Aanleg elektrische interieur- en motorverwarming

doorvoer bij dashboard

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Aanleg elektrische interieur- en motorverwarming

· 
Posted: 10.12.2017 - 19:50  ·  #1
Ik heb besloten om een elektrische interieur- en motorverwarming van Defa (comfortkit II 1900) te installeren in onze V70.
Nu moet daarvoor een kabel (diameter 1 cm) vanuit het interieur naar de motorruimte gelegd worden.
Het liefst wil ik geen gat maken in de afscheiding naar de motorruimte, maar gebruik maken van een evt. bestaande opening, of een opening die wel reeds aangebracht is, maar niet gebruikt wordt.

Weet iemand of er bestaande openingen zijn die gebruikt kunnen worden?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Aanleg elektrische interieur- en motorverwarming

· 
Posted: 10.12.2017 - 21:25  ·  #2
Er bestaat voor mijn V70 van 2010 een complete installatie-instructie in Vida om extra verwarming te kunnen monteren. Is die er wellicht ook voor die van 2001? In het Zweeds heet dit "motorvärmare" en als je een beetje rondzoekt op internet kom je zomaar weer bij engelstalige instructies uit. Bijvoorbeeld:
http://accessories.volvocars.com/en-de/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-143390-1/2001/2.4/Manual/default/V70%20(00-08)%202001
(alleen lijkt dit niet te kloppen, want er staat in de plaatjes S/V40).

Ze schijnen niet heel veel uit te maken in ons klimaat, mijn uit Zweden geïmporteerde V70 met flexifuelmotor (benzine en E85) heeft "motorvärmare" omdat auto's op alcohol nogal slecht starten als het heel veel graden onder nul is. Maar de aansluitkabel is ergens in Zweden blijven liggen en om nou 35 euro te moeten betalen voor een Defa verloopstekker vind ik weer een beetje te gek, ik kan jammer genoeg niet naast huis parkeren.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 21:42  ·  #3
Dank. Ik heb inderdaad na enig zoekwerk in Vida informatie gevonden. Als je op trefwoorden zoekt vind je niets. Maar uiteindelijk via accesoires een instructie gevonden.
Ik ga er vanuit dat met de motorverwarming de motor sneller overschakelt op LPG en de motor lijkt mij minder te slijten. En het stroomverbruik is geen issue, aangezien we, nu de kinderen het huis uit zijn, overcapaciteit van onze zonnepanelen hebben.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 22:46  ·  #4
Kun je die energie van de zonnepanelen ergens in opslaan? Want motorverwarming komt het meest van pas als het een nacht flink gevroren heeft. Het zal ongetwijfeld de tijd verkorten dat de auto op benzine rijdt, dat dan weer wel. Let er ook op dat je niet eerder dan een uurtje of vier voordat je de motor start gaat verwarmen, daarna loopt de efficiency snel terug.
Interessant leesvoer: Block heaters in Canada
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.12.2017 - 12:02  ·  #5
Op dit moment wordt de jaaropbrengst van de zonnepanelen verrekend met je jaarverbruik. Dus om voordelig uit te zijn, is het niet nodig dat je de stroom verbruikt op het moment dat het opgewekt wordt.

Interessante link.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 11.12.2017 - 17:53  ·  #6
Quote door brulkjaer

Op dit moment wordt de jaaropbrengst van de zonnepanelen verrekend met je jaarverbruik. Dus om voordelig uit te zijn, is het niet nodig dat je de stroom verbruikt op het moment dat het opgewekt wordt.

Interessante link.

Maar dat feestje wat salderen heet heeft zijn langste tijd wel gehad.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.12.2017 - 18:41  ·  #7
In ieder geval nog tot 2020.
Kaaskop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2017 - 12:36  ·  #8
Koop je toch een Powerwall tegen die tijd ;-)
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.12.2017 - 13:05  ·  #9
Die comfort kit is zonder motorverwarming, het is alleen de interieurverwarming. Dus je blok blijft ijskoud.

Ik heb in een andere auto (mijn XC70 heeft al een standkachel) een Terminus II 1400 watt geinstalleerd, maar sluit deze gewoon aan met een 220v via de kofferklep. De rubbers zijn dik genoeg om de kabel niet te beschadigen.

Waar wil je de heater plaatsen? Ik heb een aantal problemen met het alarm door de plaatsing. Ik heb em op het skiluik gemonteerd zodat je em mooi kan wegklappen als je em niet gebruikt.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2017 - 15:27  ·  #10
Klopt de motorblokverwarming komt iets later. De comfort set heeft wel al de aansluiting voor de motorverwarming.
Ik ben er nog niet helemaal uit welk type motorverwarming ik ga inzetten. Het liefst zou ik er een nemen met een pomp zodat het warme water actief wordt rond gepompt. Echter, ik zie nogal wat rommel op de markt. En ik wil geen risico nemen met problemen in de doorstroming van de koelvloeistof.
Defa zelf heeft een blokverwarmer die tegen het motorblok wordt gekleefd en geklemd. Dat zou meteen ook een beetje de motorolie verwarmen.
Het lijkt mij echter dat toch een wat lager rendement heeft.

De heater komt bij het voeten gedeelte van de passagierstoel, zodat als eerste ook de voorruit en zijramen ontdooit worden en zit vast gemonteerd in een speciale houder, waarmee hij er zomers wel uit te halen is.
Ik heb bewust voor de versie gekozen die GEEN gebruik maakt van de accu. De accucapaciteit is redelijk cruciaal voor een aantal functies van onze Volvo's (o.a. LPG-installatie).

Dus 's ochtends alleen de stekker uit de bumper of grill halen en rijden maar.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.12.2017 - 15:49  ·  #11
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2017 - 18:08  ·  #12
Ik heb bij Defa inderdaad de vraag voor toepassing van de PTC uit staan. Maar helaas nog geen antwoord gehad.

Wel een idee trouwens zo'n Bosch standkachelpomp op 12V. Heb ik nog niet aangedacht.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2017 - 20:36  ·  #13
Weet iemand trouwens hoe de (brandstof) standkachel van Volvo zelf in het koelsysteem is opgenomen? Zit deze in het hoofdkoelwaterleidingcircuit, of is het een bypass?
Als het in het hoofdkoelwatercircuit is opgenomen, is dat geen risico als de pomp ooit een keer vast gaat zitten dat hij de doorstroming van het koelwater blokkeert?

De inbouwhandleiding in Vida bekeken, maar het is mij ondanks dat nog niet duidelijk.

Selected quotes for multi-quoting:   0