Aankoopadvies V70

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 17:02  ·  #16
De eerste jaren stuurhuis gingen nooit kapot, vanaf ergens 2003 dacht ik is er een ander merk ik gekomen en zijn minder goed. Als je in een lange bocht zit en je hebt het het gevoel dat iemand anders aan je stuur zit te trekken dan is het tijd voor een revisie. Uitbouwen is veel werk, revisie iets van €400. Als je alles laat doen, reken op €1000.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 20:30  ·  #17
Dankjullie wel voor de reacties. Het e.a. wordt mij wel duidelijk dat een V70 AWD incl. automaat en nivomat toch behoorlijke kostenposten kan krijgen op termijn ondanks dat de auto nu goed kan rijden. Opzich is de auto netjes onderhouden en van binnen en buiten bijna onberispelijk, maar uiteraard zit er bij zo'n km stand wel een keer het e.a. aan te komen.
Dan is de vraagprijs nog vrij fors, maar het is net wat de gek er voor wil geven.

Zonder aankoopkeuring wordt een auto sowieso niet gekocht, maar ik denk toch dat deze auto het aankoopbedrag gaat verdubbelen in de komende 4 jaar aan onderhoud als ik aan de beurt ben met remmerij, stuurhuis, vering, distrie en met pech ook nog de automaat (die trouwens nu onberispelijk schakelde). Stof tot nadenken.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 20:41  ·  #18
Dat geldt denk ik voor bijna elke V70... Of 2e hands auto. Ligt beetje aan in welke technische staat je m wilt hebben. Maar t zijn geen goedkope auto's.
Maar awd, nivomat en Automaat geven inderdaad potentieel nog meer kosten.

Al klinkt t alsof de automaat prima is. Gewoon keer spoelen.
Nivomat: duur om te vervangen. Maar soms komen er 2e hands sets in redelijke staat voorbij.
Awd: bus van haakse overbrenging zal wel een keer moeten. Evt nog cardanas. Bij veel pech de haldex zelf
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 21:14  ·  #19
De prijs is vrij netjes. Alleen het zijn allemaal dure extra's die stuk kunnen. Een Volvo op leeftijd die je goed wilt onderhouden is geen goedkope auto om te rijden iig
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 21:18  ·  #20
Daar zit wat in, en nu geeft zo'n rijk uitgeruste auto natuurlijk wel hogere onderhoudskosten op bepaalde onderdelen maar ook een duidelijk soort comfort (zegmaar fantastisch comfort). Even platgezegd, bij een FWD met 'standaard' onderstel heb je al een aantal zorgen minder. Hetzelfde geldt voor een auto waarbij het stuurhuis bijvoorbeeld al gespoeld is of vervangen is.

Zaterdag een v70 met veel minder kilometers gezien, technisch echt heel keurig onderhouden echter van binnen en buiten uitgeleefd. Is ook niet wat ik wil.
Misschien toch nog voor een wat ouder model gaan zoals een 850 ofzo.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 21:47  ·  #21
Wat je niet nodig hebt, niet nemen. Ik heb daarom bewust geen turbomotor genomen.
- Turbo is leuk en soms mis ik het wel is met name met een zware aanhanger, maar er kan veel meer kapot aan sensors, vacuümleidingen, kleppen, de turbo zelf etc. Dan hebben de normale 2.4t (niet T5) en 2.5t ook nog kans op scheurtjes in de cilinderwanden. Met 170 pk kan je ook 200km/h en icm een automaat draait die op kruissnelheden lekker weinig toeren (voor mij was dit belangrijk).
- AWD kan ook van alles aan kapot en kan hinderlijke geluiden en trillingen veroorzaken.
- Nivomat kan kapot en is duur. Aan de andere kant het gaat niet vaak kapot en als het kapot gaat is het een eenmalige uitgave.

Een 850 is weer een stuk ouder, maar wel simpeler. Als je zelf een beetje kan sleutelen zijn het fijn rijdende auto's en zeker met de 2.5 10v of 20v hele degelijke auto's.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 22:57  ·  #22
De nivomats kun je er af gooien en vervangen voor gewone schokdempers, MAAR: dan moet je wel andere veren plaatsen, die horen bij de gewone schokdempers. Die zijn 1 mm dikker, doe je dat niet dan staat je auto heel zielig achterover. Scheelt 4-5 cm in hoogte.
Gewone sachs dempers zijn iets van €50 per stuk en veren haal je op de sloop, wel een schuifmaat meenemen en vergelijken met je eigen veren.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 23:53  ·  #23
Quote door trabbit

Dan hebben de normale 2.4t (niet T5) en 2.5t ook nog kans op scheurtjes in de cilinderwanden.


Wat is de kans hierop?
De gevallen die ik lees zijn meestal blokken met een hoge kilometerstand die flink gepusht worden (tuning / mods).
Komt het scheuren van de cylinderwand ook voor bij auto's met goed onderhoud die niet tot het uiterste gepushed worden?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 19.03.2021 - 09:58  ·  #24
Tjs het schijnt voor te komen maar ik heb het nooit gezien. En ik heb mijn 2.4T ook zonder problemen op dat vlak naar 460000 km gereden.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 19.03.2021 - 11:15  ·  #25
Mijn V70N 2.5T had bij inruil met 365k hier nog geen last van.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 19.03.2021 - 11:22  ·  #26
Het blijft een “worst case” scenario dat je voor kan zijn door een dure ingreep.
Bij mijn 2.5T laat ik het zo, heeft 255K weg nu met een vorige eigenaar die de rust zelve was.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 19.03.2021 - 11:58  ·  #27
Mijn huidige S80 met 290k op de teller ook niet. Mijn oude S80 (ook met 2.5T) hobbelt nog steeds vrolijk rond met 400.000 km begreep ik van de huidige eigenaar. De XC70 van een maat van mij met inmiddels ook dik 3 ton op de teller heeft ook geen problemen.
Negatieve verhalen bereiken ook veel eerder het internet dan positieve. Sowieso als je kijkt, iedere XC70 P2 chassis heeft een 2.4T/2.5T blok (als het een benzine is natuurlijk), het is nou niet zo alsof de XC70 bekend staat vanwege zijn gescheurde cilinderwanden.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 19.03.2021 - 13:29  ·  #28
Quote

Een Volvo op leeftijd die je goed wilt onderhouden is geen goedkope auto om te rijden iig


Vind ik nogal meevallen.
Volvo onderdelen die koop je echt voor een appel en een ei. Daar ben ik ook zeer verbaast over.
Dacht altijd, Volvo = premium dus premium prijzen. Ik wil binnenkort een keer de motorsteunen van mijn S60 gaan vervangen. Als ik die via Moto-integrator bestel ben ik nog geen € 120,- kwijt. Deze week las ik in de Autoweek dat alleen al een simpel koelvloeistoftankje van een Lexus € 400,- kost. Kijk, dat zijn hele andere prijzen. Bij mijn vorige Citroën C5 betaalde ik me ook scheel aan onderdelenprijzen. Een simpele verstuiver betaal je €300,- voor en dan heb je hem er nog niet inzitten. Daar vraagt men rustig nog ff €400,- meer voor! PSA onderdelen zijn echt peperduur, Opel (je verwacht het niet) idem. En dat zijn toch echt verre van "premium" auto's.
Zoals gezegd rijd ik in een S60 2.4 uit 2002 met bijna 3,5 ton op de teller. Gekocht voor zegge en schrijve €1500,-. Heb deze nu bijna een half jaar in bezit en inmiddels alweer 11000 volledig probleemloze km's mee gereden. Ik dacht, een keer wat anders nadat ik mijn zeer onbetrouwbare Citroën C5 diesel van eind 2011 goed kon verkopen in de export. Geen zin meer om weer een dure auto aan te schaffen van pakweg €20.000,-. Echt, ik heb in het verleden splinternieuwe auto's gereden waarmee ik het eerste jaar zowat iedere week mee in de werkplaats stond en langs de weg stil kwam te staan (Peugeot 208).
Nu een Volvo van €1500,- en 0,0 problemen. Tja, rara hoe kan dat?
Als je de fora leest zou je bijna gaan denken dat een Volvo een onbetrouwbare auto is en peperduur om op de weg te houden. Maar voor mij is het tegendeel het geval. Natuurlijk kan het in deze prijsklasse ook zo afgelopen zijn. Dat realiseer ik me wel. Echter, mijn S60 geeft niet de indruk het morgen op te gaan geven.
En zo wel, dan nog is de schade niet al te groot.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 19.03.2021 - 14:23  ·  #29
Ja, Lexus, dan noem je ook een merk :P Daar zijn er heel weinig van verkocht (in Europa) en het gaat nagenoeg nooit stuk :P
Maar een half jaar en krap 10.000 km in bezit is natuurlijk niet echt een maatstaaf. Ter vergelijking, met een half jaar stond bij mij de teller al aan bijna 1500 euro aan alleen materialen, arbeid was gratis want ik deed het zelf (met af en toe hulp van mijn zwager). En dan had ik nog zo'n volledig dealeronderhouden Volvo op de kop getikt met 270k op de teller :P
Soms kan het meevallen maar soms kan het ook (heel erg) tegenvallen, hier op het forum staan best wel wat voorbeelden van niet goedkope volvo's :P
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 19.03.2021 - 21:14  ·  #30
Quote

En dan had ik nog zo'n volledig dealeronderhouden Volvo op de kop getikt met 270k op de teller :P


De vraag die je je dan kan stellen is; zijn auto's van andere merken met dit soort km.standen en leeftijd dan beter?
Neem is een Mercedes van 2006. 1 en al elektronica ellende en roesten onder je kont weg. BMW, motoren van zeer dubieuze kwaliteit. Kettingen zijn zeer zwak met grote motorschades tot gevolg. Vandaag nog weer een 3 serie op het kanaal van "Die Autodoktoren" met slechts 160.000km op de teller met een lagerschade met als gevolg een komplete revisie van de motor: https://www.youtube.com/watch?v=MRS0zZ_WPvo. En dat zijn zeker geen op zichzelf staande gevallenn als je de gekende autokanalen op Youtube een beetje volgt. Over Audi en TFSI daar hoeven we het al helemaal niet te hebben. Die zijn binnen de 60.000km goed voor enorme dure motorrevisies. En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden meer opnoemen.
In de bovenstaande video wordt door de monteurs gezegd dat BMW haar auto's berekent op een levensduur van 180.000km. Daarna zijn ze volgens BMW volledig afgeschreven. Nou, dan begint het leven van de doorsnee Volvo pas. En BMW/Mercedes/Audi onderdelen zijn gegarandeerd niet zo goedkoop te krijgen als die van Volvo.
Enige merk wat het wat mij betreft qua kwaliteit kan opnemen tegen Volvo is Honda. Die bouwen ook motoren die giga km.standen aankunnen zonder grote mankementen. Misschien nog wel beter van kwaliteit als de Volvo motoren. Onderstellen en elektronica zijn ook enorm goed van kwaliteit.
Ik denk dat een Volvo helemaal zo slecht nog niet is. Ook niet qua onderhoudskosten. En tja, je hebt het wel over km.standen van tegen de 3 ton. Standen die andere merken helemaal niet halen. Mogen er dan misschien een paar onkosten aan zitten? Eenmaal geïnvesteerd heb je dan ook weer een auto die er jaren tegenaan kan. Want, roesten doen ze al helemaal niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0