Aankoopadvies V70

 
 
 
 
 
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 386
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 09:51  ·  #1
Zoals in mijn voorstelberichtje al genoemd ben ik aan het kijken naar een V70 (AWD) of een 960. Momenteel heb ik de volgende auto in mijn 'fav' lijst staan en ik hoor graag van wat volgens jullie aandachtspunten (kunnen) zijn.
Of wellicht kent iemand van jullie de auto. Ik had ook een V70 van het vorige type op het oog die bij Nordicar staat echter lijkt die al verkocht te zijn na contact te hebben gehad. (https://nordicar.nl/occasions.html?carid=24)

https://www.autoscout24.nl/aan…00007f9b64

De eigenaar van de V70 2.5t geeft aan dat het volgende is gebeurt in de afgelopen 4/5 jaar
2020: Update software, luchtfilter/bougies/vloeistoffen ververst
2018: drukslang turbo, remblokken achter, gasklepeenheid gereinigd, nieuwe banden
2017: uitlaat pijp en demper, parkeersensor, carterventilatieslang vervangen, airco onderhoud, remblokken en - schijven voor
Bij de laatste beurt is het AWD systeem gecontroleerd en op alle punten goed bevonden.

Het lijkt er allemaal netjes en gedocumenteerd uit te zien. Mijn enige concern is de automaat die nooit gespoeld is maar wel soepel schakelt.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 11:01  ·  #2
Als er nog geen problemen zijn met de automaat zou ik dat risico wel durven nemen, daarna gewoon gelijk spoelen.
En al natuurlijk is het geen nieuwe na 3 ton dus garantie heb je sowieso niet zou wel minimaal 1000,- achter de hand houden voor allerlei zaken die wellicht niet gedaan zijn. Denk aan draagarmen, aandrijfassen, schokbrekers rondom, remschijven en rubbers/steunen allemaal slijtage onderdelen die rond de 3 ton toch wel (alweer) op de agenda staan.
Maar wellicht ook al wel gedaan.. zijn geen ingrijpende dingen maar zaken waarbij je rekening moet houden dat ze keer gedaan moeten worden of wellicht al gedaan zijn.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 12:01  ·  #3
Ziet er uit als een nette auto.
Maar waarom zoek je perse een V70 met AWD? Kan je dan niet beter een XC70 kopen? Of gewoon een FWD V70? Scheelt in gewicht (dus MRB), verbruik en mogelijk duur onderhoud
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 386
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 12:08  ·  #4
Dank voor de reacties. Ik zoek niet persé een AWD het is meer dat ik het tegen kwam. Ik heb inderdaad een aantal 'horror-verhalen' gelezen over de AWD. Wellicht heb je gelijk dat dan een XC70 beter is, dat weet ik niet.

Het is meer een combinatie van een nette auto van zowel buiten als binnen en goed technisch onderhouden. Het maakt me persoonlijk niet persé uit of het een AWD of FWD is.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 539
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 13:10  ·  #5
Awd na 2003 hebben haldex ipv visco koppeling en zijn prima. Wel zwaarder. En ja, meer onderdelen die stuk kunnen.

Mocht je willen tunen: beter awd dan fwd. Rijdt rustiger met dat vermogen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 13:35  ·  #6
Quote door ries123

Dank voor de reacties. Ik zoek niet persé een AWD het is meer dat ik het tegen kwam. Ik heb inderdaad een aantal 'horror-verhalen' gelezen over de AWD. Wellicht heb je gelijk dat dan een XC70 beter is, dat weet ik niet.

Het is meer een combinatie van een nette auto van zowel buiten als binnen en goed technisch onderhouden. Het maakt me persoonlijk niet persé uit of het een AWD of FWD is.


Als je het niet perse nodig hebt zou ik het persoonlijk niet kiezen.
Toevallig is er nu ook een topic actief met wat er allemaal mis/kapot kan gaan bij een AWD Volvo (met haldex koppeling).
Edit:
Dit topic:
topic.php?t=24790
Roberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 187
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 14:46  ·  #7
Ervaar eerst eens het verschil tussen een v70 fwd en een v70 awd. Dan zal je merken dat het qua rijgedrag totaal verschillende auto’s zijn.

Een XC70 is weer anders en met name hoger. Niet heel geschikt voor de wat meer sportief ingestelde berijder.
Maar ook hier: ervaar het eens. En NB dat in de laatste serie XC70 ook fwd modellen geleverd zijn.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 386
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 14:58  ·  #8
Goede tips. Nu moet ik ook zeggen dat we op fora natuurlijk altijd de probleem gevallen tegenkomen en in mindere mate de berijders waar alles goed gaat met bijvoorbeeld een automaat of AWD. Wel een goede opmerking dat er in principe meer kapot kan gaan en dus risico op duurder onderhoud.

Ook de tip om beide te ervaren neem ik ter harte. Ik heb zondag een fwd gereden. Wat me bij die auto vooral opviel (handbak) was de gevoeligheid van de koppeling. Moest hier echt even aan wennen aangezien ik de laatste 2 jaar eigenlijk ook alleen maar automaat kilometers heb gemaakt.
Donderdag hoop ik een proefrit te maken in de eerder genoemde Volvo 2.5T AWD. Zijn er nog redenen te verzinnen om voor het 'vorige' model te gaan die wat hoekiger oogt?
Roberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 187
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 15:04  ·  #9
De keuze voor het vorige model zal vaak een reden van aanschafprijs zijn (maar met de youngtimergekte zegt dat ook niet alles).

De vorige heeft uit m’n hoofd een iets ruimere bagageruimte al is dat marginaal.

Als je twee extra kinderzitjes wil dan zit je aan de vorige serie vast.

Kijk vooral ook naar wat je mooi vindt...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 16:57  ·  #10
Ik zou niet zo snel voor een Classic gaan, ondertussen is de basis van die auto's ook alweer ruim 25 jaar oud. Een dikke uitvoering (R ofzo) is wel gaaf om te zien natuurlijk.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 16.03.2021 - 19:15  ·  #11
Ik heb een V70N 2.5T AWD Geartronic gehad. Gekocht toen die ruim 8 jaar oud was en 200k op de teller had en in 8,5 jaar naar 365k gereden. Zowel met de automaat als turbo nooit problemen mee gehad, wel 2 keer de automaat laten flushen. Bij ca 300k is de getande bus van de AWD vervangen. Bij inruil vorig jaar had de Haldex onderhoud nodig, weet niet wat maar het systeem werkte nog en de wagen heeft me nooit in steek gelaten.
Eenmaal de genoegens van een AWD gewend wilde ik niet meer anders, daarom als opvolger weer gekozen voor een AWD.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 386
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 11:33  ·  #12
Zojuist een proefrit in de eerder genoemde V70 2.5T AWD gemaakt. Auto zag er zowel van buiten als van binnen heel netjes uit. Geen schades, nauwelijks krassen enkel de velgen wat lelijk.

Automaat schakelt goed, geen trillingen in het stuur, airco werkt, stoelverwarming werkt.
Wel gaf de eigenaar aan dat hij gisteren een geluid links voor hoorde en naar de dealer is gegaan. Daar is gezegd dat het om de schijf/blok combinatie ging die niet goed zijn afgesleten oid. Na hard remmen loopt dit blijkbaar aan. Hoefde nog niet te vervangen worden maar op termijn wel.
Vond de auto wel wat 'deinen' maar dat kan ook komen omdat dit de tweede is die ik rij. De auto beschikt over nivomat heb ik me laten vertellen.
Ook het sturen vond ik een bijzondere ervaring t.o.v. wat ik tot nu toe gereden heb en ook de Jag. Vond het soms wat zwaar, maar tegelijkertijd ook weer niet omdat het door de stuurbekrachtiging weer geholpen werd. Volvo dingetje? Of AWD dingetje?

Bekende zaken:
- Verlichting rondom display kapot
- Sensor alarm kapot
- Remschijven en blokken voor komen er vroeg of laat aan

Verder is de automaat nooit gespoeld maar schakelt echt goed. De AWD is recent nog nagelopen door de dealer en vertoond geen tekenen van lekkage oid.

Ik ben best positief, zeker over hoe netjes de auto eruit ziet. Echter ben ik wel voornemens om een aankoopkeuring te laten doen, just to be sure. Nog tips waar dit het beste te doen in de buurt van Almere? De verkopende partij wilde dit het liefst zo dicht mogelijk bij zijn woonplaats.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 12:25  ·  #13
Dat sturen zal wellicht komen door een versleten stuurhuis, een V70 kwaaltje.
Vloeistof verversen kan helpen maar als je pech hebt wordt het een revisie of vervanging.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 13:58  ·  #14
Alarmstoring hebben ze iig bijna allemaal, daar hoef je je 'm niet voor te laten staan.
Tja, deinen/stuurgedrag, het blijft een Volvo, geen BMW o.i.d. :) en grote kans dat de dempers nog origineel zijn, en de boel dus wat slapper is dan toen de auto van de band af kwam rollen.
Dat van het stuurhuis kan best een stuurhuis zijn wat toe is aan verse olie (of op zijn einde loopt). Ik heb (gelukkig) zelf nog niet te maken gehad met een versleten stuurhuis. Wel recent de olie ververst (zelf gedaan) en dat verschil is wel merkbaar (stuur voelt 'steviger' aan, lastig uit te drukken).
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Aankoopadvies V70

 · 
Posted: 18.03.2021 - 14:13  ·  #15
Quote door ries123

Zojuist een proefrit in de eerder genoemde V70 2.5T AWD gemaakt. Auto zag er zowel van buiten als van binnen heel netjes uit. Geen schades, nauwelijks krassen enkel de velgen wat lelijk.

Automaat schakelt goed, geen trillingen in het stuur, airco werkt, stoelverwarming werkt.
Wel gaf de eigenaar aan dat hij gisteren een geluid links voor hoorde en naar de dealer is gegaan. Daar is gezegd dat het om de schijf/blok combinatie ging die niet goed zijn afgesleten oid. Na hard remmen loopt dit blijkbaar aan. Hoefde nog niet te vervangen worden maar op termijn wel.
Vond de auto wel wat 'deinen' maar dat kan ook komen omdat dit de tweede is die ik rij. De auto beschikt over nivomat heb ik me laten vertellen.
Ook het sturen vond ik een bijzondere ervaring t.o.v. wat ik tot nu toe gereden heb en ook de Jag. Vond het soms wat zwaar, maar tegelijkertijd ook weer niet omdat het door de stuurbekrachtiging weer geholpen werd. Volvo dingetje? Of AWD dingetje?

Bekende zaken:
- Verlichting rondom display kapot
- Sensor alarm kapot
- Remschijven en blokken voor komen er vroeg of laat aan

Verder is de automaat nooit gespoeld maar schakelt echt goed. De AWD is recent nog nagelopen door de dealer en vertoond geen tekenen van lekkage oid.

Ik ben best positief, zeker over hoe netjes de auto eruit ziet. Echter ben ik wel voornemens om een aankoopkeuring te laten doen, just to be sure. Nog tips waar dit het beste te doen in de buurt van Almere? De verkopende partij wilde dit het liefst zo dicht mogelijk bij zijn woonplaats.

Als ik je zo hoor dat heeft die Volvo best wel wat gebreken, nivomats vervangen kost je een fortuin, die krengen kosten toch
400,00 euro per stuk en dan moet je ze nog laten monteren, automaat nog nooit gespoeld, kwalijke zaak.
Op mijn werk heeft een collega een Volkswagen Passat met DSG bak (automaat), hij heeft er veel pech mee, DSG bak defect, kosten 3500,00 euro, Oorzaak ? nog nooit gespoeld, nu heeft hij als advies meekregen om de 80.000 km spoelen.
Stuurhuis lekkage/ zweten, een nieuwe stuurhuis laten monteren kost je een rib uit je lijf, tegenwoordig zijn ze heel streng
met olielekkage (milieu eisen etc.) tijdens de APK.

Ik heb zelf momenteel 2 Volvo's een oude 850 Estate(1995)10-klepper, vorige jaar mijn nivomats (eerste montage) laten vervangen door Bilstein B6 icm verlagingsveren (voor en achter) incl. de draagarmen, lagers, rubbers etc., de kosten waren
toch ruim 1400, 00 euro
een paar maanden later werd de 850 afgekeurd op z'n stuurhuis (lekkage), het laten vervangen voor een nieuwe incl binnenste en buitenste stuurkogels + uitlijnen (bij de Volvo dealer) 1100, 00 euro.
De 850 is een automaat , heb me laten vertellen dat dit type automaat de sterkste versie is (850 forum),ik heb de 850 11 jaar geleden gekocht, de kilometerstand was toen 242.000 km, de stand is nu ruim 420.000 km, ondertussen de automaat al 4 X
geflushed , dit doe ik zelf (met 15 ltr ATF ), geleerd via de 850 forum en 1 X laten doen door een garage (met zo'n apparaat)
De Volvo 850 rijdt als een kart, kom ook natuurlijk door die Bilsteins, veerpootbrug (voor/achter) en de Michelin PS4.
vorig jaar een Volvo V70 R AWD gekocht, bouwjaar 2007, een handgeschakelde bak, een Four C veersysteem, een wereld van verschil tov die 850, maar qua wegligging hoeft die 850 niet onder te doen ondanks zijn FWD, ik zal niet zeggen als het wegdek nat is, dan heeft een AWD wel zijn voordelen, laat staan in de sneeuw.

een heel verhaal, Volvo rijden kost veel geld en als je reparaties zelf kan uitvoeren bespaar je veel geld.
succes met je keuze.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0