11.2014 - 20:35  ·  #8
:D :D :D :D
t.menges
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nunspeet
Leeftijd: 40
Berichten: 84
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 21.02.2015 - 07:46  ·  #9
Zelf ben ik altijd een beetje huiverig om iets met een turbo aan te schaffen terwijl dat tegenwoordig misschien niet eens nodig is aangezien volvo motoren met of zonder turbo beide hele hoge km-standen aankunnen :yes: ... En op vrijwel alle dieselmotoren zit ook een turbo en daar hoor ik eigenlijk ook nooit problemen over dus waarom zou het bij benzine niet goed gaan dan?
Gewoon goed op het onderhoud letten dan komt dat vast goed!
Fi-Wi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: De Bilt
Berichten: 133
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 21.02.2015 - 08:58  ·  #10
Quote door grrroovedude

Volgens mij zijn de turbo's van Volvo prima. Ik heb er zelf een gekocht zonder, omdat het van nature een kwetsbaar onderdeel is en als t er niet in zit kan t ook niet stuk. De hoofdreden dat turbo's stukgaan is dat veel mensen ze niet stationair uit laten draaien maar gelijk de motor afzetten. Dat betekent dat de turbo zonder olie draait en daar kunnen ze niet tegen.

Hoe lang zou ik mijn motor dan stationair moeten laten draaien als ik normaal gereden heb?

Ik begrijp niet waarom de turbo zonder olie draait als je de motor gelijk uitzet. Tijdens het rijden gaat er toch ook olie door, waarom is dan dat laatste stukje stationair zo belangrijk voor de turbo?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 21.02.2015 - 09:44  ·  #11
Het is niet echt nodig om de motor nog na te laten draaien na aankomst, alleen als je net ervoor stevig hebt lopen gassen. Als ik thuis kom dan rij ik toch rustig hier door het dorp en is de turbo niet heel erg warm meer.
Als je gewoon rekening houdt met de techniek, dus normaal warm rijden en ook een 'cooling down' zoals ne dat met elke auto hoort te doen, hoef je niet specifiek rekening te houden met de turbo.
Ik heb 750000 km met lease-turbodiesels gereden, en nooit iets gehad met de turbo, en prive is dit de derde turbo (wel twee diesels) en ook nooit iets mee gehad of aan hoeven doen.
Maar, het is inderdaad zo dat alles stuk kan dus als het er niet op zit...... Maar, een turbo revisie is iets van 300-400€ en bij Mart ligt een goede gebruikte turbo voor €150. Dus die kosten zijn te overzien.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 21.02.2015 - 09:52  ·  #12
Tja. Ik heb het met mijn turbodiesels altijd wel gedaan. Maar misschien is gewoon rustig uitrijden ook voldoende. Het waarom zit iig in: als je de motor uitzet valt de oliedruk weg. Een turbo maakt onder belasting extreem hoge toerentallen en is een gijnmechanisch apparaat. Als je daar in een keer de oliedruk weghaalt loopt ie droog.

Maar wat Walter zegt klopt ook. Als je gewoon rustig uutrijdt belast je de turbo natuurlijk nauwelijks.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 21.02.2015 - 10:15  ·  #13
Volgens mij zijn de angstverhalen over turbo's blijven hangen vanuit de tijd dat turbo's alleen gebruikt werden op de topmodellen en dan alleen om het vermogen sky-high te krijgen.
Turbo's zijn tegenwoordig common-goods geworden en kwalitatief gewoon goed.

Ik denk dat er maar weinig mensen zo dicht bij de snelweg wonen dat ze vanaf 120 in de 4 afremmen en op de oprit staan.
Ikzelf rijd als gewoonte de laatste 1 a 2 kilometer met een laag toerental (dit kan makkelijk onder de 2000 rpm liggen), zodat de turbo de kans krijgt uit te draaien.

Warmte is niet het grootste probleem, het probleem zit met name in het feit dat de turbo een toerental kan bereiken van meer dan 100.000 rpm (geen typefout!). Als de turbo op vol vermogen gebruikt wordt, en de motor dan zeer kort erna afgezet wordt, dan draait de turbo nog uit zonder dat er nog olie rond gepompt wordt... en tja daar worden ze niet blij van.

Maar dit lijken me over het algemeen circuit-situaties die in alledaags gebruik weinig voorkomen.

Succes met je zoektocht en probeer eens een proefrit te maken in eenzelfde model incl. en excl. turbo... dan weet ik wel waar je verder naar zult zoeken :thumb:
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aankoop V70 benzine - met of zonder turbo?

 · 
Posted: 21.02.2015 - 10:17  ·  #14
Wat voor rijder ben je en hoe gebruik je je auto?

Als je een grijs op je gezicht krijgt van stevig accelereren en een lichtvoetige auto fijn vindt rijden, is een turbo wel heel leuk. Alles gaat gewoon wat makkelijker. Een belangrijke reden om mijn non-turbo Volvo 850 in te ruilen voor een V70 T5, was... de turbo. Anders had ik er nog langer mee doorgereden.
Als je alleen rustig rijdt (en het niet gaat kriebelen om toch een turbo te kopen), heb je meer keus bij aanschaf: ook de non-turbo's kan je uit kiezen.

Als er een auto is waar de turbo's lang meegaan, is het wel een Volvo. Tuurlijk kan het stuk, maar het is maar een heel klein deel van de totale kosten van het rijden van een V70. Een goede (onderhouden) auto kopen levert meer voordeel op.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0