aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 
 
 
 
 
tpannekoek
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Arnhem
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 14.06.2015 - 14:45  ·  #1
Hallo allemaal,
Ik ben momenteel op zoek naar een S60 van na de facelift met minimaal 170 pk en een automaat. Ik heb reeds een proefrit gemaakt met een fraai exemplaar bij een lokale dealer:
2.4 170pk, bouwjaar 2005, 160.000km, lederen bekleding, ziet er van binnen en buiten nog bijna als nieuw uit.

Vervanging van de distributie zit er bij deze kilometers aan te komen, ik zou de auto dan ook willen aanschaffen incl. nieuw distributie, APK en beurt.
Tijdens de proefrit vielen mij enkele zaken op, waarover ik graag jullie advies hoor. Wellicht handig erbij te vermelden: ik de proefrit gemaakt op een dag van 36 graden (vorige week vrijdag).

Automaat:
bij stilstaan voor stoplicht voel je af en toe enkele schokken door de aandrijflijn en had ik het idee dat de motor iets van toeren wisselde. Ook bij het van P naar N/D schakelen voel je kleine schokken. Is dit normaal? Dient de bak ge(power)flushed te worden? Wat zijn hiervoor de eventuele kosten?

Rem:
Het rempedaal zat redelijk diep weg, ik neem aan regulier onderhoud: lucht in leiding, dunne schijven/blokken od.. Hier nog tips/tricks voor om dit te kunnen controleren?

Sturen:
Tijdens het nemen van een rotonde (3/4) viel het mij op dat ik telkens een beetje bij moest sturen. Verder ging het sturen ook zwaar in vergelijking met mijn huidige auto. Nu lees ik op dit en ander fora dat het stuurhuis van dit type Volvo een zwak onderdeel is. Zal het stuurhuis vervangen moeten worden? Of kan het aan de ophanging/uitlijning/rubbers liggen? Of kan het stuurhuis ook geflushed (dacht daar ergens iets over gelezen te hebben)? Wat zijn evt. kosten?

Voordat ik tot koop overga, wil ik of dat bovenstaande punten aangepakt zijn, of in elk geval op de hoogte zijn van de kosten van eventueel komend onderhoud.

Indien jullie nog andere tips hebben waar ik op moet letten, hoor ik het graag.
Alvast bedankt! Ik hoop snel de eigenaar te zijn van zo'n mooi wagen!
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 14.06.2015 - 17:41  ·  #2
Quote door tpannekoek



Vervanging van de distributie zit er bij deze kilometers aan te komen, ik zou de auto dan ook willen aanschaffen incl. nieuw distributie, APK en beurt.


Automaat:
bij stilstaan voor stoplicht voel je af en toe enkele schokken door de aandrijflijn en had ik het idee dat de motor iets van toeren wisselde. Ook bij het van P naar N/D schakelen voel je kleine schokken. Is dit normaal? Dient de bak ge(power)flushed te worden? Wat zijn hiervoor de eventuele kosten?

Rem:
Het rempedaal zat redelijk diep weg, ik neem aan regulier onderhoud: lucht in leiding, dunne schijven/blokken od.. Hier nog tips/tricks voor om dit te kunnen controleren?

Sturen:
Tijdens het nemen van een rotonde (3/4) viel het mij op dat ik telkens een beetje bij moest sturen. Verder ging het sturen ook zwaar in vergelijking met mijn huidige auto. Nu lees ik op dit en ander fora dat het stuurhuis van dit type Volvo een zwak onderdeel is. Zal het stuurhuis vervangen moeten worden? Of kan het aan de ophanging/uitlijning/rubbers liggen? Of kan het stuurhuis ook geflushed (dacht daar ergens iets over gelezen te hebben)? Wat zijn evt. kosten?




Verstandig.

'schokken' is een begrip dat nogal moeilijk over te brengen is in letters opeen beeldscherm. Zo als eerste reactie zou ik zeggen dat 'schokken' niet hoort.
Of een flush alles verhelpt weet je pas na de flush ;)

Ja, kijken en meten.

Stuurhuis kan geflushd worden, maar dit probleem word er niet mee opgelost.
Als het er is, dan blijft het.
Aan de ene kant rijden er vele Volvo's rond met dit probleem.
Je Volvo kan er oud mee worden, zogezegd ;) Vervanging kost behoorlijk wat,
Stuurhuis is duur en veel werk om te vervangen.

"Standaard" bij deze Volvo's zijn de (voorwiel)ophanging en rubbers een item, maar als je al op fora hebt meegelezen zul je dat zeker tegen gekomen zijn. Persoonlijk vind ik dat niet zo een punt, 1 x per autoleven vervangen en zo vreselijk hoog zijn die kosten ook weer niet, zeker niet als je het zelf doet.
tpannekoek
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Arnhem
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 14.06.2015 - 19:44  ·  #3
Quote door Baksteen

Verstandig.

'schokken' is een begrip dat nogal moeilijk over te brengen is in letters opeen beeldscherm. Zo als eerste reactie zou ik zeggen dat 'schokken' niet hoort.
Of een flush alles verhelpt weet je pas na de flush ;)

Ja, kijken en meten.

Stuurhuis kan geflushd worden, maar dit probleem word er niet mee opgelost.
Als het er is, dan blijft het.
Aan de ene kant rijden er vele Volvo's rond met dit probleem.
Je Volvo kan er oud mee worden, zogezegd ;) Vervanging kost behoorlijk wat,
Stuurhuis is duur en veel werk om te vervangen.

"Standaard" bij deze Volvo's zijn de (voorwiel)ophanging en rubbers een item, maar als je al op fora hebt meegelezen zul je dat zeker tegen gekomen zijn. Persoonlijk vind ik dat niet zo een punt, 1 x per autoleven vervangen en zo vreselijk hoog zijn die kosten ook weer niet, zeker niet als je het zelf doet.


Bedankt voor je reactie.
Tja het schokken van de automaat is moeilijk te omschrijven, ik heb ook weinig referentie met wat gebruikelijk is. Het voelt min of meer alsof de auto alweer wil gaan rijden voor een split-second (daarmee bedoel ik niet het zgn. kruipen) en daarna weer terugvalt in de normale stand. Ook bij het van P naar D lijkt het alsof er al aandrijfkrachten naar de wielen worden doorgezet.

Wat betreft het stuurhuis; ik zou met het huidige stuurgedrag geen genoegen nemen. Ik hoop dat ik vóór evt. aanschaf toch beter kan analyseren wat het probleem is en wat de kosten voor reparatie zijn. Las ook ergens dat het slechts de kruiskoppeling kan zijn...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 14.06.2015 - 19:44  ·  #4
Bij schakelen van de P naar de D en dan de R geeft altijd lichte schokken.
Dit is het moment van aangrijpen.
Als er veel vertraging in zit als je van de D naar de R schakelt en vice versa, dan zegt dit iets over de staat van het kleppenhuis.
Niet gezegd dat deze dan defect is, maar smerig zeker.
Meestal zijn deze met een Powerflush op de juiste manier weg te halen.
Tenzij hij aan zijn einde is, want een defect zul je met een flush ook niet wegkrijgen.
FUNK3
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Berichten: 1555
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 14.06.2015 - 20:46  ·  #5
Van toeren wisselen kan de airco zijn als de magneetkoppeling teveel speling heeft en hoor je vaak tegelijkertijd een soort klik alsof hij overschakelt.

Je zou een kleine indicatie van de modules kunnen krijgen door hem uit te lezen op het dashboard.
Hou Read ingedrukt en je mistachterlicht 2 x indrukken
Dan kun je met Read knop door het menu scrollen op het info scherm van je dash.
Ready is goed. Checking is checking. Set is een foutcode maar geen precieze fout geeft hij aan.
Is toch handig voor enige beeldvorming van de auto.
tpannekoek
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Arnhem
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 11.07.2015 - 11:50  ·  #6
De auto welke ik op het oog had, is helaas verkocht.. gisteren bij twee andere exemplaren gekeken:

1.
2.4 140pk handbak, 171.000 gelopen, 10/2005
zag er nog erg netjes uit
de distributie zit er bij deze aan te komen, vervangen hiervan zat bij de prijs in.
de remmen waren zo krom als een hoepel: bij remmen voelde je het rempedaal en het stuur flink trillen. het bedrijf zal dit repareren.
verder moeten ook de banden gebalanceerd/de auto uitgelijnd worden: op constante snelheid trilde de auto iets.
hij stond nog op winterbanden, ik zal zelf dus zomerbanden moeten regelen.
al met al een prima wagen, maar nog niet echt overtuigend enthousiast geworden.

2.
2.0T 18opk automaat, 209.000 gelopen, 3/2005
zag er ook erg goed uit, vooraf van binnen zgan!
rijdt perfect, motor icm met automaat stuk overtuigender dan de 140 pk (maakt groot verschil hoe je auto ervaart).

climate control deed niks>> pomp of condensor kapot of slechts kwestie van bijvullen? >> bedrijf zal dit repareren; mijn vrees hierbij is dat ze het systeem slechts op druk zullen zetten, waardoor het de eerste periode werkt, maar doordat de condensor o.d. kapot is, het systeem over enkele maanden toch niks meer doet. wat is jullie oordeel?

bekende probleem met stuurhuis: autobedrijf geeft aan dit voor groot gedeelte te kunnen oplossen door het stuurhuis te spoelen... wat is jullie reactie hierop?

banden bijna op>> bedrijf zal er nieuwe op leggen.


de tweede auto heeft qua opties en specs. mijn voorkeur. echter heeft deze auto twee onderhoudszaken die slecht te controleren zijn of ze echt goed zijn gerepareerd.
wat is jullie advies?
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 11.07.2015 - 12:13  ·  #7
Die laatste staat al een tijdje te koop. Die heb ik ook al in het vizier gehad (nooit gaan kijken overigens). Er is ook al aardig wat vd vraagprijs afgegaan de afgelopen maanden. Dat heeft allemaal zo zijn redenen denk ik dan.

Laat ze eerst dat stuurhuis maar eens flushen en maak dan een nieuwe proefrit?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: aankoopadvies Volvo S60 2.4 170pk

 · 
Posted: 11.07.2015 - 12:25  ·  #8
Een flush is altijd goed, maar wat defect is, blijft defect.
Het is zeker geen wondermiddel, al wordt het vaak wel zo voorgespiegeld.
Daarbij, de algemene staat van een auto zegt ook wel iets.
Vraag me dan ook af hoe het met de rest van het onderhoud gesteld is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0