Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:30  ·  #16
Het klinkt misschien wat negatief wat er allemaal staat, maar als je deze zaken op orde hebt kun je wel weer 150000-200000 km vooruit.
Na aankoop van de mijne 5 jaar terug heb ik ook aardig wat moeten vervangen, dat heb ik gedaan in de eerste 1 ½ jaar, en ondertussen gewoon kunnen rijden, steeds iets opgepakt, en daarna alleen maar veel gereden en het standaard onderhoud.
En als je bij een gerenomeerde volvo handelaar iets koopt, met garantie, dan heb je iets om op terug te vallen.
Je kunt ook bij de dealer een aankoopkeuring laten doen, dan krijg je ook een goed beeld van de auto.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 20:17  ·  #17
Quote door Steve
...<knip>...
Dit terzijde. V70's, heerlijke auto's, maar ik denk wel dat je een turbo versie zult missen als je een non turbo versie hebt gekozen.
...<knip>...

Daar ben ik het helemaal mee eens! "If it doesn't blow, it sucks", en zo is het echt... ^_^
MarkVogels
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkel-Enschot
Leeftijd: 42
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 29.03.2018 - 10:41  ·  #18
Bedankt allen voor de waardevolle tips! Ik ga dit allemaal op een rijtje zetten en mee aan de slag. Als ik nu een auto vindt die aan mijn voorwaardes voldoet, ga ik bovenstaande allemaal nalopen, of e.e.a. is uitgevoerd, danwel inderdaad een bedrag voor reserveren. Eerst morgen maar eens een proefrit maken, kijken of ik meteen verkocht ben! :-)

En ik ben inderdaad nu ook een turbo gewend (licht gekieteld door Vagtuning), dus benieuwd hoe een atmosferische V70 rijdt, misschien toch ook maar een 2.0 of 2.4 T rijden voor het verschil. (met in het achterhoofd dat je misschien meer onderhoudskosten daaraan hebt en iets hoger verbruik).

Bedankt!
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 29.03.2018 - 12:20  ·  #19
...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 29.03.2018 - 23:58  ·  #20
Quote door MarkVogels

Bedankt allen voor de waardevolle tips! Ik ga dit allemaal op een rijtje zetten en mee aan de slag. Als ik nu een auto vindt die aan mijn voorwaardes voldoet, ga ik bovenstaande allemaal nalopen, of e.e.a. is uitgevoerd, danwel inderdaad een bedrag voor reserveren. Eerst morgen maar eens een proefrit maken, kijken of ik meteen verkocht ben! :-)

En ik ben inderdaad nu ook een turbo gewend (licht gekieteld door Vagtuning), dus benieuwd hoe een atmosferische V70 rijdt, misschien toch ook maar een 2.0 of 2.4 T rijden voor het verschil. (met in het achterhoofd dat je misschien meer onderhoudskosten daaraan hebt en iets hoger verbruik).

Bedankt!


Koop niet te snel, eerst even goed bedenken wat je wilt hebben scheelt een hoop. Je wilt niet weten wat mensen uitgeven aan het naderhand inbouwen van accessoires die men mist.
Dat terwijl een auto met de accessoires en motorisering die jij wilt, niet veel duurder hoeft te zijn dan eentje die dat niet heeft.

Turbo's zijn in het rijden en onderhoud (aanschaf misschien wel) niet duurder dan atmosferisch. De laatste kan wel een reden zijn om je auto snel weer te willen inruilen...

Bedenk verder dat het voor de totaal kosten een nadeel is dat je weinig km rijdt, zeker in combinatie met een oudere auto met 270k op de klok. Je hebt wat 'geluk' nodig bij aanschaf... Rijd je veel, dan kan je onderhoud snel afschrijven over de kilometers die je rijdt -je rijdt je onderdelen toch wel 'op'.
MarkVogels
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkel-Enschot
Leeftijd: 42
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 03.04.2018 - 15:06  ·  #21
Bedankt!

Ik heb afgelopen vrijdag een eerste proefrit mogen maken in een V70n 2.4 140 pk, met 350.000 km op de klok en handgeschakeld. Deze was behoorlijk uitgeleefd (nog niet schoongemaakt ook), maar het ging mij voornamelijk om de beleving alvast van het rijden.

En ik snap nu wat mensen zeggen als je eenmaal een rit hebt gemaakt in een Volvo.. :) Wat zitten die stoelen heerlijk zeg!! En de stilte aan boord is ook zalig! Alleen qua uiterlijk en van binnen zag je dat deze occassion al behoorlijk wat jaartjes en kilometers achter de rug had, maar qua rijden, schakelen en zitting, was dat niet te merken! Ik vind, maar dat is bekend volgens mij, een dergelijke Volvo wel "wollig" sturen, ook al ben ik mijn Passat gewend, die al geen scherpe besturing heeft. Het vermogen van een 2.4 met 140 pk, vind ik inderdaad krap aan, het is te doen, maar ook niet meer dan dat voor mijn gevoel! Dus wellicht toch een met turbo, want ik denk niet dat een 170 pk zoveel meer toevoegd aan trekkracht, dat zit toch in (het ontbreken van) de turbo.

Verder vind ik een Volvo V70n een waardige opvolger van mijn Passat! Nu inderdaad actief op zoek gaan en gedegen vooronderzoek doen van een kanshebber!

Ik houd jullie op de hoogte!
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 03.04.2018 - 15:27  ·  #22
Rijd lekker hè.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 03.04.2018 - 16:44  ·  #23
Quote door JOv70BI

Uitlezen van storingen (OBDII) bij de proefrit als je denkt van goh kan wel wat zijn.

Maar daar dan ook echt in de modules gaan met diagnose device en ze 1 voor 1 aflopen.

Er is nog een code volgorde via knopjes aan dashboard / stuurhendel waarmee men kan zien of er storingen opgeslagen zijn in modules echter niet welke storingen (codes). ( weet de link 123 te vinden) Maar dan heb je een heel grove indruk..


In mijn 2007 V70 kun je met de volgende knopjescombi weergeven of er foutcodes zijn geregistreerd in de modules van de auto, maar eerlijk gezegd word je daar niet veel wijzer van, en alleen maar relaxed als er helemaal geen enkele foutcode in zit, en dat komt maar weinig voor bij auto's van onze leeftijd... want je weet ook niet hoe oud die code is en of die nog relevant is, als de code niet gereset is na een evt reparatie.
1) Schermpje links onderin dashboard (de zgn. DIM: Driver Information Module) aanzetten door aan de draaiknop te draaien op de richtingaanwijzerhendel (maakt niet uit welke tekst)
2) READ knop ingedrukt houden (op de kop van de richtingaanwijzerhendel)
2) 2x snel achter elkaar op de knop voor het mistlicht drukken (dus mistlicht aan-uit zogezegd) - mistlicht achterzijde dacht ik

Dan kun je vervolgens met de draaiknop of de READ knop (weet ik zo even niet meer) elke module langslopen en zie je of er DTC (Diagnostic Trouble Code) zijn opgeslagen in die module. Uitlezen van elke module duurt wel even, sommigen langer dan anderen.
Maar als je er dan 1 vindt, weet je nog niet welke dat is en of dat erg is. Bijv. mijn auto heeft een andere radio en geeft een error op de AUM (Audio module), maar dat geeft verder niks want het klinkt prachtig en alles werkt. En op de PHM (Phone Module) omdat de handset is verwijderd, maar de handsfree werkt prima.
Foutcodes op de ECM (Engine Control Module) zijn evt wel wat zorgwekkender. Niet verwarren met de CEM (Central Electronic Module), alhoewel dat ook ernstig kan zijn want de CEM is zowat het centrale brein van de auto waar veel processen bij elkaar komen. De CEM geeft dan ook vaak een error naar aanleiding van een error in een andere module, die al dan niet ernstig is...

Als je een aankoopkeuring laat doen bij een specialist (bijv. MMTS in Denekamp, Overijssel of Polter in Nieuwveen (NH) en zo zijn er nog wel een paar in NL; zie forumsponsoren op de startpagina) dan kunnen die ook uitlezen mbv Volvo VIDA software en weet je echt de electronische ins en outs van de wagen. Of je moet al met een forumlid afspreken die dat heeft, ergens in de buurt (zie linkje onderin dit bericht).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 03.04.2018 - 16:53  ·  #24
Quote door MarkVogels

En ik snap nu wat mensen zeggen als je eenmaal een rit hebt gemaakt in een Volvo.. :) Wat zitten die stoelen heerlijk zeg!! En de stilte aan boord is ook zalig! Alleen qua uiterlijk en van binnen zag je dat deze occassion al behoorlijk wat jaartjes en kilometers achter de rug had, maar qua rijden, schakelen en zitting, was dat niet te merken! Ik vind, maar dat is bekend volgens mij, een dergelijke Volvo wel "wollig" sturen, ook al ben ik mijn Passat gewend, die al geen scherpe besturing heeft. Het vermogen van een 2.4 met 140 pk, vind ik inderdaad krap aan, het is te doen, maar ook niet meer dan dat voor mijn gevoel! Dus wellicht toch een met turbo, want ik denk niet dat een 170 pk zoveel meer toevoegd aan trekkracht, dat zit toch in (het ontbreken van) de turbo.

Tot bepaalde bouwjaren (of is het inmiddels ook voor elke V70N beschikbaar?) kon je de 140 pk eenvoudig naar 170 laten chippen, omdat het een softwarematige begrenzing was op vermogen en trekkracht. Je merkt dat best wel, al is in de praktijk 140 pk wel voldoende, want de vijfcilinder heeft veel trekkracht. Wat een turbo betreft, het is best wel een duur onderdeel dat stuk kan bij hoge kilometerstanden, maar het rijdt inderdaad erg goed, vooral bij lagere toerentallen. Ik heb zelf een nieuwer model V70 met een Japanse atmosferische motor erin (2 liter 145 pk viercilinder), maakt veel toeren en dus relatief veel lawaai op de snelweg en doet onderin niet heel veel qua trekkracht. Die auto mist echt een turbo (en een zesde versnelling). De motor is wel een stuk lichter en zuiniger dan de vijfcilinder, ik kan op de snelweg makkelijk 1 op 12 halen, in de stad 1 op 9 à 10. Mijn collega met een V70 Classic (2435cc 144 pk vijfcilinder) haalt dat echt niet, terwijl die auto ongeveer net zoveel weegt.

Aan de andere kant, die verbruikscijfers gaan pas echt tellen als je veel kilometers gaat maken, als in meer dan pakweg 15.000 km per jaar.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 03.04.2018 - 16:57  ·  #25
...
MarkVogels
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkel-Enschot
Leeftijd: 42
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 04.04.2018 - 12:06  ·  #26
Wederom bedankt voor het delen van jullie ervaringen en waardevolle tips! Daar heb ik zeker wat aan!!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 04.04.2018 - 17:43  ·  #27
Uiteraard is het zo dat alles wat er op zit kapot kan, en ook de beste onderdelen zijn door sommige mensen stuk te krijgen. Maar de turbo blokken zijn ook gewoon goede blokken, en ik heb nog niet gehoord dat een turbo vervangen moest worden. Dus daat zou ik niet te huiverig voor zijn. Ik rij zelf met een 2.4T 200 pk turbo benzine en is een heel fijn blok. De 2.5T is nog weer wat fijner. Het verbruik over de laatste 90000 km is 1 op 10.7. Dit is met alle soorten wegen door elkaar, incl file. Als ik netjes 120 op de snelweg rij is het verbruik 1 op 12. (Ooit eens getest; Thuis getankt, naar friesland gereden en weer getankt)
Dus als er een turbo ergens staat die je wat lijkt, zeker gaan rijden. En kijk dan eens wat het verschil in verbruik je op jaarbasis kost.

Wat het sturen betreft: het is een kilometervreter en geen bochtenmonster. Maar dat wollige wat je omschrijft ligt denk ik aan versleten wielophangingsdelen. Als dat goed is stuurt de auto gewoon fatsoenlijk strak alhoewel hij wel wat onderstuurd is en de koets wil omrollen.
Tip: ga eens bij de dealer in een goede occasion rijden ter vergelijk, dan weet je hoe het hoort aan te voelen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 04.04.2018 - 18:14  ·  #28
Quote

Tip: ga eens bij de dealer in een goede occasion rijden ter vergelijk, dan weet je hoe het hoort aan te voelen.


Walter, hoe weet je of het een goede occasion is?

Dat wollige heeft toch ook wel wat te maken met het gewicht wat je mee hebt.
Het is een V70, geen mini uit de jaren '70
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 04.04.2018 - 18:43  ·  #29
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 04.04.2018 - 18:45  ·  #30
sorry is een (tomaat ) automaat
 
Selected quotes for multi-quoting:   0